handdator

Visa fullständig version : Köpa Night Rod..



Xantyfication
2012-12-30, 12:11
Hej på er!

Ska ta ett hoj kort till våren och har fått en enorm kärlek till NR så jag känner att jag bara måste ha en sådan! Gick i tankarna att importera en från Tyskland då jag vill ha den like "custom". Bredare däck,annan bakskärm,blinkers,framlykta,avgassystem etc. Då utbudet är betydligt större där nere än i Sverige enligt blocket iaf då alla som ligger ute är orginal med ett annat avgassystem i princip. Ska man importera eller ska man bygga själv? Känslan att bygga etc gör mig inget vill bara ha det så grym som möjligt och smidigt (ekonomiskt och tidsmässigt)

Det finns lite saker som jag skulle vilja göra med hojen. Det kommer finnas en lista nedanför med vad jag vill göra. Och en beskrivning av detaljerna som jag vill ha. Budget är 200k-250k (ink. hoj) beroende på vad och exakt jag ska göra.

Listan att göra!

1: 280-300 backdäck.
2: En enkel skärm som "slickar" däcket max 1 cm från däcket. Har läst lite om Legend Air system? funkar det bra?
3: En solo sadel
4: Nya muffler/nytt system har hittat muffler jag kan tänka mig eller ett helt nytt system men det gick loss på dryga 1990 euro...
5: Mini blinkers typ kellermann mirco dark
6: Framlyse (ett svart cyclop) Har inte hittat något schysst ännu.
7: Intercooler

Så här hade jag tänkte mig på ett ungefär att hojen ska se ut när den är klar.

http://databikes.com/infophoto/harley_davidson/night_rod_280s_arride_black_-2012.html

Så vad tror ni? är det mycket jobb att fixa själv eller ska man importera hojen? i något liknande skick?

MVH Xanty

Sanniz
2012-12-30, 12:29
Visst, du kan alltid importera en hoj. Men samtidigt kan det gå helt fel med. Förutsatt att du inte är över och kollar den i detalj (+ att alla papper är i ordning).
Personligen, om jag nu skulle bygga om en night rod, så hade jag föredragit att hitta egen stil. Att köpa någon annans bygge är ju inte direkt samma sak.
När det gäller bredare backdäck, så kan du kolla i trådarna här... Vet att en av rod killarna (pipps83) köpt ett breddningskit till sin hoj.

Min viktigaste fråga är dock... Hur lång är du? För det är stor skillnad mellan 2012 och äldre NR. Då måste du eventuellt även köpa en sats, som gör att du kan sitta bekvämt på hojen.
Köp inte för gammal rod heller... Minst 2008, men se då till att den har ABS. Från 2009 års modell har du ABS som standard garanterat.

Inget är dock säkert, att summan din räcker för att få en allt för extrem hoj med en gång. Summor har en tendens att springa iväg. För har man väl börjat med att bygga om, så är det svårt att nöja sig med vissa saker. Vem vet, du kanske t o m vill byta gaffel till något mer "macho"... NR har inte så cool sådan, där vinner Muscle hojen i original utförande.

No Lomit Custom i Tyskland har många halvklara kit (dvs, du kan åka på att småfixa saker för inpassningen samt allt lackeringsjobb), som är godkända så man slipper regbesikta en hoj också (du får klara papper på deras kit).

Mer detaljer får du fråga killarna, som mekar mer med sina hojar...
I år (2013) nöjer jag nog mig främst med att hitta ett snyggt lasträcke till min egna Muscle.

Lycka till med hoj och byggande!

Xantyfication
2012-12-30, 12:49
Tack för ditt svar!

Jag har inte kontaktat någon i tyskland då jag är i ingemansland och inte riktigt vet hur jag ska göra. Men ang. import har jag läs en hel del bloggar från folk som plockar in tyskland. Samt läst på transportstyrelsen etc. Så det känns inte så underligt från min sida men sen är det som du säga att allt ska finnas i orginal från ägare i tyskland och det kan jag inte inte kontrollera förnns jag står där nere?

Jag är 184 cm lång och väger 100 kg om det har någon betydelse.

Förstår att det lätt kan springa iväg jag menade som start budget och att det kanske ökar senare är inget som kommer som en chock;) Som du sa själv. Vem vet vart det slutar! Man kanske får mer smak för att bygga =) man har ju trots allt ett par månader om året att fixa hojen på =)

Sanniz
2012-12-30, 13:02
Tack för ditt svar!

Jag har inte kontaktat någon i tyskland då jag är i ingemansland och inte riktigt vet hur jag ska göra. Men ang. import har jag läs en hel del bloggar från folk som plockar in tyskland. Samt läst på transportstyrelsen etc. Så det känns inte så underligt från min sida men sen är det som du säga att allt ska finnas i orginal från ägare i tyskland och det kan jag inte inte kontrollera förnns jag står där nere?

Jag är 184 cm lång och väger 100 kg om det har någon betydelse.

Förstår att det lätt kan springa iväg jag menade som start budget och att det kanske ökar senare är inget som kommer som en chock;) Som du sa själv. Vem vet vart det slutar! Man kanske får mer smak för att bygga =) man har ju trots allt ett par månader om året att fixa hojen på =)

Din längd är kanske mitt emellan... :)
Så ta och provsitt årsmodellerna... Jag som är 173 cm kort sitter gôrbra på en NR som är äldst 2012... Men är du runt 190 cm lång, så är äldre hojar att föredra, OM du inte vill börja meka med framflytt. :D
Man vill ju inte sitta med knäna över "tanken" (är ju inte en tank på rod, eftersom den sitter under sadeln), samtidigt vill man ju nå fram med (om man är för kort). Och tvärtom, beroende på årsmodell.
Jag jämförde nyare NR (2012) med hur jag satt på min gamla hoj, som var en Sportster 12oo custom.

Vikten är nog inte så avgörande än i alla fall. ;)

xbones
2012-12-30, 15:36
Varför intercooler utan turbo?

whiskeythrottle
2012-12-30, 16:06
jag är 185 å kan säga direkt att du kommer sitta sämre på 2012 å nyare.....satsa på 2011 eller äldre.

Xantyfication
2012-12-30, 17:10
@ Sanniz

Okey jag får kolla runt lite och se vad som passar mig bäst.

@ xbones
Intercooler eller luftintag eller vad man nu kallar det. "saken" som sitter mellan motorn och framgaffeln.

@ whiskeythrottle

Okey så av att dömma av era poster så skulle det bli en 2008 - 2011 om jag ska försöka möta upp alla krav på min längd och abs på hojen.

Tack för alla svar!

Sanniz
2012-12-30, 17:12
@ Sanniz

Okey jag får kolla runt lite och se vad som passar mig bäst.

@ xbones
Intercooler eller luftintag eller vad man nu kallar det. "saken" som sitter mellan motorn och framgaffeln.

@ whiskeythrottle

Okey så av att dömma av era poster så skulle det bli en 2008 - 2011 om jag ska försöka möta upp alla krav på min längd och abs på hojen.

Tack för alla svar!

Blir det en 2008 så är det noga, att du kollar att det är ABS... Var bara tillval det året.

xbones
2012-12-30, 17:25
@ Sanniz

Okey jag får kolla runt lite och se vad som passar mig bäst.

@ xbones
Intercooler eller luftintag eller vad man nu kallar det. "saken" som sitter mellan motorn och framgaffeln.

@ whiskeythrottle

Okey så av att dömma av era poster så skulle det bli en 2008 - 2011 om jag ska försöka möta upp alla krav på min längd och abs på hojen.

Tack för alla svar! Det är väl kylaren du menar.

crazyswede
2012-12-31, 05:15
*jösses* Killen driver ju med er! haha LM;

Xantyfication
2012-12-31, 07:07
Inte direkt.. Som jag skrev i första inlägget så är jag en novis av den lägsta rang.

hegtor
2012-12-31, 07:41
Inte direkt.. Som jag skrev i första inlägget så är jag en novis av den lägsta rang.

Det er lett å forstå at du önsker å ha en förste cykel som ser töff ut,men du vil altså ha en sykkel med kjöreegenskaper som ikke akkurat er i toppklasse og så fjerne dem helt med et 300 bakdekk. Den vil da ikke "spore" riktig og å ta seg gjennom en sving vil kreve en rekke korrigeringer. Legg til fart og du havner fort i ulykkestatistikken. En sykkel med original dekkdimensjon er balansert og vil hjelpe deg gjennom en sving og du behöver stort sett bare å tenke på å flytte vekten din fra side til side.
Du bör opparbeide deg en god del kjöreerfaring för du endrer på det originale oppsettet og siden du ikke har noe imot en radiator ville det muligens väre smart å satse på noe japansk til å begynne med. Overlegne kjöreegenskaper,bremser,lave driftsomkostninger og lav innkjöpspris bör veie tungt. Med noen tusen mils erfaring kan du satse på noe annet.

Sanniz
2012-12-31, 10:16
Det er lett å forstå at du önsker å ha en förste cykel som ser töff ut,men du vil altså ha en sykkel med kjöreegenskaper som ikke akkurat er i toppklasse og så fjerne dem helt med et 300 bakdekk. Den vil da ikke "spore" riktig og å ta seg gjennom en sving vil kreve en rekke korrigeringer. Legg til fart og du havner fort i ulykkestatistikken. En sykkel med original dekkdimensjon er balansert og vil hjelpe deg gjennom en sving og du behöver stort sett bare å tenke på å flytte vekten din fra side til side.
Du bör opparbeide deg en god del kjöreerfaring för du endrer på det originale oppsettet og siden du ikke har noe imot en radiator ville det muligens väre smart å satse på noe japansk til å begynne med. Overlegne kjöreegenskaper,bremser,lave driftsomkostninger og lav innkjöpspris bör veie tungt. Med noen tusen mils erfaring kan du satse på noe annet.

Nja. instämmer inte helt med herr hegtor här... Det är väl perfekt att övningsköra på den hoj, man skall köra med senare? Då lär man sig ju verkligen maskinen mer, än om man harvar runt på något med helt andra egenskaper.
Däremot behöver han ju inte bygga om hojen med en gång och kanske t o m avvakta med bredare däck. Låt killen själv upptäcka roddens små nycker med redan originaldäcket på. ;)
Ett tips är ju att han kollar tidigare trådar om roddar, t ex när man jämför just muscle med nightrod.
Man behöver ju inte köra åt h-e bara för att man är grön... Faran är nog me råt andra hållet... De som är vana "tror att de kan", men tänker inte på att det kan skilja vissa delar åt och/eller så blir de för "övermodiga" helt enkelt.
Det handlar ju trots allt om att använda skallen vid körning. Och då menar jag inte skallen ner i asfalten! ;)

- - - Uppdaterad - - -


Det är väl kylaren du menar.

Det är det säkerligen... Men många sätter ju "fel namn" på saker ändå... Speciellt på en rod! ;)
Titta bara felsägningen "tank"... :D

Här kan nog killen hitta det där fräcka han menar egentligen. ;)

http://www.no-limit-custom.com/kuehlerblende.htm

Sanniz
2012-12-31, 10:18
Inte direkt.. Som jag skrev i första inlägget så är jag en novis av den lägsta rang.

Du kan läsa denna tråd...

http://harleyforum.se/showthread.php?5878-Nightrod-vs-Muscle

Då får du lite mer hum om köregenskaper... Även om det tar upp "polaren Muscle" också. :D

hegtor
2012-12-31, 10:52
[QUOTE=Sanniz;62693]Nja. Det är väl perfekt att övningsköra på den hoj, man skall köra med senare?

Det KAN väre det.. Om man f.eks har en annen cykel enn en v-rod med kortere hjulavstand. Da vil man lett klare f.eks kjeglekjöring. Er ikke så veldig kjent med kravene for den praktiske pröven i Sverige,men går ut fra at man må bevise at man klarer å håndtere cykeln med kjeglekjöring. Da er det smart å bruke noe som er egnet til det.

Sitat fra BIKE 2013 katalogen om VRSC; Fort rakt fram.. (och dyra bakdäck)..

Sanniz
2012-12-31, 11:07
Det KAN väre det.. Om man f.eks har en annen cykel enn en v-rod med kortere hjulavstand. Da vil man lett klare f.eks kjeglekjöring. Er ikke så veldig kjent med kravene for den praktiske pröven i Sverige,men går ut fra at man må bevise at man klarer å håndtere cykeln med kjeglekjöring. Da er det smart å bruke noe som er egnet til det.

Sitat fra BIKE 2013 katalogen om VRSC; Fort rakt fram.. (och dyra bakdäck)..

Skillnaden är väl, att lär man sig köra alla övningar med egna hojen, så spelar inte hojen största rollen i slutändan. Du skall ju ändå i slutändan kunna hantera den hoj, som du tänkt köra.
Och det finns nog fler hojar, som nöter bakdäck snabbt med... Lite hänger väl ändå på förarens roll i det slitaget. ;)
Jag skall ju köra en Muscle själv så... Dock har den bättre köregenskaper än NR, framför allt när det kommer till krypkörning. Men det handlar ju trots allt om, att lära sig sin hoj. Kan du hantera den på risktvåan och vid uppkörning (inkl. manöverproven/hinderbanan) så skall det ju inte vara några problem. Snarare tvärtom!
Inte blir det bättre, om man kör med en "lättkörd, lättare japanare" i början, OM man inte använder skallen när man byter hojtyp och köregenskaper.

- - - Uppdaterad - - -

Däremot skulle jag kanske råda om, att avvakta lite med det allt för extrema ombyggandet... Tills man rott A-kortet i hamn. Kan ju bli dyrt, OM olyckan är framme... Men inget säger, att det måste hända något heller.

hegtor
2012-12-31, 11:09
Fornuft virker dårlig på "die-hard" harley fans så jeg sier bare ;

Lykke til på uppkjörningen.. :D

Knutte
2012-12-31, 13:21
Så vad tror ni? är det mycket jobb att fixa själv eller ska man importera hojen?
MVH Xanty

Jag har jobbat som MC-mekaniker till och från sedan 1984.
Och med den erfarenhet jag har av folk (kunder) kan jag med största sannolikhet säga följande.
När någon frågar är "är det mycket jobb att fixa själv" så kan personen ifråga oftast inte ett skit om motorcyklar.
Mitt råd blir därför. Köp en färdig Night Rod istället !!

Cadape
2012-12-31, 16:37
Tips från mig
Ifall du har planer på att köpa en night rod och bygga om den för 200-250 k.
Ta 10 k från dom och köp en gammal hoj för o övningsköra o ramla lite.
Köp en begagnad night rod för 130-140 k . Bygg om den medans du övningskör. När kortet är klar så är din rod klar och så har du fått lite skinn på näsan.
Sälj övningshojen sen för 3-5k,så du inte förlorar så mycket pengar.
Så hade jag gjort👍

Sanniz
2012-12-31, 18:16
Tips från mig
Ifall du har planer på att köpa en night rod och bygga om den för 200-250 k.
Ta 10 k från dom och köp en gammal hoj för o övningsköra o ramla lite.
Köp en begagnad night rod för 130-140 k . Bygg om den medans du övningskör. När kortet är klar så är din rod klar och så har du fått lite skinn på näsan.
Sälj övningshojen sen för 3-5k,så du inte förlorar så mycket pengar.
Så hade jag gjort��

Finns knappast någon tillräckligt ny night rod för den summan du nämnde (om det ens finns någon för stunden, då är det nog en mycket desperat säljare också).
Däremot satsat han minst runt 160 000, då kan han ev finna lämpliga... För han lär ångra sig, OM han köper en för gammal, eftersom han då "bara får en hoj utan ABS samt med den lilla motorn"...
Som sagt; Han kan ju börja med att köpa en ok maskin och sedan bygga om allt eftersom tiden går. Han lär märka att budgeten spräcks ganska snart, eftersom marknaden för roddarna inte är så stor än när det gäller "mer färdiga saker för ombygge"... Då förutsätter jag att han eventuellt har tummen mitt i hand och inte kan fixa egna saker till hojen.

Sanniz
2012-12-31, 18:20
Jag har jobbat som MC-mekaniker till och från sedan 1984.
Och med den erfarenhet jag har av folk (kunder) kan jag med största sannolikhet säga följande.
När någon frågar är "är det mycket jobb att fixa själv" så kan personen ifråga oftast inte ett skit om motorcyklar.
Mitt råd blir därför. Köp en färdig Night Rod istället !!

Sådant där uttalande gör mig också ganska sur. Hur tusan skall folk ens lära sig något på egen hand, OM en person som du (som uppenbarligen anser sig vara en jävel på att meka) påtalar att de inte ens skall få försöka? Även om man är grön, kanske man vill ha tips. Och det vore ju bättre, OM du kommit med något råd var han skall börja. Dvs det som kanske är enklast och så, men kanske ändå får ta sin tid.
Jag vet många s k "haja mekanikerkillar" (oavsett om det gäller hojar och bilar) som vart på styva linan själva, men också floppat totalt när det kommer till tid och hur man går till väga.
Skulle du sagt samma sak till mig... Då lovar jag, att jag motbevisat din teori om nybörjare med... Men det kan finnas många anledningar till att man frågar saker, allt från lokal att vara i till verktyg och material. När det kommer till färdiga delar för en rodds ombygge (speciellt nyare NR och Muscle), så är marknaden ganska liten fortfarande.

crazyswede
2012-12-31, 18:29
"bara får en hoj utan ABS samt med den lilla motorn"...

ABS .. jösses , vad ska man med det till ... & helst på en motorcykel?? frv;

Cadape
2012-12-31, 18:37
Till sanniz:
För det första: Jag ansåg mig aldrig
på en jävel o meka. Jag bara sa vad jag skulle göra. Jag ger honom om ett tips vad jag skulle göra. Ifall han har en budget på 200 till 250 på en kittad hoj som han vill ha. Så tror jag att han kommer långt med det. Ifall han köper en för runt 130-140 och resten för tillbehör.

Sanniz
2012-12-31, 18:41
ABS .. jösses , vad ska man med det till ... & helst på en motorcykel?? frv;

Lovar... Det är skillnad! Kolla hur rod killarna själva retas mellan varandra. ;)

- - - Uppdaterad - - -


Till sanniz:
För det första: Jag ansåg mig aldrig
på en jävel o meka. Jag bara sa vad jag skulle göra. Jag ger honom om ett tips vad jag skulle göra. Ifall han har en budget på 200 till 250 på en kittad hoj som han vill ha. Så tror jag att han kommer långt med det. Ifall han köper en för runt 130-140 och resten för tillbehör.

Skillnaden är att han då inte får den "upphottade hoj" han drömmer om i slutändan...
Det hade nog vart lättare för honom att hotta upp en softtail, om man skall se till utbud och kostnader.

Lasse.S
2012-12-31, 18:42
Moderna motorcyklar har numera ganska bra bromsar till skillnad mot förr och i vått väglag o till o med i torrt går det låsa upp framhjulet i hundra knyck så det är skillnaden mellan liv o död men jag kan förstå den som aldrig kört något annat än gammalt eller H-D att det kan låta konstigt ;)
Jag är övertygad om att ABS är kanon grej för gatåka på moderna hojar som numera har riktigt bra bromsar :)

ABS .. jösses , vad ska man med det till ... & helst på en motorcykel?? frv;

Cadape
2012-12-31, 18:50
Skrev ej klart!
Jag personligen tror att han kommer långt med 110-120 k kvar
Efter han köpt sin för 130-140
Jag köpte min 2010 för 149k svensksåld och det var ingen desperat person som ville sälja den. Inte många mil heller.
Jag har köpt även många delar nu
till den på grcustoms.com som jag ansåg till ett bra pris.
Jag har själv bytt många delar som jag klarat själv(trots en amatör)
Men även några få som jag lämnat in hos en mc-mekaniker(Ej
Probike då det blir dyrt)
Det här berättar jag av egen erfarenhet. Har haft stort sett nästan alla hojmärken. Och harley prylar kan bli dyrt. Så därför rekommenderade jag han att köpa en billig hoj som han kan övningsköra med först
Och bygga om den medans han blir en bättre förare

jossi
2013-01-01, 10:05
Jag var också skeptisk till ABS i början men har jag möjlighet att välja tar jag givetvis med ABS , Sanniz vad är det för intyg du får från No limit customs är det TUV du tänker på så gäller det väl inte i Sverige vi har fortfarande helfordonsgodkännande , om det inte har ändrats nyligen

sen är det väl en smaksak hittar man en hoj som är påbörjad så hade jag ju hellre köpt en sådan om det är "rätt" prylar på den det blir ju fan så mycket billigare än köpa allt själv
ps.God fortsättning

Sanniz
2013-01-01, 12:17
Jag var också skeptisk till ABS i början men har jag möjlighet att välja tar jag givetvis med ABS , Sanniz vad är det för intyg du får från No limit customs är det TUV du tänker på så gäller det väl inte i Sverige vi har fortfarande helfordonsgodkännande , om det inte har ändrats nyligen

sen är det väl en smaksak hittar man en hoj som är påbörjad så hade jag ju hellre köpt en sådan om det är "rätt" prylar på den det blir ju fan så mycket billigare än köpa allt själv
ps.God fortsättning

Pappret han har, påvisar att det är också helt godkänt... Dvs det räknas in som en helfordon godkänd del. Skulle besiktningen säga något, skall han bara behöva visa att pappren är i ordning typ.
Du får väl höra med maken. Det är i alla fall så han sagt till mig med.

Har försökt att luska lite i det hela, men hittar inga direkta fakta om vad som gäller (inte nya nog med tanke på att en del har ändrats för att även gälla inom EU). Än så länge ser det ut, som så länge det inte påverkar maskin och/eller köregenskaper till det sämre, så skall det vara i sin ordning. Har dock mailat bilprovningen för att se, Om de kan svara på frågan...

crazyswede
2013-01-01, 13:28
Moderna motorcyklar har numera ganska bra bromsar till skillnad mot förr och i vått väglag o till o med i torrt går det låsa upp framhjulet i hundra knyck så det är skillnaden mellan liv o död men jag kan förstå den som aldrig kört något annat än gammalt eller H-D att det kan låta konstigt ;)
Jag är övertygad om att ABS är kanon grej för gatåka på moderna hojar som numera har riktigt bra bromsar

Ja jag inser ju själv man börjar bli en gammal grinig gubbjävel .. men förtar inte dom här moderna grejerna en del av körglädjen , dom är säkert bra säkerhetsmässigt om man begriper vad som händer & hur dom ska skötas men bra många åkte på arslet & ut i spenaten när ABS kom på bilarna .. eh fan vad det rycker i pedalen Börje .. vad gör vi nu då , panik & poff! haha
Besiktningen fick mycket att mumsa i åxå & andra handsvärdet blir en flopp när reparationer av dylika moderniteter blir dyrare än fordonets värde , lite högdraget men sant! Ta bara en sån sak som katalysatorn ... när "dom" snor burken under bilen för den är för dyra att köpa .. klippte med hydralsax en 7-8 bilar på rad.

Farsan hade en "fete Merca" med Cat , ABS , anti spinn & fan vet vad , jag körde den en gång & aldrig mer .. äcklig körupplevelse , dessutom tappa den orken ibland iom. den skickade tebax "överflödig" soppa i tanken , den (enligt min menig) höll på dö på tomgång då den skulle spara bränsle osv. .. hade den haft 4 hjuls styrning el. "själv backning" hade ja aldrig satt mig i den haha

När nu en modern HD klappar ihop & ingen har råd reparera mer går den ju alltid att kroma upp & hänga i taket på nån Bar nånstans vilket inte är alt. med Mercan skule jag tro. Köpte sista förgasar mod. på Dynan , skönt då kan ja pilla på den själv & slipper ligga sömnlös om nätterna för den "rycker lite i mellan registret"! :p

Lasse.S
2013-01-01, 13:53
Så är det men om man skall spara liv måste man utgå från dom som inte kan köra oavsett om det gäller bil eller mc, då betyder inte reparations kostnader eller andra andrahandsvärde nått.
Och är du en skicklig förare och aldrig hamnar i en situation och har känslan precis där på gränsen att inte hjulet låser sig då gör det ju ändå inget att du har ABS för den går ju aldrig in då ;)

Ja jag inser ju själv man börjar bli en gammal grinig gubbjävel .. men förtar inte dom här moderna grejerna en del av körglädjen , dom är säkert bra säkerhetsmässigt om man begriper vad som händer & hur dom ska skötas men bra många åkte på arslet & ut i spenaten när ABS kom på bilarna .. eh fan vad det rycker i pedalen Börje .. vad gör vi nu då , panik & poff! haha
Besiktningen fick mycket att mumsa i åxå & andra handsvärdet blir en flopp när reparationer av dylika moderniteter blir dyrare än fordonets värde , lite högdraget men sant! Ta bara en sån sak som katalysatorn ... när "dom" snor burken under bilen för den är för dyra att köpa .. klippte med hydralsax en 7-8 bilar på rad.

Farsan hade en "fete Merca" med Cat , ABS , anti spinn & fan vet vad , jag körde den en gång & aldrig mer .. äcklig körupplevelse , dessutom tappa den orken ibland iom. den skickade tebax "överflödig" soppa i tanken , den (enligt min menig) höll på dö på tomgång då den skulle spara bränsle osv. .. hade den haft 4 hjuls styrning el. "själv backning" hade ja aldrig satt mig i den haha

När nu en modern HD klappar ihop & ingen har råd reparera mer går den ju alltid att kroma upp & hänga i taket på nån Bar nånstans vilket inte är alt. med Mercan skule jag tro. Köpte sista förgasar mod. på Dynan , skönt då kan ja pilla på den själv & slipper ligga sömnlös om nätterna för den "rycker lite i mellan registret"! :p

Xantyfication
2013-01-01, 14:39
Oj vilket liv det blev i tråden!

Jag kanske har varit lite luddig i mina beskrivningar hur,vad och när jag vill göra de olika sakerna..
Så här ser min plan ut iaf.


Börjar i feb med dom olika riskutbildningarna om det finns möjlighet och göra teori provet (Tog precis C och CE kort) Så det bort inte vara något större problem sen vänta in i maj när dom släpper på uppkörningstider för MC. Samtidigt som jag börjar på en trafikskola och kör deras hoj(ar) så börjar leta efter en egen så den förhoppningsvis står på uppfarten när jag har klarat kortet. Klart att jag vill ha en grym hoj det vill väl alla? Men även en nybörjare som mig själv förstår att man kanske ska ta det lungt och känna på hojen först och inte göra allt för mycket innan man känner sig bekväm i det hela. Det kanske till och med är så att jag inte tycker om NR. Det vet jag ju inte i nu läget, men det lär jag ju märka ganska fort. JAg har kollat runt lite och gjort ett litet "paket" av saker som jag skulle tänka mig att ha från olika sidor. Och det landar på ca 70-80k med wide kit sen en hoj för kanske 150-170k så jag håller mig innan för min ram. Det ända som jag kan komma på själv kan vara lite bökigt är att byta swing då jag inte har en susning i dagsläget om hur man gör men sånt går ju alltid att ta reda på. Men att byta swing och däck är nog den sista modden jag gör isf. jag är inte en mekaniker men jag har inte tummen mitt i handen så det borde gå att lösa. Om jag inte kan själv får jag väl fråga här igen? 100% säker att det är någon av er som har gjort något liknande jag vill göra iaf.

God fortsättning allesammans, tack för era inlägg och ta det lungt i trafiken!

Edit! Glömde säga att jag har en del erfarenheter av 2 hjuliga fordon. Då jag har kört en hel del cross/enduro. Om det nu har någon betydelse...

crazyswede
2013-01-01, 17:36
Så är det men om man skall spara liv måste man utgå från dom som inte kan köra oavsett om det gäller bil eller mc, då betyder inte reparations kostnader eller andra andrahandsvärde nått.
Och är du en skicklig förare och aldrig hamnar i en situation och har känslan precis där på gränsen att inte hjulet låser sig då gör det ju ändå inget att du har ABS för den går ju aldrig in då '

Nu är inte jag heller någon världsmästare men "den går in" när det är dax att lätta på lädret skulle jag tro! ;)

Sanniz
2013-01-01, 19:39
Oj vilket liv det blev i tråden!

Jag kanske har varit lite luddig i mina beskrivningar hur,vad och när jag vill göra de olika sakerna..
Så här ser min plan ut iaf.


Börjar i feb med dom olika riskutbildningarna om det finns möjlighet och göra teori provet (Tog precis C och CE kort) Så det bort inte vara något större problem sen vänta in i maj när dom släpper på uppkörningstider för MC. Samtidigt som jag börjar på en trafikskola och kör deras hoj(ar) så börjar leta efter en egen så den förhoppningsvis står på uppfarten när jag har klarat kortet. Klart att jag vill ha en grym hoj det vill väl alla? Men även en nybörjare som mig själv förstår att man kanske ska ta det lungt och känna på hojen först och inte göra allt för mycket innan man känner sig bekväm i det hela. Det kanske till och med är så att jag inte tycker om NR. Det vet jag ju inte i nu läget, men det lär jag ju märka ganska fort. JAg har kollat runt lite och gjort ett litet "paket" av saker som jag skulle tänka mig att ha från olika sidor. Och det landar på ca 70-80k med wide kit sen en hoj för kanske 150-170k så jag håller mig innan för min ram. Det ända som jag kan komma på själv kan vara lite bökigt är att byta swing då jag inte har en susning i dagsläget om hur man gör men sånt går ju alltid att ta reda på. Men att byta swing och däck är nog den sista modden jag gör isf. jag är inte en mekaniker men jag har inte tummen mitt i handen så det borde gå att lösa. Om jag inte kan själv får jag väl fråga här igen? 100% säker att det är någon av er som har gjort något liknande jag vill göra iaf.

God fortsättning allesammans, tack för era inlägg och ta det lungt i trafiken!

Edit! Glömde säga att jag har en del erfarenheter av 2 hjuliga fordon. Då jag har kört en hel del cross/enduro. Om det nu har någon betydelse...

150-170 000 kan nog fungera, om du skall ha tillräckligt ny night rod. Fast det förutsätter ju att du vill ha en sedan. när det är dags. :)
Körkortet blir nog inga problem, om du kört cross och enduro... Lycka till!

Knutte
2013-01-06, 13:55
Sådant där uttalande gör mig också ganska sur. Hur tusan skall folk ens lära sig något på egen hand, OM en person som du (som uppenbarligen anser sig vara en jävel på att meka) påtalar att de inte ens skall få försöka? Även om man är grön, kanske man vill ha tips. Och det vore ju bättre, OM du kommit med något råd var han skall börja. Dvs det som kanske är enklast och så, men kanske ändå får ta sin tid.
Jag vet många s k "haja mekanikerkillar" (oavsett om det gäller hojar och bilar) som vart på styva linan själva, men också floppat totalt när det kommer till tid och hur man går till väga.
Skulle du sagt samma sak till mig... Då lovar jag, att jag motbevisat din teori om nybörjare med... Men det kan finnas många anledningar till att man frågar saker, allt från lokal att vara i till verktyg och material. När det kommer till färdiga delar för en rodds ombygge (speciellt nyare NR och Muscle), så är marknaden ganska liten fortfarande.

Ja du Sanniz.
Vad skall man säga. Klart killen skall prova att meka själv. Men det var inte det han frågade om.
Men jag står fortfarande för vad jag skrev.
Och tack för att du ser mig som en av dom "haja mekanikerkillar" :D
Jag kan också göra fel ibland. Jag kommer speciellt ihåg en gång för 23 år sedan när jag hade fel.
Jag kan fortfarande reta mig på det wa;