handdator

Visa fullständig version : Får inte bort stötdämparna, hjälp



Benny
2012-12-02, 08:41
fatboy-03: nästan pinsamt att fråga om så här basic grejjer men vafan..

Både bakre och främre infästning är lossad utan problem, men det går ändå inte att få bort dem. svingen är i vägen för att man ska kunna dra bak dämparen långt nog att pinnbulten fram kan dras ur sitt fäste.
bakhjulet tog jag av för att kunna vinkla upp svingen lite extra, men det gjorde ingen stor skillnad.

3 alternativ återstår

1. vinkelslipen( lite drastiskt)
2 plocka bort svingen ( känns som fel väg det måste finnas andra sätt)
3 borsta av stoltheten och fråga er andra..

NickeR
2012-12-02, 09:49
Dom går att få bort utan att kapa eller demontera svingen!! gjort det på Deluxen och de var lite pilligt men det går...Inte mycket till tips men kapa inget :D

Coax
2012-12-02, 19:42
Bara till att tråckla! Som sagt lite bökigt men det går.

Benny
2012-12-02, 20:03
har tråcklat och svurit alla fula ord jag kan, men det är väll bara att på det igen då

Lars Nilsson
2012-12-02, 20:15
Har du sänkningssats på hojen kan du behöva dra in bultarna innan du tar av dem.
De är längre om hojen är sänkt.
Annars ska det bara vara att höja bakhjulet tills de kommer fritt.

Benny
2012-12-02, 20:22
jo det är orginal?(Showa) med sänksats, som fått en smäll så de går inte att ställa om längre, tänkte byta till PS, men inte köpt några ännu, är de lika jävliga att få dit?

Lars Nilsson
2012-12-02, 20:34
Det är busenkelt att byta om du har hojen upphissad och kan lyfta bakhjulet med en liten saxlyft.
Är bakhjulet i topp men bultarna ändå för långa så skulle jag kapa dem, men var jävligt försiktig eftersom de kommer att fjädra iväg som fan om du är oförsiktig.
Är du säker på att du provat höja hojen på rätt sätt??

Mercakombi
2012-12-02, 20:39
På den främre delen av stötdämparna, som pekar mot motorn, så bör det ju sitta 2st muttrar, en på vardera sida om
ramen. Om man backar tillbaka de två främre muttrarna, som används till själva längdjusteringen för stötdämparna,
d.v.s de två muttrar som ligger i press mot ramen, så går det att sedan skjuta stötdämparna framåt mot motorn.

Och då bör dom även droppa ner från svingen m.m.

Annars så blir det till och kapa av stötdämparna framtill, om dom ändå ska bytas.

Vid återmontering så brukar man oftast backa intill dom två muttrar, mot stötdämparna, som sedan kommer att användas
för att sträcka ut stötdämparnas läge i ramen. När stötdämparna sedan är på plats, och fastskruvade i svingen, så börjar
man justera på de två muttrar som ska pressa framåt mot ramen, tills man är nöjd med svingens höjd. Då slutligen så
skruvar man fast dom två sista muttrarna, som ska monteras på andra sidan om ramen närmast motorn, för att låsa fast
stötdämparna helt mot ramen...that's it.

mr.andersson
2012-12-07, 06:51
Får du inte bort grejerna utan att kapa ska du nog fundera en stund till... man svetsar ju inte dit grejerna?!
Palla upp svingen så högt det går... efter det borde du få bort dom utan problem.
kapa grejer för att få bort dom gör man på bangladeshverkstäder.lol;

Benny
2012-12-07, 12:35
det är exakt så jag tänkte, och därför jag frågade. Tack ändå för alla svar.

Hittade ett bra pris på nya på ebay,så jag lägger ner tills de kommit ,sen får man se , det som inte går, går ändå "the Bangladech way"

Mercakombi
2012-12-16, 17:28
Får du inte bort grejerna utan att kapa ska du nog fundera en stund till... man svetsar ju inte dit grejerna?!
Palla upp svingen så högt det går... efter det borde du få bort dom utan problem.
kapa grejer för att få bort dom gör man på bangladeshverkstäder.lol;

Hur tänkte du nu?

Alltså trådskaparen har ju problem att "dra ihop" nuvarande stötdämpare,
p.g.a gängpaj på justerskruvarna, och har ju ändå tänkt byta stötdämpare.

Och då förstår då inte jag vad problemet är med att inte ta till en vinkelslip,
som slutåtgärd, och helt enkelt kapa av befintliga stötdämpare?

Om du mr.andersson själv har bytt stötdämpare på en softail någon gång,
så bör du ju då rimligtvis också känna till att det går och justera längden,
med stötdämparna i stort sett på plats. Under förutsättning att gängorna
på justerskruvarna är friska!

Så med ett par nya, justerbara stötdämpare, lär det ju knappast bli några
problem vid återmontering.

mr.andersson
2012-12-17, 13:30
fatboy-03: nästan pinsamt att fråga om så här basic grejjer men vafan..

Både bakre och främre infästning är lossad utan problem, men det går ändå inte att få bort dem. svingen är i vägen för att man ska kunna dra bak dämparen långt nog att pinnbulten fram kan dras ur sitt fäste.
bakhjulet tog jag av för att kunna vinkla upp svingen lite extra, men det gjorde ingen stor skillnad.

3 alternativ återstår

1. vinkelslipen( lite drastiskt)
2 plocka bort svingen ( känns som fel väg det måste finnas andra sätt)
3 borsta av stoltheten och fråga er andra..

OK jag läste denna tex och sedan vad övriga skrivit men fattade aldrig att det var gängpaj det rörde sig om... Förlåt så mycket om jag fattat helt fel... mvh MR.Andersson
Fram med vinkelslipen nu..hehe!!

Mercakombi
2012-12-17, 21:45
Fram med vinkelslipen nu..hehe!!

Now we are talking thb;