handdator

Visa fullständig version : Momentdragning



John Brandt
2013-01-20, 16:45
Har precis kommit över en verkstadsmanual och har en dum nybörjarfråga och passar även på att ursäkta mig för om ämnet varit uppe tidigare (försökte söka).

Om det tex står ,16.3-24.4 Nm, är det att föredra att dra precis 16,3 Nm då eller ska man ligga närmare 24.4 Nm eller är det helt enkelt vad man känner för dagen (planeterna står rätt, Mars i konjunktion med Jupiter osv)?

Lars Nilsson
2013-01-20, 17:12
Tändstiften?
23Nm med lite loctite 8065 på gängorna.

Benny
2013-01-20, 17:18
Det är inte så heligt,visst är det bra med att ha exakt koll i bland, men det finns en hel del som kör på känsla och det funkar det med, fortsätt du att använda momentnyckeln men kanske inte hela tiden, ska man skruva fast backspeglarna så räcker känsla långt.

John Brandt
2013-01-20, 23:53
Tack för kommentarerna, tolkar det som att det är grönt så länge man är inom spannet i mekboken. Funderar på att slå till på två schyssta momentnycklar så sakerna blir rätt från början. Men först va det det där med en lyft eller liknande... Snow

TCKalle
2013-01-21, 07:47
Jag brukar lägga mig mitt i, i ditt fall blir det ca 20 Nm. Momentnycklar skall kalibreras regelbundet om man skall vara säker på att de håller inställt moment och nån sån utrustning har åtminstoe inte jag och då tror jag att det är bäst att lägga sig mitt i. Vitsen med momentnyckel är förutom att inte dra för löst eller hårt att dra all bultar i ett förband lika löst.

Noyen
2013-01-21, 09:09
Jag brukar lägga mig mitt i, i ditt fall blir det ca 20 Nm. Momentnycklar skall kalibreras regelbundet om man skall vara säker på att de håller inställt moment och nån sån utrustning har åtminstoe inte jag och då tror jag att det är bäst att lägga sig mitt i. Vitsen med momentnyckel är förutom att inte dra för löst eller hårt att dra all bultar i ett förband lika löst.

Så brukar jag göra också,har använt moment nyckel på andra ställen också för att iallafall fått jämn dragning av bultarna.