handdator

Visa fullständig version : Skillnad på olika Sportster? Nightster, 48...osv....?



untamed
2012-12-02, 13:59
Är ny på denna fronten precis sålt min Night Rod och är inne på en Sportster.
Fattar inte riktigt skillnaden på dem olika modellerna.
Undrar även vart man köper delar till dessa hojar, i Sverige och utomlands?

PAINTERN
2012-12-02, 14:07
Motor och ram e samma. Finns ju en del andra skillnader som framflyttatde fotpinnar på Tex 48an och custom. Större framhjul osv. Delar finns ju lite överallt. Bikeline, harleybutiken m.m. i sverige. Finns ju en del i usa också. Kommer säkert en massa bra svar här snart

untamed
2012-12-02, 14:10
Så ramen är samma på alla?
Vilket betyder att det spelar ingen roll vilken man köper om man ska bygga om dom?
Man får samma ram/motor på alla?

PAINTERN
2012-12-02, 14:21
Kan ju nog skilja på årsmod. Tror nyare har samma ramar. Likaså delar som passar på olika hojar. Och det finns en jävla massa delar till dessa hojarna om man vill bygga om

NickeR
2012-12-02, 14:48
Årsm. 2004 och nyare har alla samma ram med gummiupphängd motor,från -07 sitter det sprut ist för gasare....satsa på en 1200 motor i vilker modell som helst om du ska bygga om iaf.
Ta en med förgasare om du vill ha enklare elsystem att gömma vid ex stelben bygge för att få cleanare look.

Noyen
2012-12-02, 14:56
Vi har haft den gamla och nyare ramen.Skulle tveklöst satsa på den nya från -04 upp.Helt klart bättre vägegenskaper.
Vill du ha förgasare och gött tomgångs ljud så var -06 sista C1200 modellen med fugge.Sen är väl den nyare 17 liters
tanken att föredra,smaksak men tycker själv att den är snyggare.

Dessutom kan du stänga av larmet helt på -06 modellen och detta fanns väl bara detta år,de tidigare larmen tyckte jag var
skit rent ut sagt och det vill jag inte ha tillbaka.

gronvit
2012-12-02, 15:29
From -10 sitter ecu framför bakre cylindern också. 07-09 sitter den under sadeln vilket begränsar valet av bakskärm sadel om du vill hålla dig till olika bolt-on-alternativ.

Henrik Forslund
2012-12-02, 19:09
R modellerna har dubbla bromsskivor fram. Från 04 fram betyder det totala 8 kolvar an american rejsingshit

Lasse.S
2012-12-02, 19:21
Det är väl bara dubbla två kolvs ok eller har jag fel?

R modellerna har dubbla bromsskivor fram. Från 04 fram betyder det totala 8 kolvar an american rejsingshit

tjockben
2012-12-02, 19:37
http://en.wikipedia.org/wiki/Harley-Davidson_Sportster

Henrik Forslund
2012-12-03, 09:06
Det är väl bara dubbla två kolvs ok eller har jag fel?

Jag tänkte lite dubbelt. Hehe

Henrik Forslund
2012-12-03, 09:09
http://en.wikipedia.org/wiki/Harley-Davidson_Sportster

Det väsentliga
1957 "Ironhead" overhead-valve engine introduced.[2]
1972 "Ironhead" 1,000 cc overhead-valve engine replaces 900 cc.
1975 Switched to left-side gear change (DOT mandate)
1978 Only year (H8) of the sportster that Harley produces with dual exhaust as opposed to staggered exhaust.
1985 Last year for the "Ironhead" overhead-valve engine.
1986 "Evolution" engine introduced in 883 cc and 1,100 cc sizes.
1988 1200 cc engine replaces 1,100 cc engine.
1988 Constant velocity carburetor replaces butterfly carburetor.
1991 Five-speed transmission replaces four-speed.
1991 Belt drive replaces chain drive on 883 Deluxe and all 1200 models.
1993 Belt drive made standard on all Sportsters.
1994 Improved oil tank, battery tray, and clutch made standard.
1994 New electrical system with sealed connectors.
1995 Speedometer is now electronic, not mechanical.
1998 XL1200S gets dual spark plug heads and high performance cams
1996 XL1200C Custom model introduced.
2000 Introduced sealed wheel bearings and updated four-piston brake calipers.
2003 Last year for the frame mounted Evolution engine.
2004 All-new frame including rubber-mounted engine for decreased vibration. Elimination of the transmission trap door, New shape hamcan, Exhaust balance pipe moved from running under the air filter and disguised and hidden behind the silencers to show more of engine, new smoother style oil tank right side panel with push and turn filler/dipstick, and the previously exposed battery is now enclosed in a matching side panel on the left
2005 Enlarged rear axle to 1-inch (25 mm) for increased stability.
2006 New XR1200 is announced at Intermot in Cologne, Germany. The XR1200 is the first Harley-Davidson to utilize Down Draft DDFI II fuel injection. To be released as a late 2006 model.
2007 Fuel injection replaces carburetion on all models.
2009 "One size fits all" front mudguard approach replaced by improved mudguard contour to match each model's respective wheel diameters.
2010 The ECU is relocated to allow more variation in aftermarket seat selection
2010 Side-mounted license plate option on some models[3]