Logga in

Visa fullständig version : Sportster eller Dyna ?



Sportster
2012-11-17, 18:19
Funderar på att antingen be Tassen fixa min Sportster eller byta till en Dyna FXDC. Någon som har erfarenhet av bägge alternativen ?
//Sportster

Broder Dalton
2012-11-17, 18:37
Dyna 95" BB,,, förgasarhoj trimmad för vrid 2500-5000......Billigt, kul att köra och pålitligt

NickeR
2012-11-17, 18:45
Beror ju lite på hur du vill köra också,en trimmad sporre piskar ju dyna ganska lätt men nån långfärds hoj blir den ju inte....
Saknar min Forty Eight för bus i stan men älskar Deluxen på ländre turer MPD;

Broder Dalton
2012-11-17, 19:01
Nicke. Du menar att en trimmad Sporre spöar en original-Dyna?
En del lever ju i tron att bara en 1200-konvertering på en Sportster förvandlar den till en raket...
Från 48 hästar till 62 Visst lägger man ytterligare 20000 så går dom bra
Eller köper en X1 Buell...

Lasse.S
2012-11-17, 19:19
Har ingen jämförelse med Dyna men Båging bänkade min 2012a 1200N med enbart luft o buller i sin Superflowbänk till 82 rwhk och med tanke på att dom är mycket lättare så går dom helt okej numera :) tänkte lägga ca 20 000 nästa år och hoppas på 100 kusar men då gör jag jobbet själv.

Nicke. Du menar att en trimmad Sporre spöar en original-Dyna?
En del lever ju i tron att bara en 1200-konvertering på en Sportster förvandlar den till en raket...
Från 48 hästar till 62 Visst lägger man ytterligare 20000 så går dom bra
Eller köper en X1 Buell...

NickeR
2012-11-17, 19:31
Nicke. Du menar att en trimmad Sporre spöar en original-Dyna?
En del lever ju i tron att bara en 1200-konvertering på en Sportster förvandlar den till en raket...
Från 48 hästar till 62 Visst lägger man ytterligare 20000 så går dom bra
Eller köper en X1 Buell...

Javisst,de var en std dyna jag menade,inte 95" BB thb;

- - - Uppdaterad - - -


Har ingen jämförelse med Dyna men Båging bänkade min 2012a 1200N med enbart luft o buller i sin Superflowbänk till 82 rwhk och med tanke på att dom är mycket lättare så går dom helt okej numera :) tänkte lägga ca 20 000 nästa år och hoppas på 100 kusar men då gör jag jobbet själv.

Stämmer ganska bra med min gamla 2010 sporre 48 men PC5 + K&N + slip-ons fick jag 80rwhp/105nm i dynobänk.
Och den hojjen piskade min polares Street Bob -07:a med luft+buller rejält,gick faktiskt riktigt bra.

Thomas13
2012-11-17, 22:03
Beror ju lite på hur du vill köra också,en trimmad sporre piskar ju dyna ganska lätt men nån långfärds hoj blir den ju inte....
Saknar min Forty Eight för bus i stan men älskar Deluxen på ländre turer MPD;

Hej Nick, du kan alltid låna min 48:a ifall du vill uppleva gamla minnen ro;

NickeR
2012-11-17, 22:08
Hej Nick, du kan alltid låna min 48:a ifall du vill uppleva gamla minnen ro;

Jodå...om det bara vore lite bättre väder så...r0ck

Thomas13
2012-11-17, 22:22
Jodå...om det bara vore lite bättre väder så...r0ck

Hehe, dra lite tejp på framgaffeln vet ja å dra igång skiten.
Du vet att du vill...

Henrik Forslund
2012-11-17, 23:22
Nicke. Du menar att en trimmad Sporre spöar en original-Dyna?
En del lever ju i tron att bara en 1200-konvertering på en Sportster förvandlar den till en raket...
Från 48 hästar till 62 Visst lägger man ytterligare 20000 så går dom bra
Eller köper en X1 Buell...

Hoppet ere sista som överger...

Girlie Bike User
2012-11-18, 11:44
Glöm inte skillnaden i vikt mellan blysänkena och Sportster så kan ni räkna ut hkr/kilo och jämföra. Som exempel på min 02XL med 110rwhkr så behövs det 140rwhkr i Dynan för att komma till samma förhållande kilo/hkr och det räknat på 100kg gubbe i sadeln.

Broder Dalton
2012-11-18, 12:34
GBU. Visst, sen e d väl bara Du med 35 år+ erfarenhet som kan gräva fram 110 ÄRLIGA hp i en Gat-Sportster,,,,,

Henrik Forslund
2012-11-18, 13:18
Glöm inte skillnaden i vikt mellan blysänkena och Sportster så kan ni räkna ut hkr/kilo och jämföra. Som exempel på min 02XL med 110rwhkr så behövs det 140rwhkr i Dynan för att komma till samma förhållande kilo/hkr och det räknat på 100kg gubbe i sadeln.

En sån uppsättning, 100 kg gubbe o 110rwhp, vad går det lös på hos GBU?
En kompis fick lägga ca 35 papp för 102 hp med mikunisug, tändning, hembyggt 2-1 flås, toppar kammar med mera med hjälp av tassen.

Lasse.S
2012-11-18, 13:45
hahaha jag känner GBUs tant o hon säger att han är ovärderlig lol;


En sån uppsättning, 100 kg gubbe o 110rwhp, vad går det lös på hos GBU?
En kompis fick lägga ca 35 papp för 102 hp med mikunisug, tändning, hembyggt 2-1 flås, toppar kammar med mera med hjälp av tassen.

Lasse.S
2012-11-18, 14:19
GBU. Visst, sen e d väl bara Du med 35 år+ erfarenhet som kan gräva fram 110 ÄRLIGA hp i en Gat-Sportster,,,,,
Så är det nog, inte många som slår GBU på fingrarna
men det går med lite illvilja o pengar, visserligen 1440 men ändå :)
detta var lång i från värstaster delarna utan jag ville en körbar gathoj samtidigt den skulle fungera på strippen ;)
http://i1027.photobucket.com/albums/y332/ptb59/skalman2.jpg

Broder Dalton
2012-11-18, 14:31
Henrik " En sån uppsättning 100 kilo gubbe och 110 hp, vad går det loss på" ?

Tja,,, 110 hp ca 30000,,, att gå från dina 78 kilo till 100 kilo kan kosta mellan 5000 på McDonalds
till 100000 på Operakällaren LOL

PTB "Ovärderlig" maybe,, Men Willman e en jävla skön gubbe!

88" x 1,36 = 120
74" x 1,48 = 110

Lasse.S
2012-11-18, 14:44
Henrik " En sån uppsättning 100 kilo gubbe och 110 hp, vad går det loss på" ?

Tja,,, 110 hp ca 30000,,, att gå från dina 78 kilo till 100 kilo kan kosta mellan 5000 på McDonalds
till 100000 på Operakällaren LOL

PTB "Ovärderlig" maybe,, Men Willman e en jävla skön gubbe!

88" x 1,36 = 120
74" x 1,48 = 110
Så sant som det är sagt, kände att det var ingen mening att fortsätta själv efter att wille sluta köra ;)
Jo det krävs "lite" till för att få ut 110 74 än 120 ur 88an, i now ;)

gronvit
2012-11-18, 14:48
Finns det egentligen någon punkt där Dyna är bättre än Sportster om man ser prestanda/vikt per $?
Svingen?

Broder Dalton
2012-11-18, 14:53
Tveksamt.... en original Dyna-sving väger sådär en 25 kilo....

Dock,,, Det är en mycket justare hoj...

Lasse.S
2012-11-18, 14:54
Finns det egentligen någon punkt där Dyna är bättre än Sportster om man ser prestanda/vikt per $?
Svingen?
Svår fråga för det beror på vad man menar som bättre.
Dyna är större tyngre o antagligen betydligt bättre att skjutsa på och det är ju bra om man vill det :)

- - - Uppdaterad - - -


Finns det egentligen någon punkt där Dyna är bättre än Sportster om man ser prestanda/vikt per $?
Svingen?
Svår fråga för det beror på vad man menar som bättre.
Dyna är större tyngre o antagligen betydligt bättre att skjutsa på och det är ju bra om man vill det :)

gronvit
2012-11-18, 16:01
Tänkte mest svaga punkter eller begränsningar på någon av modellerna. De skiljer sig ju lite i konstruktion.
En sporre är ju billigare i inköp om man jämför likvärdiga objekt. Då har man ju pengar över till prestandaförbättringar på sporren för att komma upp i Dynans inköpspris. Så generellt sätt kan man ju säga att en sporre ger mer "bang for the buck". (Ingen hänsyn tagen till utseende, känsla, tradition, personligt tycke osv).

Dock tyckte jag att svingen på min förra sporre var svajig.
Man kan ju byta den såklart. Men om det blir många sådana saker kanske det är bättre att börja med en Dyna.

NickeR
2012-11-18, 16:05
Största boven är väl bussningarna i svingen,bättre bussningar borde ju hjälpa.

Bikebandit
2012-11-18, 16:31
Har ägt både .. en 04 XL1200R och nu en 2007 FXDB. Båda är bra .. Sportster är bra för landsvägar, men Dyna särskilt de från 06 uppåt är bättre för långa resa med en större motor och sex växellåda.

My 2 cents Smoke

Girlie Bike User
2012-11-18, 16:35
Den sista riktiga Sportstern var årsmodell 03 där man kan hålla reda på varje kolvslag utan problem. Den nyare med gummiupphängd motor som är c:a30 kilo tyngre är väl lite av en "lilldyna" modell. För övrigt så håller jag på med ett 1250 bygge, får jag tid så lägger jag ut lite info här på forumet. Kommer antagligen själv också gå upp till 1250 för att se vad det kan tillföra på min motor. Håller med om att svingen är i klenaste laget men går att byta. Byter själv och till 1250-bygget av Metmachex modell.

9694

Lasse.S
2012-11-18, 17:19
Ja den extra vikten dom nyare har är väl gott o ont för det är ju inte motorn som står för större delen utan den kraftigare ramen som gör den betydligt trevligare än dom gamla ute på dom kurviga landsvägarna.
Så man får försöka plocka lite vikt med litium batteri o en massa aluminium för att komma ner till hyvsad nivå, själv har jag också säker 15 kg att banta innan man har normalvikt ;)

Den sista riktiga Sportstern var årsmodell 03 där man kan hålla reda på varje kolvslag utan problem. Den nyare med gummiupphängd motor som är c:a30 kilo tyngre är väl lite av en "lilldyna" modell. För övrigt så håller jag på med ett 1250 bygge, får jag tid så lägger jag ut lite info här på forumet. Kommer antagligen själv också gå upp till 1250 för att se vad det kan tillföra på min motor. Håller med om att svingen är i klenaste laget men går att byta. Byter själv och till 1250-bygget av Metmachex modell.9694

Henrik Forslund
2012-11-18, 23:01
Som vanligt då, billigast o bäst att banta hehe

Girlie Bike User
2012-11-19, 14:52
Ja så är det men tråkigt att åstadskomma, roligare att trimma eller viktkompensera som jag kallar det.

Latjo
2012-11-20, 01:15
Helt ärligt......Väger man 100 kg är inte sporren ett alternativ hur många hundra hästar och Newton den än må ha
Låt den vara en bra tjej hoj 😜

gronvit
2012-11-20, 08:10
Helt ärligt......Väger man 100 kg är inte sporren ett alternativ hur många hundra hästar och Newton den än må ha
Låt den vara en bra tjej hoj 😜

Sporre är alltid ett alternativ...

Lasse.S
2012-11-20, 08:32
Latjo: SÃ¥ sant!!

Grönvit: Om jag mot förmodan skulle bli fattig kan det vara ett alternativ... eller inte,,,
Jag är väl uppe i närmare 180 000 kr´för min nu och är inte klar än....men som tur är ramlar det nya friska kulor varje månad :I:
så för min del är inte valet gjort för den är billigare utan för att jag gillar tjejhojar :)

Girlie Bike User
2012-11-20, 11:45
"Tjejhoj" var uttrycket, brukar använda sambons Softail om jag känner för att glida omkring, men det är sällan jag får det suget i kroppen.

Sanniz
2012-11-20, 11:50
Helt ärligt......Väger man 100 kg är inte sporren ett alternativ hur många hundra hästar och Newton den än må ha
Låt den vara en bra tjej hoj ��

Hade en 1200 Sportstertrike tidigare... Och den var inte direkt slö, trots att den var tyngre som trike.
Alla sporrar är inte 883:or...
Alla sporrar är inte slöa heller (en del ligger hos föraren också)...
Men det som stör mig mest är uttrycket tjejhoj... Vem tusan avgör vilken hoj som är vems? Det finns små och spinkiga killar också, som kan köra skjortan av "macho grabbarna med större hojar", trots att de "bara sitter på en sporre".

NickeR
2012-11-20, 12:28
Deluxe är väl den populäraste hojjen bland damerna "over there" så jag gick isf från en tjejhoj till en annan då jag bytte från sporre till Deluxe......
Sportster är kanon!!! så är det bara. thb;