handdator

Visa fullständig version : Bikerregler....



Norrland
2011-05-04, 15:51
BIKER REGLER
De flesta bikers lever efter enkla regler och förväntar sig att andra skall göra detsamma. Om Du besöker en bikerträff bör Du veta vad som gäller. Följer Du de här bestämmelserna är risken mycket liten att Du hamnar i bråk.

Regel 1: Det handlar om att ge och ta. Visa respekt för dem Du träffar så respekterar de Dig. Börjar Du bråka med oss får Du tiofalt igen. En klubbs styrka ligger i att medlemmarna är bröder och ställer upp för varandra. Om någon förolämpas, blir alla förolämpade. Hedern värderar vi alla högt.

Regel 2: Gå aldrig objuden på en bikerträff. Ingen kommer hem till Dig utan att vara inbjuden.

Regel 3: Försök inte påtvinga någon medlem Din Vilja och ge framför allt fan i medlemmarnas egendom. I detta fallet betyder det; deras cyklar, kvinnor och klubbjackor. Gör Du inte det förolämpar Du oss och kan då gå tillbaka till Regel 1: för att se vad som händer.

Regel 4: Tro inte att Du är någon bara för att Du blivit bjuden till en privat klubbfest. Du är bara EN bland gästerna - ingen medlem - Förvänta Dig inte att klubbmedlemmarna ställer upp på Din sida om Du börjar bråka med någon annan gäst. Det är inte vårt problem. Risken finns att vi inte gillar att Du ställer till det och då träder automatiskt Regel 1: i kraft.

Regel 5: Skulle något vara oklart och/eller är Du tveksam till vad som gäller hänvisas Du alltid till Regel 1:
thb;

Hagis
2011-05-04, 16:24
Sunt förnuft med andra ord! Jag gillar regel nr 1 br;

robbbull
2011-05-04, 17:13
Tycker regel nr2 är något nytt fenomen liknar det som studenter har med sitt kår legg o det är skit trisst:(På 80talet var alla som kom på hoj välkommen,har åkt många mil för att festa o när man kommer fram så står det PRIVAT!Ja då har jag åkt därifrån så kan dom ha sin jävla fest för inbördesbeundran för sig själva,men blonda taxi krog flås går bra för dom har ju jävligt mycket med hoj kulturen att göra??? Näää för fan släpp inte in nya så jävla svensk att man kan spy!Tycker att det räcker med SUNT FÖRNUFT!Försöker leva effter så få regler som möjligt:)MVH:En fri individ.

MadameX
2011-05-04, 17:38
Borde kanske tilläggas att detta låter som SBM regler, och de som redan är med i SBM klubbar redan väl medvetna om dessa!
Tror tyvärr att folk som är nya i hojsvängen kan avskräckas från att åka på parTyn och träffar när de läser dessa regler. De kan ju lätt få uppfattningen att man kan åka på däng om de inte passar sig. Vilket i förlängningen bara förstärker "svenssons" syn på att alla hojåkare är livsfarliga! Sen kan man ju undra varför man lyser ut att man ska ha fest i diverse medier för att sedan ha stängda portar när det väl beger sig? Precis som robbbull skriver brukar dock kurviga objekt släppas in framåt småtimmarna utan problem... Personligen brukar jag inte annonsera i lokaltidningen när jag skall ha tex. kräftskiva för släkt och vänner...
Jag tycker inte att någon nödvändigtvis är MER biker än någon annan för att de bär ryggmärkesväst och lyder under SBM-regler!vkg;

TCKalle
2011-05-04, 17:51
Jag tycker att dethär med SBM-regler är larv. Det handlar ju bara om att bete sig anständigt, gäller alla oavsett om man är biker eller ej.

hasse diesel
2011-05-04, 18:58
men herregud va e detta ? om du inte gör som vi gör så slår vi dig! börjar likna dirty dräggelsfasoner för de e väl de dom heter? tänk att jag skulle säga det här men de va bättre förr .

zorro
2011-05-04, 20:27
BIKER REGLER
De flesta bikers lever efter enkla regler och förväntar sig att andra skall göra detsamma. Om Du besöker en bikerträff bör Du veta vad som gäller. Följer Du de här bestämmelserna är risken mycket liten att Du hamnar i bråk.

Regel 1: Det handlar om att ge och ta. Visa respekt för dem Du träffar så respekterar de Dig. Börjar Du bråka med oss får Du tiofalt igen. En klubbs styrka ligger i att medlemmarna är bröder och ställer upp för varandra. Om någon förolämpas, blir alla förolämpade. Hedern värderar vi alla högt.

Regel 2: Gå aldrig objuden på en bikerträff. Ingen kommer hem till Dig utan att vara inbjuden.

Regel 3: Försök inte påtvinga någon medlem Din Vilja och ge framför allt fan i medlemmarnas egendom. I detta fallet betyder det; deras cyklar, kvinnor och klubbjackor. Gör Du inte det förolämpar Du oss och kan då gå tillbaka till Regel 1: för att se vad som händer.

Regel 4: Tro inte att Du är någon bara för att Du blivit bjuden till en privat klubbfest. Du är bara EN bland gästerna - ingen medlem - Förvänta Dig inte att klubbmedlemmarna ställer upp på Din sida om Du börjar bråka med någon annan gäst. Det är inte vårt problem. Risken finns att vi inte gillar att Du ställer till det och då träder automatiskt Regel 1: i kraft.

Regel 5: Skulle något vara oklart och/eller är Du tveksam till vad som gäller hänvisas Du alltid till Regel 1:
thb;
vicket skitsnack

Hagis
2011-05-04, 21:09
Nu ska vi inte låta detta spåra ur gott folk!
Se det som jag ser det, det är en bra sak att dela med sig av till dom som är helt nya i hojvärlden! SBM eller inte, men ska vi diskutera SBM så tar vi det i en ny tråd ;)

admin
2011-05-04, 21:19
Precis, det får inte spåra ut, vi kan väl försöka att hålla tråden som en informativ tråd och då börjar jag:

Jag (o säkert nån annan) som inte kan ett skit om detta, vad betyder SBM och vad står det för?

Hagis
2011-05-04, 21:37
SBM är Swedish Bike Model, Sverige modellen!

admin
2011-05-04, 21:50
Så "reglerna" Norrland skrev om är om du ska starta eller joijna en klubb, kan man säga?

PS: Jag ändrade tråden till Bikerregler / SBM Information.

Hagis
2011-05-04, 22:01
Nu är jag osäker på om detta verkligen är SBM´s regler, det låter jag vara osagt men det antyds det i tråden!
Som jag förstår det så är det OM det är SBM regler så är det dom förhållningsregler som gäller om man tex fått höra att en SBM ansluten klubb ska ha fest! Det har inget att göra med att "joijna eller starta" en klubb! Snarare förhållningsregler när/om du ska in på en SBM ansluten klubb som har fest! Men jag säger det igen, jag är inte helt 100 på detta!

Edit:
Sen vet jag dock andra SBM anslutna klubbar som inte på något sätt är enligt det "skräck" exempel som folk oftast målar upp! Alla SBM anslutna klubbar går inte att jämföras med outlaw klubbarna! Det är lyckliga åkare men av en eller annan orsak har valt att acceptera SBM! Varför, det får dom klubbarna svara på själva!

Min personliga åsikt är positiv till SBM! Och om folk då tycker att jag bör jämställas med HA, ja det är lika vettigt som att jag då jämställer alla som kör 3 patch utan SBM som Bandidos! Det är ett ämne som är lika hett som religion och lika omöjligt att finna ett gemensamt svar! Det är tjusningne med att vara vuxen ;) man får tycka som man vill haha....

Macke
2011-05-04, 22:25
Som sagt, alla SBM klubbar är inte 1%. Klubben som jag är med i (Impressario Choppers MC) är en klubb med mycket blandat folk. Vi har bla statsanställda, lastbilschaffis, konsult, säljare mm.

Sen angående SBM-fester så brukar det skrivas på inbjudan så här ungefär: Endast SBM klubbar samt inbjudna vänner. Och det betyder att; är du inte med i en SBM klubb, så måste du vara inbjuden för att kunna deltaga på festen.

Hagis
2011-05-04, 22:32
Tackar för informationen! Tolka mig inte fel nu, men jag tycker det är en intressant fråga men oftast som mest så spårar den ur då folk blir så förbannade och upprörda för att man inte håller med dom. Så det är faktiskt första gången jag läst ett inlägg i frågan som inte skakar av frustration :)

Edit:
Björnes (VP) hoj, är det den som ligger på blocket?

Norrland
2011-05-04, 23:02
Vilken förvirring wa;
det är ingen SBM-regel bx;

Jag hittade denna på http://www.bikerlinkz.com den var skriven på engelska men den finns även översatt till svenska!

Denna sida innehåller nästan alla klubbar i sverige,och övriga skandinavien,världen!

La in den som en kul grej men jag kanske skulle lagt den under humortråden istället. :confused:

admin
2011-05-04, 23:12
Tog bort SBM i överskriften för att ta bort lite förvirring :D

Nu skiter vi i detta och kramas istället pl;

Norrland
2011-05-04, 23:21
Tog bort SBM i överskriften för att ta bort lite förvirring :D

Nu skiter vi i detta och kramas istället pl;

Kramar e bra :)

zorro
2011-05-04, 23:32
Vilken förvirring wa;
det är ingen SBM-regel bx;

Jag hittade denna på http://www.bikerlinkz.com den var skriven på engelska men den finns även översatt till svenska!

Denna sida innehåller nästan alla klubbar i sverige,och övriga skandinavien,världen!

La in den som en kul grej men jag kanske skulle lagt den under humortråden istället. :confused:

där hade den passat alldeles utmärkt/ kram

hasse diesel
2011-05-05, 05:20
tack för det norrland

Ha de

robbbull
2011-05-05, 06:11
Visst skicka den till humor tråden!KRAMSbr;

Tundra Trotter
2011-05-05, 09:22
Man kan alltid ringa till en klubb som skall ha fest. Presentera sig och ev polare och fråga om man kan titta förbi. Jag tror mig veta att de flesta klubbar skulle tycka det va ok. Eller köra förbi på en klubb kväll och snacka med gubbarna / gummorna över en kopp kaffe. Jag menar vi snackar om ett kollektiv som gillar att umgås och ha kul. Med hjärtat på rätt ställe och med glimten i ögat får du säkert en kram snarare än en blodig snok.

Zipster
2011-05-05, 09:40
Tundra slog huvudet på spiken.. Det krävs inte så mkt för att få en inbjudan. Eller kanske känner man nån som är kompis med klubben. Kompisars kompisar är 99% av fallen okej att ta med sig. (även om det kanske kan vara bra att fråga klubben om det är okej för dom)

Att nån kommer över på klubben och tar en fika, när man håller på att svära sönder sig över att just den tumnyckeln som man behöver bara råkade ligga i grannens garage just då, är uppskattat. Skicka mail till klubben du är intresserad av. Fler än du tror kommer att svara. Titta på hemsidorna. Många av klubbarna har öppet en dag i veckan under säsongen (inte min och Mackes). Då tittar man förbi och tar en fika liksom...

Summan av kardemumman. Det krävs inte så mkt att FÅ inbjudan... Men väl på festen så är det nog rätt så vettigt att iaf ha läst reglerna som startade den här tråden ;D

Om du ger respekt så får du den tillbaka...

admin
2011-05-05, 10:03
Bra skrivet Zipster, välkommen till forat!!!

Hagis
2011-05-05, 10:28
Medhåller förgående talare och varmt välkommen!
Norrland, jag lyfter mitt glas för dig i alla fall :)

Macke
2011-05-05, 17:57
Tundra slog huvudet på spiken.. Det krävs inte så mkt för att få en inbjudan. Eller kanske känner man nån som är kompis med klubben. Kompisars kompisar är 99% av fallen okej att ta med sig. (även om det kanske kan vara bra att fråga klubben om det är okej för dom)

Att nån kommer över på klubben och tar en fika, när man håller på att svära sönder sig över att just den tumnyckeln som man behöver bara råkade ligga i grannens garage just då, är uppskattat. Skicka mail till klubben du är intresserad av. Fler än du tror kommer att svara. Titta på hemsidorna. Många av klubbarna har öppet en dag i veckan under säsongen (inte min och Mackes). Då tittar man förbi och tar en fika liksom...

Summan av kardemumman. Det krävs inte så mkt att FÅ inbjudan... Men väl på festen så är det nog rätt så vettigt att iaf ha läst reglerna som startade den här tråden ;D

Om du ger respekt så får du den tillbaka...

Jag håller med Tundra Trotter och Zipster! Välkommen hit Zipster! W;

Zipster
2011-05-06, 09:58
Tack för alla välkomningar =) Har läst ett tag men inte skrivit så mkt... ;)

Vajtan
2011-05-06, 18:56
Tack för alla välkomningar =) Har läst ett tag men inte skrivit så mkt... ;)

Tjena Zippe...W;

Elexem
2011-05-09, 13:08
Det finns uppskattningsvis mellan 800- 1000 mc klubbar i Svedala. Och många av dessa klubbar har funnits sedan Noaks tid. Fråga! är merparten av dessa klubbar SBM anslutna? Och de klubbar som inte är med vad blir konsekvenserna?

Bikebandit
2011-05-09, 16:05
Från vad jag har sett sedan jag har bott i Sverige ... vatten och olja blanda sig inte.....

Tundra Trotter
2011-05-10, 08:15
Att var eller inte vara med i SBM . Kan man bara motivera varför så är det såvitt jag vet inga problem. Utbudet till fester kan dock minska drastiskt, samt att man får svara på ibland nog så provocerande frågor. Stay frosty .

Hagis
2011-05-10, 20:55
Tundra, Jag startar en ny tråd i SBM ämnet! ;)

SBM frågor tas numera upp här

http://harleyforum.se/newthread.php?do=newthread&f=16

paddington
2015-03-05, 20:23
Nu är jag och gräver i en jättegammal tråd men kunde inte låta bli. För mig är inte SBM klubbar nån rökig håla fylld med tatuerade gangsters med stilett och blod på bootsen. För mig är det mer en sorts garanti att ingen kan bilda en klubb med ett ryggmärke liknande mitt, inte kul att dyka upp på en träff med ett eget skapat märke som man lagt ner åtskilliga timmar på bara för att upptäcka att det finns tre andra klubbar med i stort sett samma märke. Det finns säkert en massa andra saker som gör att en del väljer att vara med i SBM också men det betyder inte per automatik att en klubb är "dålig" för att dom valt att vara SBMare.
Tyvärr finns det dom som går omkring på träffar och frågar om ens märke är "godtjänt" av SBM och sedan har mindre vackra saker att säga om man inte är medlem i densamma. Min klubb är inte med i SBM av den enkla anledningen att det inte är en svensk klubb. Jag tycker att det är upp till varje klubb att besluta om dom vill vara SBMare eller inte utan att det ska tjafsas om det.

Ampe
2015-03-10, 16:52
Visst skicka den till humor tråden!KRAMSbr;
Som dom svenst leraret jac er så er det falskstavath TRAMS er på rettstavak