handdator

Visa fullständig version : Centrera bakhjul när nya distanser ska tas fram



Henrik Forslund
2013-01-08, 06:46
Hej
Ska byta fälgar och funderar på vad man ska centrera mot?
Börjar man med att skivan ska ligga precis nästan mot det fasta bromsbelägget? Och sen kör man en justering med bältesstreckarna, sen därefter mäta fram nya distanserna?

gronvit
2013-01-08, 08:45
Bra henke, Undrar precis samma sak.
Fick hem mammothfälg igår. givetvis linar det inte.
Fick en spacer till drevet som var alldeles för tjock.
Så jag den nya fälgen är 5mm kortare mellan lagren, och 5mm kortare mellan skiva och drev utan spacer och 5mm bredare med. Man borde kunna svarva ner spacern och lägga till 5mm distans till axeln. Men på vilken sida, eller hur mycket på varje sida???

Lars Nilsson
2013-01-08, 12:47
Gör en ritning uppifrån där du mäter alla avstånd, både gamla och nya, så att du ser VAR det skiljer och hur mycket.
Alla distanser osv ska vara med på ritningen.

Jonasbaggen
2013-01-08, 13:30
Tillägg till Lars Nilssons redan utmärkta förslag. Utgå från att försöka få fälgen med det däck du ska använda mitt i svingen om det funkar med belt/kedje frigången. Det funkar oxå att köra med offset på detta mått (ibland upp till 10mm) för att klara frigången. Distanserna på både höger och vänster sida kan behöva göras om med hänsyn till detta. Bromskivan ska du försöka centrera exakt mitt i bromsoket. Ibland kan man få fräsa av någon sida på den delen av bromsoket som hjulaxel går igenom. Belthjul/drev kan du schimsa upp med lämpligt tjock distans om det behövs. Ibland får man svarva till något eget om det inte finns färdigt som passar. Hoppas detta hjälper.

Henrik Forslund
2013-01-08, 13:44
Det här med att centrera i oket, ena klossen är ju stilla. Borde man inte linjera så att skivan precis går fritt mot den som klossen ligger stilla? Eller tänker Jag bakfram?

Hjulet centrerat på axeln först och sen får shimsa belthjul/bromsok efter det?

gronvit
2013-01-08, 13:49
Problemet är ju också att det är en discfälg som verkar vara lite offset i navet.
Men tack för tipset, jag mäter allt som går och gör en ritning.

Svarva/fräsa ner framförallt en spacer men även distanser, tips någon (sthlm)?

Jonasbaggen
2013-01-08, 14:25
Det här med att centrera i oket, ena klossen är ju stilla. Borde man inte linjera så att skivan precis går fritt mot den som klossen ligger stilla? Eller tänker Jag bakfram?

Hjulet centrerat på axeln först och sen får shimsa belthjul/bromsok efter det?

Helt rätt, Henrik som du skriver angående bromsskivans läge mot bromsoket. Jag utgick ifrån min egen Dyna med 4-kolvs ok i bak och då är det annorlunda.
Sen är det ju skillnad om man bara ska offset justera ett hjul av någon anledning eller om man behöver offset ekra för frigångens skull om allt annat är bra.
Byter man till ett annat hjul än orginal (med annan navbredd) så blir det helt nya bussningar som behövs och kanske oxå distanser vid belt/kedje/bromsskiva.

Jonasbaggen
2013-01-08, 15:01
Problemet är ju också att det är en discfälg som verkar vara lite offset i navet.
Men tack för tipset, jag mäter allt som går och gör en ritning.

Svarva/fräsa ner framförallt en spacer men även distanser, tips någon (sthlm)?

Egentligen vilken mekanisk verkstad med svarv/fräsmaskin som helst om du bara har måttat rätt.

Pulare
2013-01-08, 16:07
Det här med att centrera i oket, ena klossen är ju stilla. Borde man inte linjera så att skivan precis går fritt mot den som klossen ligger stilla? Eller tänker Jag bakfram?

Hjulet centrerat på axeln först och sen får shimsa belthjul/bromsok efter det?
Du har väl ett flytande ok bak på din Sporre -04?

Henrik Forslund
2013-01-08, 16:39
Du har väl ett flytande ok bak på din Sporre -04?

Det slog mig nu oxå.
Tänkte Trycka ihop koniska lagrena. Mät från lagret till kanten på smutsskyddet, + längden på min gamla originaldistansen. Upprepa på andra sidan. Förutsatt att båda naven på gamla o nya fälgen är lika breda och inte har någon offset så är det ju klart sen eller hur? Både gamla o nya fälgen är ju gjutna så det borde väl inte va nå offset. Borde bli centrerat som gamla fälgen.
Jag tror på det här, blir o mäta ikväll.

Jonasbaggen
2013-01-08, 18:39
Henrik: Är det "stenålderslager" på en Sportster från -04? De koniska lagren med spel och elände försvann väl under slutet av -90 talet? Eller?

Henrik Forslund
2013-01-08, 19:13
Henrik: Är det "stenålderslager" på en Sportster från -04? De koniska lagren med spel och elände försvann väl under slutet av -90 talet? Eller?

1999 närmare bestämt. Fick den briljanta iden o sätta på sporrefälgar, 13 ekers i aluminum som skulle va från en 02 som jag hitta på annons. Väl hemma så stämde ingenting längre o säljaren gick inte att nå. Då gav jag mig tusan på att få dit dem iaf. Dummaste jag gjort hittils i avseende att kasta pengar i ett svart hål. Min hoj heter numera black hole sun.

gronvit
2013-01-08, 19:15
http://forumbilder.se/images/cf201370154PM62cf.jpg

Så här ser det ut på min.
Det är samma avstånd (så noga jag kan mäta med mitt analoga skjutmått) mellan nav, lager & belthjul på bägge fälgarna. Jag ska använda samma belthjul, så det blir ingen offset skillnad där.

Det jag inte lyckats mäta är om originaldiscfälgen eller det nya mammothhjulet är offset åt något håll i navet, jag tror att originalfälgen kan vara det?

Men den nya fälgen är alltså mindre mellan ytterkant på lagren. Det skiljer 7mm, alltså måste belthjul, bromsskiva eller bägge flyttas ut och längre distanser.
Jag provade nu och det verkar som om skiven preciiiiiiiiiis löper fritt mot bromsoket, och om jag drar hjulet längst till höger sett bakifrån mot bromsskivan. Då ser hjulet ut att sitta lite (max 5mm) för mycket åt bromsskivehållet.

Jag fick med en spacer som är 15mm tjock, men den skulle behöva fräsas ner till 7mm om jag mätt rätt. eller egentligen 2st på 3,5-4mm?
Sen måste ju distanserna givetvis bytas mot längre med motsvarande längd.

Tänker jag fel?
Spelar 3-5mm ocentrering av bakhjulet någon större roll bortsett från det visuella?
Tacksam för hjälp, råd och tips!

Edit: HAr inte satt ut nya mått på distanserna på bilden på det nya hjulet. Men om man gjorde det enkelt för sig är alltså tanken att sätta en distans som är 55mm och en spacer som är 7mm på belthjulet och den sidan på axeln.

Jonasbaggen
2013-01-08, 19:47
Gronvit: En proffs analyserat projektthb; En ocentrering på bakhjulet på 3-5mm spelar ingen roll alls. Själv kör jag med 4mm och det märks ingen skillnad alls. Vissa kör med 10-15mm. Kontroll mät måttet mellan anläggnings ytan belthjul och anläggnings ytan bromskiva oxå samt beakta detta. Du är inne på helt rätt väg och det blir lite kompromissande. Man får göra det bästa av situationen när man beaktat alla måtten. Det finns alltid lite olika lösningar på ett problem.

Lasse.S
2013-01-08, 20:54
@ Jonasbaggen.
Du har säker rätt att det inte går att känna men jag skulle aldrig klara av vetskapen att hojen inte spårar.
När jag bytte min sving satte jag hjulet på axeln och centrerade hjulet exakt i mitten av hojen med hjälp av laser därefter ristade jag streck på axel efter navet och svingens insida, och måtta in brom drev o distanser osv.
När jag byggde ramen till ptb hojen lade jag enormt med tid att få den balanserad.
nr 1 hjulen i linje och 2 få den till att stå utan stöd på slickset utan att välta.
gör om gör rätt skulle jag vilja säga men det är jag det ;)

mangesuarnmc
2013-01-08, 21:15
Tjena jag använde en 1/2 tums spacer till belt hjulet på min crossbones o8 med 200 bakdäck ... Fick sen strula en hel del med distanser till hjul axeln ,,, pga mammoth fälgen inte var riktigt centrerad .. Fick lirka med lite brickor å provkörning när allt linade mätte jag å lämna in på svarvning .. Funkar kanon .. Lycka till

gronvit
2013-01-08, 21:29
Tjena jag använde en 1/2 tums spacer till belt hjulet på min crossbones o8 med 200 bakdäck ... Fick sen strula en hel del med distanser till hjul axeln ,,, pga mammoth fälgen inte var riktigt centrerad .. Fick lirka med lite brickor å provkörning när allt linade mätte jag å lämna in på svarvning .. Funkar kanon .. Lycka till

Var hittade du en 1/2 spacer. Det är precis vad jag behöver?

Jonasbaggen
2013-01-08, 23:17
@ Jonasbaggen.
Du har säker rätt att det inte går att känna men jag skulle aldrig klara av vetskapen att hojen inte spårar.
När jag bytte min sving satte jag hjulet på axeln och centrerade hjulet exakt i mitten av hojen med hjälp av laser därefter ristade jag streck på axel efter navet och svingens insida, och måtta in brom drev o distanser osv.
När jag byggde ramen till ptb hojen lade jag enormt med tid att få den balanserad.
nr 1 hjulen i linje och 2 få den till att stå utan stöd på slickset utan att välta.
gör om gör rätt skulle jag vilja säga men det är jag det ;)

Lasse: Håller i sak med dig då jag är enormt pedant. Men ska man få dit ett 180/55-17" på en 17"x5,5" fälg på en Dyna -03 med org 1 1/8" belt så får man kompromissa. Körbarhets mässigt märks det inte ett dugg;)

Lars Nilsson
2013-01-09, 00:09
Enl din ritning så skulle du behöva 2 st 3.5 mm distanser.
En på var sida om hjulet.
Tex bikeline säljer sådana fast du får be en mekanisk firma slipa ner dem.
http://www.bikeline.se/sv/artiklar/distans-3_8-beltdrev-bak.html
En för belt och en för bromsskivan.
http://www.bikeline.se/sv/artiklar/hjul-dack-bromsar/bromsar/ovrigt-15/spacerbricka-till-bromsskiva12mm-tjock.html
3 st shims blir rätt perfekt.

mangesuarnmc
2013-01-09, 06:24
Tog hem en från usa , men kolla bike line katalogen sidan 154 ,,

gronvit
2013-01-09, 08:22
Aaah!

-Mangsuarnmc: Bikelinekatalogen är mia, har inte kommit fram trots letande (skyller på frun?)

-Lasse N. Tack för länken! letade under hjul efter distanser men hittade bara någon shims. Drivlina->offset hjälpte mycket! Även om jag nog vänder mig till Roffes här i Sthlm när jag är klar med all mätning fram och bak.

-Lasse PTB: Var det drag-hojen du ställde på slicksen? Med runda hjul borde det vara omöjligt trots perfekt balans? Tack för tipset ang markering på axeln. Ibland kan sådana självklara enkla tips spara timmar, skönt att slippa uppfinna hjulet när man bara behöver en distans.
Jag kommer satsa på att centrera.

En annan fråga, hur går man tillväga när man mäter/linar spårningen med laser? Jag har en krysslaser.
Satsar nog på att centrera hjulet, varför slarva när det är januari?