handdator

Visa fullständig version : Harley - The rebel tool

Lars Nilsson
2013-01-18, 20:24
Wohoooooooooo
Nu sitter jag o spånar igen...
Varför köpte jag en HD?. Vad drar andra till att köpa en HD?
Vad är rätt och vad är fel?
Hur ska en HD och ägaren se ut och bete sig?
Anledningen till att jag köpte en HD var att jag vill forma min hoj för mig och göra nåt som blir en del av mig.
Innan hade jag en Marauder 1600 som var sänkt och lite hottad, men nånting fattades, och jag hatar färdiga konsepthojar som tex Yamaha 1900, Suzuki Intruder osv.
De är för folk utan fantasi och en egen vilja anser jag.
Totalt könlösa.
Första gången jag såg min hoj tänkte jag: fy fan va den e ful...
Sen såg jag den igen och kände igen den fula hojen.
Efter ett par gånger så tänkte jag: fan om man bytat det o det o fixat så och så, så hade den blivit skitsnygg.
Sen var man fast.
Efter 3 år med samma hoj är den i stort sett "klar" så som jag vill ha den.
Jag gillar krom och sånt som e lite tabu om man kör HD.
ALLT ska vara mattsvart tydligen.
Men för mig finns det inget som e rätt eller fel när det gäller andras hojar.
Att dra på sig original Harleykläder och hela kitet och köra en originalhoj som man inte vet ett skit om är inte min stil.
Jag vill lära mig allt om min hoj och förstå den.
Jag förklarar gärna saker för folk som undrar och behandlar alla med samma respekt.
Om man kör en chopper eller bobber eller ombyggd original är lika rätt allt.
Jag har lagt ner hundratals timmar med att hjälpa vänner med deras hojar och älskar att se folk bli glada och hur det tänds en ny mekaniker i dem.
Gillar inte folk som försöker berätta hur det ska vara och vad som är rätt och fel.
Alla har rätt att köra det de gör utan att någon ska klaga på det.
Just nu håller jag på att tillverka en ny skylthållare med baklampa o blinkers till hojen, och det e skitskoj.
Livet leker nu.
Ha en kanonhelg vänner
Snart e det vår!!!!
Lars

Sanniz
2013-01-18, 21:11
Själv är jag rätt nöjd för stunden med min nya hoj. Tycker liksom att den redan står sig jävligt snyggt i originalutförande. Men man vet ju aldrig i framtiden. Speciellt inte om det kommer fler nya saker till just den typen av hoj också.
Gillar också blanksvart och krom... Så ja, jag lär inte heller vara "cool på det mattsvarta viset i Harley världen"... Räcker med att maken kör sitt mattsvarta race.

Lycka till med dina saker Lars Nilsson. De blir säkert bra.

Själv skall jag köra mitt race i sommar, med att få mil på mätarställningen främst. Det är det viktigaste målet för mig just nu.

Folk får gilla vad de gillar, bara de visar mig respekt också. Tyvärr är många män/killar inte alltid så respektfulla gentemot det motsatta könet.
De som visar mig respekt, får den också...

rakarör
2013-01-18, 21:14
Wohoooooooooo

För att jag dras till enkla, primitiva hojar utan tjafs.
Allt är rätt då man kan forma hojen som man själv vill ha den.
Precis hur fan man vill, det är frihet det handlar om.

Trevlig helg på er!D;

hegtor
2013-01-18, 22:43
När jag köpte min brukte jag lång tid på att hitta den rätta. Fann många riktigt coola och satt igjen med en lista på 12 cyklar och forhandla samtidigt med alla om pris och andra saker man gärna vill veta när man skal spendera et 6-siffrigt belopp. Så starta jag runden med att titta på dom och kobla inn förnuften för jag åkte hemifrån.

Avkappad bakskjärm.. jag blir våt..
Ingen forskjärm... endå våtare
Sänkt.. faen det blir att göra ondt om jag måste brekka ned den lite exstra.
Ingen sadelväsker.. hmm.. jag ska ju lååångt hemifrån och et pistolhylster räkker inte för det jag måste ha med.
Aphänge.. händer högre enn hjärtat.. neh..
osv..

Så jag gikk för den cykeln som INTE var forstörd av coolfaktorn och gikk att åka med.. den va sänkt och det gjorde jag om och ellers nogra justeringar for en körställning som passa meg (sadel) och endel på å få den teknisk 100%.

Jag köpte altså den cykeln som såg ut som den jag ville ha och slapp å bruke x-antall tusen på å få den til å se ut som en annan cykel.
Dom tusenlapparna har jag nu och det betyder at jag är rustat för långa turer,kan bo bra,äta bra och inte må spara på nogot när jag åker hemifrån.

Jag gillar att meka och skruva och til det har jag en annan cykel som etterhvert blir färdig och som blir bra å ha om jag har glömd at köpa tidningen och måste en sväng til äffären. Totalkostnaderna för den vil ligga under 10.000,- (innkjöp av cykel+delar).

När man ser i forumsgaragen är det jävligt många snygga cyklar och det är imponerande å se hur duktiga och innovativa många är,hur mycket pengar som är brukt och coolfaktoren är skyhög och respekt til alla dom som har brukt 1000vis av timmar på rena konstverk. All ära till dom.

Alla kjöper och ändrar vi cyklar för egna behov och ju längre man kör ju mindre ändrar man.

xbones
2013-01-18, 23:03
Körde ju stelbenchopper i många år men ville ha nåt som nya frugan kunde åka med på.Sålde choppern o köpte en Fat Boy som en kompis hade renoverat den under 4-5 år. Efter två månader fick jag syn på en Crossbones på bild -10 fast dom hade funnits i två år redan! Aldrig sett innan! North Bike hade annons om -09 modell till reduserat pris. Ringde Jörgen Hären på NorthBike o fråga vad jag kunde få för Fatboyen efter att jag skickat foto på den. Fick samma som jag gett för den o en vecka senare kom ett postpaket med en ny Crossbones till garagetvic;! Jag fastnade på retrostuket på Crossbonesen och såg potentialen med den. Har kört två år med den i originalskick eftersom jag inte vile börja riva o greja med en ny hoj men nu har jag börjat med lite ändringar o mer blir det sakta men säkertro; Men den ska kunna byggas tbx till original har jag tänktthb; Så är det!

rakarör
2013-01-18, 23:25
Jag köpte altså den cykeln som såg ut som den jag ville ha och slapp å bruke x-antall tusen på å få den til å se ut som en annan cykel.

+1. Men med min mkt begränsade budget så fick jag kompromissa lite grann, ville ha en smidig bushoj (Sportster) check. Ville ha framflytt, luft & buller fixat, dragbarstyre, snygg sadel, check. Ville ha 1200cc men nej inte inom budgeten, kan alltid fixa det senare dock. Poängen är att hitta den hoj som passar en själv bäst utan att man behöver ruinera sig på att bygga om den, alltså att de dyra delarna som man inte gärna tillverkar själv finns där.
Kommer förmodligen att modifiera blinkers, bakskärm, skylthållare m.m. men de prylarna kan man snygga till utan större kostnad.

Jag tittar ofta på garagebilderna här på forumet, de ger information och inspiration när man undrar hur något ser ut.thb;

xbones
2013-01-19, 00:08
Wohoooooooooo
Anledningen till att jag köpte en HD var att jag vill forma min hoj för mig och göra nåt som blir en del av mig.
Innan hade jag en Marauder 1600 som var sänkt och lite hottad, men nånting fattades, och jag hatar färdiga konsepthojar som tex Yamaha 1900, Suzuki Intruder osv.
De är för folk utan fantasi och en egen vilja anser jag.
Totalt könlösa.
Första gången jag såg min hoj tänkte jag: fy fan va den e ful...
Sen såg jag den igen och kände igen den fula hojen.
Efter ett par gånger så tänkte jag: fan om man bytat det o det o fixat så och så, så hade den blivit skitsnygg.
Sen var man fast.
Efter 3 år med samma hoj är den i stort sett "klar" så som jag vill ha den.
Jag gillar krom och sånt som e lite tabu om man kör HD.
ALLT ska vara mattsvart tydligen.
Men för mig finns det inget som e rätt eller fel när det gäller andras hojar.
Att dra på sig original Harleykläder och hela kitet och köra en originalhoj som man inte vet ett skit om är inte min stil.
Jag vill lära mig allt om min hoj och förstå den.
Jag förklarar gärna saker för folk som undrar och behandlar alla med samma respekt.
Om man kör en chopper eller bobber eller ombyggd original är lika rätt allt.
Jag har lagt ner hundratals timmar med att hjälpa vänner med deras hojar och älskar att se folk bli glada och hur det tänds en ny mekaniker i dem.
Gillar inte folk som försöker berätta hur det ska vara och vad som är rätt och fel.
Alla har rätt att köra det de gör utan att någon ska klaga på det.
Just nu håller jag på att tillverka en ny skylthållare med baklampa o blinkers till hojen, och det e skitskoj.
Livet leker nu.
Ha en kanonhelg vänner
Snart e det vår!!!!
LarsMitt intresse för Amerikanska bilar började -65 i Finland när jag var 6-7 år gammal och farsan köpte en Chevy-55 som vardagsbil efter att haft en gamal Taunus innan. Hade även en morbror som hade en Ford-51 samma tid.Började köpa Amerikanska mortortidningar runt-70. Senare blev det ju Start&Speed,Colorod och Wheels o Power. Köpte min första Camaro -84(har haft 3) Vans o Pick Ups ,TransAm o numera Tahoe.Har alltid varit nära H-D miljön så det blev ju så att man skaffade sej en egen. Jänkebilar o H-D har ju alltid gått hand i hand tycker jag. Amen!

cybercount
2013-01-21, 11:51
Kört hoj sedan jag var 16 och länge varit sugen på en custom-hoj, hade dock inte haft pengarna utan tog hela tiden över min fars gamla cyklar när han löpte nytt, blev många CB och någon trajja. För några år sedan insåg jag dock att jag hade pengarna för att skaffa mig den hoj jag vill ha och när jag sprang på den wide glide jag nu köra så var det helt rätt, hojen såg ut som jag ville så det blev till att byta in den dåvarande trajjan på stört =)

crazyswede
2013-01-21, 13:35
The Rebel Tool?

Njaeh , det vet ja inte .. första ja såg på kort när ja var knatte var min morfars 750 sida med sidovagn med mormor bak & morsan & en ful boxer i vagnen , det förekom även skidor för vinterbruk fick jag höra. Verkade ju coolt , kallt om inte annat! haha

Fonve
2013-01-21, 15:36
Jag är "bara" en snubbe som gillar att åka hoj och ska jag göra det gör jag det helst på en Harley Davidson för thats how im raised.
Är uppvuxen i ett hem där garaget innehöll (och fortfarande innehåller) en chevelle SS 454 och en Harley sportster. jag blev med andra ord "hjärntvättad" ;)
När det sedan vankades köp av egen hoj blev valet ganska lätt och jag fastade lite extra för Street Boben. Nu står hon i mitt garaget sedan något år tillbaka och tror mig när jag säger att våren kan inte komma snart nog!