handdator

Visa fullständig version : Förgasarfundering. ny hoj



ride
2011-05-05, 22:07
Jag tog ner förgasarn idag för rengöring/kontroll, för den har tendens att sota stiften och gå lite ryckigt.
Upptäckte att membranet i acc pumpen var sprucken.. sablarns! ag;

vet någon av er vilka storlekar munstyckena har, original tänkte jag på?
Om jag nu såg rätt så var mina märkt: huvudmunstycke 190 och lågfarts 48. Jag ska nog testa med ett mindre hufvudmunstycke, eller vad tror ni? W;

Broder Dalton
2011-05-06, 08:25
Vaereför hoj? Motor?
Avgassyst?? Kolla märkning på nålen

ride
2011-05-07, 08:29
Vaereför hoj? Motor?
Avgassyst?? Kolla märkning på nålen

Det är en superglide sport -99. Min första harley Banana Jag har haft sportcyklar tidigare, så dem är jag lite mer van att meka med. Harley är nytt för mig :)
Men med intresse/vilja och en bra mekhandbok så ska det väl lösa sig. Sen är det ju toppen med forum, där vi amatörmekare kan få goda råd och tips thb;

Nu seglade jag iväg lite, sorry. Tillbaks till frågan:
Superglide sport -99 med TC88.
Avgassystemet tror jag är original (ser ut som det iaf) slipon sitter på.
Det satt på ett jättesmutsigt originalluftfilter, som jag nu har bytt mot ett öppet v&h (det har jag inte testat än, då jag väntar på nytt acc.pumpsmembran)

ride
2011-05-07, 08:46
..Kolla märkning på nålen

Senast jag skruvade i en förgasare var 1995 och då var det en Yamaha DT 50 som låg på operationsbordet. :cool: Mikuniknasare tror jag satt i... man kan väl lugnt säga att jag inte är så uppdaterad i förgasarvärlden. wa;

När jag kollade nålen nu så verkade den inte gå att ställa in, inga spår eller så. iof satt en liten bricka på den, men inge clips. NOKE stod det på den

Nightster
2011-05-07, 08:51
Tjena Ride kolla den här sidan jag hitta på nätet.. http://www.braigasen.com/hd_info.htm

ride
2011-05-07, 09:34
Tjena Ride kolla den här sidan jag hitta på nätet.. http://www.braigasen.com/hd_info.htm

Tjena! Kul me en till som är morgonpigg, har du också ungar som kliver upp före bagarn? vkn;

Jag har sett den sidan, de har mycket intressant att läsa där. thb;

Broder Dalton
2011-05-07, 09:43
OK..
Fixa membranet och kör Lågfart 45 Main 180 och en nål som heter H-D part nr 27094-88 (C65)
alt en som heter N72R med 1 eller 2 st 0,5 mm shims

Blandn skruven på undersidan av gasaren ut 2,5 varv som startläge sedan justera tomg-blandn

Jag förutsätter att du har öppet avg.system och luftfilter..

D e vanligt att folk labbar med låg och högfartstmunstycke men d e nålen som regerar
i registret 2500-4500 0 där du åker!!

Nightster
2011-05-07, 09:48
Tjena! Kul me en till som är morgonpigg, har du också ungar som kliver upp före bagarn? vkn;

Jag har sett den sidan, de har mycket intressant att läsa där. thb;

Nej dottern är 7 sovaren i familjen, Skönt att gå upp tidigt så man inte missar halva dagen...

ride
2011-05-07, 10:02
OK..
Fixa membranet och kör Lågfart 45 Main 180 och en nål som heter H-D part nr 27094-88 (C65)
alt en som heter N72R med 1 eller 2 st 0,5 mm shims

Blandn skruven på undersidan av gasaren ut 2,5 varv som startläge sedan justera tomg-blandn

Jag förutsätter att du har öppet avg.system och luftfilter..

D e vanligt att folk labbar med låg och högfartstmunstycke men d e nålen som regerar
i registret 2500-4500 0 där du åker!!

Tack! Det där var klart & tydligt. Till&me jag förstår. Tack!

admin
2011-05-07, 11:07
OnaTop har massor av mektips i rockärmen....dags att ge honom en passande titel här på forumet :)

ride
2011-05-09, 18:22
Grejorna från braigasen damp ner i brevlådan idag. Snabb leverans, sånt gillas thb;

Jag ska byta munstycken och membranet, och förhoppningsvis hinner jag ta en provtur under em/kväll. Jag återkommer med info.

..ungarna (8 & 4år) är lite tjorviga just nu bx; ag; Men jag ska se om jag får med mig sonen ut och meka, så kanske han blir på bättre humör

Norrland
2011-05-09, 20:08
Grejorna från braigasen damp ner i brevlådan idag. Snabb leverans, sånt gillas thb;

Jag ska byta munstycken och membranet, och förhoppningsvis hinner jag ta en provtur under em/kväll. Jag återkommer med info.

..ungarna (8 & 4år) är lite tjorviga just nu bx; ag; Men jag ska se om jag får med mig sonen ut och meka, så kanske han blir på bättre humör
Du behöver 2st lyktstolpar,2st rullar silvertejp, sedan kan du provköra i lugn o ro thb;
Har själv en som e 8 o en på 13 så det är ungefär likadant här ag;
Lycka till med fuggen o kör lugnt :cool:

ride
2011-05-09, 23:29
Nu så.. bytt & provkört.
Nytt acc pumpsmembran, mindre munstycken 185 & 45 (det satt i 190, 48 tidigare).

Nu kunde jag inte provköra någon längre stund, eftersom barnen skulle nattas, men nån mil blev det väl ändå.

Resultat: Bättre, men inte helnöjd.
Jag tycker att jag hör förgasarn jobba mer nu. Kanske inbillning wa;
Några förgasar"poffar" hann jag med under den korta provkörningen (4-5st), det har inte hänt tidigare.. kanske tjuvar luft någonstans frv;
De gånger det poffade så var det alltid vid gaspåslag från låga varv direkt efter lite hårdare inbromsning/motorbroms. Jag vet inte om ni begrep det där? Jag vet inte om jag begrep det där!
Men irriterande var det, eftersom det kändes som att den tappade allt drag för någon sekund. (jobbigt då det hände i kurva, när man som förlitar sig på draget)

Förrutom de där poffarna gick den riktigt bra. Stabil på tomgång, bra respons på gaspåslag/acc, stabil och jämn på alla varvtal.

Vad tror ni? vad skulle ni gjort?

Broder Dalton
2011-05-10, 00:05
Inser hur bra man har det som kan fixa med hojen i lugn
och ro utan att behöva klabba med ungar......

Nightster
2011-05-10, 08:19
Nu så.. bytt & provkört.
Nytt acc pumpsmembran, mindre munstycken 185 & 45 (det satt i 190, 48 tidigare).

Nu kunde jag inte provköra någon längre stund, eftersom barnen skulle nattas, men nån mil blev det väl ändå.

Resultat: Bättre, men inte helnöjd.
Jag tycker att jag hör förgasarn jobba mer nu. Kanske inbillning wa;
Några förgasar"poffar" hann jag med under den korta provkörningen (4-5st), det har inte hänt tidigare.. kanske tjuvar luft någonstans frv;
De gånger det poffade så var det alltid vid gaspåslag från låga varv direkt efter lite hårdare inbromsning/motorbroms. Jag vet inte om ni begrep det där? Jag vet inte om jag begrep det där!
Men irriterande var det, eftersom det kändes som att den tappade allt drag för någon sekund. (jobbigt då det hände i kurva, när man som förlitar sig på draget)

Förrutom de där poffarna gick den riktigt bra. Stabil på tomgång, bra respons på gaspåslag/acc, stabil och jämn på alla varvtal.

Vad tror ni? vad skulle ni gjort?

I värsta fall om man inte får i ordning på inställningarna så skulle jag lämna in hojen på verkstad.

ride
2011-05-10, 13:11
Onatop: För & nackdelar med allt ;)
Nightster: jo, det är klart. Får jag inte ordning på grejorna så får proffsen ta över och justera in den

ride
2011-05-11, 11:14
Uppdatering.

Nu har jag kört några mil efter fuggefixningen och jag är så jäkla nöjd! Den går hur fint som helst nu thb;

Förhoppningsvis behöver jag inte skriva mer i den här tråden.
Tack för hjälpen grabbs thb;