handdator

Visa fullständig version : Råd!!!!!



Power-Rod
2012-12-27, 21:06
Hej! Är på jakt efter en v-rod och har hittat en 07:a men import UK, alla papper finns, sen en 2011 ny för 190:000 jävligt fin, även en muscle 2012 och i butiken såg jag även en street glide som jag gilla, va f-n ska man välja? Pengar styr inte utan det ska bli rätt hoj! Har kört sport hoj alltid annars men nu blir det H-D med ålderns rätt!

Whiplash
2012-12-27, 21:36
Köp en 08 eller nyare om du ska ha en rod för då kom den stora motorn. Eller en 09 eller nyare om du vill ha abs, fanns som tillval på 08:orna.

crazyswede
2012-12-28, 04:11
Om pengarna inte styr köp en av varje vet ja! :D

Power-Rod
2012-12-28, 08:56
Om pengarna inte styr köp en av varje vet ja! :D

Eee nä jag menade att 20 tusen hit eller dit kan kvitta när man handlar!

crazyswede
2012-12-28, 11:52
Eee nä jag menade att 20 tusen hit eller dit kan kvitta när man handlar!

Jaha du menar så .. ja kan väl stämma beroende på vilka ekonomiska förutsättningar man har ... :D

Sanniz
2012-12-29, 13:47
Jag tycker att du skall provköra samtliga hojar... För du skall ju sitta gott och trivas med hojen. Om priset inte är relevant, så är det det enda tipset som gäller, anser jag.
Det gäller ju vad du vill ha ut av hojen och hur den skall köras. Och då finns det inga genvägar till vad som fungerar just för dig. Det är helt enkelt bara att prova sig fram. Kommer du bara fram till typ av hoj, då kan du senare rådfråga om t ex årsmodellerna.
Roddarna kan rent sittmässigt skilja sig en hel del när det kommer till körställningen. Därav tycker jag att du skall provköra sådana och känna dig för. Annars är det som Whiplash skriver om årsmodellerna. Nightroden från 2012 har dock "tillbaka flytt" på den årsmodellen, så då bör du inte vara för lång heller, OM du skall åka bekvämt. Förutsatt att du inte är beredd på att meka hojen med en gång, så den passar längd.

crazyswede
2012-12-29, 15:28
Jag tycker att du skall provköra samtliga hojar...

Killen lär få vänta ett tag då med att göra affär om inte "torr bryta" funkar förstås?! vc;

Sanniz
2012-12-29, 16:43
Killen lär få vänta ett tag då med att göra affär om inte "torr bryta" funkar förstås?! vc;

Vet man inte vad man vill ha, så är det väl bättre att vänta? Visst, bättre priser under vintern, men då bör man kanske veta vad man är ute efter mer exakt också.
Ganska mycket pengar att kasta i sjön, OM man inte blir nöjd när det väl är säsong. Och så blir det ju krångligt, när man måste byta ut den hoj man inte är nöjd med.

xbones
2012-12-29, 18:45
Hej! Är på jakt efter en v-rod och har hittat en 07:a men import UK, alla papper finns, sen en 2011 ny för 190:000 jävligt fin, även en muscle 2012 och i butiken såg jag även en street glide som jag gilla, va f-n ska man välja? Pengar styr inte utan det ska bli rätt hoj! Har kört sport hoj alltid annars men nu blir det H-D med ålderns rätt!Hade satsat på en Street Glide! Både ekonomiskt (sjunker inte i värde som V-roddarna) och rent praktiskt o komforten!

Latjo
2012-12-29, 21:45
Håller med xbones köp streetglide. Då blir det på riktigt om du förstår.........

Sanniz
2012-12-29, 21:57
Nu tycker jag iofs rådet att köpa streetglide inte är det bästa för stunden, eftersom killen hittills suktar mest efter olika typer av v-rod.
Bättre han provkör och tänker efter vad han vill ha ut av sin hoj, INNAN andra bestämmer vad han skall ha.
För vem vet, det kanske är en rod han vill ha mest och trivs med. Gillar han streetgliden till bruks, lär han ju köpa den... Så varför så stenhårt gå på det sista alternativet, innan han ens talar om vad han vill?
Ingen av de sista råden kör ju ens streetglide själva. ;)

- - - Uppdaterad - - -


Håller med xbones köp streetglide. Då blir det på riktigt om du förstår.........

Undrar mest varför en "rod inte kan bli på riktigt"...

Hagis
2012-12-29, 23:06
Tycker alla har en poäng med det dom säger. Men samtidigt så är det generella rådet som alla får inför köpet av sin första HD att provlköra hojarna och sen bestämma sig! Och som fd sporthojsåkare, vilket jag och många andra här inne även är även om inte alla erkänner det haha... så skulle jag hålla med Sanniz! Provkör hojarna för det är en stor skillnad på en sporthoj och en HD! Dom första 500 milen kommer du sitta och gunga hojen fram o tillbaka för att den ska gå fortare! Men sen kommer du in på småvägarna och inser att du ändå hänger på i den vanliga onsdagsgruppen så länge du kan hantera hojen!

Vänd på det, hur hade du rådslagit med en HD åkare som vill skaffa sporthoj? K5a eller CBR 900!?
L&R och lycka till med ditt inköp, du kommer inte ångra dig :)

Adrenaline
2012-12-29, 23:51
Mot alla andra ska jag försöka vara saklig och ärlig här. En rod är det närmaste man kan komma hållbarhetsmessigt mot en japs hoj.
Om du nu som van sporthojs åkare provkör en sådan kommer du snart märka att bromsar etc är sådär, men chassit är rena kalleanka hojen
då den vill på falla in i kurvorna så man får hämta upp den hela tiden. Skulle jag rekommendera en första harley till någon okrönt, skulle
det nog isf bli en med dyna chassit från -03 och nyare. OM man tar i beaktning att det är långt ifrån en 1000rr vad gällande prestanda
bromsar och chassi, men fortfarande (enligt mig) är en riktig harley.
Men som sagt.. Provkör och köp efter det :)

Hagis
2012-12-30, 06:03
Skönt att alla är oärliga! Följd fråga! Har någon HD bra bromsar orginal jämfört med en RR?

crazyswede
2012-12-30, 06:27
Undrar mest varför en rod inte kan bli på riktigt"...

Kan en ½ V4:a någonsin bli det? :D










Nu retas ja lite igen tror ja ... haha :I:

Adrenaline
2012-12-30, 13:37
Inte i närheten nej... Men nu menade jag inte att alla var oärliga. Men det blir ju lätt att alla skriver hur bra den är
och ingen kommer med någon form av kretik alls till hojen i fråga. Jag jobbar med Honda mc och det finns alltid nått
dåligt med alla hojar. Ingen är perfekt! Den får man bygga själv..

Sanniz
2012-12-30, 13:55
Inte i närheten nej... Men nu menade jag inte att alla var oärliga. Men det blir ju lätt att alla skriver hur bra den är
och ingen kommer med någon form av kretik alls till hojen i fråga. Jag jobbar med Honda mc och det finns alltid nått
dåligt med alla hojar. Ingen är perfekt! Den får man bygga själv..

Kanske därför rådet att provköra är bäst? För vem vet, det kanske inte ens slutar med den typ av hojar, som han redan frågade om... Vet många som ändrat sig efter provkörning, eftersom det inte kändes ok. Och då utgår jag från att man verkligen testar hojen (typ bromsar, prestanda osv)... Och det mest ärliga är ju, att först veta vad man vill ha ut av åkandet. För antingen är man en som gillar att åka långt eller inte. Eller så vill man bara showa lite då och då.. osv.
Och sedan är det ju inte till hundra säkert, att en f d sporthojsåkare finner hojen obekväm, som en del andra anser... Sporthojsåkaren är ju van vid annan sittställning osv. Det är mycket som påverkar val av hoj. Vill man känna varenda del i kroppen, ja då kan man ju leta efter den hoj som garanterat ger den effekten också. ;)

xbones
2012-12-30, 15:17
Klart man ska provköra olika hojar innan man köper nåt! Tror att vi alla har gjort det! PS. Kom på att jag köpte CrossBonesen utan att ha provkört:D Ångrar inte en sekund!

crazyswede
2012-12-30, 15:26
PS. Kom på att jag köpte CrossBonesen utan att ha provkört Ångrar inte en sekund!

Det kallas för impulsköp & för att skyla över sina misstag säger man då att man inte ångrar sig, fullt mänskligt & naturligt! ;)

xbones
2012-12-30, 15:31
Det kallas för impulsköp & för att skyla över sina misstag säger man då att man inte ångrar sig, fullt mänskligt & naturligt! ;) Visste att det inte kunde bli felthb; Och det blev klockrentvic;

crazyswede
2012-12-30, 15:46
Visste att det inte kunde bli felthb; Och det blev klockrent

Haha om du säger det så .. är rätt nöjd med Dynan jag har åxå .. 5min. provturen blev bland rödljus , pannkakskärringar & vattenbufflar i NongKhai , fullgas 1-2-3-4-5 växlar , "bromstest" , rundpall , fullgas 1-2-3-4-5 växlar , mer "bromstest" , brännmärke på högervaden (shorts) , kärlek vid första brännmärket brukar ja säga .. upp med 300kg på flaket & pep hem 50mil igen! :D

whiskeythrottle
2012-12-30, 15:54
hur kan man stå å välja mellan v-rod och streetglide. som att välja mellan bil å lastbil....provkör så märker du direkt vad som är din stil. Du kan inte bestämma dig utan att ha provat.

xbones
2012-12-30, 15:54
Ja,det är ju så,instant love!

crazyswede
2012-12-30, 16:02
hur kan man stå å välja mellan v-rod och streetglide. som att välja mellan bil å lastbil....provkör så märker du direkt vad som är din stil. Du kan inte bestämma dig utan att ha provat.

Vilken skulle du vilja säga är här i sammanhanget Mr.Throttlebottle att jämföra med lastbilen ?

:I:

whiskeythrottle
2012-12-30, 17:41
Vilken skulle du vilja säga är här i sammanhanget Mr.Throttlebottle att jämföra med lastbilen ?

:I:

det vet du nog, men han kanske vill ha en hoj som tar lite packning. Då är streetgliden mer att rekommendera då den är mer anpassad för långa turer. Night rod är ju mer bus även om det går att fixa så man får med sig packning där med. Men jag skulle inte rekommendera en person att försöka bygga en lastbil av en bil om du förstår vad jag menar?

oggy69
2012-12-30, 23:45
Provkörde inte min Heritage innan köp men testkörde sporren 300 meter innan köp...

Adrenaline
2012-12-31, 12:51
Provkörde inte heller min första harley, men då fick jag ju också slänga ut ca:10tkr i efterhand för få den okey med lite andra fotreglage, styre etc..

Sanniz
2012-12-31, 18:25
Provkörde inte heller min första harley, men då fick jag ju också slänga ut ca:10tkr i efterhand för få den okey med lite andra fotreglage, styre etc..

Får en känsla att du slängt ut pengar ändå på, hm, justeringar senare... Med eller utan provkörning! ;)

Adrenaline
2012-12-31, 23:00
Får en känsla att du slängt ut pengar ändå på, hm, justeringar senare... Med eller utan provkörning! ;)

Om du menar fruntimmer så kan jag bara säga... AMEN! Provkörning sker ändå.. Och justeringar hör till....
Men jag "bygger" alltid till det som jag vill ha det. Oavsett vilket..

Power-Rod
2013-01-02, 20:32
Oj! Lugna och fina nu, som sagt v-rod ligger närmast ögat tycke, ligger ute till havs nu ändå och kommer inte hem förrän i feb, och som kvinnan i diskussionen säger så ska jag prova först! Funderar på att plocka en från usa då jag seglar dit, men sporthoj här sin charm och känner att en hd inte håller samma kvalité är ju inget nytt, men sporthoj är pase då det bara är full gas! Tack för era svar lovers! Ska hem och prova lite olika!