handdator

Visa fullständig version : Fråga till någon som kan lacka



harley
2013-01-25, 20:38
Ska få min tank och skärm omlackerad och min fråga är hur många lager klarlack bör man minst lacka?
Förstår att det beror på vem man frågar men tänkte generellt. Likaså hur många lager av själva lacken.
Kanske en dum fråga men jag är intresserad generellt som sagt.

alfg
2013-01-25, 21:20
Är underarbetet välgjort, så behöver man bara se till att själva kulörfärgen är täckande, kanske två-till tre-fyra lager. Svart och andra mörka färger täcker bättre än tex gula pigment som kanske kräver fler lager för att täcka. På en mc-tank vill man ha ett relativt tåligt (=tjockt) lager färg eller klarlack så att man har lite att polera i om man repat ytan med hjälmlåsen,ed.
En härdande klarlack bygger upp relativt gedigna lager, så två-tre lager brukar räcka. Men vill man ha en kanonyta kan man lägga tre- fyra lager klarlack, och när lacken torkat, mellanslipa med 600 våtslippapper och lägga två tunna lager klar för att få upp glansen igen.
Jag höll på med motivlackeringar på 70-talet och då använde man ofta candy- eller pearl-färger som las i väldigt många lager. Varje lager blir något "vågigt" och vid många lager var ytan ganska ojämn. Gjorde man sen motiv där vissa detaljer målades med pensel eller maskerades med tejp så var en mellanslipning av klarlacken självklar.

harley
2013-01-25, 22:47
Tack för svar, jag fråga därför jag kommer att lämna iväg till en billackerare som kommer lacka tanken med kulör och lägga ett lager klarlack, sen kommer en polare att lägga konturer på flammor på tanken och sen får lackeraren "försegla" med x antal klarlack. Nåt annat som jag kan framföra?

alfg
2013-01-26, 13:57
Tänk på att ytan bör mattas ner innan flammorna målas, och framför allt, för att de sista lagren klarlack ska fästa ordentligt.
Lägger du en opak färg (vanlig ogenomskinlig (bil)-lack), så kan du matta ner och måla flammor direkt på den, och bara lägga klarlack som avslutning.
Har du tejpat upp flammorna och kanske randat med pensel, så känns och syns dock nivåskillnaderna i klarlacken om du inte lägger två skikt med en utjämnande slipning emellan,
alt. slipar med 1200-papper och polerar upp glansen!