handdator

Visa fullständig version : Min nya "Led" strålkastare!



pipps83
2013-01-15, 16:29
Har precis varit och hämtat min nya "Led" strålkastare till Nightroden! Har alltid stört mig på hur dåligt orginalstrålkastaren lyser upp vägen framför än när man åker en sen sommardad, men nu så är det bekymret löst! Blev dock 7600kr fattigare men vad fan man lever ju bara en gång plus att den är grymt jävla snygg enligt min åsiktr o;
Här kommer en video på en Nightrod som har denna lampa monterad: http://www.youtube.com/watch?v=mDJtMFQQk8g

slycke
2013-01-16, 08:23
Space-igt :D

Sanniz
2013-01-16, 12:08
Tyckte den videon var rätt störig och inte visade lampan på ett övertygande vis...

Funkar den som på denna??? Kanske samma typ, för här demonstreras en led variant bättre och mer sakligt (utan störig bakgrundsmusik också)... ;)


http://www.youtube.com/watch?v=y1yqWTU71DM

slycke
2013-01-16, 12:15
Sanniz thb;

pipps83
2013-01-16, 16:58
Videon i sig var kanske inte den bästa men det är den enda som visar led lampan på en Nightrod som jag har hittat på youtube, förövrigt så har han samma färg på sin hoj som jag har och även samma lilla sissybar fast min är lackad svart,även blinkersen bak är den samma. Fan skulle kunna tro att det är min hoj minus dom gräsliga packväskorna :D

Ps.Det är samma lampa som du länkade till Sanniz

Latjo
2013-01-16, 17:55
Det va snyggt. Kollade på en liknande lyckta till min förra hoj.
Men du kan inte besiktiga med Led om jag har förstått det rätt.

Eller funkar det nu mera?

pipps83
2013-01-16, 18:12
Har inte bes förräns nästa år på hojen. Skall dock åka förbi bes när den är monterad och höra med dom om den är godkänd eller inte?

Sanniz
2013-01-17, 02:28
Har den märkning? Led lampor borde ju vara ok, om de är märkta med rätt symboler. :)

Då vet jag att det vart samma pipps83... Du får verkligen bra ljus nu då, som natt och dag. :)

ViLa
2013-01-17, 10:17
Nice ljusflöde, kanske dags att skaffa en själv :)

pipps83
2013-01-17, 10:38
vad menar du med märkning Sanniz?

slycke
2013-01-17, 11:46
Det Sanniz menar är att lampor har en godkännandemärkning.
Tex kan nummrena på ett bakljus till en bil visa hur många fält som är vita/röda/orange och hur många och vilka som ska blinka.

Man pratar oftast om E-märkning, då finns ett E med ett efterföljande nummer som berättar vad det är och var det är godkänt för att sitta.
Finns inte en E-märkning så får man hoppas på tur när man besiktigar.:I:

hegtor
2013-01-17, 11:48
Hon menar antagligen E märkning.

En nyare cykels hel/halvljus ska ha märkningen E HCR. (low/high beam halogen) Står det et tall imellan (E9 HCR) så angir tallet produsentland. (9=Spania)

E betyr at den är godkänd i EU/ECE land. Tyvärr finns det ingen LED hel/halvljus för ettermontering på motorcykel som har korrekt märking pr. dags dato.

Några aktuella koder;

B Fog lamp
- C Low (dip) beam headlamp, tungsten filament
- R High (main) beam headlamp or driving lamp, tungsten filament
- CR Low/high (dip/main) beam headlamp, tungsten filament
- HC Low (dip) beam headlamp, halogen
- HR High (main) beam headlamp or driving lamp, halogen
- HCR Low/high (dip/main) beam headlamp, halogen
- DC Low (dip) beam headlamp, gas discharge (HID Xenon)
- DR High (main) beam headlamp or driving lamp, gas discharge (HID Xenon)
- DCR Low/high (dip/main) beam headlamp, gas discharge (HID Xenon)
- A Front position lamp ("parking lamp", "city light", "sidelight")
- RL Daytime Running Lamp ("DRL")
- PL Plastic lens (may occur with any of above markings)

Sanniz
2013-01-17, 12:29
När jag får fram information om lampan, så hittar jag inte att den är godkänd utanför USA... Men någon annan kanske vet något? Det är ju trots allt en originaldel från Harley...


http://www.harley-davidson.com/gma/gma_product.jsp?PRODUCT%3C%3Eprd_id=84552444877579 2&FOLDER%3C%3Efolder_id=2534374302514675&bmLocale=en_US

http://www.harley-davidson.com/media/images/productphotos/PNA/73390_10_M_26a97.jpg

stroker49
2013-01-17, 13:10
Varför heter de "LED" med citationstecken. Är det LED (Light Emitting Diodes)?

pipps83
2013-01-17, 13:23
För att det är inte Halogen lampor i strålkastarn utan det är lysdioder. Sedan om den är godkänd eller inte Sanniz när det är dags för bes det skiter jag i för då är det bara att montera tillbaks orginal strålkastarn som tar några minuter.

stroker49
2013-01-17, 15:50
Ja är det lysdioder är det ju inte "LED" utan LED!

Sanniz
2013-01-18, 17:09
För att det är inte Halogen lampor i strålkastarn utan det är lysdioder. Sedan om den är godkänd eller inte Sanniz när det är dags för bes det skiter jag i för då är det bara att montera tillbaks orginal strålkastarn som tar några minuter.

Tycker väl det är mest synd, om det inte finns godkända lampor i Sverige också, OM ljusbilden är såpass mycket bättre än på det originalmonterade.
Men är det någon som vet, om detta är på g i vårt avlånga land också?
Själv vill jag inte chansa... För jag kommer nog att köra en hel del med maken i sommar och han tillhör ju ryggmärkesklubb, som vissa (c0p) älskar att bråka med... Och jag vill då inte ha onödiga böter på mig.
Men den typen av lampa är helt klart eftertraktad även för mig, den dag den märks på rätt vis med. :)
Själv beordras man ju redan ut ur privatbil, som "fyllechaffis", enbart för att man besökt en mc fest... Därav kör jag hellre med säkra kort. ;)
De kan nog ändå få för sig att klanka på mitt luft och buller, som det räcker för stunden.

hegtor
2013-01-18, 17:24
Vil man ha mer ljus så kjöp denna; http://www.diodhuset.se/xenon-lampor-xenonkit/xenonkit-mc?group=prod_prod_grp-s1%2F94

695- för 6000K (ljustemp i Kelvin)