handdator

Visa fullständig version : Pulverlackning



DeaDSexY
2012-11-29, 00:35
Sprang över denna video nyss... Har inte testat själv men någon här kanske gillar att experimentera! ;)
Verkar inte alltför svårt ialla fall...


http://www.youtube.com/watch?v=T01zIKxP0Ms

Sanniz
2012-11-29, 10:32
Undrar vad som krävs om man skall fixa en hel ram (tänkte då på bl a ugnen). :D
Verkade rätt coolt och enkelt. Och det är ju alltid underarbetet som ger slutresultatet också. :)

xbones
2012-11-29, 11:58
Undrar om det inte behövs plus o minus laddning på objektet så att pulvret fastnar. O sen ugn.

Sanniz
2012-11-29, 12:19
Undrar om det inte behövs plus o minus laddning på objektet så att pulvret fastnar. O sen ugn.

Han hade ju kopplat prylen innan pulverlackningen... såg du inte elkabeln som den var fastsatt i? ;)
Ugnen var ju den där stora klumpen i hans garage... :D

Noyen
2012-11-29, 13:12
Det brukar ju vara ganska billigt att få pulverlackat på firmor också.

Adrenaline
2012-11-29, 16:29
Jupp betalade 1500kr för ram,trans,krona och fotreglage. Sett det finns satser med spruta och lite färg kring 2500kr
men då ska man ha ugn och allt skit innan man ens kan dra igång. Så njaa...

stroker49
2012-11-29, 17:39
Jag säger nej mera klart. Om man vill ha pulverlack (det är jättebra men ganska svårt att få bort om man vill lacka om) så är det billigt. Det som ingår i kostnaden är ju också blästring ochfosfatering samt tvättning som sker innan pulverbeläggningen för att det skall bli bra. SKall man lacka något större, typ en ram, blir ju ugnen ganska dyr att bygga!

Skall man maska och så så tillkommer tid/kostnader, det är inte så enkelt och bra vid pulverlackering.

Jag lackerade ram, sving, batterihylla, inner och yttertrans och lite smådelar när jag fixade min FLH-77. Detta var ca 1989. Det ser bra ut ännu. Men tankar skärmar, väskor etc. har jag gjort om sedan dess.