Visa fullständig version : Baltic resa
För några år sedan hälsade jag på en kompis som hade en bar i Polen (Kamień Pomorski) med min gamla Sportster
Gjorde en massa dags turer bl.a till Gdańsk och ända sen dess har jag funderat på att göra om det fast denna gången fortsätta upp genom dom baltiska länderna och Finland o färja hem.
Har nämnt det för polare som tyckt det skulle vara intressant men inte kommit längre än så.
Denna sommaren hoppas jag det skall bli av om jag så åker själv.
Finns det någon har på forumet som gjort liknande och kört hoj i dessa länder, skulle bli glad om jag fick dela lite erfarenheter i så fall.
stroker49
2012-12-27, 16:38
Precis vad vi gjort varje sommar i över tio år. Varje år i Baltikum men också Ryssland, Ukraina, Polen, Rumänien eller Vitryssland på väg till VBO's träff i Riga andra helgen i Augusti.
Behöver man visum till mer en Vitryssland o funkar det att köra utan att boka hotell i förväg? tänkte bara köra utan att planera för mycket. Är det något särskilt man borde tänka på, funkar det köra ensam osv...vad tror du stroker49 ?
Precis vad vi gjort varje sommar i över tio år. Varje år i Baltikum men också Ryssland, Ukraina, Polen, Rumänien eller Vitryssland på väg till VBO's träff i Riga andra helgen i Augusti.
stroker49
2012-12-27, 18:51
Ryssland ocu speciellt Vitryssland kräver visum och krångel. De andra länderna är inga problem men papperna och pass skall vara i ordning som till vilket land som helst.
Hittade den här infon, lite att fixa innan man åker ;)
1. Allmänt
För att få framföra en utländsk motorcykel i Ryssland måste föraren kunna visa upp följande dokument:
Giltigt pass
Giltigt visum
Nationellt körkort
Internationellt körkort enligt 49-, eller 68-års konvention
Registreringsbevis på motorcykel i originalutförande “Vehicle Passport”
Internationellt försäkringskort för motorcykel ”Green Card”
Engelskt utfärdande på gällande hemförsäkring/reseförsäkring ”Travel Insurance”
”Passenger Custom Declaration” som även ink*****ar införseltillstånd av motorcykel (även benämnd ”Vehicle Carnet”)
”Migration Card”
stroker49
2012-12-28, 10:11
En bra idé är att inte slå hål för pärm i registreringsbeviset !
En bra idé är att inte slå hål för pärm i registreringsbeviset !
Tack det var ett bra tips, lätt hänt att inte tänka sig för när man vill ha ordning på sina papper.
Fy fan va gött...fick med mig en kompis som vill hänga på så nu blir resan äntligen av i sommar :)
Kollade tillbaka och åren går, det var visst 07 jag var i Gdansk med hojen sist ;)
whiskeythrottle
2012-12-29, 17:01
hur gamla är ni?
Semester tanken på plats :) lägger inget större arbete tillsvidare på lacken, får duga med sprayburk så länge. skall ha en tankväska och
17 liter kommer jag lite längre på så det här blir bra :)
http://i1027.photobucket.com/albums/y332/ptb59/IMG_0786_zpsb335ea42.jpg
whiskeythrottle
2013-02-12, 00:13
ser bra ut :)
stroker49
2013-02-12, 20:50
Ja, den tanken lär räcka. Min chopper har nioliters Sportstertank som man får ut sju liter ut. Den har funkat till Ukraina, Rumänien, Ryssland och i sommras till Kaliningrad. Men jag har kört torrt här hemma i stan tre gånger!
(Inget reservläge på bensinkranen har jag heller!)
Är väl extra nojig på grund av att min förra Sportster blev stulen för jag fick soppa torsk o lämnade den för att hämta bensin och för att polarna kör Night Train o Road King med större tankar, vill ju inte komma helt i otakt med dom.
Hehe ja 9 liter skulle aldrig funka för mig, skall ju pendla till jobbet också o då blir det till att tanka stup i kvarten ;)
Ja, den tanken lär räcka. Min chopper har nioliters Sportstertank som man får ut sju liter ut. Den har funkat till Ukraina, Rumänien, Ryssland och i sommras till Kaliningrad. Men jag har kört torrt här hemma i stan tre gånger!
(Inget reservläge på bensinkranen har jag heller!)
Prov packade hojen, skall nog bli bra det här thb;
http://i1027.photobucket.com/albums/y332/ptb59/IMG_0791_zps940eb870.jpg
Jag tycker Sportstertanken är den snyggaste tank som finns men nackdelen är den mediokra soppakapaciten och jag måste säga att det blev riktigt bra med den nya tanken. Behåll.
Håller med dig där, den andra tanken är klart snyggare och fått en plats i bokhyllan där jag kan njuta av den :)
nu blev det bara en provisorisk sprayburk lack tillsvidare, får den sitta för gott får jag lämna över lack jobbet till någon som kan först ;)
Jag tycker Sportstertanken är den snyggaste tank som finns men nackdelen är den mediokra soppakapaciten och jag måste säga att det blev riktigt bra med den nya tanken. Behåll.
Möte nr 1 avklarat :)
Första natten blir i Berlin sen har vi 6 dagar på oss till St Petersburg den 15/6, alla nätter på Hotell, fan har redan resfeber Sjuk
På Lördag blir det möte nr 2, Hotell skall bokas i Sankt Petersburg, innan dess kan man inte söka visum, krångligt nääää ;) annars är nytt pass fixat, internationellt körkort, reseförsäkring, grönt kort, försäkringskassan osv, långt kvar men gött o få saker fixat i god tid :)
FraGGion
2013-03-05, 07:26
Lasse.S , vilket skönt mål att ha framför sig !
thb;
Lasse.S , vilket skönt mål att ha framför sig !
Den där spårster'n var bland det snyggaste jag sett i spårtsterväg! Innan tanken blev svart så var det ju lite Roland Sands Design look på den! :p
Annars har jag lite svårt för sportsters, men den va görfin. Vad är gjort på det förutom tank? Nya tanken gjorde mycket, det bör trots allt tilläggas att jag älskar sportstertankar på choppers!
Hemskt ledsen för offtopic, men var tvungen att skriva av mig! W;
Gustav2K
2013-03-06, 15:18
Spännande! Smart att ha en större tank att byta till när det ska turas. Hoppas på mer läsning...
Tack så mycket...för att vara en 2012a så är det rätt mycket gjort, hjul, bromsar, svingen, avgassystemet, stötdämpare + en rad andra moddar så börjar jag känna mig rätt nöjd med att ha en lite personligare hoj en hoj rakt ur butik som jag inte gillar men samtidig vill ha nytt. Håller med dig att den var snyggare utan svarta lacken på tanken så det får nog bli färg med Alu look till nästa år, har inte bestämt ännu om originaltanken åker på efter semestern igen eller om den får stå kvar i bokhyllan :)
Den där spårster'n var bland det snyggaste jag sett i spårtsterväg! Innan tanken blev svart så var det ju lite Roland Sands Design look på den! :p
Annars har jag lite svårt för sportsters, men den va görfin. Vad är gjort på det förutom tank? Nya tanken gjorde mycket, det bör trots allt tilläggas att jag älskar sportstertankar på choppers!
Hemskt ledsen för offtopic, men var tvungen att skriva av mig! W;
Vi fick tillbaka boknings handlingarna stämplade från hotellet i St:Petersburg på faxen i dag så nu är allt klart för visum ansökan den 21a på ryska ambassaden :) även färjan Helsingfors Stockholm är betald, så nu är det snart bara en "evig" väntan kvar tills vi drar ner till Berlin som första delmål :)
Skönt att ha något att se fram mot, lite sommar och värme vore inte helt fel heller snart ; )
Vad kommer den nya tanken ifrån, pris, hur mycket rymmer den?
stroker49
2013-03-18, 12:47
Jag brukar ha med mig en liten pumphävert för någon tia från Biltema. Då kan man tanka över soppa till choppern från de som har 5-gallonstankar.
Har Ni kompisar i Finland, låt dem söka visum? Det gör vi. Finnarna kan detta. Då slipper vi boka hotell i förväg och krångla. Vitryssland erbjuder dock inga genvägar. Nu finns ju inte ens en ambassad i Sverige och de diplomatiska relationerna är iskalla efter den Svenska nalleattacken.
Skönt att ha något att se fram mot, lite sommar och värme vore inte helt fel heller snart ; )
Vad kommer den nya tanken ifrån, pris, hur mycket rymmer den?
Thank you for your payment of CUSTOM 4.5 GALLON REPLACEMENT GAS TANK HARLEY SPORTSTER NIGHTSTER IRON 07-2013 with eBay item #400394914215.
Regards,
easternpc
harleypedlar@aol.com
Item title Price Shipping price Qty Item total
CUSTOM 4.5 GALLON REPLACEMENT GAS TANK HARLEY SPORTSTER NIGHTSTER IRON 07-2013 ( 400394914215 )
Paid on Jan-31-13 $222.90 $85.45 1 $222.90
USPS Priority Mail International
Estimated delivery: Mon. Feb. 11 - Fri. Feb. 15
Jag brukar ha med mig en liten pumphävert för någon tia från Biltema. Då kan man tanka över soppa till choppern från de som har 5-gallonstankar.
Har Ni kompisar i Finland, låt dem söka visum? Det gör vi. Finnarna kan detta. Då slipper vi boka hotell i förväg och krångla. Vitryssland erbjuder dock inga genvägar. Nu finns ju inte ens en ambassad i Sverige och de diplomatiska relationerna är iskalla efter den Svenska nalleattacken.
Det är faktiskt en finne som skall med som har släktingar där men han verkade inte veta att det är möjligt, vi skall till ambasaden på Torsdag och vi har planer på att åka till Kalingrad också utan att boka hotel så vi får se hur det går.
pump hävert eller i alla fall en slang bit är nog inte fel att ha med sig, tack för tipset :)
stroker49
2013-03-18, 21:28
Det där låter kanon, ha så kul! Vi var i Kaliningrad i sommras. Först var vi i Polen, sedan till Kaliningrad. Jag vill verkligen rekommendera Polen, så fint det blivit där och allt är kanon! Hyfsat billigt är det nu också när kronan är stark.
Vi skall försöka få visum till Vitryssland igen i sommar. Planen är att besöka Kiev och kanske göra en dagstripp till Tjernobyl. Sedan att åka norrut genom Vitryssland och tillbaks till Baltikum, men det gäller att fixa alla papper med start nu!
Nu har man alla papper i ordning och ett Visum till Ryssland inklistrat i Passet, dock blir det inte Karliningrad utan vi kör från Berlin till Warszawa vidare till Lithuania och upp till Ryssland :) såg ett program på Tv om en kille som körde hoj mellan St:Peterburg och Moskva riktigt spännande med hål i vägarna o brunnslock som heter duga, bra var i alla falla att dom märkt ut dom värsta med grenar o plastremsor lol; vatten pölar var ett tips också att undvika, kan vara djupa som slukhål, sporthojar o Harley glidare rekommenderade han inte heller , får väl se efter resan hur vida en screamin eagle road king, Night Train o en sportster klarade sig ro;
Har ju kört hoj i Polen vid två tillfällen tidigare och fått mersmak så det skall bli kul o se om man får mersmak efter denna resan, Vit Ryssland hade varit riktigt kul men först skall jag köra Trollstigen i Norge efter att vi kommit hem i sommar, kommer att bli en grym säsong det här vc;
stroker49
2013-04-14, 10:19
Lasse S: Man får en djävulsk blankett i tullen som man skall fylla i och den är bara på Ryska. Sätter man ett kryss i fel ruta kastar de bara ut blanketten och så får man prova igen. Försök att få tag i den blanketten redan nu och så med hjälp av någon ryskkunnig fylla i den. Sedan kan dina andra kompisar göra likadant, bara ni har ett facit att gå efter. Annars kommer ni inte att ha några problem. Jättekul!
(blanketten har med införsel av fordon att göra)
Kanon tips Stroker49, skall kolla efter detta direkt veckan :) Nu skall jag fortsätta mitt eviga jobb o försöka få ordning på gaffeln, har skaffat mig ett par längre hydraler och andra fjädrar som skall testas :) blir inte detta bra blir det gasdämpare från progressive.
Lasse S: Man får en djävulsk blankett i tullen som man skall fylla i och den är bara på Ryska. Sätter man ett kryss i fel ruta kastar de bara ut blanketten och så får man prova igen. Försök att få tag i den blanketten redan nu och så med hjälp av någon ryskkunnig fylla i den. Sedan kan dina andra kompisar göra likadant, bara ni har ett facit att gå efter. Annars kommer ni inte att ha några problem. Jättekul!
(blanketten har med införsel av fordon att göra)
I dag skall vi ha ett möte om våra papper/visum är i sin ordning och gå igenom en liten färdplan och kolla upp lite sevärdheter under resans gång.
Hoppas på värme o sol för det blir mat o grillning i verkstan samt hoj sväng på dagordningen.
I dag hade vi sista mötet innan resan i Deep Valley workshop (min verkstad) gött då har man fixat två gratis middagar på resan :) för jag startade upp mitt portabla race kök och fixa en svampsås, grillade pepparbiffar o potatis sallad som jag bjöd på.
Bilder är alltid kul.
http://i1027.photobucket.com/albums/y332/ptb59/IMG_0958_zpsc881c37a.jpg (http://s1027.photobucket.com/user/ptb59/media/IMG_0958_zpsc881c37a.jpg.html)
3 ganska olika hojar ;)
http://i1027.photobucket.com/albums/y332/ptb59/IMG_0962_zps0adf1b65.jpg (http://s1027.photobucket.com/user/ptb59/media/IMG_0962_zps0adf1b65.jpg.html)
gubbarna som skall med
http://i1027.photobucket.com/albums/y332/ptb59/IMG_0963_zps97d2815f.jpg (http://s1027.photobucket.com/user/ptb59/media/IMG_0963_zps97d2815f.jpg.html)