handdator

Visa fullständig version : 96 cu svag startmotor?



indy 500
2011-05-04, 20:05
Är det fler som upplever att det nästan slår stopp när kolven närmar sig ö.d. Startmotorn verkar såvitt klara av "jobbet". Aldrig en missad start på 1700 mil, men ändå känns det varje gång som att startmotorn inte ska klara av att dra den runt.
Det är inte kriminellt om det utförs med vänner

Tundra Trotter
2011-05-05, 10:26
Kollat batteriet ?

admin
2011-05-05, 11:05
Ja, det kan bero på svagt ELLER fel batteri. Satte ett Sportsterbatteri i en Dyna en gång, blev samma fenomen då detta vad för svagt.

Pingu
2011-05-05, 15:38
Jodå har nog tyckt detsamma,ibland så går väldigt "trög" bitvis.

gasselurra
2011-05-05, 16:08
Det är samma fenomen på 88cui, får den inte att snurra som det ska även fast batteriet är nytt.

admin
2011-05-05, 19:14
Vi får kanske nöja oss med att det är H-D och att det ska vara så :D

indy 500
2011-05-05, 19:44
Jodå batteriet ok. När supertunern blev isatt blev den bara "grovinställd" det gjorde att stiftena blev ganska svarta! Efter nåra hundra mil bänkkörde jag (dynojet) res. 85hp steg1. Efter det har den blivit lättare att få runt, nu är stiften nästan vita. Bränsle före 0.65 efter 0.5. Inbillar mig att det byggts på sot i förb.kammaren.

Tundra Trotter
2011-05-06, 08:00
Se där ja.Banana

Carl-Inge Larsson
2011-05-06, 20:52
Viktigt att känna till om batterier.

Det är två begrepp som är bra att hålla koll på:
1. AH (AMPÉRETIMMAR)
Det är vad man vanligast talar om när det gäller kapaciteten för ett startbatteri. Men vad man i verkligheten läser ut är hur mycket ström över viss tid man kan ta ut. T.ex. stå med lyse eller annan elförbrukare påslaget under viss tid. (Ex; 2 Ampére i 35 tim eller 8 Ampére i 8 tim 45 min.= 70 Ah).

CCA (starteffekten)
Detta anger startseffekten. Detta är det som är mest intressant när man jämför startbatterier mot varandra. Två batterier kan ha samma Ah men olika köldstartseffekt. Lite enkelt; strömstyrka vid starttillfället av hojen.

Ju starkare startmotor man har ju mer CCA kommer man att behöva. Men det är absolut ingen fördel att ha större startmotor än vad man behöver då den kommer att käka mer ström från batteriet än vad korta körningar laddar batteriet = man åker på underhållsladdning.

Jag kör själv med ett batteri som ger +300 CCA i startström och då är det bra fart i grejerna ;)

Men ingen kedja är starkare än den svagaste länken, utan bra kablage så är det döfött med bättre batteri. Det skall vara rejäla kablar!

indy 500
2011-05-07, 00:49
Är det ett vanligt bly/syra batteri? Eller någe special?

Noyen
2011-06-26, 07:26
Är det fler som upplever att det nästan slår stopp när kolven närmar sig ö.d. Startmotorn verkar såvitt klara av "jobbet". Aldrig en missad start på 1700 mil, men ändå känns det varje gång som att startmotorn inte ska klara av att dra den runt.

Har aldrig märkt nån tendens på detta på våra två 96" hojar.Startmotorerna snurrar på bra.

Axman
2011-06-26, 10:05
Inga problem på varesig 96" eller 103" när den är kall (dock märks ju att det är motstånd så det är ju inte lätt den går runt)

Varm och precis avstängd så kan det vara svårt att få igång den igen. När den var 96" så fungerade det att om jag körde igång startmotorn under tiden bränslepumpen jobbade när man drog igång tändningen. Då startade den direkt, annars med protest. Nu med 103" så fungerar inte det tricket längre, den får kämpa och låta om. Allra helst vänta några minuter.

Draken
2011-06-26, 11:14
Till min förra 03:a var det ett AGM (Absorbed Glass Mat - långlivade och med en utomordentlig effekt till/för starteffekten) på 19 Amp timmar och 270 CCA original . Satt i 7 år å 11.000 mil. Sedan flyttade jag över det till lillgrabbens FLSTS-98 och sitter väl kvar där än skulle jag tro? Köpte sedan ett nytta originalbatteri från Hillking i Forshaga till ett mycket bra pris.

Alltså ingen syra för att fylla på eller något sådant... men det kan ju också fungera med ett Biltema batteri, men för hur länge å hur bra?
Finns nog lika många uppfattningar om detta som antalet medlemmar i detta forum...

PS: På de "fabriksnya" 103 å 110 så är det en pys på vardera "cyll" originalmonterad men med samma storlek/effekt på startmotorn som 96.

LaDaille
2011-06-26, 11:27
Hur funkar det att kicka igång en 110" ?
Någon som provat det?