Visa fullständig version : Är det dumt att köra upp för A-kort med en HD?
druttkasken
2012-12-08, 22:44
Kommer att köra privat med HD en massa mil nästa sommar för att ta A-kortet innan hösten, nog hade det varit läckert att slippa låna någon japanesisk spyfluga för att köra upp.
Har inte haft möjlighet att köra balansbanan med HDn ännu.
Är det dumt att försöka köra upp med en XL883C ?
hasse diesel
2012-12-08, 23:02
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=TqRvqw4YXtYVar det manöverprovet med konkörningen du menade??MPD;
Ta o testa på en parkering till våren, ställ ut petflaskor o träna/testa.
Måtten finns i MC-Boken.
//
Henrik Forslund
2012-12-09, 00:55
Inte dumt, det är ballt
crazyswede
2012-12-09, 02:19
Varför riskera nåt på en uppkörning (om man inte är lika cool som snuten här ovan förstås) , låna det minsta tänkbara , som exempel kan man tex. köra upp för E-behörighet med en VW Golf & en 1200kg kärra i stället för nåt annat större/klumpigare alt. , bara för smidigheten menar ja. :I:
Sen vad man brakar omkring på efter uppkörningen är ju upp till var & en! :D
druttkasken
2012-12-09, 03:59
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=TqRvqw4YXtYVar det manöverprovet med konkörningen du menade??MPD;
Jo har sett dom där. Sanslöst. Får väl öva lite extra bara :)
Jag förstår inte frågan ;)
En 883a är inte svårare än någon annan hoj eller till o med enklare än tex R6a som har värdelös körställning i balansövningar.
Tror det är någon gammal myt bara att H-D skulle vara sämre tyvärr.
Har en kompis som inte fick ta A kort förr (1980) av anledning av att han är enbent, efter nya ansökningar och upp till bevis klarade han uppkörningen med en Sportster 883c för ett par år sedan som privatist, tänk då att han har bara ett vänsterben att stötta med.
Träning träning och självförtroende är det som gäller så fundera inte på det gör det bara :)
Kommer att köra privat med HD en massa mil nästa sommar för att ta A-kortet innan hösten, nog hade det varit läckert att slippa låna någon japanesisk spyfluga för att köra upp.
Har du bara tränat hela tiden med din HD, så bör det inte vara några problem. Du skall ju kunna hantera din hoj också.
Så kör du på... Good luck med kortet!
crazyswede
2012-12-09, 11:40
... tänk då att han har bara ett vänsterben att stötta med.
Tänk det har jag åxå , bara ett vänster ben! :D
Måste endå vara smidigare med mindre vikt att bromsa in vid bromsprovet för några direkta "räser brejks" har då jag aldrig haft på mina HD .. men det kanske är det som gör Sportstern så fantastisk vad vet jag?! :I:
Höger benet är en protes och väger nog ungefär som ett av kött o blod skulle göra och han använder det genom att vrida på höften så han trycker på bromspedalen med hela benet.
fotpinnen är framflyttat mot den andra eftersom det inte går att böja, skulle han tappa balansen åt höger faller han då det inte finns kraft nog att hålla uppe den.
Ps, klarar du inte bromsprovet med din egna hoj får du öva eller fixa felet, för det skall gå för det är ju inga trafikfarliga maskiner om man inte tar en riktigt gammal hoj men det var det ju inte tal om nu. ;)
Tänk det har jag åxå , bara ett vänster ben! :D
Måste endå vara smidigare med mindre vikt att bromsa in vid bromsprovet för några direkta "räser brejks" har då jag aldrig haft på mina HD .. men det kanske är det som gör Sportstern så fantastisk vad vet jag?! :I:
Jag tog mitt kort i september nån gång och köpte min sportster i mars året efter och däremellan hade jag ju inte kört en meter men när jag hämtat hojen och skulle köra den för första gången, alltså första gången jag körde efter uppkörningen så reagerade jag på hur stabil och lättkörd sportstern var. Jag har aldrig haft nå problem med krypkörning med den hojen utan tvärt om, tycker den är mycket stabilare än hojarna vi hade på körskolan. Har för mig att det var Honda hornet vi körde där.
Sporren har ganska låg tyngdpunkt trots att den väger rätt mycket för sin storlek,så visst ska du göra körprovet med sporre thb;
BambiGBG
2012-12-09, 13:06
Jag körde upp med min sporster och det var inga problem alls. Fixade krypbanan och allt annat med. Känner min hoj och var lugnare för den kan jag ju. Och när du kör krypbanan så får man gå lite utanför linjen för dem. De vet ju att det är en tung hoj.
Så kör den du känner dig säker med och lugnt och litar på.
crazyswede
2012-12-09, 15:31
Ps, klarar du inte bromsprovet med din egna hoj får du öva eller fixa felet, för det skall gå för det är ju inga trafikfarliga maskiner om man inte tar en riktigt gammal hoj men det var det ju inte tal om nu.
Tog alla behörigheter som saknades på lappen -99 tror ja det va & minns inte riktigt hur det gick till (åldern) + det har säkert ändrats en del sen dess , nu far man omkring med ett skrynkligt internationellt k-kort i fickan som gick ut för ett år sedan tror jag men vad gör det när "lagen" inte kan läsa vad det står på det?! :D
Jag kan nog säga att det är bäst att köra upp på samma hoj som du har tränat på.
Då känner du dig nog säkrast, HD eller inte...
Med en egen hoj så är väl inte valet så svårt
druttkasken
2012-12-09, 19:17
Tack för synpunkterna, jag skall nog satsa på att köra upp med sporren. Fast jag får kanske sätta på originalrören för att inte reta upp myndigheten :)
Jag har ju bara 300 mil erfarenhet av MC och bara två hojjar, men jag tycker sporren är mycket lättare att krypköra med än Viragon. Så det finns hopp.
Körde själv upp med en Trajja speedtriple tyckte min dåvarande Nighttrain kändes klumpig i undanmanöver provet hade köpt den 3dagar före uppkörningen men har flera vänner som kört upp med både sporrar och superglide och även med effektrören på, allt e ju en vane sak,brukar köra både lågfart och undanmanöver/slalom prov med min streetglide utan problem när jag är med kompisar som tränar inför uppkörning. Det e ju bara träna på sporren så löser det sig
crazyswede
2012-12-10, 10:01
Det e ju bara träna på sporren så löser det sig
Herr Ekberg får dock vänta på barmark först! LM;
Tänk på att en 883 nog inte klarar kravet för obegränsat kort efter årsskiftet.
Man kan väl säga att du inte gör det lättare om du kommer med en HD istället för en BMW eller Suzuki på uppkörningen, jag tänker framförallt på attityden hos uppkörningsmannen eller vad det kan heta. Sen kan du inte räkna med att du får köra utanför linjerna på krypkörning osv.
Min förra sporre var så pass sänkt ett tag att jag hade problem med konbanan i 50, framflyttet gjorde den bred, så jag skrapade i kurvorna åt bägga hållen över 50.
Men egentligen är det inga problem att köra upp på en sporre, kan man så kan man, oavsett hoj.
Jag kan ha fel men jag har för mig att gränsen för obegrensad är på 37kw nästa år och åt minstonde min 883 ligger på 39kw.
druttkasken
2012-12-10, 12:47
Jag kan ha fel men jag har för mig att gränsen för obegrensad är på 37kw nästa år och åt minstonde min 883 ligger på 39kw.
Krav på fordon som får användas vid körprov för behörighet A
Motorcykeln ska kunna köras med en hastighet av minst 100 km/tim. Den ska ha
en cylindervolym av minst 595 cm3,
en nettoeffekt av minst 40 kW.
Och min sporre har 40kW yp;
Hmm, min hade 39 enligt regbeviset. Och det är det de kollar på.
crazyswede
2012-12-11, 03:09
Där kan man förundras över vägverkets (Trafikbolaget el. vad dom nu heter) & deras förmåga att läsa , bedöma , räkna ut osv.?!
Har ägt jänkare 2 lika samma årsmod. motor osv. men endå har det skiljt 1-2kw i papprena , har tom. för mig en av dom hamnade i en annan försäkringsklass pga. av detta en tid på världen!
En annan disskution egentligen men kan det inte vara då teoretiskt att när dom mätet kraften i motorn så mätet dom ibland SAE HP och ibland DIN HP och sen omvandlar det till kW, på en motor med lite storlek kan det ju bli nån kW skillnad om den har säg 300 hp.
Kollade själv på min och den har ju 39 kW vilket blir 52 SAE HP och 53 DIN HP. Om man då mäter omvänt så är det ju klart att det kan bli lite skillnad.
crazyswede
2012-12-11, 16:44
En annan disskution egentligen men ...
Då tycker man ju (iaf. jag) att myndheten i fråga skulle använda sig av samma mät metod både i Ystad & Haparanda alt. Gubbstrutt: 1 & Gubbstrutt: 2 i hufvudstaden!
druttkasken
2012-12-11, 17:20
Med luft och buller lär man ju komma över gränsen tou;
Harleyman1
2012-12-11, 18:16
Klart det går! men skulle nog tro att det är lättare på typ cb600 med litet fram hjul, Sportstern har väl ett 21"? fram hjul
vilket blir lite vingligt i sakta fart, har provat på tantens gamla xl53c rätt svårt faktiskt, handlar ju lite om styrvinkel också
Men allt går med lite/mycket träning! MPD;
Klart det går! men skulle nog tro att det är lättare på typ cb600 med litet fram hjul, Sportstern har väl ett 21"? fram hjul
vilket blir lite vingligt i sakta fart, har provat på tantens gamla xl53c rätt svårt faktiskt, handlar ju lite om styrvinkel också
Men allt går med lite/mycket träning! MPD;
Jag lärde mig en gång i Fysiken i skolan att diametern, vikten samt hastigheten på ett roterande hjul skapar gyro kraften, alltså borde då en cb 600 med med låg vikt o diameter bli vingligare och är också tanken då dom skall vara lätta att bryta ner i snabba kurvor, även försprånget är kortare på sporthojar som också gör hojen kvickare och vingligare i lågfart då nästan ingen gyro kraft finns.
Alltså känns en Sportster stabilare men är tillräckligt smidig för test banan som ändå är ganska simpel med lite träning, vi pratar grund kör egenskaper och är inte i närheten av vad hojarna klarar, det är enbart föraren som sätter begränsningen.
Jag körde upp med en Honda AfricaTwin..men nog borde det gå bra med en Harley också..kanske inte värsta lååånggaffeln då
Erik Lundberg
2013-01-03, 23:54
Om din Sportster är reggad till 39kW så är det troligen kört för som sagt så är det registreringsbeviset de går på
druttkasken
2013-01-04, 00:45
Om din Sportster är reggad till 39kW så är det troligen kört för som sagt så är det registreringsbeviset de går på
40 står det :D
Erik Lundberg
2013-01-04, 09:59
Då bör det vara lugnt. Kollade upp en på blocket och den var reggad till 39kW så det verkar vara olika.
Kom en gubbe på en rod när jag skulle köra upp och det tyckte jag va coolt.
Han klarade konbanan och kryp men inspektöre fällde honom på inbromsningarna pga av att han råka låsa upp.
Fanns en annan kille som gjorde xakt likadant men han blev godkänd, go figure
Killen nr 2 satt inte på en HD så det grövit säger kan det ligga nån sanning i, jag tyckte det va för jävligt och synd om rod killen som ensam kuggade den dagen av 5st gubbar.
Står det 40 i regbeviset är det ju lugnt. Sporren var inga problem att krypköra med tycker jag. Jag tror det är viktigare att träna bromsa och den snabbare banan, dessa delar är de som blir svårare än med en GSX750 t.ex. Men kan man det så kan man det, då är det inte så svårt.
Dock tror jag att det enda/största hindret med att köra upp privat på en HD är attityden hos uppkörningsmannen.
crazyswede
2013-01-04, 12:09
Kom en gubbe på en rod när jag skulle köra upp och det tyckte jag va coolt.
Han klarade konbanan och kryp men inspektöre fällde honom på inbromsningarna pga av att han råka låsa upp.
Jag säger bara ABS .. när det finns såna moderniteter nuför tiden , FARFÖR hade han inte lagt till lite mer pengar & köpt rätt årsmod.? :D
Adrenaline
2013-01-04, 13:25
Har en tjejkompis som körde upp på en 883a och det gick då bara fint.
BambiGBG körde upp på sin... Så visst fungerar Harley med. De hänger väl bara på, att man blir kompis med sin hoj helt enkelt och använder skallen mer än gashanden under en uppkörning. ;)
Glöm inte att lägga vikten rätt i sadeln vid lågfartskörning (motsatta sittbenet mot det håll du svänger)...
druttkasken
2013-01-04, 22:05
BEHÖRIGHET
A1:
Tvåhjulig motorcykel med högst 125 cm³ och högst 11 kW samt högst 0,1 kW/kg.
A2:
Tvåhjulig motorcykel med högst 35 kW och högst 0,2 kW/kg.
Om motorcykelns originalutförande har ändrats, får motorcykeln inte ha sitt ursprung i ett fordon med en nettoeffekt högre än 70 kW.
A:
Tvåhjulig motorcykel oavsett slagvolym eller motoreffekt.
KRAV PÅ UPPKÖRNINGSFORDON
Krav på fordon som får användas vid körprov för behörighet A1
Motorcykeln ska kunna köras med en hastighet av minst 90 km/tim. Den ska ha:
-en cylindervolym av minst 120 cm3 och högst 125 cm3,
-en nettoeffekt av högst 11 kW,
-ett förhållande mellan nettoeffekt och tjänstevikt av högst 0,1 kW/kg.
Krav på fordon som får användas vid körprov för behörighet A2
Motorcykeln ska kunna köras med en hastighet av minst 100 km/tim. Den ska ha:
-en cylindervolym av minst 395 cm3,
-en nettoeffekt av minst 25 kW och högst 35 kW,
-ett förhållande mellan nettoeffekt och tjänstevikt av högst 0,2 kW/kg.
Om provfordonets originalutförande har ändrats, får fordonet inte ha sitt ursprung i ett fordon med en nettoeffekt högre än 70 kW.
-en cylindervolym av minst 595 cm3,
-en nettoeffekt av minst 40 kW.
- - - Uppdaterad - - -
BEHÖRIGHET
A1:
Tvåhjulig motorcykel med högst 125 cm³ och högst 11 kW samt högst 0,1 kW/kg.
A2:
Tvåhjulig motorcykel med högst 35 kW och högst 0,2 kW/kg.
Om motorcykelns originalutförande har ändrats, får motorcykeln inte ha sitt ursprung i ett fordon med en nettoeffekt högre än 70 kW.
A:
Tvåhjulig motorcykel oavsett slagvolym eller motoreffekt.
KRAV PÅ UPPKÖRNINGSFORDON
Krav på fordon som får användas vid körprov för behörighet A1
Motorcykeln ska kunna köras med en hastighet av minst 90 km/tim. Den ska ha:
-en cylindervolym av minst 120 cm3 och högst 125 cm3,
-en nettoeffekt av högst 11 kW,
-ett förhållande mellan nettoeffekt och tjänstevikt av högst 0,1 kW/kg.
Krav på fordon som får användas vid körprov för behörighet A2
Motorcykeln ska kunna köras med en hastighet av minst 100 km/tim. Den ska ha:
-en cylindervolym av minst 395 cm3,
-en nettoeffekt av minst 25 kW och högst 35 kW,
-ett förhållande mellan nettoeffekt och tjänstevikt av högst 0,2 kW/kg.
Om provfordonets originalutförande har ändrats, får fordonet inte ha sitt ursprung i ett fordon med en nettoeffekt högre än 70 kW.
-en cylindervolym av minst 595 cm3,
-en nettoeffekt av minst 40 kW.
Alltså har man en motorcykel på nettoeffekt mer än 35kW och mindre än 40kW (eller minst 11kW och mindre än 25kW) får den inte alls användas för uppkörning.
druttkasken
2013-01-04, 22:07
Då bör det vara lugnt. Kollade upp en på blocket och den var reggad till 39kW så det verkar vara olika.
Taskigt med de nya reglerna när >35kW och <40kW inte får användas alls.
druttkasken
2013-04-22, 07:24
Ritade upp lågfartsbanan och körde den med harleyn igår.
Som att äta banan med sugrör.
Nästan omöjligt att en leda runt den.
Ser ut att bli plan B...
Då får du öva för det skall var lätt som en plätt ;) jätte många som klarat uppkörning med H-D före dig
Ritade upp lågfartsbanan och körde den med harleyn igår.
Som att äta banan med sugrör.
Nästan omöjligt att en leda runt den.
Ser ut att bli plan B...
Erik Lundberg
2013-04-22, 09:24
Lågfarten är ju lite trixig även på en lättkörd cykel som t.ex. Honda Hornet i början innan man fått upp balansen.
Fullsize
2013-04-22, 09:44
Man får öva, öva. öva och öva...När du väl skall köra upp så måste det sitta i ryggmärgen för då blandar du även in dina nerver.wa; sen borde det inte vara några problem att köra upp på en H-D. Får inte använda ABS i bromsprovet ändå, så det har ingen betydelse. (uppkörningsgubben lyssnar så det inte knattrar från ABS'en) Skulle nog inte klara att leda runt cykeln heller, måste använda kroppen som motvikt...
Jonasbaggen
2013-04-24, 21:17
Det går bra att köra upp med vilken hoj som helst och manöver provet går utmärkt att göra även med de största touring hojarna. Sportstern är en fin smidig och mkt lättmanövrerad hoj. Träning ger färdighet och som Fullsize skriver: Det ska sitta i ryggmärgen.
Gustav2K
2013-04-25, 00:39
Det är ganska skönt att göra bromsprovet med abs.
- - - Uppdaterad - - -
Man får öva, öva. öva och öva...När du väl skall köra upp så måste det sitta i ryggmärgen för då blandar du även in dina nerver.wa; sen borde det inte vara några problem att köra upp på en H-D. Får inte använda ABS i bromsprovet ändå, så det har ingen betydelse. (uppkörningsgubben lyssnar så det inte knattrar från ABS'en) Skulle nog inte klara att leda runt cykeln heller, måste använda kroppen som motvikt...
Inga problem att ta bromsprovet med abs. Det hörs inget från de nya hojarna. Till mig sa de inget om abs.
cybercount
2013-04-26, 13:03
Man får öva lite så går det så här bra sedan =)
http://www.youtube.com/watch?v=Mw6Fx8rykRk
druttkasken
2013-04-26, 14:58
Testade att köra med fötterna på passagerarfotpinnarna, då gick det bättre med balansen eftersom jag sitter längre fram på sadeln och lutar lite framåt.
Undrar om dom godkänner den sittställningen på körprovet?
druttkasken
2013-04-26, 14:59
Man får öva lite så går det så här bra sedan =)
YouTube Link: http://www.youtube.com/watch?v=Mw6Fx8rykRk (http://www.youtube.com/watch?v=Mw6Fx8rykRk)
Skulle vilja se en i krypfart också, men det lär väl gå lika bra.
druttkasken
2013-04-26, 15:03
Testade att köra med fötterna på passagerarfotpinnarna, då gick det bättre med balansen eftersom jag sitter längre fram på sadeln och lutar lite framåt.
Undrar om dom godkänner den sittställningen på körprovet?
11461
Krypkörning :)