handdator

Visa fullständig version : Tips för att putsa bort gult och blått från kromade avgasrör



druttkasken
2012-12-08, 23:28
Jag har just putsat bort en massa gult och blått från gummans Savage, så här gjorde jag.
Jag använde först Autosol kromglans enligt bruksanvisningen mest för att få bort all skit som fanns på rören.
Efter det så blandade jag en trögflytande blandning av BlueJob och vatten så att det får konsistensen av tandkräm. BlueJob kan man köpa här http://www.bikeline.se/sv/artiklar/blue-job-kromputs-medel-tar-bort-blafargning-pa-avgasror.html. BlueJob kommer i en liten ask och är ett vitt pulver.
"BlueJob-krämen" lägger jag på med fingret där det är putsbehov, stryker ut så det täcker, ett mindre område åt gången annars torkar bara krämen och det skall den inte göra.
Tar sedan en slipmus eller ett multiverktyg med kardborrefäste (oscillerande rörelse INTE roterande) för slippapper, där fäster jag den putsduk som följer med BlueJob, fuktar den med vatten och "BlueJob-krämen".
Sedan polerar man ett litet område åt gången tills det gula/blå försvinner. Man skall inte vara snål med "BlueJob-krämen" men det behöver inte heller flöda.
Det verkar som om en viss mängd "BlueJob-krämen" förmår ta bort en viss mängd missfärgning, om man läser på produktens hemsida så verkar det vara en kemisk reaktion som tar bort beläggningarna, men den underlättas av polerandet. Jag vet inte men fint blir det i alla fall!

crazyswede
2012-12-09, 03:38
Jävligt dumt .. gult & blått är väl fortfarande Svenska Flaggans färger om ni inte ändrat sedan sist ... kan säga här nere (thailand) köper dom bara "blåanlöpta" (fejkat så klart) avgasrör , ljuddämpare osv. & hänger på! Ser ju fan inte klokt ut på en moppe 150cc el. en diesel truck som knappt gått varm ens gång .. & så polerar du bort det äkta blåanlöpta! haha :D

Benny
2012-12-09, 11:20
knappast dumt snarare beror det på vilken stil man har på sin HD, mig stör lite missfägning inte ett skit, men gillar man en mer genomputsad stil så skall rören såklart se lika oanvända ut som rasten av cykeln.

crazyswede
2012-12-09, 12:32
.. se lika oanvända ut som rasten av cykeln.

Oanvända var ordet ja .. köres endast på trailer! :D

Knutte
2013-01-01, 14:18
Du kommer bara att förstöra avgasrören (jag tror du menar krökarna) genom att putsa dom.
Visst, dom blir blanka och fina men till sist har du putsat bort kromet och då får du problem med rost istället.
Många undrar varför krökarna på deras blås blir blått. Man får ofta höra att "det blev inte blått på min japps och den var ändå X år gammal.
Förklaringen är enkel. Jappsarna har dubbla rör i sina krökar. Dett innersta röret tar den mesta värmen så att det yttersta skall se "fint" ut.