handdator

Visa fullständig version : Köpa shovel, vad titta efter?



Kalle Leistus Söderback
2012-11-21, 19:59
Tja! Nykomling på forumet, raggare sedan många år och tänke börja åka tvåhjuligt med...
Har tittat på en shovel flh 1972 1200 som är helt i min stil... http://www.nettimoto.com/harley-davidson/shovel/1416214
Nu undrar jag vad jag borde titta efter, oroväckande problem, fällor och så vidare...
Hur långt går en shovel mellan renoveringarna?
All sorts tips mottages...

IDI
2012-11-21, 20:46
Mitt första tips är att jag tycker att salupriset för den Electran är alldeles för högt. 7900 Euro är ju nästan 70 000 spänn.

Lite tips om gamla Shovels.
Kolla tändstiftgängor, i en 72a är det korta gängor som har en tendens att fara ur. Kolla om det sitter insatsgängor eller om allt ser okej ut med stiften utskruvade.
Målade motor och växellådsblock kan vara ett varningens tecken. Ibland är dom målade för att dölja någon svetslagning. Inte allt för sällan är dom lagade i främre motorfästet. Dom spricker där för att man monterar motorn fel.
Gängorna till bultarna vid avgasportarna brukar släppa i toppen.
Lossa brytarlocket och kolla så att det inte finns olja där. Om det är så är tätningen dålig och troligtvis även lagring till kammen och då kan även kammen vara dålig.

Det här är några olika saker jag brukar titta på.
Det viktigaste tycker jag är ändå intrycket man får av hojen när man tittar på den. Är den ompysslad, är skruvar och muttrar okej och inte runddragna, finns alla skruvar, ser oljan okej ut, låter den bra mekaniskt när den både är varm och kall. Går alla växlar i osv...
Sen får man ju även intryck av hur säljaren/ägaren är. Verkar han veta vad han håller på med eller är den en klantskalle.

Det finns tyvärr massor med sönderskruvade Harley därute, både gamla och nyare, så när du ska titta på en försök att få med dig någon som har erfarenhet av just Harleys.

Kalle Leistus Söderback
2012-11-21, 21:22
Okej, förstår att ni på andra sidan vattnet tycker det är dyrt, men här i landet är den bland de billigaste, ända som är billigare e utan motor eller med "småfix"!
Tänkte mig at ge 7000€...
Vad skulle en motsvarande kunna ligga på i sweden?

Ja ska försöka få me nån hd-kille jo, för man e ju ganska lätt byte när man e grön och det gällen en så pass gammal grej...

Tack för infon btw

stroker49
2012-11-21, 23:14
1972? Är det inte ett hopplock med 72a papper. Alltså, om man inte är HELT säker på att motorn är i toppskick så kan du ju dra av minst 3000 euro bara för att senare ha råd att göra en seriös renovering. 4000 Euro låter väl lagom för den hojjen?

Men ni är ju med i EU som vi, köp en routsiharleyshovelikoski och frakta över till Helsinkkki!

j-hov
2012-11-22, 00:48
köp den, men lova för guds skull att du byter styre. Såna där styren borde förbjudas, de är så satans fula så man kan tippa över på ända och se sig själv rakt genom kroppen. De är kriminellt fula, borde straffas att ha nått sånt. Det gör ont att se... nu kan jag fan inte sova.

grillkorv
2012-11-22, 11:33
LM;LM;

Kalle Leistus Söderback
2012-11-22, 17:36
Haha, styret e onekligen speciellt, ifall det är bekvämt behåller jag det som en nagel i ögat åt folk :)

Jag ha nog tänkt tanken att åka till landet falu och hämta en med, men nr1 kronan e onödigt stark mot vår konkursvaluta för tillfället och nr2 dit går mycket tid med resor, papperskrig, transport osv och den tiden e det dåligt med just nu och n3 att denna är precis den stil jag letar efter (speciell, fet, ratlook och att den kommer i kulören rost)...

Säljaren påstår att det finns kvitton på diverse renoveringar + en hel del nya delar, så det låter ju inte alltför dumt, så jag tänkte åka och kolla in den på lördag...

- - - Uppdaterad - - -

Finns det btw stilenliga blinkerssatser att få (typ bullet) som skulle passa in på en rostig skåvel? Eller ska alla delar köpas skillt?