handdator

Visa fullständig version : Vägverkets författnings samling



Rulle rep
2013-01-08, 07:21
Tänkte att det kunde vara intressant för andra med Vägverkets författnings samling i forumet, men hur laddar jag in den? den är på ca 1,4 Mb.

Tillägg: Det är en Pdf

crazyswede
2013-01-08, 08:19
... & den kommer i vilket format då?
Gör en torrent vet ja om den inte hör till dom giltiga filtyperna som kan laddas upp här: bmp doc gif jpe jpeg jpg pdf png psd txt zip

Rulle rep
2013-01-08, 09:44
Jag får inte till det, det är en pdf fil, kan jag maila den till någon som e en bättre "hacker" än mig. Skickar jag.

crazyswede
2013-01-08, 12:34
Nu vill man ju inte ha mer fan-mail än man redan har då men skriv lite i rutan nedan , klicka sen på "gå till avancerad" , glo en bit ner .... klicka på "hantera bifogade filer" , då ska det ploppa upp en ny mindre ruta , längst upp i högerhörnet klickar du på "lägg till filer" då kommer det upp en endå mindre ruta (som en Baaborska det här) där du klickar på "välj filer" nere på mitten av rutan .... då hamnar du nånstans i din dator & du ska välja filen som du ska ladda upp .. (lägg den på skrivbordet så blir det lättare hitta den) .. markera filen & klicka öppna . poff .. nu är den i minsta rutan & då klickar du på "ladda upp filer" ... om allt står rätt till ska den nu finnas i den första rutan som hoppade upp , längst ner där det står "bifogade filer" ... du har precis bifogat en fil , grattis! thb;

Du ska kunna se filen längre ner på sidan (den första sidan) , klicka på förhandsgranska så ser du om den kommit med.

End Report!

Lars Nilsson
2013-01-08, 12:52
Du bara öppnar pdf:en du vill ha och trycker på disketten uppe till vänster och väljer spara, samt var du vill ha den.

Rulle rep
2013-01-11, 12:30
Nu har jag försökt att göra exakt som föreslagits och det var precis som jag gjorde när jag försökte första gången, men när jag har laddat ner filen så kommer det upp en liten markering om att filen är för stor 1,34 Mb och att det bara är tillåtet med 18,5 kb.

crazyswede
2013-01-11, 17:02
Vart har du hittat filen då , länka siten i stället om det är möjligt?!

Lars Nilsson
2013-01-11, 17:13
låter konstigt som fan.
Det är inte till en mobil du försöker ladda ner till?

tjockben
2013-01-11, 19:04
det är tydligen satt en storleksgräns på 18,5 Mb när det är PDF man vill ladda upp..... testade nyss.

vi kör oldschool,här är länken:

http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2003nr023.pdf

crazyswede
2013-01-12, 02:20
Färska grejer! :)


Utkom från trycket
den 29 april 2003

tjockben
2013-01-12, 10:58
Färska grejer! :)
färsk eller inte, det är den som gäller.

crazyswede
2013-01-12, 11:46
färsk eller inte, det är den som gäller.

Jo men "Författnings Samlingen" är ju 10 år gammal då borde alla kunna den som ett rinnande vatten tycker man ... el.? haha :I:

Beemusup
2013-01-12, 20:18
Men det finns en uppsjö av tillkomna ändringar, dom är asjobbiga att hitta och läsa. Så den från 2003 är inte helt giltig i sin helhet utan ändringarna som finns att läsa.... Nånstans... minns inte helt vart jag hittade men regeringens hemsida vet jag hänvisar, det var därifrån jag hittade dom.

tjockben
2013-01-12, 20:29
Men det finns en uppsjö av tillkomna ändringar, dom är asjobbiga att hitta och läsa. Så den från 2003 är inte helt giltig i sin helhet utan ändringarna som finns att läsa.... Nånstans... minns inte helt vart jag hittade men regeringens hemsida vet jag hänvisar, det var därifrån jag hittade dom.

det stämmer....MEN de ändringar som finns där är ganska små. de ändrar inte mycket i kapitel 27, som är det viktiga för ombyggare..
här är länk till alla revideringar.

http://www20.vv.se/vvfs/lagrum_dokument_historik.asp?dokumentbeteckning=20 03:23

tryck på den du är intresserad av och tryck sen "visa som pdf"

crazyswede
2013-01-13, 03:18
Mums .. här gäller bromsar , ev. lyse & godtyckligt avgasljud & passar det inte Herr Pålisen just den dan kostar det ca:40:- & så kan man tuffa vidare sen!

Beemusup
2013-01-14, 08:39
Inte så mycket i kapitel 27, men jag har en äldre och var mest intresserad av mått, positioner och andra krav osv, det vet man aldrig när dom får för sig att ändra. Så rätta mig om jag har fel, men är det inte så att även om man reggar den som ombyggt så kan man inte ändra mått och de andra kraven de kräver för "nyare"?