handdator

Visa fullständig version : Olije nivån på Twincam



paq
2012-12-15, 11:44
Här kommer ännu en rookiefråga ang. oljenivå'n på twincam motorer.., jag har hojjen hemma och inomhus, så man ser tydligt att det inte finns något oljeläckage, men dock misstänker jag verkstaden för att glömt fyllt på ny olje sen de härjade med min cykel! Har en vän som säger att det inte är någon fara för allt har sjunkit ner och att det bara ska vara o starta så kommer oljenivån att bli normal igen, stämmer detta? oljelampan lyser på hojjen också, men den har stått helt still nu i 2 månader utan att ja startat den..

Mvh Paq

Snart är det midsommar! :D

Lasse.S
2012-12-15, 12:11
Tror nog du skall sluta oroa dig som din vän säger, men kolla så fort motorn startar om nivån blir rätt annars fyll på, lampan skall lysa och slocknar först när oljetrycket kommer när du startat :)

Här kommer ännu en rookiefråga ang. oljenivå'n på twincam motorer.., jag har hojjen hemma och inomhus, så man ser tydligt att det inte finns något oljeläckage, men dock misstänker jag verkstaden för att glömt fyllt på ny olje sen de härjade med min cykel! Har en vän som säger att det inte är någon fara för allt har sjunkit ner och att det bara ska vara o starta så kommer oljenivån att bli normal igen, stämmer detta? oljelampan lyser på hojjen också, men den har stått helt still nu i 2 månader utan att ja startat den..

Mvh Paq

Snart är det midsommar! :D

Lars Nilsson
2012-12-15, 12:11
bara o kolla nivån ju?

NickeR
2012-12-15, 13:33
Brukar rinna ner i vevhuset så starta och kör upp oljetrycket för att kolla nivån efter detta.

paq
2012-12-15, 13:38
@Lasse.s: Jag får ta o starta den inomhus en snabbis för att undersöka saken.. :) ska passa på när grannarna ovanför har fest ^^

@Lars Nilsson: Det hjälper inte så mkt för oljetanken är helt tom, det är det som är problemet..

xbones
2012-12-15, 13:46
Oljetanken ska ju inte bli helt tom oavsett hur länge hojen står! Det måste ju fattas en del olja! Rätta mej om jag har fel.

NickeR
2012-12-15, 14:12
Oljetanken ska ju inte bli helt tom oavsett hur länge hojen står! Det måste ju fattas en del olja! Rätta mej om jag har fel.

Inte helt tom,men så tom att du inte kan se oljenivån på oljestickan.

Pulare
2012-12-15, 16:05
Det läcker ner olja i kamhuset när dom står stilla länge. Starta upp den och kolla oljenivån igen då har oljepumpen tömt kamhuset och pumpat tillbaka oljan till tanken

Lars Nilsson
2012-12-15, 18:15
T.o.m en nypåfylld hoj har olja i tanken som sjunke lite när man startar den och drar runt oljan.
På en Twin cam sitter det en ventil i oljefiltret(innan oljan går in i motorn) som gör att tanken inte kan tömmas när hojen står stilla.
Fyll tanken till rätt nivå och starta sen o kör tills den blir varm, sen kollar du nivån igen och fyller på mer vid behov.

Billy Bollocks
2012-12-15, 20:57
Håller med Lasse. På min TC88 syns alltid oljenivån i tanken. Skulle aldrig starta om jag inte såg olja i tanken.

xbones
2012-12-15, 21:14
Lars Nisson: Har du druckit sprit?!
Ojenivån skall kollas på en TW när man startat motorn och oljan pumpats tillbaks till tanken. Om man gör som fyll-Lasse säger så får man kanonöverfullt i tanken. En TC har INTE samma kanontäta oljepump som Evo och tidigare, oljan läcker ner i vevhuset när man står stilla och det behöver inte ta så många timmar.Ok,det förklarar saken för mej.Min gamla EVO chopper blev aldrig tom i oljetanken ens vid längre stillestånd.

Lars Nilsson
2012-12-15, 22:13
Hmmm man ska egentligen inte diskutera med idioter, speciellt inte sådana som stroker, men blev förbannad.
Min softail har alltid rätt oljenivå i tanken när den är bytt o klar.
Att oljan skulle rinna ner från tanken(och tömma den) ner i vevhuset(hur den nu kommer dit?) är idioti.
Då skulle man blåsa vevhusventilationen totalt på våren?
oljan går från tanken till oljepumpen, vidare till filtret och sen vidare ut i mototrn.
Filtret har en backventil för att hålla kvar oljan och förhindra att den rinner tillbaka igen.
När du tömmer tanken på hojen och sen tar av filtret så kommer det lite olja där med.
Den ENDA oljan som du behöver fylla på extra vid oljebyte är just det som finns vid filtret.
Du tömmer tanken på ca 3 liter olja och när du fyller på igen så fyller du på till strecket på stickan.
Sen startar du hojen och kör den varm och fyller på resten(det som fanns vid oljefiltret vid demontering.
En defekt oljepump eller oring på den kan göra så att det läcker ut olja vid kammarna men det är ett mekaniskt fel isf.
Den oljan som rinner ner i vevhuset finns i topparna och är inga stora mängder.
På en evo(som det här inte gällde) sitter det en kulventil som förhindrar att olja rinner ner i motorn, men även den kan falera och då läcker den med.
Startar man en softail med tom oljetank och låter den gå varm så finns risken att den går torr under tiden, det tycker jag verkar va ett smart tips stroker.....

xbones
2012-12-15, 22:19
Tycker också att det låter lite skumt att hela oljetanksvolymen skulle rinna ner i vevhuset? Måste ju blir ett jävla tryck där när man startar?

stroker49
2012-12-15, 22:35
Ursäkta att jag är uttryckte mig dumt!
Evo och tidigare har en ventil som gör att oljan stannar i tanken (den kan ibland falera och då fylls vehuset upp och motorn brukar vi start spotta olja ur vevhusventilationen).
TC har en georotorpump utan ventil och oljan rinner genom oljepumpen när man står stilla och då hamnar den i vevhuset. Så skall det vara på en TC. Därför kan man inte kolla oljenivån på en TC när den stått stilla ett tag. Man får starta motorn så att oljan pumpas upp i oljetanken och sedan kan man kolla. Om nu det inte finns olja alls, hvilket gud förbjudne, så skall man inte starta alls.

JohnnyRocker
2012-12-16, 10:32
Jag vet inte vad som är rätt eller fel, men så här är det för mig iaf. en 04a TC 88, kollade oljani för en dryg månad sedan under en körning, gick ner i garaget efter att ha läst denna tråd och drog ur stickan. Nivån är under Stickan när den står på stödet, fuktar Stickan när jag reser den upp. Till fillnivå, satte på laddare så om någon timme tänkte jag dra igång för att kolla, borde vara okey, skulle förvåna mig om annat.

TCKalle
2012-12-16, 14:19
Kollade på min idag. den har stått i ca 2 månader men kunde inte se nån märkbar nivå skillnad före och efter start, däremot verkar det som om jag åker på en uppgaredering av kamkedjesänneriet. Inre släpna var ordentligt nersliten medans den yttre knappt var sliten alls. 6000 mil.

paq
2012-12-17, 16:35
Tack för alla svaren! Jag gör som så att jag startar upp cykeln (för såpass mkt olja bör det vara kvar så att det inte är skadligt?) och låter den gå i 4-5 minuter och sen justerar rätt oljenivån, låter det som en bra idé?

Lasse.S
2012-12-17, 18:08
Tycker det låter som en bra ide' Kolla även upp om den skall stå på stödet när du kollar oljan, Sportster skall det och blir över full upprätt, Big twin vet jag ej men det står i instruktionsboken om ingen annan som vet här svarar :)


Tack för alla svaren! Jag gör som så att jag startar upp cykeln (för såpass mkt olja bör det vara kvar så att det inte är skadligt?) och låter den gå i 4-5 minuter och sen justerar rätt oljenivån, låter det som en bra idé?

TCKalle
2012-12-17, 18:31
Tycker det låter som en bra ide' Kolla även upp om den skall stå på stödet när du kollar oljan, Sportster skall det och blir över full upprätt, Big twin vet jag ej men det står i instruktionsboken om ingen annan som vet här svarar :)

Jorå, samma gäller en Softail-02 i alla fall, den skall stå upprätt alltså

Jörgen Karlsson
2012-12-17, 18:47
Tycker det låter som en bra ide' Kolla även upp om den skall stå på stödet när du kollar oljan, Sportster skall det och blir över full upprätt, Big twin vet jag ej men det står i instruktionsboken om ingen annan som vet här svarar :)

Tillägg:
Så är det nog på de gummiupphängda sportstrarna, men på iaf 91-03 skall mig veterligen oljan kollas med hojen upprätt.

Löfgren
2012-12-17, 18:59
På min 99 Electra twincam skulle oljan kollas på stödet. På min softail har jag ingen aning. Det är nog bäst att jag kollar det.

Jonasbaggen
2012-12-17, 19:06
På Dyna och Touring serien med TC88 kollas oljan med cykeln på sidostödet. Vid kall motor får nivån vara max mitt mellan strecken. Vid varm motor hamnar då nivån på nära max stecket. Oljestickan helt nerskjuten vid kollen. Har man monterat kortare dämpare eller moddat på annat sätt får man väl beakta detta ifall inte hojen har samma lutning som orginal.

Lasse.S
2012-12-17, 19:08
Där ser man ;) som vanligt då en verkstadshandbok eller i detta fall en bruksanvisning till rätt årsmodell som gäller, fast då blir det ju inte lika mycket skrivande i forumet förstås :))

Tillägg:
Så är det nog på de gummiupphängda sportstrarna, men på iaf 91-03 skall mig veterligen oljan kollas med hojen upprätt.

stroker49
2012-12-17, 21:10
När det gäller min manual som bara är en Haynes och därför inte riktigt att lita på står det att:
1 Motorn skall köras, stannas och vänta någon minut (antagligen så att skummet lägger sig)
2 Stå på stödet, men på vågrätt underlag.
3 Stickan skall INTE stickas ner i åkläge utan bara skjutas ner så att "korken" slår i oljetankshalsen.

Min Haynes täcker TC88 99 till 03, både Glides, Dyna som Softail

Om du har den underliga böjelsen att vara sambo med hojjen så skall du INTE starta den innomhus utan att säkerställa god ventilation!

Jag vill återigen passa på att be Lass S om ursäkt för mitt inlägg härom dagen. Inlägget berodde på irritation på en helt annan person av motsatt kön samt troligen att alkolåset på datorn var ur funktion! Om vi syns någonstans, så påminn mig om att jag skall köpa dig några goda amerikanska öl (kanske Sierra Nevada eller något från Brooklyn Brewery)

Lasse.S
2012-12-17, 21:26
Öl är gott o gratis ännu godare men jag vet inte om jag hänger med riktigt, har inte uppfattat att du hackat på mig för man måste läsa mellan raderna på forum då det mesta missuppfattas lite för lätt, vissa går i taket för minsta lilla som värsta kärringar medan andra tål lite mer, vi är alla olika som det så fint heter.
Men du får gärna bjuda på första så tar jag andra stroker49 skål broder ;)


När det gäller min manual som bara är en Haynes och därför inte riktigt att lita på står det att:
1 Motorn skall köras, stannas och vänta någon minut (antagligen så att skummet lägger sig)
2 Stå på stödet, men på vågrätt underlag.
3 Stickan skall INTE stickas ner i åkläge utan bara skjutas ner så att "korken" slår i oljetankshalsen.

Min Haynes täcker TC88 99 till 03, både Glides, Dyna som Softail

Om du har den underliga böjelsen att vara sambo med hojjen så skall du INTE starta den innomhus utan att säkerställa god ventilation!

Jag vill återigen passa på att be Lass S om ursäkt för mitt inlägg härom dagen. Inlägget berodde på irritation på en helt annan person av motsatt kön samt troligen att alkolåset på datorn var ur funktion! Om vi syns någonstans, så påminn mig om att jag skall köpa dig några goda amerikanska öl (kanske Sierra Nevada eller något från Brooklyn Brewery)

stroker49
2012-12-17, 21:47
Nu blev det fel igen. Lars Nilsson var det. Men du får en öl du också!

JohnnyRocker
2012-12-17, 21:57
@paq - jag varmkörde, ca 5-10 min stillastående och kollade oljan, träkloss understödet nästan helt upprätt, stängde av och lät den stå en minut innan koll. Tryckte ner stickan fullt och ur för koll, helt enligt orginalmanualen för FLSTCI 04.

Det finns också instruktion för sk. Kall kontroll även om det står att det inte är helt tillförlitligt att kolla på en kall motor. Där står att den skall kollas upprätt. OBS! Fyll inte olja till fullmärket på en "kallkoll", utan kolla genom att titta ner i burken, om oljan är nära nedre svetsskarven till fyllningröret, gå till varmkoll. Om inte fyll olja till nedre kanten på fyllningsröret, på upprätt motorcykel, innan varmkörning.

Hoppas detta hjälpte dig något.

Löfgren
2012-12-18, 21:59
Tack Johnny. Då vet jag :)