handdator

Visa fullständig version : Stora gnälltråden...

Sidor : 1 [2] 3

Sanniz
2013-01-24, 18:40
...............trött på folk som alltid gnäller om vädret och att de vill ut på Höjen men aldrig ta de tillfällen då de uppstår, folk som bara lyckas ta sig till en eller två träffar per år bara för att de tror att det är en supkalas och att det gör dem till en riktig biker, Trött på american Road Movies, var är de svenska ? Gnälla oxså om folk som går med en körning och fika grupp i forumet och aldrig kör eller fika.. Why ?????????

Förresten var är den Twin tråd till detta ? .. där folk hade något positivt att säga :D

Du får väl skapa en sådan tråd...

Och till mitt försvar... Jag kan inte köra så här års... Får vara glad om jag ens kan ta på mig kläder snabbt och vara ute en längre stund i kylan (utan att bruka astmainhalator och/eller att riskera att kräkas)...
Kör gör jag, men kanske inte till större träffar. Har man stora hundar hemma, är det inte alltid lätt med passning heller... Och det kostar att lämna bort dom också.
Ja, jag gnäller på årstiden... Har aldrig anammat vintern... Jag föredrar väder som är gjort för att njutas i, när man slipper frysa också...
Jag körde allt några gånger i Westcoast i alla fall... I år kan det dock bli lite värre, om jag inte får många snälla handledare. :D
Men när jag väl får det där förbaskade kortet.... Ja, då jävlar!

Gnäller nu på att min morsa får köra hoj fortfarande med sitt körkort... Hm, hon vet inte ens hur man får igång en modern med startknapp.. wa;

Och så gnäller jag på de som gnäller på bleka människor... Alla gillar inte att solbada! :cool:

- - - Uppdaterad - - -

Gnäller även på att "helikopter rutten" går strax ovanför vårt hus... Periodvis ganska störigt, speciellt med ambulanshelikoptern som oftast flyger lågt...

Noyen
2013-01-25, 08:50
Fick min nya försäkringspremie för bilen .. Hur fan kan de höja priset med 1200kr, gick från 3800 till 5000 frv; Ringde upp och klagade rnt;...konstigt hur de på något sätt lyckats ge mig en ny offert på den gamla priset efter det..thank you !! pl;

Man får nog hela tiden vara alert och kolla priser,det som är bra pris ena året kan vara ändrat till nästa år.
De hade väl hoppats att du skulle betala premien utan att höra av dej.

Adrenaline
2013-01-25, 17:59
Ha ha ja det är lite problematiskt att köra hoj här mellan oktober och april. Såvida man inte kör med fulldubbat eller skidställ då :D
Tidigare körde jag förvisso KTM 525 exc på vintern med endurodubb. Nu när bilen snart är betald så kan det hända att det återupptas!

xbones
2013-01-25, 18:05
Ha ha ja det är lite problematiskt att köra hoj här mellan oktober och april. Såvida man inte kör med fulldubbat eller skidställ då :D
Tidigare körde jag förvisso KTM 525 exc på vintern med endurodubb. Nu när bilen snart är betald så kan det hända att det återupptas! Heheh,här i väst skulle man ha en amfibiebil i mellanåtthb;

Adrenaline
2013-01-26, 01:02
Heheh,här i väst skulle man ha en amfibiebil i mellanåtthb;

Water jet hoj?

Adrenaline
2013-01-26, 03:31
Sen måste jag bara säga att jag har jävligt svårt förstå varför det skulle vara å underbetalt med att driva taxibolag. I Luleå får man mynta mellan 80-100kr/km
I skåne där jag vistas rätt ofta på kurs och skit, kostar det ca:5kr/metern. Eftersom man inte hittar så bra där grinar taxi chaufförerna bara om "fasta priser"
sen blir man knullad som fan. Kör två kvarter och släpper av en för 180kr.. Satans kroknäsor! Det finns en anledning SD växer kan jag säga!!

Sanniz
2013-01-26, 13:27
Sen måste jag bara säga att jag har jävligt svårt förstå varför det skulle vara å underbetalt med att driva taxibolag. I Luleå får man mynta mellan 80-100kr/km
I skåne där jag vistas rätt ofta på kurs och skit, kostar det ca:5kr/metern. Eftersom man inte hittar så bra där grinar taxi chaufförerna bara om "fasta priser"
sen blir man knullad som fan. Kör två kvarter och släpper av en för 180kr.. Satans kroknäsor! Det finns en anledning SD växer kan jag säga!!

Jag blir jävligt sur, när folk tror de vet vad det kostar totalt att driva ett företag. Visst finns det folk som luras, men det finns det i alla branscher plus bland privata personer också.

Skall vi dra det stort;
Fasta priser tillämpas på vissa företag av många större taxibolag, för att underlätta för kunder, men det gäller oftast vissa sträckningar och/eller mellan olika längre destinationer. Dock gäller det även, att man som kund är medveten om vad kostnaden blivit med s k "rull-taxa".
Till denna avgift tillkommer det en "framkörningskostnad" plus eventuellt väntetid, "via-kostnad" (om man skall krångla med flera adresser under samma resa och eventuellt andra kostnader (men dessa tillkommer oftast kunder som exempelvis reser till och från flyg, framför allt affärsmän inte privatpersoner).
Vissa bolag (som makens) kör även med fasta priser och i viss del "rabatterad rulltaxa", som är billigare om man som företag tillämpar avtal med just det taxibolaget/taxibolagen (vissa har mer än ett bolag de vänder sig till, OM företaget är stort).

Vad du som kund betalar för, som skall i slutändan betala taxin du åkt med...
(Som man förmodligen inte alltid fattar som privat person framför allt).

- Bilens omkostnader (drivmedel, eventuell avbetalning på lån, försäkringar, service*,tvätt osv).
- Chaufförens kostnad (Lön, arbetsgivaravgift, försäkring, skatt, kläder osv).
- Om taxin är knuten till ett större bolag, så tas det ut en avgift för detta med, som kan variera beroende på "hur bilen används i det företagets namn). Här brukar även fakturorna regleras, som betalas ut mycket senare till "droskägaren" (t ex parkering vid flyg, bom-avgifter (t ex för att få åka in på speciella ställen för att hämta och/eller lämna kunder, detta för att förhindra "svart taxi och fri åkare"). Dessa avgifter kan bli minus, OM man inte fått in tillräckligt med faktura resor.
-Åkarens (dvs den som äger bilen) "egna lön" samt omkostnader för att driva företaget (bl a betala revisor, eventuell kostnad för telefon/betalningsterminal, taxameter osv)...

Jag har säkerligen glömt en del saker, men det påvisar lite av det hela, som skall täckas av bilens "inkomst under en månad"... För att få dessa summor att gå ihop, måste en bil köra in ett minimum belopp varje dag helst.

Facket vill tvinga på åkarna "garanti löner" (oftast tillämpas %-baserad lön för de flesta anställda inom taxi), men nu för tiden kör inte de flesta bilar ens in kostnader som täcker en anställd chaufför. Hur skall då pengarna räcka till alla andra omkostnader?
Friåkarna klarar sig på många vis, de kan själva sätta priserna (vilket kan bli gôrdyrt för den som inte är uppmärksam på vad det står på den gula skylten ALLA taxibilar måste ha tydligt uppsatta på flera ställen i bilen, bl a fönsterrutorna), de är oftast inte bundna till en "kassa tömnings terminal" (vilket definitivt underlättar att stoppa pengar svart i plånboken)...

Man kan säga att en taxi bil allt som oftast måste dra in minst 60 000 kr per månad för att få det att gå runt med alla kostnader och då handlar det inte om 8-timmars pass heller "endast 5 dagar i veckan". Pengarna skall täcka även de dagar och månader som bilen knappt kör in något alls (t ex januari och juli då det är dåligt att göra, OM man inte t ex drar till Smögen under sommaren).
De som äger en bil måste jobba i snitt 264 timmar i bilen per månad minst (för att få ut ca 21 500 kr före skatt)...
Så då kan du gissa varför det är så många "kroknäsor" inom taxi. Ingen vanlig svensk vill jobba för så lite pengar och så långa pass minst 6 dagar i veckan.

*Service sker många gånger per år på en taxibil. Kan aldrig jämföras med en "vanlig Svenssons service kostnader à max 1500 mil per år... Samma gäller försäkringen, som är snordyr för taxi).

Sanniz
2013-01-26, 13:48
Ett tillägg... S k semesterlön och så måste köras in de bra månaderna också. Och ett taxiföretag vill ju även få lite plus i kassan, OM någon större kostnad skulle komma (t ex om bilen krockas osv)...

Därför tycker jag det är viktigt, att folk börjar inse att det är ägaren av bilen, som får betala ALLA kostnader, OM du som kund inte avbokar din resa och de åkt fram till rätt adress och allt. Många verkar tro att det är de "stora namnen" (t ex Västtrafik, Taxi Göteborg, Taxi Kurir, VIP taxi osv) som betalar "fast lön till den som kör bilen". men så är det inte. Det är droskägaren som åker på sådana onödiga utgifter.

Och p.g.a. den minskade lönsamheten har många glesbygder även börjat tappa chansen att få taxi som privatpersoner. Det kostar för mycket och man har helt enkelt oftast inte ens råd att anställa någon extra under t ex helger.

I städer är konkurrensen stor mellan större bolag, så resorna blir egentligen för billiga. Det är även som sådant, att du allt som oftast inte kör precis hela ditt arbetspass heller (massa dö tid), som redan är på 10-12 timmar för att försöka få in din inkomst.

- - - Uppdaterad - - -

Och nu gnäller jag på att jag redan är PANK (efter månadens alla räkningar för vårt hushåll)... eftersom jag inte kan räkna med pengar från maken... Vi vet inte ens hur länge till vi orkar slita med att dra runt firman och/eller om det är dags att sadla om för maken.
Taxi idag genererar inte pengar längre tyvärr, så man får alla ekvationer att gå ihop lagligt.

Så de som gnäller på höga priser, kanske borde vara mer uppmärksamma också. I vissa lägen kanske lurade, men då har man ju inte heller kollat vad som gäller.
För att få använda fasta priser lagligt, så måste taxin även kunna uppvisa en riktig prislista med detta, annars får "bara" rull-taxa tillämpas.

Bikebandit
2013-01-26, 15:24
Du är inte den enda som har det svårt .. tror att de flesta av oss kämpar på för att överleva. Det är svårast för dem som lever ensamma och har en inkomst, ett par med två inkomster har det lite lättare. Tyvärr så är det här i Sverige.

Anyway..... hoppas i slutändan saker och ting fungerar för er båda...........

Sanniz
2013-01-26, 15:51
Du är inte den enda som har det svårt .. tror att de flesta av oss kämpar på för att överleva. Det är svårast för dem som lever ensamma och har en inkomst, ett par med två inkomster har det lite lättare. Tyvärr så är det här i Sverige.

Anyway..... hoppas i slutändan saker och ting fungerar för er båda...........

Problemet är ju att jag har 17 mil varje dag att pendla till mitt jobb... Makens firma går minus... Då räcker inte ens mina pengar hela vägen ut. Och jag har offrat en massa pengar senaste året på firman. Och det leder till att jag inte har pengar själv till något kul det senaste året. :(
Jag är rädd, att det kommer en dag när jag inte har råd att ta mig till jobbet. Då går det käpprätt åt h-e kan man säga...

Jag hoppas också att allt löser sig... Hade gärna bytt jobb också, om jag vetat att jag fick ett som vart mer eller mindre fast från start med ok lön... Men nu är det mycket varsel igen överallt. T o m mitt företag får ett jättetufft år. Och kan det inte lösa sig, så kanske det flyttar allt till ett nyare lager i Skåne. :(

Jag är mer förvånad att vi klarat oss så här länge (företaget är ca 2 år gammalt i nuläget)... Så vi hann ju inte knappt ens börja skaffa oss en ekonomisk buffert, när det hela började gå åt fel håll inom branschen. Det är många som kursat redan, som haft sina åkerier längre... Trist.
Undrar snart vart jobben kommer att finnas, om alla lägger ner och/eller flyttar utomlands.

Jag får hoppas på en bättre vår... Kan ju inte ge upp.

gasselurra
2013-01-26, 15:55
Fan för hundra år sedan när man va grabb, va ju morsan hemma och bara farsan jobbade. Bil, TV och lägenhet med normal standard och mat på bordet varje dag. Fick tom veckopeng.
Inte faan går det idag, vad i he-vete har hänt? Nåt skit har smugit sig på oss i Svedala, vete faan vad. Fram med lösningar, vad är det som kostar så mycket, kan de va alla "nya" svenskar om man törs säga så utan att bli hängd.

Sanniz
2013-01-26, 16:01
Fan för hundra år sedan när man va grabb, va ju morsan hemma och bara farsan jobbade. Bil, TV och lägenhet med normal standard och mat på bordet varje dag. Fick tom veckopeng.
Inte faan går det idag, vad i he-vete har hänt? Nåt skit har smugit sig på oss i Svedala, vete faan vad. Fram med lösningar, vad är det som kostar så mycket, kan de va alla "nya" svenskar om man törs säga så utan att bli hängd.

Kan ju ligga viss sanning i det... Åtminstone vet jag vissa som gör stora vinster på att hålla "flyktingbostäder". Då har kommuner visst inget emot att betala minst 500 kr per person och dygn... Gissa vad det blir på en månad!
Hade jag idag haft råd att köpa ett lite halvrisigt hyreshus, så hade jag gjort det också och skott mig på invandringen.
Annars är det nog bara "feta aktieägare och företagsledare" som skor sig på landets ekonomi idag...

Illa, idag har du knappt råd att bli pensionär heller... För du får vara glad om pensionen räcker till "hyran av ditt rum på ett ålderdomshem"...
För att inte tala om alla, som inte längre har råd med läkar- och tandläkarbesök plus att hämta ut kanske t o m livsnödvändiga mediciner.

"Money talks" säger dom...
Tyvärr gäller det extra bra under "katastrof tider" också, eftersom plastbitarna och de digitala datasiffrorna blir noll värda. Såg det på ett program, som berättade om katastrofhjälp efter ena orkanen i USA och drog paralleller till katastrofen i Japan senast.

Lasse.S
2013-01-26, 16:07
gnälla över dålig ekonomi på ett Harley forum, det är lite lyxfällan varning på det va...
Har man en H-D i garaget då skall man nog hålla tyst, rimmar dåligt annars

Sanniz
2013-01-26, 16:20
gnälla över dålig ekonomi på ett Harley forum, det är lite lyxfällan varning på det va...
Har man en H-D i garaget då skall man nog hålla tyst, rimmar dåligt annars

Så du menar att jag inte får ha en enda sak, som är MIN???
Och gnälltråden är för gnäll...
Du hade nog också gnällt om alla dina grejer gått till annat än HD projekt, delar, skidresor etc...
Men visst... Jag är väl dum, som låter samtliga kronor av min lön gå till två personers utgifter p.g.a. att egna firman inte går bra i en lågkonjunktur som är jämförd med den de hade under världskrigen sist inom branschen.
Lite synd bara, att man inte är 20 år äldre, för då hade ju allt annat vart betalt och min lön räckt mer än väl... Även vid en lågkonjunktur som heter duga.

Bör jag tillägga, att jag fortfarande ställer upp för vänner i nöd även om jag har det slitigt själv? Inte f*n skriker jag lyxfälla då. För jag går inte på dyra uteställen, festar, köper kläder konstant, går till frissan en gång i månaden osv... För att vara "fru" är jag jävligt billig i drift.
NOG OM DETTA!
Nu vet jag i alla fall, att det finns personer som är mer energitjuvar än kan låta personer få ventilera sig på ett forum i en gnälltråd, så man åtminstone kan stå ut med den tuffa tiden.

Min HD har väl inte egentligen med dålig ekonomi att göra, OM pengar kommit in från två håll till hushållet... Det är det enda som håller mig flytande för stunden.

Bikebandit
2013-01-26, 16:42
Det är bara globala förändringar .. världen blir mindre, internationell handel, företag köpa från var de få saker de billigaste ..China/ India exempelvis. Internet kan också ta del av skulden, hur mycket arbete gick det att ta bort. Skeppsbygge är det förflutna i Göteborg, ....Kockums Malmö ??? Saab-Scania-Volvo vad hände ? Kan inte alltid skylla flyktingar även om det är en del av problemet och där en hel del svensk som gör stora pengar på det. Vad som händer här sker i de flesta europeiska länder.

Adrenaline
2013-01-27, 01:15
Jag orka inte ens läsa sannis inlägg här, då det var FÖR långt för göra sin röst hörd i korthet..
Men jag står fast vid att taxi kan omöjligt gå dåligt. (Det är väll förhelvete inte kunden som ska stå och betala för dom står på tomgång och röker cigaretter 80% av tiden?)
Allt är hur man gör det. Sälj och köp billigare bil, ändra hur man har det hemma. Det gäller väll alla i hela värden?
Jag är ensamstående med två tonårs barn, träskor, harleydavidson och jeans. Och det går ändå. Och är en fattig Bilmekaniker i norra Sverige..
En gämförelse är att en bilmek har ungefär samma lön som en som sitter vid kassan på Ica... Tänkte det var bäst att poängtera det innan helvetet bryter lös...

hegtor
2013-01-27, 09:31
I september i 2011 kom jag med toget til Göteborg från Oslo sent på kvällen för at hämta ny bil jag köpt på webben från Hedin Bil på Mölndal. Det jag inte visste var at det var bokmässa och det var omöjligt att hitta hotellrum. Taxisjåforen slo av taxameteret och kjörde til 7 hotell innan han fann et ledigt rum. Han bad meg sitta i bilen och han löp fram och tilbaka ved varje hotell och han ville inte ha betald för det. Jag måste nästan tvinga 500 kroner exstra på honom. Sådan service har jag sällan upplevd.
"Kroknäsor" som någon på rasistisk vis seier gör tydligvis en bättre jobb och lever bra av yrket sitt.

hasse diesel
2013-01-27, 09:59
En främling är en vän du inte lärt känna änthb;
I september i 2011 kom jag med toget til Göteborg från Oslo sent på kvällen för at hämta ny bil jag köpt på webben från Hedin Bil på Mölndal. Det jag inte visste var at det var bokmässa och det var omöjligt att hitta hotellrum. Taxisjåforen slo av taxameteret och kjörde til 7 hotell innan han fann et ledigt rum. Han bad meg sitta i bilen och han löp fram och tilbaka ved varje hotell och han ville inte ha betald för det. Jag måste nästan tvinga 500 kroner exstra på honom. Sådan service har jag sällan upplevd.
"Kroknäsor" som någon på rasistisk vis seier gör tydligvis en bättre jobb och lever bra av yrket sitt.

Sanniz
2013-01-27, 10:45
Jag orka inte ens läsa sannis inlägg här, då det var FÖR långt för göra sin röst hörd i korthet..
Men jag står fast vid att taxi kan omöjligt gå dåligt. (Det är väll förhelvete inte kunden som ska stå och betala för dom står på tomgång och röker cigaretter 80% av tiden?)
Allt är hur man gör det. Sälj och köp billigare bil, ändra hur man har det hemma. Det gäller väll alla i hela värden?
Jag är ensamstående med två tonårs barn, träskor, harleydavidson och jeans. Och det går ändå. Och är en fattig Bilmekaniker i norra Sverige..
En gämförelse är att en bilmek har ungefär samma lön som en som sitter vid kassan på Ica... Tänkte det var bäst att poängtera det innan helvetet bryter lös...

Bra att du håller fast vid dina förutfattade åsikter då, om taxijobbet. Tyvärr står de ej och röker 80% av tiden. Och är du själv inte uppmärksam efter att branschen blivit avreglerad, ja, då får du skylla dej själv om du blir blåst på dina taxiresor. Själv tyckte jag alltid att taxi var snorbilligt i Malmö, när jag hälsade på vänner där.

Bilmekaniker tjänar lika mycket/lite som en kassörska på ICA??? Undrar om du inte är lurad i så fall... Skulle inte tro, att någon av killarna jag känner ens tittat åt yrket, om lönen vart så låg...
Och så vet jag att man en liten bit utanfrån kan få hus i ok skick för mycket låga priser... Här får du inte ens tomten för det i de flesta fall.

- - - Uppdaterad - - -

Nja, han var nog en smart chaufför som månade att du kanske kommer ihåg det hela nästa gång. En nöjd kund kan sprida sådana saker vidare och det kan i sin tur ge kunder åt företaget senare. Maken kan göra liknande saker med mellan varven, just av sådan anledning.
Förmodligen åkte du inte heller med en friåkare, för då hade du inte fått den servicen heller...
Men kul att läsa om serviceinriktat folk, som gör folk nöjda. thb;

- - - Uppdaterad - - -

Usch för arbetshelg... Att vakna och veta att man har hela arbetspasset kvar ikväll... Enda fördelen, man slipper trängselskatt under helg och natt.

xbones
2013-01-27, 17:46
Water jet hoj?thb;

Street Bandit
2013-01-27, 21:08
Fan va de snööar.

Sanniz
2013-01-28, 11:17
Undrar vilken vädermakt som hade tråkigt inatt. :(
Först snöade det i massor, sedan plusgrader på det...
Inte konstigt att jag avskyr vintern här i söder... Bara j-a massa sörja och onödig halka...

BambiGBG
2013-01-29, 07:44
HATAR maginfluensa ag;
Fattar ej att man kan bli så utslagen av lite bakterier...:))
Sen behöver lite reservdelar till min kropp :( Någon som har att sälja en vänster fot , ett vänster knä och en vänster höft ?? Föresten tar hela vänster benet wa;
Enda positiva är att vi närmar oss VÅREN yehaaaaaaaaaaaa MPD;

Whiplash
2013-01-29, 08:58
Drick mer sprit Bambi så att du dödar bakterierna.

Sanniz
2013-01-29, 11:31
HATAR maginfluensa ag;
Fattar ej att man kan bli så utslagen av lite bakterier...:))
Sen behöver lite reservdelar till min kropp :( Någon som har att sälja en vänster fot , ett vänster knä och en vänster höft ?? Föresten tar hela vänster benet wa;
Enda positiva är att vi närmar oss VÅREN yehaaaaaaaaaaaa MPD;

Krya-på-sig-kramiz...
Vi får väl kika, om det finns en svart marknad för dina delar också. ;)

- - - Uppdaterad - - -

Fattar inte varför det först måste vräka ner snö, för att sedan gå över i pissregn... Snorhalt på kuppen. Från -17 till +2 på samma dygn... Snacka naturens nycker!

Men håller med Bambi... Snart är våren här.

BambiGBG
2013-01-29, 15:38
Whiplash tyvärr så e jag ingen höjdare på detta med att dricka !!
Snyft tycker faktiskt synd om mig !! Hihi
Fast ska ej klaga finns de som har det värre , skickar en styrke kram till er !

Machine head
2013-01-30, 21:57
Gjorde benmärgsbiopsi och benmärgsprov idag. Det gjorde ont att få ben urborrat och benmärg utsugit ur ryggen tänka sig. Aj. Bara att hoppas att jag inte dragit på mig en 4e sjukdom

Sanniz
2013-01-31, 01:47
Gjorde benmärgsbiopsi och benmärgsprov idag. Det gjorde ont att få ben urborrat och benmärg utsugit ur ryggen tänka sig. Aj. Bara att hoppas att jag inte dragit på mig en 4e sjukdom

Lät inget vidare... :(

BambiGBG
2013-01-31, 18:52
Fy jag ska ej klaga mera !! Krya på dig !!!

Machine head
2013-02-01, 18:09
Tack hurrni! Bara hålla tummarna att dom inte hittar nåe ;-)

Adrenaline
2013-02-02, 21:36
Ja men jag har lärt mig. Jag åker tåg eller buss numera vart jag än ska där :) Varför dyrbetala taxi som ändå försöker knulla en så fort dom for chansen???
Jag tror inte du har så stor koll på lönespeglingar överhuvudtaget faktiskt. Men jag är rätt säker på att en nyexamenerad har bättre lön på ica än på bilverkstad...

Sanniz
2013-02-02, 22:12
Ja men jag har lärt mig. Jag åker tåg eller buss numera vart jag än ska där :) Varför dyrbetala taxi som ändå försöker knulla en så fort dom for chansen???
Jag tror inte du har så stor koll på lönespeglingar överhuvudtaget faktiskt. Men jag är rätt säker på att en nyexamenerad har bättre lön på ica än på bilverkstad...

Kollade upp statistik på http://www.lonestatistik.se/loner.asp

Den sa då: Medellönen för kassörska är 18 ooo kr medan bilmekanikern får 21 000...

Bilmekaniker spann i området ca 18 600 kr upp till ca 25 350 kr.
Kassörskans spann var från ca 15 000 kr till ca 20 967 kronor...

Så vad jag ser, så tjänar meken mer än hon på ICA... Sedan varierar det även med ålder, erfarenhet och vart man jobbar i landet.

hegtor
2013-02-02, 22:43
Kollade upp statistik på http://www.lonestatistik.se/loner.asp

Den sa då: Medellönen för kassörska är 18 ooo kr medan bilmekanikern får 21 000...

Bilmekaniker spann i området ca 18 600 kr upp till ca 25 350 kr.
Kassörskans spann var från ca 15 000 kr till ca 20 967 kronor...

Så vad jag ser, så tjänar meken mer än hon på ICA... Sedan varierar det även med ålder, erfarenhet och vart man jobbar i landet.

Regnestykket er ikke akkurat slik.. man må se det over en lengre periode.. En kassörska kan begynne å jobbe direkt uten utdannelse mens mekanikern må gå 3 år skole + 2 år läretid (tar et lite forbehold om at det er litt anderledes i Sverige enn i Norge) så kassörskan har tjent 18.000 pr måned i 60 måneder för mekanikern får sin förste lönn og i tillegg vil han mest sannsynlig ha studielån som må betales av lönnen.

Bikebandit
2013-02-02, 23:53
Faktum är....

Ensamstående har det mycket tuffare än ett par som har ett jobb och bor tillsammans. Varför ? tror inte jag behöver förklara, Enkelt att räkna ut.

Sanniz
2013-02-02, 23:58
Faktum är....

Ensamstående har det mycket tuffare än ett par som har ett jobb och bor tillsammans. Varför ? tror inte jag behöver förklara, Enkelt att räkna ut.

Beror inte det på en mängd med faktorer också? Var man bor, vad man tjänar, om man får en massa bidrag m.m...
En ensamstående har inte alltid sämre än ett par. Ett par får oftast inte lika lätt hjälp heller, speciellt inte om den ena är egenföretagare.

Lasse.S
2013-02-03, 10:02
Man har väl det så bra man gör det till.
Genom åren har jag haft skiftande ekonomi, hojen har alltid fått komma i sista hand o familjen först, alla mina "utsvävningar" har jag fått jobba extra för som min racing tex jobbade jag ihop helt utanför min ordinarie ekonomi (och det var mycket pengar), nu däremot är jag ensamstående sen precis 2 år sedan och kan prioritera min ekonomi hur jag vill och har det "bättre" trotts att min hyra blev dubbel så dyr tillsammans med andra fasta utgifter som jag tidigare delade.
Sålde min fina E class merca och köpte mig en splitt ny Twingo som kostar mig hälften, matlåda till jobbet och en rad andra åtgärder gör att jag lätt kan lägga 5-6000 i månaden på hojen :)
Summan av kardemumman är att jag alltid har fått anpassa min levnads standard efter dom förhållande som rådigt genom åren och har pengarna inte räckt har jag jobbat extra. En hoj jag hade för många år sedan finansierade jag helt genom att jobba kvälls tid på ett konferenscenter som vaktmästare samtidigt som tre barn skulle ha cyklar o kläder bl.a

Sanniz
2013-02-05, 18:00
Så less på mitt jobb, som inte meddelar ändrade arbetstider som det är sagt man skall...
Fast egentligen borde jag vart glad... Det är ju "bara tisdag" idag. Förra gången var det kl. 15.00 på en fredag...
Åker på att jobba morgonpass åter på söndagar... :(
Nu kommer söndagarna att bli sådär struliga igen, eftersom jag måste böka med hundarna också (så de kommer till makens jobb och hem, när han sitter extra i växeln)...

Mitt företag har ingen kommunikation och definitivt ingen framförhållning...

Sanniz
2013-02-05, 18:30
Gnäller även på den "farliga föraren (en kvinna) av en silverfärgad Saab", som åker på morgonen mellan Surte och Marieholm...
Hon är f*n ta mig livsfarlig, om man hamnar på samma sträcka som henne med "morgontrafiken av vana pendlare".
På en motorväg med hastighetsbegränsningen 100 km/h får man vara glad om hon ens gasar upp sig till 50 km/h...
Det har skapat en massa farliga situationer under de år jag pendlat denna sträcka... Många hårda inbromsningar och "utkastningar i omkörningsfilen/vänsterfilen".
Om man inte vågar köra sin bil, så är det kanske dags att börja ta buss eller pendeltåg.

RilleHD666
2013-02-05, 20:02
Passar också på att gnälla lite på arbetstider. Går upp innan fan fått på sej skorna. Har man tur har småttingarna sovit bra under natten. Sen ut på osaltade oplogade isiga vägar. Usch, när blir det vår?

Noyen
2013-02-06, 16:38
Så less på mitt jobb, som inte meddelar ändrade arbetstider som det är sagt man skall...
Fast egentligen borde jag vart glad... Det är ju "bara tisdag" idag. Förra gången var det kl. 15.00 på en fredag...

Detta borde väl facket kunna hjälpa till med,eller ?

Sanniz
2013-02-06, 17:39
J-a snö... Kan inte det där vita eländet ta semester snart?

- - - Uppdaterad - - -

Detta borde väl facket kunna hjälpa till med,eller ?

Facket vågar inte det... Vi försökte starta klubb för några år sedan, men ingen hjälp alls trots att vi kontaktade dom ett flertal gånger... De som sitter på det fack (som räknas till det område som företaget ligger inom) verkar rädda för våra högre chefer, de få gånger de ens satt sin fot på vårt jobb. Oftast har det t o m slutat med att de max kommit till matsalen.
Spelar ingen roll, om vi håller upp boken med alla paragrafer, för innantill läsning... Det går inte tydligen in hos våra chefer trots vilda debatter varenda gång de gjort liknande saker.

RilleHD666
2013-02-06, 21:28
Facken har väl aldrig gjort något vettigt någon gång. Har aldrig varit med i något fack men har polare som varit med i Transport och aldrig fått hjälp när det behövs. Enligt mej är de ena stora veklingar.

Sanniz
2013-02-07, 06:51
Facken har väl aldrig gjort något vettigt någon gång. Har aldrig varit med i något fack men har polare som varit med i Transport och aldrig fått hjälp när det behövs. Enligt mej är de ena stora veklingar.

Jo, det är ju Transport vi ligger under också tyvärr. Önskade vi hade Handels i stället.

I mitt förra jobb var det ju Industrifacket och det fungerade faktiskt. Fick massor med hjälp när det behövdes.

Noyen
2013-02-07, 12:21
Har också bra erfarenhet av att få hjälp.En polare som inte vill vara med i facket
knegade hos en liten firma utan kollektiv avtal.Han blåstes på sem ers i de år han
jobbade där = 40.000 efter skatt.Hade han varit med i facket hade han fått hjälp
mot företaget.13 % av bruttolönen ska ju vara sem ers vid anställning,även tillfälligt.

På ett företag som skickade hem folk var flera unga inte ens med i a-kassan,sen undrade
idioterna om de kunde gå med retroaktivt för att få pengar från kassan när de blev
arbetslösa.Vill man inte vara med och betala kan de vara utan pengar,helt rätt.

Sanniz
2013-02-09, 13:51
Har också bra erfarenhet av att få hjälp.En polare som inte vill vara med i facket
knegade hos en liten firma utan kollektiv avtal.Han blåstes på sem ers i de år han
jobbade där = 40.000 efter skatt.Hade han varit med i facket hade han fått hjälp
mot företaget.13 % av bruttolönen ska ju vara sem ers vid anställning,även tillfälligt.

På ett företag som skickade hem folk var flera unga inte ens med i a-kassan,sen undrade
idioterna om de kunde gå med retroaktivt för att få pengar från kassan när de blev

Just nu känns det som man egentligen bara velat ha kvar a-kasse delen... Och skippa resten av avgiften. Enda som håller mig kvar just nu, är att hemförsäkringen är rätt bra via mitt medlemskap, än om jag tecknat en egen...
För vill inte de aktiva inom facket hjälpa sina "kamrater", ja, varför skall jag då egentligen vara med och betala till deras löner? Transport har inte direkt visat sina ljusa sidor hittills... De suger! De ville ju inte ens ta upp "kryphålen", bland paragraferna, för vår lönesättning osv när vi bad dom om det... Transport är egentligen förlegat på mitt jobb, eftersom få har ett rent terminalarbete. Vi borde ligga under Handels i stället, som de andra lager med liknande inriktning har i närheten.

- - - Uppdaterad - - -

Och så är jag förbaskat less på snö....
Säsongen känns bara mer och mer längre bort! rnt;

Vajtan
2013-02-09, 16:42
Gnäller för att det är 1 hel månad kvar innan vi drar iväg till Bikeweek på Daytona Beach! rnt;

xbones
2013-02-09, 16:51
Gnäller för att det är 1 hel månad kvar innan vi drar iväg till Bikeweek på Daytona Beach! rnt; Ja,det är ju förjävligtLM;

Sanniz
2013-02-11, 13:58
Gnäller på att det "bara" är måndag... Veckan känns så kall...
Och hur fanken kan det kännas så kallt till så få minusgrader??? Min stackars astma gör sig påmind...

Och det är för många dagar kvar på månaden också... Till alla kul saker framöver.

robbbull
2013-02-11, 14:58
Börjar bli klar med vinterns projekt:DSå nu har man inte garage att gå ut till utan får gå här o vänta ut vinter helvetet FY FANSnow

John Brandt
2013-02-12, 19:46
Luleå är kallt och mörkt som en grotta.. Till råga på det hela fick jag precis pris på min förfrågan hos en HD handlare, komplett blinkershus (svart, softtail blackline all-in-one) med svart distans och inkråmet = 7500 kr... f*n att dom skulle "göra allt rätt" på nästa års streeta..

mangesuarnmc
2013-02-12, 19:59
Å snö helvetet bara öser ner ... Vicken lång jävla vinter .

hasse diesel
2013-02-12, 21:47
thb;

Sanniz
2013-02-23, 11:47
Nu är jag f*n ta mig trött på kyla och is... Var är våren????

Adrenaline
2013-02-23, 17:27
Kyla? Det är ju plusgrader nu iaf :I:

Bikebandit
2013-02-23, 18:26
Nu är jag f*n ta mig trött på kyla och is... Var är våren????

Du är svensk och Sverige har en vinter, du bör vara van vid det här i kylan thb;

Sanniz
2013-02-23, 21:56
Du är svensk och Sverige har en vinter, du bör vara van vid det här i kylan thb;

Säg det till min köldastma och de andra problem jag får med den råa luften och kylan...
Isbana utanför med... Nerförsbacke...

- - - Uppdaterad - - -

Kyla? Det är ju plusgrader nu iaf :I:

Kylan i söder är inte samma som den i norr... Jag vet, tillbringade flera vintrar i Haparanda... Men på den tiden hade jag inte ännu fått köldastma.

Adrenaline
2013-02-24, 03:30
Dumt av dig att flytta söder ut alltså.. Jävla gnäll precis som dom där nere gör.
Ska ner till malmö igen den 5mars (som vanligt) och om det är någon som känner för haka på en bärs? "let me know" ...

Sanniz
2013-02-24, 17:58
Dumt av dig att flytta söder ut alltså.. Jävla gnäll precis som dom där nere gör.
Ska ner till malmö igen den 5mars (som vanligt) och om det är någon som känner för haka på en bärs? "let me know" ...

..flyttade inte söderut... Utan tillbringade alla lov hos farmor. Det vart allt mina föräldrar som bytte breddgrader helt...

- - - Uppdaterad - - -

Idag är man hemma från jobbet... Magen är fortfarande ostadig. :(
J-a magsjuka... Och folk borde inte gå till jobbet för tidigt, när de är hemma för sådant (med sina familjer)... Då hade andra sluppit det med. pk;

Lars Nilsson
2013-02-24, 18:09
Fick veta att en av mina bästa vänner dött idag.
Just nu verkar allt mitt gnäll om vädret så jävla löjligt.
Miss u my friend.
Vem fan ska man nu prata med om allt?
Ta hand om dig vännen så ses vi kanske igen.
http://pics.nattstad.se/4/900000/860000/859175/pics/20132425236950_sbig.jpg

Sanniz
2013-02-24, 18:21
Miss u my friend.

Kan bara beklaga sorgen... och allt annat med känslor runt vännen...
Fast jag misstänker ändå, att du har fler att prata med, kanske inte på exakt samma vis dock.
Jag fortsätter dock att beklaga mig över enklare saker ändå... Även jag har förlorat en extra nära person (sambo som dog i samma olycka jag var med i), men livet går vidare. Skulle tro att din vän/väninna tyckte detsamma, men man har rätt att sörja. Fast ibland kan det verka som det inte är tillåtet heller i dagens samhälle med all annan livsstress...
Och klart ni ses igen. Vem säger att allt tar slut med Döden?

http://images2.wikia.nocookie.net/__cb20090904055857/symbolism/images/thumb/b/b4/Black_rose.png/400px-Black_rose.png

hasse diesel
2013-02-24, 19:18
Beklagar, vet bara att tid läker.
Miss u my friend.

xbones
2013-02-24, 19:40
Mina kondoleanser Lars.

Sanniz
2013-02-25, 12:07
Fattar inte varför så många räkningar behöver ha ett så långt OCR nummer, plus att de byter varje gång. :(
Nej, tacka fakturan för Volvo kortet... Där är numret förhållandevis kort och alltid detsamma genom alla år.

Henrik Forslund
2013-02-25, 15:00
Fattar inte varför så många räkningar behöver ha ett så långt OCR nummer, plus att de byter varje gång. :(
Nej, tacka fakturan för Volvo kortet... Där är numret förhållandevis kort och alltid detsamma genom alla år.

Detta problem löste sig med en smartphone o bankapp. Då scannar man numret. Sen finns det tydligen autogiro med mera nu för tiden.

Sanniz
2013-02-25, 15:03
Detta problem löste sig med en smartphone o bankapp. Då scannar man numret. Sen finns det tydligen autogiro med mera nu för tiden.

Bankappen är inte så felfri, som jag önskat och därför valde jag bort den möjligheten... Men kan ju bero vilken bank man har också, skulle jag tro.
Autogiro är lite svårare, eftersom jag inte alltid kan betala exakt allt samma dag, utan får vänta någon dag ibland.

Lars Nilsson
2013-02-25, 15:58
Mina kondoleanser Lars.
tack min vän.

- - - Uppdaterad - - -

Beklagar, vet bara att tid läker.
tack min vän.

- - - Uppdaterad - - -

tack sanniz. du e go.

Vajtan
2013-02-25, 16:41
Miss u my friend.

Beklagar sorgen Lars!

- - - Uppdaterad - - -

Swedbank e bra, har autogiro på det som går och autobetalning på resten. Behöver inte ens tänka på OCR längre...inte ens godkänna, allt går per automatik! ro;

Lars Nilsson
2013-02-25, 16:53
tack vajtan.

Sanniz
2013-02-25, 17:21
Vajtan... Hade Swedbank förr... men i och med husköp vart jag tvungen att byta bank eftersom huset låg i fel kommun. :( Saknar Swedbank, men eftersom jag tillhörde en fristående inom Swedbank (sju härads området), så vart banken i Älvängen inte ett dugg intresserade... Och nu har jag inte råd att byta tillbaks på grund av sådana där förbaskade räntor. :( Bundna lån, blaah.

- - - Uppdaterad - - -

tack sanniz. du e go.

Go vet jag ej... Men det vart så lite... Minns allt det fina...

Bikebandit
2013-02-25, 18:25
Miss u my friend.

Hey man..sorry to read that wtf and so young!

Ampe
2013-02-26, 12:33
Att vissa ska ha så förbannat svårt att fatta detta.....eller väntar dom på att hela jävla stolpen ska bli grön :(

https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc7/406772_515125128511682_2085733033_n.jpgI europa är gult samma som rött d fattar alla med körkort .

jossi
2013-02-26, 13:10
Beklagar sorgen Lars

Lars Nilsson
2013-02-26, 15:27
Hey man..sorry to read that wtf and so young!

Thanxz bro, your a REAL biker.

- - - Uppdaterad - - -

Beklagar sorgen Lars

Tack jossi, det värmer

Noyen
2013-02-26, 18:44
Beklagar sorgen Lars

+1.Har också förlorat nära vänner i olyckor,sjukdom och mord.

Lars Nilsson
2013-02-26, 20:27
+1.Har också förlorat nära vänner i olyckor,sjukdom och mord.

Tack Noyen, det kvittar hur många gånger man förlorat någon nära, det gör alltid lika ont.

Mercakombi
2013-02-27, 00:22
I europa är gult samma som rött d fattar alla med körkort .

Intresseklubben har dessvärre slut på papper, för att kunna anteckna..... http://www.vulcanriders-sweden.org/nymurof/images/smilies/icon_rolleyes.gif

Sanniz
2013-02-27, 12:40
Förbaskat trött på allt gnäll om hästkött i maten...
Visst, om det inte står med i innehållsdeklarationen, då kan man förstå att folk kan bli arga... Men kött som kött!
Skulle tro att samma "illamående typer" mycket väl annars äter både hamburgare och salami...
Jag fattar inte varför folk blir äcklade av att det är en annan typ av kött bara... Och att skylla på eventuella "mediciner i köttet"... Nötkreatur kan också få knepiga mediciner.

http://www.sydsvenskan.se/ScaledImages/704x396/Images2/2013/2/23/Ny_ASJholmgrens1.jpg?h=87c0b647bd1d90ac92f24ada44d 6db79&fill=False&cut=False

hegtor
2013-02-27, 13:58
Idag vil jag gnålla lite över dom som inte har fattat att diskusjonen inte är för eller imot hästkjött,men om man blir svindlad av multinasjonala selskap som f.eks. Nestlè som tilsetter billigare och sämre och skadelige ingredienser i maten enn hva det står i deklarasjonen.
Häst kan ha fått prestasjonsfrämmande medel som en ko ikke kan ha fått och kor har alltid en karantenetid för slakt utan medisiner.
Nestlè har en stygg fortid som omfatter svindel,mutor,avskoging(palmeoljesaken)barnearbeid og forgiftning av barn i afrika med morsmelkerstatning og det er viktig å holde sökelyset mot matkriminelle som eier en rekke av selskapene som står for vårt daglige inntak av mat.

Sanniz
2013-02-27, 14:17
Idag vil jag gnålla lite över dom som inte har fattat att diskusjonen inte är för eller imot hästkjött,men om man blir svindlad av multinasjonala selskap som f.eks. Nestlè som tilsetter billigare och sämre och skadelige ingredienser i maten enn hva det står i deklarasjonen.
Häst kan ha fått prestasjonsfrämmande medel som en ko ikke kan ha fått och kor har alltid en karantenetid för slakt utan medisiner.
Nestlè har en stygg fortid som omfatter svindel,mutor,avskoging(palmeoljesaken)barnearbeid og forgiftning av barn i afrika med morsmelkerstatning og det er viktig å holde sökelyset mot matkriminelle som eier en rekke av selskapene som står for vårt daglige inntak av mat.

Och du förstod inte vad jag var ute efter heller... Folk käkar något, får veta att det eventuellt vart hästkött i stället för nötkött... Och då blir plötsligt maten som de slukat superäcklig, fastän de precis slukat stora portioner (och då tyckt att det vart gott)... Det är sådant som retar mig, inte att det är hästkött.

hegtor
2013-02-27, 14:50
Som tidligere ung og lovende sprangrytter og som eier av flere hester har jeg ingenting imot hestekjött,men til ihvertfall en av hestene mine hadde jeg et forhold som strakk seg en del lengre enn at han bare var en hest og selv om han sikkert smakte godt kunne jeg ikke tenkt meg å spise akkurat den hesten. Jeg går ut fra ut du ikke kunne tenke deg å spise hundene dine,men om du hadde fått biter av hunden din i en pizza litt fram i tid kan det tenkes at du likte pizzaen godt.
Vil det da väre veldig feil av deg å reagere på at det var hund i den pizzaen du synes var god?

BambiGBG
2013-02-27, 15:00
Det som är värst med detta om hästköttet är ju att en del vacc är ju rent livsfarliga för oss människor att få i oss. Tänk då barn som är ännu mer känsliga.
Och jag är sten hård står det nöt då ska det ta mig fan vara nöt kött i maten.
Tur jag aldrig köper halv fabrikat.
En undran de tar in ca 8000 åsnor i sverige varje år vart tar de vägen tro...Inte fan ser jag några åsnor på våra ängar.

Fullsize
2013-02-27, 15:14
Går kanske till den stora klubben MC Donalds...pk;

Lars Nilsson
2013-02-27, 15:50
Har man häst och den ska till slakt så borde alla hästägare kräva att det sker på gården.
En massa hästar far europa runt till slakterier och stressas enormt.
Är man djurägare så måste man ta ansvar för sitt djur, även när det ska slaktas.
Det är sjuka människor som skickar iväg sina hästar till slakt utan att vara med , bara för sin egen sinnesro.
Sen att de plågas skiter de i, bara de slipper se på....
En del hästar är det livstids karantän på, som travhästar.
Ändå skickas de utomlands för slakt och troligtvis kommer köttet hit igen i diverse köttfärsprodukter, eller som felmärkt kött.
Vi i Sverige borde kräva att all import av kött ska ske av kött från djur som behandlats likadant som vi kräver av våra egna bönder, annars kommer vi snart att ha slagit ut ALL köttproduktion här, eftersom ingen kan konkurrera på så olika villkor.

- - - Uppdaterad - - -

PS: karens på travhästar har man pga alla läkemedel de får i sig, som aldrig bryts ner. DS

Lasse.S
2013-02-27, 15:53
http://i1027.photobucket.com/albums/y332/ptb59/ko_zpsc9b13833.jpg

xbones
2013-02-27, 16:10
Ja,det är inget fel på hästkött i sej utan just eventuella mediciner o steroider som kan finnas i köttet. Naturligtvis är det förjävligt av stora matproducenter att fuska med innehållet i maten i sin iver att tjäna mer pengar! Det försvinner 75000 hästar i England o Irland årligen och det är ju miljontals ton kött som ingen vet vart det tar vägen! Jag själv har ätit mycket hästkorv i Finland genom åren o det är gott! I Norge stoppade dom Findus fiskpinnar för det var sjöhäst i domLM;lol;

Mercakombi
2013-02-27, 17:09
Hörde på nyheterna att man har hittat spår av lasagne i Hästens sängar.

Det är ju rent för jävligt!

Noyen
2013-02-27, 17:19
Hörde på nyheterna att man har hittat spår av lasagne i Hästens sängar.

Det är ju rent för jävligt!

Ja minst sagt :D :D :D .

hegtor
2013-02-27, 17:55
Jag själv har ätit mycket hästkorv i Finland genom åren o det är gott! I Norge stoppade dom Findus fiskpinnar för det var sjöhäst i domLM;lol;

Hestepölse (korv) finner du i alle norske kolonialforretninger. Produsenten er Stabburet og den heter Stabburspölse og er helt svart. Den het tidligere hestepölse,men av en eller annen grunn så endret de navnet.
Mens du er å handler hestepölse så ta en tur innom frysedisken og les innholdsfortegnelsen på en pakke fiskepinner.. der står det torsk (evt. arktisk pelagisk torsk som er den typen man finner i nordatlanteren). Sjekk så en pakke i en svensk affär og (gjerne fra samme produsent) og les innholdsfortegnelsen og da står det lange,brosme eller kolmule.
Ingen av disse er matfisk i Norge og kan ikke selges til nordmenn,men nå vet jeg jo hvor det blir av det som regnes for uspiselig.. pk;
En annen ting jeg har reagert på her er at man ikke blir advart om farene ved å spise norsk oppdrettslaks.. rent bortsett fra at slike oppdrettsanlegg er miljökriminalitet så får de så mye medisiner (antibiotika) at gravide bör ikke spise det i det hele tatt og de som spiser mye av den risikerer å bli resistente mot antibiotika.

Adrenaline
2013-02-27, 18:00
Det som är värst med detta om hästköttet är ju att en del vacc är ju rent livsfarliga för oss människor att få i oss. Tänk då barn som är ännu mer känsliga.
Och jag är sten hård står det nöt då ska det ta mig fan vara nöt kött i maten.
Tur jag aldrig köper halv fabrikat.
En undran de tar in ca 8000 åsnor i sverige varje år vart tar de vägen tro...Inte fan ser jag några åsnor på våra ängar.

Dom hamnar på lokala pizzerian som oxfilé plätt..

xbones
2013-02-27, 18:09
Hestepölse (korv) finner du i alle norske kolonialforretninger. Produsenten er Stabburet og den heter Stabburspölse og er helt svart. Den het tidligere hestepölse,men av en eller annen grunn så endret de navnet.
Mens du er å handler hestepölse så ta en tur innom frysedisken og les innholdsfortegnelsen på en pakke fiskepinner.. der står det torsk (evt. arktisk pelagisk torsk som er den typen man finner i nordatlanteren). Sjekk så en pakke i en svensk affär og (gjerne fra samme produsent) og les innholdsfortegnelsen og da står det lange,brosme eller kolmule.
Ingen av disse er matfisk i Norge og kan ikke selges til nordmenn,men nå vet jeg jo hvor det blir av det som regnes for uspiselig.. pk;
En annen ting jeg har reagert på her er at man ikke blir advart om farene ved å spise norsk oppdrettslaks.. rent bortsett fra at slike oppdrettsanlegg er miljökriminalitet så får de så mye medisiner (antibiotika) at gravide bör ikke spise det i det hele tatt og de som spiser mye av den risikerer å bli resistente mot antibiotika. Ja,o det går två kilo annan fisk för att odla ett kilo burlax! Men jag skiter i vilket för jag äter inte fisk! Inte sau eller kompe heller för den del.O Denja räksallad borde det stå "kan innehålla spår av räkor"påpl; jävla majonnessörja!

Sanniz
2013-02-27, 18:39
Nu händer det ju att även djur som gris, ko, lamm osv också får "skit" (mediciner) i sig, även i vårt avlånga land...
Vill du vara säker till hundra på alla steg i processen, så får du föda upp djuret själv, slakta det och käka...

xbones
2013-02-27, 19:07
Nu händer det ju att även djur som gris, ko, lamm osv också får "skit" (mediciner) i sig, även i vårt avlånga land...
Vill du vara säker till hundra på alla steg i processen, så får du föda upp djuret själv, slakta det och käka... Skiter i vilket,för har man inte lidit skada tidigare så gör man väl inte det nu heller bara för att fusket kommer fram. Nu ska jag steka lite falukorv vad det än innehåller!Mumsthb;

Lars Nilsson
2013-02-27, 19:45
Vill du vara säker till hundra på alla steg i processen, så får du föda upp djuret själv, slakta det och käka...

Skillnaden är att i Sverige är kontrollen stenhård.
En kossa som medicinerats har en karenstid beroende på medicinen, men kollen är hård och risken att du ska få kött med mediciner från svenska djur är mikroskopisk.
Det finns dock småslakterier och bönder som har oregistrerade djur för egen slakt men det är inget man köper på ica.
Ett par invandrare kom till en bekant och ville köpa lamm av honom svart, vart det köttet skulle gå kan man ju bara gissa.
Men halalslakt i ett garage o sen in på pizzerian kanske?
En gång hade de billig oxfile på ica här i byn, som kom från argentina.
Köpte en paket o kom hem o skulle öppna den...
Det STANK ruttet ägg om skiten.
Vet att det kan finnas en liten sån lukt på vaccuumförpackat kött så jag sköljde av det o lät det ligga framme lite, men stanken va outhärdlig.
Så in till ica igen o de sa: men det luktar lite så.
Sen öppnade hon påsen jag hade med mig o stoppade ner näsan.
Man såg hur tanten klöktes haha.
Att paketen var märkt med 3 olika datum är en annan sak.
Det var 6 månaders variation på märkningen....
Men iaf så måste man kräva att allt kött o mat är rättmärkt.
Annars ska det vara stora skadestånd.
Att dafgårds köper kött runt om i europa för att få det så billigt som möjligt gör att sånt här kan hända.
En rutten branch

Mercakombi
2013-02-27, 21:14

Vet inte om detta eventuellt är ett svar på din fråga....

https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/11261_4450073372941_2062252945_n.jpg

M.v.h Tourne Dos

BambiGBG
2013-02-28, 07:24
haha den var bra Tomas..... Banana

ViLa
2013-02-28, 08:34
Varför kan jag inte få tag på halalslaktad gris någostans???????(är det enda jag kan gnälla om)

Va inne på Akbars chark och frågade om dom kunde fixa det, ni skulle sett blicken jag fick LM;

Sanniz
2013-02-28, 10:30
Skillnaden är att i Sverige är kontrollen stenhård.
En kossa som medicinerats har en karenstid beroende på medicinen, men kollen är hård och risken att du ska få kött med mediciner från svenska djur är mikroskopisk.
Det finns dock småslakterier och bönder som har oregistrerade djur för egen slakt men det är inget man köper på ica.
Ett par invandrare kom till en bekant och ville köpa lamm av honom svart, vart det köttet skulle gå kan man ju bara gissa.
Men halalslakt i ett garage o sen in på pizzerian kanske?
En gång hade de billig oxfile på ica här i byn, som kom från argentina.
Köpte en paket o kom hem o skulle öppna den...
Det STANK ruttet ägg om skiten.
Vet att det kan finnas en liten sån lukt på vaccuumförpackat kött så jag sköljde av det o lät det ligga framme lite, men stanken va outhärdlig.
Så in till ica igen o de sa: men det luktar lite så.
Sen öppnade hon påsen jag hade med mig o stoppade ner näsan.
Man såg hur tanten klöktes haha.
Att paketen var märkt med 3 olika datum är en annan sak.
Det var 6 månaders variation på märkningen....
Men iaf så måste man kräva att allt kött o mat är rättmärkt.
Annars ska det vara stora skadestånd.
Att dafgårds köper kött runt om i europa för att få det så billigt som möjligt gör att sånt här kan hända.
En rutten branch

Händer allt att det kommer igenom felaktigt kött i detta land med. Vi är inte så felfria trots allt.
Och angående halhalslakt, så vart det en pizzeria i Borås som åkte fast för det också. Slakten skedde i pizzerians kök. Gissa om det vart skriverier!
Dåligt kött i butiker kan man få även svenskmärkt, om de fuskar med datummärkningarna...
Blir så när folk blir för gnidna och inte vill returera skiten.

xbones
2013-02-28, 10:34
Varför kan jag inte få tag på halalslaktad gris någostans???????(är det enda jag kan gnälla om)

Va inne på Akbars chark och frågade om dom kunde fixa det, ni skulle sett blicken jag fick LM; LM; Fråga Findus!

Sanniz
2013-02-28, 10:34

Va inne på Akbars chark och frågade om dom kunde fixa det, ni skulle sett blicken jag fick LM;

Du får väl åka över Angeredsbron bro... ;)
Mot Surte ligger det ju ett halhalslakteri ju... Trodde de skulle åka på flytt p.g.a. den nya motorvägen, men de verkar ligga kvar.
Iofs judarna har ju sin motsvarighet med kosherslakt också... Så vem vet, du kanske kan hitta något i Götet med? :D

Men är det inte bättre med en halhalslaktad gås då? Då kan du ju ståta med svartsoppa på menyn också... LM;

Lars Nilsson
2013-02-28, 16:36
Ur TV;s författning:
2005:11 Ikraftträdande 2005-02-01
upphör. rubriken närmast före 2 kap. 4 § ändr. nuvarande 2 kap. 2 och 3 §§ skall betecknas 2 kap. 3 och 4 §§, 1 kap. 1 § och 2 kap. 1 och 2 §§ samt rubrikerna närmast före 2 kap. 1 och 2 §§, rubrikerna närmast före 2 kap. 2 § skall sättas närmast före 2 kap. 3 §

Någon som kan förklara?

xbones
2013-02-28, 16:41
Ur TV;s författning:
upphör. rubriken närmast före 2 kap. 4 § ändr. nuvarande 2 kap. 2 och 3 §§ skall betecknas 2 kap. 3 och 4 §§, 1 kap. 1 § och 2 kap. 1 och 2 §§ samt rubrikerna närmast före 2 kap. 1 och 2 §§, rubrikerna närmast före 2 kap. 2 § skall sättas närmast före 2 kap. 3 §

Någon som kan förklara? Ja, det där är ju rena hebreiskanwa; Det är ju inte undra på att folk inte vet vilka lagar och regler som gäller! Men det vet ju inte beslutsfattarna själv ens ibland!

ViLa
2013-02-28, 20:01
Ur TV;s författning:

Någon som kan förklara?

wa; LM; dagens gåta

ViLa
2013-02-28, 20:15
LM; Fråga Findus!

LM; Dom kommer få frågan om en skaldjurs soppa tillagad kosher style LM;

xbones
2013-02-28, 20:21
Brassade på Felix Klassisk Krögarpytt nyss. Stod o stekte o började kolla efter skinkbitar. Hittade 10-12 mikroskopiska skinkbitar i en rejäl portion! Helt klart att dom har tatt väck hästköttet!

hegtor
2013-02-28, 20:29
Brassade på Felix Klassisk Krögarpytt nyss. Stod o stekte o började kolla efter skinkbitar. Hittade 10-12 mikroskopiska skinkbitar i en rejäl portion! Helt klart att dom har tatt väck hästköttet!

Ponny kanskje?

Her er forresten en test fra i dag om hviken norsk rekesalat du skal kjöpe.. Denja kom dårlig ut som du sa.. kjöp Delikat..
http://www.klikk.no/mat/spise/article821413.ece

Bikebandit
2013-02-28, 21:07
Sorglig och jävla fe rnt;l .. importerade arbetskraft !!??!! http://www.nsd.se/opinion/ledare/artikel.aspx?ArticleId=7502369

xbones
2013-02-28, 21:40
Bemanningsföretag borde förbjudas! Dom idgar ju bara social dumpning o mygel! Och är det inte tillräckligt med arbetslöshet i Sverige redan?!

Sanniz
2013-03-01, 01:33
Sorglig och jävla fe rnt;l .. importerade arbetskraft !!??!! http://www.nsd.se/opinion/ledare/artikel.aspx?ArticleId=7502369

Inte direkt ämne för Ice Road truckers iaf... ;)

- - - Uppdaterad - - -

Bemanningsföretag borde förbjudas! Dom idgar ju bara social dumpning o mygel! Och är det inte tillräckligt med arbetslöshet i Sverige redan?!

Tyvärr nästan enda sätt att eventuellt byta jobb med, om man inte har superkontakter... wa;

Sanniz
2013-03-01, 02:13
Apropå hästköttskandalen...
På Island har det gått värre. :D

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16333815.ab

Inget kött i köttpajen!!! LM;

Lasse.S
2013-03-01, 07:52
Dom har tydligen hittat sågspån i Falukorven också och dom tror det kommer från Dalahäst ;)

rakarör
2013-03-01, 15:54
Jag tror det är någon som häller sirap i klockan på jobbet under fredagseftermiddagarna, den går så jävla långsamt nu.

xbones
2013-03-01, 16:30
Tyvärr nästan enda sätt att eventuellt byta jobb med, om man inte har superkontakter... wa;[/QUOTE] Det är vad jag menar Sanniz! Dom förstör hela arbetsmarknaden med sin affärsverksamhet! Det var väl bättre innan dom fanns.

alfg
2013-03-03, 13:54
Solen skiner, vägarna är torra, det är 5 plusgrader.
För att komma ut på allmän väg måste bara 1 km spårig , våt blankis avverkas. Svettigt med bil och bra dubbdäck, självmord med 350 kg Electra Glide! :(

Noyen
2013-03-03, 16:01
Tyvärr nästan enda sätt att eventuellt byta jobb med, om man inte har superkontakter... wa; Det är vad jag menar Sanniz! Dom förstör hela arbetsmarknaden med sin affärsverksamhet! Det var väl bättre innan dom fanns.[/QUOTE]

Ja bemannings företag tycker jag är en jävla skit.Det är några arbetsskygga som har uppfunnit ett sätt att tjäna pengar.Både fack och konsulter
tycker det är lite konstig att inte anställa på vanligt vis då bemanningsföretagen kostar upp till 30% mer enligt dom.En del har ju fått lämna sina jobb
när dom undrat varför dom tjänat mkt mindre än annan personal.

Adrenaline
2013-03-04, 17:04
Ska till Malmö på kurs igen imorgon... pk;

Sanniz
2013-03-04, 18:13
Framförhållning har de inte inom landstinget... Fick kallelse inför nästa veckas CT röntgen... Men innan dess måste jag fixa lite annat med, fått remiss till det... Och då skall man fixa det ungefär en vecka innan, senast... Dvs helst imorgon, OM jag vill vara säker... Och så jobbar man fel skift. :(
Nåja, "cheferna" får ta det, sa min teamledare... Det är ju ändå ett "akut ärende" enligt henne... Hade vart lättare, OM jag jobbat sent skift i stället för tidigt... Speciellt med tanke på resväg, som nu "tvingar mig att sluta senast vid lunch för att hinna pricka öppettiderna imorgon".

RilleHD666
2013-03-04, 19:50
Gnäller på att tiden springer från en. Går upp tidiga mornar eller mitt i natten men ändå räcker inte alla timmarna till det man ska hinna med.

Låter jag håret växa ger jag mej fan på att det blivit grått!

Sanniz
2013-03-04, 19:54
Gnäller på att tiden springer från en. Går upp tidiga mornar eller mitt i natten men ändå räcker inte alla timmarna till det man ska hinna med.

Låter jag håret växa ger jag mej fan på att det blivit grått!

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTOtf_jT8kjdhnPfcvIfuda_I-etxHcXlr0Eiu7x--fqY7nTvUv

RilleHD666
2013-03-04, 19:56
LM; Yes sådär ska det se ut!

Sanniz
2013-03-05, 17:17
Nu är isen här hemma borta... Men i stället ligger det lersörja i tjocka lager. :(

Och så klagar jag på dålig information... Skulle fixa provtagningar idag på vårdcentralen här hemma... Inför CT röntgen nästa vecka. Men vad händer då, när jag fått ta ledigt em från jobbet? Jo, de har stängt större delen av tiden för personalmöte... Fick vackert bege mig till Kungälvs sjukhus i stället... Snacka om att få ta omväg för det provet...

Noyen
2013-03-19, 09:59
Jag säger bara FY FAN pk;

http://www.d-intl.com/invandrare-kan-fa-mer-i-pension-an-svenskar/?lang=sv#.UUWjoqNw1fA

Bikebandit
2013-03-19, 17:31
FY FAN oxså pk;

http://www.d-intl.com/utbrett-hyresfusk-bland-nyanlanda/?lang=sv#.UUiSLBd1F8E

johjor
2013-03-19, 18:35
Apropå länken till "Dispatch Internatioinal" och med tanke på att det finns sponsorer och annonsörer som hjälper till att finansiera Harley-Forum.se så är kanske på sin plats att enskilda medlemmar tänker på både vad som skrivs och till vilka sidor som dessa medlemmar länkar till. :-)

Sanniz
2013-03-19, 18:44
Apropå länken till "Dispatch Internatioinal" och med tanke på att det finns sponsorer och annonsörer som hjälper till att finansiera Harley-Forum.se så är kanske på sin plats att enskilda medlemmar tänker på både vad som skrivs och till vilka sidor som dessa medlemmar länkar till. :-)

Kan du förklara vad du menar med ditt inlägg??? Åtminstone så att man förstår hur du tänker och varför... Och vad det skulle ha med HF:s sponsorer att göra.

- - - Uppdaterad - - -

Nu klagar jag på den j-a iskylan som vägrar ge med sig... :(

Skall vi alla omvandlas till is eller vad är det frågan om? Hojsäsongen verkar långt bort för min del... rnt;
Jag kan ju inte använda halsduk och så... som alla andra brukar ha utan att riskera att pk;.

wa;

http://shadowness.com/file/item7/214678/image.jpg

johjor
2013-03-19, 18:53
Det forumet som länkas till är ett forum som - låt mig säga - inte välkomnar människor av ett visst slag och med tanke på vissa sponsorer och annonsörer inte vill förknippas med en sådan het politisk länk är det kanske bästa att sådan länkar hålls borta från detta forum. Annars kanske sponsorer och annonsörer i framtiden tvekar till att bidra till detta Harley-Rorum.se.

Bikebandit
2013-03-19, 19:10
Jag skulle hellre betala för ett fritt Harley forum än hålla käften på grund av Sponsorer och Annonsörer. Kiss my non political correct ass :)

johjor
2013-03-19, 19:13
Det förstår jag men det vore synd om du ska förstöra för både dig själv och i synnerhet för oss andra andra medlemmar. Men den tanken har kanske inte slagit dig.

Lasse.S
2013-03-19, 19:18
Jag skulle hellre betala för ett fritt Harley forum än hålla käften på grund av Sponsorer och Annonsörer. Kiss my non political correct ass :)
Reklamen suger verkligen, men ett snabbt överslag över vad in forumet genererar i pengar lär det bara bli ännu mer reklam.
skulle också gärna sponsrat igen men det kommer inte att hända som det ser ut nu...

Sanniz
2013-03-19, 19:22
Det forumet som länkas till är ett forum som - låt mig säga - inte välkomnar människor av ett visst slag och med tanke på vissa sponsorer och annonsörer inte vill förknippas med en sådan het politisk länk är det kanske bästa att sådan länkar hålls borta från detta forum. Annars kanske sponsorer och annonsörer i framtiden tvekar till att bidra till detta Harley-Rorum.se.

Hm, tyckte inte att de bara tog upp saker om invandrare... Utan det fanns annat med, eftersom jag kollade efter p.g.a. ditt inlägg.
Och de sa väl inget om att ej välkomna, utan om att vissa klarar sig mer än de som faktiskt gör rätt för sig i sitt land. Dvs de som betalat sin skatt och pension, sedan spelar ursprung mindre roll.
Detta är en gnälltråd... Och jag antar att personerna faktiskt gnällde på orättvisa av olika anledningar. Och gnällde på att vissa försöker "mygla med våra system"...
Du får gärna gnälla på att folk gnäller om vissa saker.
Det om pension ser jag inte som rent politiskt, utan som överlevnad för ALLA när man blir gammal... Varför skall folk, som inte lagt ett enda strå till stacken få ut mer i pension än de som slitit hundår?

Bikebandit
2013-03-19, 19:24
Välkommen till forumet förresten thb;

johjor
2013-03-19, 19:41
Jag förstår och accepterar att detta är ett gnällforum men, som jag tidigare skrev, det kan hända att forumet upphör då liknande länkar dyker upp. I övrigt är det både allmänt känt och bekräftat att forumet i fråga är öppet mot invandring till Sverige. Rätt eller fel det är en subjektiv uppfattning och världsåskådning. Sen ska det som presenteras på den aktuella sida kanske tas med en nypa salt beträffande sanningshalten. Dess inlägg är inte objektiva, utan snarare vridna till nackdel för att främja ett visst syfte. Det kan vara att inleda läsaren i tron att invandrare har mer betalt, som i förevarande fall, och hur mycket jag än söker så kan jag inte hitta något form som styrker påståendet. I övrigt är det alltid spänannde att få igång en diskussion och tackar jag för att jag hälsas välkommen till forumet. :-)

Noyen
2013-03-20, 09:31
Hm, tyckte inte att de bara tog upp saker om invandrare... Utan det fanns annat med, eftersom jag kollade efter p.g.a. ditt inlägg.
Och de sa väl inget om att ej välkomna, utan om att vissa klarar sig mer än de som faktiskt gör rätt för sig i sitt land. Dvs de som betalat sin skatt och pension, sedan spelar ursprung mindre roll.
Detta är en gnälltråd... Och jag antar att personerna faktiskt gnällde på orättvisa av olika anledningar. Och gnällde på att vissa försöker "mygla med våra system"...
Du får gärna gnälla på att folk gnäller om vissa saker.
Det om pension ser jag inte som rent politiskt, utan som överlevnad för ALLA när man blir gammal... Varför skall folk, som inte lagt ett enda strå till stacken få ut mer i pension än de som slitit hundår?

Ja,det va ju ett känsligt ämne verkar det som.Att det sen aviserades "ryktesspridning med 10 poäng" med kommentaren "sorgligt" när man loggar in kan väl tolkas på flera sätt,antingen att länken ogillades eller att man tyckte innehållet i länken var sorgligt och alltså läsvärt.Eller så kanske den som skickade det anser sej vara sorglig själv,vem vet.

Tycker ju personligen att det är jävligt kärring-aktigt att skicka såna meddelanden utan att det är bättre att som Johjor (välkommen förresten) konversera i tråden istället om det
är nåt man inte gillar,betydligt mer rakryggat.Vi har väl alla olika åsikter som kan vara bra att ventilera med varandra.

Adrenaline
2013-03-20, 13:04
Sjukskriven med ögoninflammation..

gronvit
2013-03-20, 14:00
Måste passa på att gnälla lite.
Att det är snö överallt istället för vår har väl inte undgått någon. Som salt i såren fick jag höra att samerna har över hundra olika ord för snö!?
Snö alltså, ni vet det här vita som gör att man inte kan köra hoj, samma vita skit som gör att tjejer har tjocka dunjackor på sig halva året.
Det betyder alltså, att våra skattepengar går till att de där jävla lappjävlarna ska slippa jobba, och vad gör de istället? De sitter och hittar på olika ord för SNÖ!?
Det är ju helt sjukt! Och sen har de mage att gnälla om renar och vargar och skit. Här gnäller folk om invandrare till höger och vänster, så har vi en ursprungsbefolkning som gör allt för att jävlas med svensson.
Sen är det jävligt konstigt att de har hundra ord över huvud taget när det mest låter som de ylar som en blandning av en norrbagge och en skadeskjuten säl.

Nä, jag håller med Lars Ekborg. Bunta ihop dem och slå ihjäl dom och gör lampskärmar av dem, sådana där med röd tofs på. Vi kan lika gärna skicka dit alla kärringar över 40 också när vi ändå är igång.

Mina 5 cent, tack.

Ampe
2013-03-20, 15:14
Att det är snö överallt istället för vår har väl inte undgått någon. Som salt i såren fick jag höra att samerna har över hundra olika ord för snö!?
Snö alltså, ni vet det här vita som gör att man inte kan köra hoj, samma vita skit som gör att tjejer har tjocka dunjackor på sig halva året.
Det betyder alltså, att våra skattepengar går till att de där jävla lappjävlarna ska slippa jobba, och vad gör de istället? De sitter och hittar på olika ord för SNÖ!?
Det är ju helt sjukt! Och sen har de mage att gnälla om renar och vargar och skit. Här gnäller folk om invandrare till höger och vänster, så har vi en ursprungsbefolkning som gör allt för att jävlas med svensson.
Sen är det jävligt konstigt att de har hundra ord över huvud taget när det mest låter som de ylar som en blandning av en norrbagge och en skadeskjuten säl.

Nä, jag håller med Lars Ekborg. Bunta ihop dem och slå ihjäl dom och gör lampskärmar av dem, sådana där med röd tofs på. Vi kan lika gärna skicka dit alla kärringar över 40 också när vi ändå är igång.

Mina 5 cent, tack. Tror dom flesta svensktalande vet vad snö är.Vad samer araber å zigenare har för ord är väl irrelevant. Varför du inte kan köra i snöväder måste ju bero på dig el hojen. Vad d än beror på så går d fortfarande att övervintra på varmare ställen om vårat land är dig motbjudande. Sen var d sparbössor inte lampmössor. Gnäll,gnäll

gronvit
2013-03-20, 15:31
Tror dom flesta svensktalande vet vad snö är.Vad samer araber å zigenare har för ord är väl irrelevant. Varför du inte kan köra i snöväder måste ju bero på dig el hojen. Vad d än beror på så går d fortfarande att övervintra på varmare ställen om vårat land är dig motbjudande. Sen var d sparbössor inte lampmössor. Gnäll,gnäll

Jag tror alla utom du fattade att inlägget inte var seriöst.
(Det var lampskärmar, sparbössor var nog upp-o-nervända kärringar...)

Ljung76
2013-03-20, 15:50
Miss u my friend.

Beklagar sorgen Lars !!
Förlorade själv min älskade son den 25/12 . Han blev nästan 11 år,,hans födelsedag va dagen innan begravningen så det kändes riktigt konstigt .
Som sagt ,,ibland är snö , kyla å is en i piss i havet jämfört med andra känslor inom en .
Gör som jag ,bit i hop & kämpa på för hur gärna man än vill så går det inte att göra så mycket annat !

Sanniz
2013-03-20, 20:48

Mina 5 cent, tack.

Trodde iofs karlar pälsade på sig mer under vintern också... tou;

Sedan vill jag gnälla lite... lappar och samer är inte nödvändigtvis samma sak... Så håll isär sakerna. Gäller ju hojar med... Annars hade ni ju inte föredragit att vara på Harleyforumet, OM allt var exakt detsamma.

Och blir man deprimerad... Ja, då är det nog lätt att hitta på nya ord på det som gör en just deprimerad, t ex snö. ;)

- - - Uppdaterad - - -

Gnäller på samrådsmötet man kom precis ifrån... Bara att inse, entreprenörer och kommunalpolitiker osv. är inte intresserade av att lämna fördelar till vårt "bostadsområde", när de inom några år smäller upp en j-a massa byggnation precis in på knuten... (Tack och lov för bäcken och ravinen vid vårt!!!)
De tycker visst att de 36 hus, som berörs i närheten, fortfarande inte behöver få bättre fördelar av sitt boende... Men vi skall säga ja och amen till deras nya kassa ko.

BambiGBG
2013-03-21, 08:08

Mina 5 cent, tack.

Jag började undra varför min karl ylade bakom sin data skärm och nyfiken som vi kvinnor är så var jag ju tvungen att kolla.... pl;
Hahaha Nu viker jag mig med av skratt...hjälp vad fick du luft ifrån ?? ro;
Skrattar så jag hoppar Banana
Tack du gjorde min morgon.. Nu kan jag fixa resten också.... LM;
Hoppas snön försvinner snart nu. Ska bes hojen idag..kul NOT !!!! pk;

Adrenaline
2013-03-21, 09:06
Var väll ett jävla bitchande om snö. Det ni kallar snö där nere kallar vi frost här uppe.

Dragos
2013-03-22, 08:43

Mina 5 cent, tack.

Tack, dom orden värmde LM; thb;

hasse diesel
2013-03-23, 00:11
Tror det var Inuiterna som hade många ord för snö, och inte Samerna.po; Just sayin

Adrenaline
2013-03-23, 01:22
Dom har ca:300 ord för snö om rätt ska vara rätt..
Här är några exempel.

gálav: före där skidorna sjunker djupt i lös vintersnö

guolldo: snöstorm

habllek: lätt luftig dammsnö

jiega: is

muohta: snö

njáhtso: blöt snö

ridne: snö i träden

ruohkadagá: barblåsta fläckar på kalfjället, vindblotta

siebla: genomblöt snö om våren

sjålkkå: trampad, hård och slät snö

soavlle: sjövatten blandat med snö ovanpå isen

suohpa: snöbro över bäck på sommaren

säásj: gammal grov lös snö, rinner som grovsalt

tjarvva: skare

tjiegar: område där renarna gräver i snön och äter

tsievve: hård snö som renarna inte gräver igenom

vahtsa: litegrann nysnö

åppåsm: orörd mjuk snö

Sammanfattningsvis för er fjollträskare kan man säga.. Slask!
Då vet ni litegrand vad vi pratar om va? ;) ha ha

hegtor
2013-03-23, 11:28
Motorcyklister har bare ett ord for snö : FAEN..

Sanniz
2013-03-23, 11:34
Dom har ca:300 ord för snö om rätt ska vara rätt..
Här är några exempel.

gálav: före där skidorna sjunker djupt i lös vintersnö

guolldo: snöstorm

habllek: lätt luftig dammsnö

jiega: is

muohta: snö

njáhtso: blöt snö

ridne: snö i träden

ruohkadagá: barblåsta fläckar på kalfjället, vindblotta

siebla: genomblöt snö om våren

sjålkkå: trampad, hård och slät snö

soavlle: sjövatten blandat med snö ovanpå isen

suohpa: snöbro över bäck på sommaren

säásj: gammal grov lös snö, rinner som grovsalt

tjarvva: skare

tjiegar: område där renarna gräver i snön och äter

tsievve: hård snö som renarna inte gräver igenom

vahtsa: litegrann nysnö

åppåsm: orörd mjuk snö

Sammanfattningsvis för er fjollträskare kan man säga.. Slask!
Då vet ni litegrand vad vi pratar om va? ;) ha ha

Har faktiskt inte vart så farligt med slask hittills... Fast värmen verkar komma av sig (åtminstone nattetid)...

Bikebandit
2013-03-28, 14:00
vkg;

http://www.youtube.com/watch?v=uXEMfuIZMfI

Sanniz
2013-04-06, 18:07
Missade en massa tid för övningskörning denna helg, när både maken och jag är sjuka. :(
Nåja, får ta igen det en annan dag/helg...

Whiplash
2013-04-06, 23:02
Krya på dig Sanniz och hälsa döingen.

Sanniz
2013-04-06, 23:06
Krya på dig Sanniz och hälsa döingen.

I will... Han hälsar tillbaks.

han satte mig att kika på instruktionsvideo... ;) LM;

http://www.youtube.com/watch?v=0EfGUeNZC0o

Hm... Undrar om det räcker med att köra upp på en sådan för att bli en "bad ass girl"? :I:

xbones
2013-04-06, 23:11
Här ska fan inte hälsas nånting! Detta är ju en gnälltrådrnt;LM;

Sanniz
2013-04-06, 23:14
Här ska fan inte hälsas nånting! Detta är ju en gnälltrådrnt;LM;

Gnällspik!!! tou;LM;:I:

Whiplash
2013-04-06, 23:45
Så gnällig som han lät så får man hälsa till honom i den här tråden.:)

xbones
2013-04-06, 23:50
Så gnällig som han lät så får man hälsa till honom i den här tråden.:) Ok,dags att gå o nana. Hörs o ses Leif,ha det bra!

ViLa
2013-04-07, 14:27
Fan idag har jag ingenting att gnälla om :(

Sanniz
2013-04-07, 17:44
Fan idag har jag ingenting att gnälla om :(

jodå, på svalt intresse... *hintar* :I:

ViLa
2013-04-07, 17:46
jodå, på svalt intresse... *hintar* :I:

Ähhh sis det e la inget å gny om :)

Sanniz
2013-04-07, 18:00
Ähhh sis det e la inget å gny om :)

asch... då kan du i alla fall gnälla på att jag missat övningskörning denna helg... för man har ju vart Sjuk... fast fick jobba idag, men det vart tungt i kroppen. :(

Sanniz
2013-04-12, 10:14
Idag klagar jag på, att det det egentligen saknas moderatorer på HF. Dels för diskussioner, som inte hör hemma här och/eller de gånger vissa trådar får sina "spin offs" och kanske borde flyttas till en annan avdelning (där de hade hört hemma bättre)...
Men jag förstår också, att detta kanske inte är möjligt, eftersom det förmodligen saknas både tid, antal personer och ev. även pengar för att kunna hålla detta inom ett så pass aktivt forum som just HF är.

Noyen
2013-04-12, 13:01
Lite surt att pensionsålders höjs (jo man börjar bli gammal ;) ).Och sen uttalandet från politikern att
det är var och ens ansvar att hålla sej i trim psykiskt och fysiskt för att kunna jobba till 68.

Skulle vilja sluta tidigare men det är frågan,det gäller väl att vara så skuldfri man kan då kanske.

Sanniz
2013-04-12, 13:04
Lite surt att pensionsålders höjs (jo man börjar bli gammal ;) ).Och sen uttalandet från politikern att
det är var och ens ansvar att hålla sej i trim psysiskt och fysiskt för att kunna jobba till 68.

Skulle vilja sluta tidigare men det är frågan,det gäller väl att vara så skuldfri man kan då kanske.

Var glad om du är närmare pension NU... ;)
En annan vet ju inte ens om ordet pension existerar om 20-25 år... Man hinner väl dö innan det är dags.

gronvit
2013-04-12, 13:33
Känner att jag vill gnälla lite idag.

Alla ni som säljer droger därute, ni är ena riktiga skitstövlar och jag vill gnälla på er.
Att ni har mage, att ni inte känner någon skam!
Speciellt ni som står vid skolor och säljer, hur tror ni att skolbarnen ska ha råd med era överpriser? Sist min dotter handlat av er fick hon pröjsa över 200:- för 3 små doser amfetamin, utblandat är det också och hon blev inte ens särskilt hög fast hon tog två på en gång och den tredje bara en timme senare. Hur tror ni att barnen ska ha råd med det? DE GÅR I SKOLAN och har inte tid att jobba och tjäna egna pengar. Och vi föräldrar med barn i skolåldern har inte heller råd med allt. Det är märkeskläder, smartphones, utlandsresor och fan och hans moster!!! Men det tänker ni inte på era utsugare!!! Det är bara profit, pengar pengar pengar!!! Jag tycker inte att det ska vara en klassfråga för ungdomarna att få ha lite kul på helgen.
Nä tänk om, och låt de med lite pengar betala lite mindre!

Det var väl det jag hade att gnälla på idag. Tack för mig.

Bikebandit
2013-04-12, 14:03
tragiskt att höra vad som händer på skolan idag..skitstövlar är rätt beskrivning !! ... men allt detta med märkeskläder, smartphones, utlandsresor etc skylla föräldrarna, barn idag är såååååå bortskämd.. Jag minns att jag var nöjd med en gammal cykel och hade tidningar fyllda i däcken istället för en slang lol;

Om någon klagar om priserna på Harley delar..förra veckan generatorn / statorn pajat i min Africa Twin..Honda Sverige citerade mig 5000kr för en ny scr; så jag beställde en från Enland för 1000kr inklusive porto..vad är det med Sverige och dessa crazy prisskillnader rnt;

Benny
2013-04-12, 17:21
ja du BB ,många envisas med att man får vad man betalar, det måste betyda att kvaliteten kan öka med 500% när det passerar Svenska gränsen, vettefan hur det går till.

xbones
2013-04-12, 20:21
det är var och ens ansvar att hålla sej i trim psykiskt och fysiskt för att kunna jobba till 68.

Skulle vilja sluta tidigare men det är frågan,det gäller väl att vara så skuldfri man kan då kanske. Politiker är ju dom värsta pensionsnyltarna! Dom kan pensioneras efter 8 år i riksdagen uavsett hur gamla dom är! Sen kan dom jobba med annat med bibehållen pension! Jävla kålsupare är domag;

Bikebandit
2013-04-13, 12:58
Blir så jävla förbannad på dem som säljer gamla Amazon bilar ag; Jag har kört många miles (sista gången från Skåne till Uddevalla!!) bara för att upptäcka att bilen inte var som ägare beskrev det via telefon eller i annonsen, Fan skit hög!! ..sen de som lovar att hålla bilen tills jag kommer dit och när jag kommer fram har de redan sålt bilen i mellan och inte har artighet att kontakta mig och berätta !!!! rnt;

Jag har tillbringat en intensiv två veckor att söka med många telefonsamtal, e-post, pengar och timmar på vägen och börjar bli riktigt trött och besviken på dessa idioter ag; vkg; ak47 nh;

Sanniz
2013-04-14, 16:32
Jävligt sned på att influensan och bihålorna vägrar ge med sig... Speciellt som det är gôtt väder ute och över 12+ för en gång skull. :(
Tyvärr har bihålorna slagit sig på "balansen", så jag skulle nog inte ens våga mig på att övningsköra nu. Vet ju inte om det är "hjärnan och känslan" eller jag som "eventuellt tappar balansen för en stund" annars.
Får trösta mig att jag skall till ÖNH på Sahlgrenska på onsdag... Så kvarstår de symptomen med, får de väl fixa medicin... För nu vill jag ut och åka!!! rnt;

Adrenaline
2013-04-16, 21:50
Tredje raka förlusten mot inavellaget saik.
Just nu känns livet riktigt piss!

Mahan
2013-04-23, 20:34
Dåligt med gnäll nu! Så jag vill ge träindustrin en känga för att dom inte investerar i nya sågverk. Jag jobbar på en liten industri som tillverkar sågverksutrustning, i dag blev vi varslad om uppsägningar. ag;

BambiGBG
2013-04-25, 07:52
HATAR att vara sjuk !!!!!! ag;
Och råga på allt så skiner solen ute och jag har en helt ny hoj i garaget som bara gåt 33 mil. MPD;
Jag vill KÖRA NU !!!!!!!!!
ORKA !!!!!

Slut på gnället... RTFM

Sanniz
2013-04-25, 09:47
HATAR att vara sjuk !!!!!! ag;
Och råga på allt så skiner solen ute och jag har en helt ny hoj i garaget som bara gåt 33 mil. MPD;
Jag vill KÖRA NU !!!!!!!!!
ORKA !!!!!

Slut på gnället... RTFM

Instämmer i gnället... 3½ vecka åt helvete hittills... och inte f*n ger det sig heller... trots penicillin!
Får ringa vårdcentralen och hoppas att jag inte hostar lungorna av mig just då och/eller har röst för stunden som hörs...

- - - Uppdaterad - - -

Sedan gnäller jag på, att bankerna har miljardvinster, men ändå inte kan göra det mer fördelaktigt för deras "kunder"... Synd att man inte är rik aktieägare... rnt;

jossi
2013-04-25, 09:58
Krya på er tjejer W; :p

Vad ska jag äta till frukost ??

Sanniz
2013-04-25, 11:13
Krya på er tjejer W; :p

Vad ska jag äta till frukost ??

Thanx jossi...

BambiGBG
2013-04-25, 16:40
Tack Jossi thb;
Kareliska piroger med äggsmör e super gott...

Sanniz
2013-04-25, 16:58
Tack Jossi thb;
Kareliska piroger med äggsmör e super gott...

För mig räcker det med smör som smälter... :D

Ampe
2013-04-25, 18:34
Vill spöa skiten i ett företag som blåst mig på pengar. Köpte turbo till bilen av H.S TRADING som gick sönder på en gång. Reklamerade turbon och pengarna skulle komma sa han... Det är 2 månader sen... Rövhål
Förjävligt att d ska ta sån jävla tid.Skildnad när man ska pröjsa soporna då ere slanten uppfront.Så d är nog en god idee ett kok stryk gör bara gott

Ampe
2013-04-25, 18:45
Förjävligt att d ska ta sån jävla tid.Skildnad när man ska pröjsa soporna då ere slanten uppfront.Så d är nog en god idee ett kok stryk gör bara gott
Sen vill jag gnälla på dom här jävla flumbullarna som svarar på inlägg som e par år gamla utan å märka d.Typ den här hippien.

Sanniz
2013-04-25, 18:52
Sen vill jag gnälla på dom här jävla flumbullarna som svarar på inlägg som e par år gamla utan å märka d.Typ den här hippien.

Jag gnäller på hippies, som inte kan gnälla eftersom deras liv är flummiga och allt handlar om LOOOOOOOOVE, not war. ;) Då finns det inte plats för negativa vågor... :D

xbones
2013-04-25, 23:50
Tack Jossi thb;
Kareliska piroger med äggsmör e super gott... Tack för tipset Bambi! Får ta en sväng till finska butiken o köpa piroger!

Ampe
2013-04-25, 23:58
Jag gnäller på hippies, som inte kan gnälla eftersom deras liv är flummiga och allt handlar om LOOOOOOOOVE, not war. ;) Då finns det inte plats för negativa vågor... :DYeeea peeeaze sister positive vibrations flowing thru the air.vc;

Sanniz
2013-04-26, 11:31
Tack för tipset Bambi! Får ta en sväng till finska butiken o köpa piroger!

Man brukar kunna hitta dom på de flesta ICA affärerna med... åtminstone ICA Kvantum.

- - - Uppdaterad - - -

Gnäller på att jag blev sjukskriven en vecka till... Och de vägrade ta prover på mig... :(
Jag är inte lika säker som läkarna, att jag är rättmedicinerad för stunden... Eftersom jag inte känner mig direkt bättre och nu har hostan blivit värre med... Lyckas man väcka sin make på natten p.g.a. hosta... Ja, då hostar man verkligen lungorna ur sig trots cocillana... :(

Mercakombi
2013-04-29, 12:28
...... :I:

https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc1/485530_488809944520187_1365321470_n.jpg

Sanniz
2013-04-29, 13:20

https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc1/485530_488809944520187_1365321470_n.jpg

Gnäller på de som lämnar bidrag i fel tråd... tou;
Denna hör ju hemma i humortråden... po;

- - - Uppdaterad - - -

...gnäller på mitt j***a mående med... behövde köra hem en av bilarna idag... men det kändes inte ok alls. Så då kan man ju gissa hur det skulle gått med eventuellt hojåkande. :(
Jag skriker snart högt, OM jag inte blir frisk snart...

Mercakombi
2013-04-29, 14:26
Det var mest menats som ironi.... för att ingen har gnällt här på dom senaste två dagarna Foc

Sanniz
2013-04-29, 14:28
Det var mest menats som ironi.... för att ingen har gnällt här på dom senaste två dagarna Foc

thb; Nu lyckades du gnälla med det inlägget...

Mercakombi
2013-04-29, 14:31
Tänk om detta någonsin kunde hända...... hatar måndagar :(

https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/48045_593467067344154_1694930022_n.jpg

xbones
2013-04-29, 16:30

https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc1/485530_488809944520187_1365321470_n.jpgthb; jävla genial!

Harley-Ante
2013-04-29, 17:05
Varför i helvete kan inte folk använda blinkers, i korsningar, in och ut i rondeller, skall det vara så jävla svårt! ag;

Lars Nilsson
2013-04-29, 17:16
regn o 6 grader o blåser satan.
jävla skiiiiitväder

Adrenaline
2013-04-29, 19:36
Sålt hojen.

xbones
2013-04-29, 20:51
regn o 6 grader o blåser satan.
jävla skiiiiitväder Lars,det blir bättre från imorgon enligt yr.noMPD;

slycke
2013-04-30, 06:28
får passa på att gnälla på ISR, säger ena veckan att mina delar är skickade för att sedan när man ringer veckan därpå berätta att dom inte var klara och skickade...frv;

Sanniz
2013-04-30, 07:23
får passa på att gnälla på ISR, säger ena veckan att mina delar är skickade för att sedan när man ringer veckan därpå berätta att dom inte var klara och skickade...frv;

Känns inte som ett seriöst ställe i mina ögon då... :(
Hoppas det löser sig.

- - - Uppdaterad - - -

Gnäller på att jag har svårt att somna om... andningen är inte så kul, även efter astmamedicin... så jag vågar helt enkelt inte. Får försöka igen, när maken är hemma om någon timma. Är livrädd för att sluta andas eller få de där otäcka andningsuppehållen (som jag t o m haft i vaket tillstånd de senaste dagarna).

xbones
2013-04-30, 11:18
Detta är inget direkt gnäll men Sanniz,varför skriver du dagligen om dina hälsoproblem och sjukdomsförlopp? Det är ju ändå ganska personliga saker och tippar på att dom flesta inte är intresserade av sånt. Hade jag haft sånna problem så hade jag inte spridit ut det till allt o allast;

Sanniz
2013-04-30, 11:35
xbones... skulle kunna hävda liknande med dina klagomål om jobb eller sommarstugejobb efter dränering.. du har ju valt att ha sommarstuga själv, likväl att jobba med det du gör.

Mina hälsoproblem är en spark till samhället... samtidigt vill jag visa de som bryr sig, varför jag ej kan åka hoj... plus att andningsproblemet vill nog många veta om, utifall de åker med mig.. för astma kan utlösas av andra faktorer också... men är du lika känslokall som resten av samhället, så tänker jag inte tvinga dej att läsa... Du väljer själv vad du vill ta in eller ej. Detta är en gnälltråd.
Hade jag haft vänner med olika former av hälsoproblem, som kan vara allvarliga om oturen är framme... Ja, då vill jag veta, så att jag kan agera. Men jag är väl inte lika formad av dagens samhällsklimat i den frågan.

Mina nuvarande problem har förvärrats enbart på bristande vård... Så varför skall jag inte få klaga????

xbones
2013-04-30, 11:44
xbones... skulle kunna hävda liknande med dina klagomål om jobb eller sommarstugejobb efter dränering.. du har ju valt att ha sommarstuga själv, likväl att jobba med det du gör.

Mina hälsoproblem är en spark till samhället... samtidigt vill jag visa de som bryr sig, varför jag ej kan åka hoj... plus att andningsproblemet vill nog många veta om, utifall de åker med mig.. för astma kan utlösas av andra faktorer också... men är du lika känslokall som resten av samhället, så tänker jag inte tvinga dej att läsa... Du väljer själv vad du vill ta in eller ej. Detta är en gnälltråd.
Hade jag haft vänner med olika former av hälsoproblem, som kan vara allvarliga om oturen är framme... Ja, då vill jag veta, så att jag kan agera. Men jag är väl inte lika formad av dagens samhällsklimat i den frågan.

Mina nuvarande problem har förvärrats enbart på bristande vård... Så varför skall jag inte få klaga???? Det är väl skillnad på att dränera stugan o att lägga upp din medicinska historia o hälsoproblem på ett forum! Du kan ju lika gärna skanna dina journaler o lägga in dom här! Jag gnäller inte om dränering o jobbet dagligen som du gör om dina hälsoproblem. Det är ju rena jävla följetongen!

Sanniz
2013-04-30, 12:25
Det är väl skillnad på att dränera stugan o att lägga upp din medicinska historia o hälsoproblem på ett forum! Du kan ju lika gärna skanna dina journaler o lägga in dom här! Jag gnäller inte om dränering o jobbet dagligen som du gör om dina hälsoproblem. Det är ju rena jävla följetongen!

För mig är det minst lika tjatigt om att läsa om dina följetonger.. Men hinka du en öl eller två.., så kanske du vaknar på bättre humör. Tack för mig!

Lars Nilsson
2013-04-30, 15:33
Lars,det blir bättre från imorgon enligt yr.noMPD;

Kram, du är mitt ljus i tillvaron, asg.

- - - Uppdaterad - - -

Skulle samtidigt vilja spy lite galla över det svenska rättssamhället...
Eller bristen på rättvisa.
Läste nyss att en idiot blivit frikänd av hovrätten för våldtäkt.
De kom fram till att han verkligen våldtagit en tjej men saknade tydligen beskrivning hur?
Kåta nämdemän som vill höra en detaljerad berättelse fick tji och frikände idioten.
Har man våldtagit någon och det är bevisat så ska man väl dömas för våldtäkt?
Nääää, inte i Sverige....
http://www.dn.se/nyheter/varlden/valdtaktsdomd-friades

rakarör
2013-04-30, 19:19
Tycker det blev lite dålig stämning här..
Nu ska jag gnälla för en gång skull, frugan kallade mig putsbög när jag torkade av regnvattnet från sportstern.. Jag som nästan aldrig ens tvättat en mc i hela mitt liv.

xbones
2013-04-30, 21:26

Mina nuvarande problem har förvärrats enbart på bristande vård... Så varför skall jag inte få klaga???? Jag klagar inte på mitt jobb! Ibland blir det lite tufft men jag tror inte att har skrivit om det här i gnälltråden. Sen om man har fått vattenläcka i stugan pga frost skriver jag inte om heller varje dag! Men vad jag mest reagerar på att du lägger ut dina högst personliga saker på ett forum! Inklusive makens firmaproblem och er ekonomi. Sånt hade jag aldrig lagt ut till allmännheten.Du får ursäkta men skrev förra inlägget i all nykterhet men nu ska jag dricka pardy litegrann!

Harley-Ante
2013-05-02, 17:07
In med tandskyddet och svinga!!bx;

Bikebandit
2013-05-02, 21:35
Jag klagar inte på mitt jobb! Ibland blir det lite tufft men jag tror inte att har skrivit om det här i gnälltråden. Sen om man har fått vattenläcka i stugan pga frost skriver jag inte om heller varje dag! Men vad jag mest reagerar på att du lägger ut dina högst personliga saker på ett forum! Inklusive makens firmaproblem och er ekonomi. Sånt hade jag aldrig lagt ut till allmännheten.Du får ursäkta men skrev förra inlägget i all nykterhet men nu ska jag dricka pardy litegrann!

Skål.... http://jediphoenix.com/public/style_emoticons/default/cheers.gif

xbones
2013-05-02, 22:39
Skål.... http://jediphoenix.com/public/style_emoticons/default/cheers.gif Cheers BBthb;

Street Bandit
2013-05-05, 21:37
I dag sprack örat som håller axeln till flottören på min ena hoj.Hur f.n,kandet gå av?Spruckit i centrum linjen så ser ut som ett vevstaksöverfall till en bil!Skitsur!

Lars Nilsson
2013-05-05, 21:53
Var e Sanniz?
Vill ju veta om hon fått mens än.
Vem behöver såpor på tv när vi har lilla Sanniz här, hihi.
Och jaaaa Sanniz, kram på dig med.

Pär S
2013-05-07, 19:25
Perfekt väder för en kvällstur med hojen ... och vad gör man ,jo river ut väggmatta i duschen varför gjorde jag inte det när det fortfarande var vinter.11611

Sanniz
2013-05-08, 12:26
...skall det vara så j-a svårt att fylla i elektroniska underlag hos Försäkringskassan??? Hamnar inte alls rätt en bit in i sjukpenningsanmälan, för då havererar deras "protokoll".
Och hur tusan ändrar man sin sjukpenningsersättning??? Visade sig att sist jag ändrat den var det 2007... :(

Får väl surt vänta tills telefontiderna antingen är korta nog, så man ens hamnar i en telefonkö eller så får jag vänta på svar via mail (som också visst kan dröja länge nu enligt deras sida).

Varför skall allt vara så överdrivet byråkratiskt numera?

Mr Davidson
2013-05-08, 13:31
Idag hämtade jag ut denna från DHL: http://www.mcklader.eu/epages/mcklader_eu.sf/sv_SE/?ObjectPath=/Shops/mcklader.eu/Products/Postv%C3%A4ska/SubProducts/Postv%C3%A4ska-0047

Utlovats vara i 4 mm läder. Vissa delar var i läder. Gavlarna ihoplimmad galonplast. Ville bara visa hur j-a superlurad jag blivit, så att nån annan slipper. Dessutom protesterades det vid telefonsamtalet till att
det visst var läder och att han minsann visste det för han jobbat i branschen i 10 år i Pakistan och att jättemånga har köpt väskan. Ja, möjligt att många köpt den, svarade jag, men det bevisar bara att du lurat
många fler än mig och att jag köpt läder och skinnprodukter åt Volvo i många år, så jag saknar inte heller erfarenhet. Detta var tydligen inte mycket värt i hans ögon ...

Som sagt, jag är inte smartare än en femteklassare. Beware out there, folks ...

wa;

TCKalle
2013-05-08, 13:49
...skall det vara så j-a svårt att fylla i elektroniska underlag hos Försäkringskassan??? Hamnar inte alls rätt en bit in i sjukpenningsanmälan, för då havererar deras "protokoll".
Och hur tusan ändrar man sin sjukpenningsersättning??? Visade sig att sist jag ändrat den var det 2007... :(

Får väl surt vänta tills telefontiderna antingen är korta nog, så man ens hamnar i en telefonkö eller så får jag vänta på svar via mail (som också visst kan dröja länge nu enligt deras sida).

Varför skall allt vara så överdrivet byråkratiskt numera?

Har för mig att det är arbetsgivaren som uppger sjukpenningsgrundande inkomst. Senast jag anmälde nåt i den vägen var på tidigt 80-tal. Var långtidssjukskriven 2011 men kan inte minnas att jag behövde uppge någon inkomst över huvud taget.

Lasse.S
2013-05-08, 13:53
är det inte så att är det väldigt billigt så är det för bra för att vara sant ;) en motsvarande lejonkula väska kostar minst 4000 kr men då vet man att det är läder även i gavlarna ;)

Idag hämtade jag ut denna från DHL: http://www.mcklader.eu/epages/mcklader_eu.sf/sv_SE/?ObjectPath=/Shops/mcklader.eu/Products/Postv%C3%A4ska/SubProducts/Postv%C3%A4ska-0047

Utlovats vara i 4 mm läder. Vissa delar var i läder. Gavlarna ihoplimmad galonplast. Ville bara visa hur j-a superlurad jag blivit, så att nån annan slipper. Dessutom protesterades det vid telefonsamtalet till att
det visst var läder och att han minsann visste det för han jobbat i branschen i 10 år i Pakistan och att jättemånga har köpt väskan. Ja, möjligt att många köpt den, svarade jag, men det bevisar bara att du lurat
många fler än mig och att jag köpt läder och skinnprodukter åt Volvo i många år, så jag saknar inte heller erfarenhet. Detta var tydligen inte mycket värt i hans ögon ...

wa;

Mr Davidson
2013-05-08, 14:00
är det inte så att är det väldigt billigt så är det för bra för att vara sant ;) en motsvarande lejonkula väska kostar minst 4000 kr men då vet man att det är läder även i gavlarna ;)

Så är det förvisso, samt också det som hela denna sidan handlar om, en hel del för märket ... ;)

Sanniz
2013-05-08, 14:13

wa;

Har iofs svårt att tro att en tusenlapp ens skulle täcka äkta läderkostnad oavsett land... Men det grundar jag bara på de priser jag sett på skinn- och läderstuvar, där de säljs. För läderstycken är oftast inte stora ens då och skall de vara mer hela för större stycken... Ja, då kostar det tyvärr också.

Går det inte att reklamera varan och skicka den tillbaks då? Finns ju konsumentlagar som berör sådana problem med... Om nu väskan är så kass, att du anser den obrukbar för ditt syfte.

Hoppas du kan lösa allt.

- - - Uppdaterad - - -

Har för mig att det är arbetsgivaren som uppger sjukpenningsgrundande inkomst. Senast jag anmälde nåt i den vägen var på tidigt 80-tal. Var långtidssjukskriven 2011 men kan inte minnas att jag behövde uppge någon inkomst över huvud taget.

Ja, jag är inte så insatt längre heller... Men det löser sig nog till slut. Lite frustrerande bara när deras s k elektroniska tjänster ej fungerar som tänkt.

Ampe
2013-05-08, 14:13

Mina nuvarande problem har förvärrats enbart på bristande vård... Så varför skall jag inte få klaga????Kan inte åka hoj. Men var d inte du som var biker. Sannis du har nog valt fel transportmedel.Man kan köra bil å åka spårvagn fast att man e wannebe biker.Bristande vård säger du d väl vida känt att den är kass,men gratis.Gå till ett privatsjukhus så fixar dom allt fr förkylning t clamudia.Nhäääråsåhärbha

Mr Davidson
2013-05-08, 15:51
@Sanniz

Han skickade retursedel, så budskapet gick hem. Bara leta efter beggad "riktig" väska, igen.

xbones
2013-05-08, 17:28

wa;thx;GP;har själv kollat lite på deras grejer men nu gör jag inte det mer!

Noyen
2013-05-08, 18:01
Från det ena till de andra.Gnäller på värmlands chark.Käk e ju gott för alla men minst 4 ggr har vi nu fått färs
med en brun illaluktande massa inuti när vi ska fixa krubb en helgkväll.Har fått stålarna tillbaka så de e
inget problem och affärerna har visst stora problem med reklamationer enligt dom själva.

Men det är ju lite surt att få se detta flera ggr.

Kan tillägga att de blir käk från ICA nu istället ;)

1163411635

xbones
2013-05-08, 18:49
Det bruna är nog hästLM;Ska du ha riktig köttfärs till en festhelg så köp från färskdisken. Kostar lite mer men värt varje kronathb;

Noyen
2013-05-08, 19:14
Det bruna är nog hästLM;Ska du ha riktig köttfärs till en festhelg så köp från färskdisken. Kostar lite mer men värt varje kronathb;

Ja ska man köpa från affärer med färskdisk får man nog åka en bit ;) Men lite häst skadar kanske inte heller :I:

xbones
2013-05-08, 20:53
Ja ska man köpa från affärer med färskdisk får man nog åka en bit ;) Men lite häst skadar kanske inte heller :I: Ne,hästkorv tex har jag ätit mycket och det är gott!

cybercount
2013-05-09, 00:48
Ne,hästkorv tex har jag ätit mycket och det är gott!

Gustafs-korv är en delikatess, men så är man ju mas också =)

Noyen
2013-05-09, 06:50
Det bruna är nog häst

Om de vore så väl,det bruna är bakterier som orsakats av brister i hanteringen efter slakten,detta var svaret från
värmlandschark.Så därför känns de inte så ok att käka.Vi har för övrigt folk i bekantskapskretsen som jobbar inom detta
område och de påtalar också bristande hygien och hantering som orsaker.

Harleyman1
2013-05-09, 13:52
Faan lång ledigt och ösregn!!! re; hur härdade ska vi bikers behöva bli!!frv;
har men knegat 3 dagar i kanonväder och så fort kl blir 16.00 ons. blir väderet KASS!!
tou;

racechopper
2013-05-09, 13:58
Den svenska sommaren är fantastisk :cool: den bästa dagen på hela året!

Mercakombi
2013-05-10, 12:58
Vad är väl cancer, aids och hemorrojder, mot en H-D som tappat komp:et...... och ni tycker att ni har problem :(

https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/946812_596049777085883_31422457_n.jpg

Adrenaline
2013-05-10, 16:51
Ouch! Hittat varför?

Mercakombi
2013-05-11, 21:38
Ouch! Hittat varför?

Japp, någon tidigare jävla klant till ägare som inte insett betydelsen av att byta
olja i tid, och dessutom monterat dit högkompkolvar, utan att ha honat om cyllarna!
Och dessutom låtit sin "tondöva" kärring köra en snålbestyckad, högkompad motor,
med felställd tändning, så den "pingade" som ett as.... very bad :(

Aja, nu visste jag ju i och för sig att det var något galet, när jag köpte den. Där av
att priset sattes där efter också vid köpet. Men var väl ändå inte riktigt förberedd
på att det var så illa, när jag började gräva i skiten för en vecka sedan. Och det
eftersom jag tidigare hade ombestyckat förgasaren samt ställt in tändningen, och
efter det så bänkade den strax över 90 pållar på bakhjulet.

Nu är i alla fall nya högkompade JE Piston-kolvar inhandlade, cyllarna honas i veckan
ihop med dom nya kolvarna, axcell(singel fire) tändspole samt ny ställbar Dynatek
tändmodul monterad, ventiler och ventilsäten inlappade.

Och sedan blir det en vända tillbaka i bänken, för en sista finjustering, efter inkörningen.

Tack och lov så har man ju ändå två hojar till, så detta får väl närmast ses som ett
i-landsproblem..... men va fan, man har ju blivit kär i den här gamla härken, och då
kan man ju bara inte överge den till förmån för dom yngre "syskonen" i garaget :p

Adrenaline
2013-05-11, 22:45
Nå men dåså. Problem solved :)

Mercakombi
2013-05-11, 22:49
Nå men dåså. Problem solved :)

Jepp, men va fan man e ju svensk.... och som svensk så måste man ju
bara få gnälla, speciellt om dom mest triviala sakerna, oavsett vad det
gäller :p

Sanniz
2013-05-19, 18:32
Nu har det väl gått för långt???

Betyder det att kvinnorna får motsvarande summa i skadestånd, för att en "religiös praktikant vägrar skaka hand med dom p.g.a. kön"???
Är det inte också diskriminering med "villkors sats"?

http://www.expressen.se/gt/vagrade-skaka-hand--far-30-000-i-skadestand/

alfg
2013-05-19, 18:55
Missade Trollhättans Biker Meet för en knäled som sagt upp sig :( (Fast knät gör bara ont när jag går, står, sitter eller ligger. Har inte prövat att springa........)

Adrenaline
2013-05-20, 16:38
Vet inte om man ska kategorisera det som gnäll, självömkan eller skryt! Men lätt mör i kroppen efter en 72 mila sväng med min gamla shovel electra.
Japp nu har sommaren även kommit hit upp till norr!

http://img.photobucket.com/albums/v224/Simpa/970158_10151454131097083_611469910_n_zps8eb56cf0.j pg (http://smg.photobucket.com/user/Simpa/media/970158_10151454131097083_611469910_n_zps8eb56cf0.j pg.html)

xbones
2013-05-20, 22:27
Köpte en 600gr fryspåse med paella. Hittade två räkor i den!!! Vilken jävla blåsning!

cybercount
2013-05-21, 12:25
Man blir bara förbannad, borde väl vara kvinnan som skulle känna sig kränkt! Tycker att det är skamligt att man tar hänsyn till religioner i dagens upplysta samhälle. "Jag kan inte göra si eller så för min låtsaskompis tillåter inte det..". Absurdt!

Nu har det väl gått för långt???

Betyder det att kvinnorna får motsvarande summa i skadestånd, för att en "religiös praktikant vägrar skaka hand med dom p.g.a. kön"???
Är det inte också diskriminering med "villkors sats"?

http://www.expressen.se/gt/vagrade-skaka-hand--far-30-000-i-skadestand/

druttkasken
2013-05-21, 15:00
Vet inte om man ska kategorisera det som gnäll, självömkan eller skryt! Men lätt mör i kroppen efter en 72 mila sväng med min gamla shovel electra.
Japp nu har sommaren även kommit hit upp till norr!

Shit, får man fråga var du åkte?

Adrenaline
2013-05-21, 17:16
Shit, får man fråga var du åkte?

Ja det blev jokkmokk via boden och älvsbyn, storforsen och så lite runt i kring.

DeaDSexY
2013-05-22, 02:16
Ja det blev jokkmokk via boden och älvsbyn, storforsen och så lite runt i kring.

Två stenkast i dom krokarna... Det är ungefär som att åka mellan kista å Vällingby här! ;)

Själv måste jag gnälla om tidiga morgnar och bilköer... Orka!!! rnt;

Adrenaline
2013-05-22, 19:48
Två stenkast i dom krokarna... Det är ungefär som att åka mellan kista å Vällingby här! ;)

Med tunnelbana !? LM;

alfg
2013-05-22, 21:16
Vill gnälla på ett av våra större telefonbolag:
Efter en månad och tre dagar har jag fått tillbaka min ajfån. Telefonen slutade ta emot laddning så jag surfade in på bolagets hemsida och började leta efter uppgifter om hur jag skulle gå tillväga för att skicka apparaten på service.
Vill man köpa nya abonnemang e.d så finns det hur många länkar som helst, men har nå't pajat så är bolaget inte lika hjälpsamt.
Till slut hittade jag vad jag sökte; "Service, gör så här!, skriv ut en PDF-fil och följ anvisningarna", vilket jag gjorde, lade telefon och kvitton mm i en låda och skickade alltihop till en adress i Borås.

Sen hände ingenting!

Så småningom dök ett mejl från Apple upp där man undrade vad jag tyckte om telefonbolagets service vid reparationen av min telefon. Jag svarade att jag inte visste då jag ännu inte fått tillbaka nån apparat.
Sen började jag bombardera kundtjänst med telefonsamtal och mejl och fick reda på att jag gjort fel. Jag hade angett fel namn på företaget i Borås, (namnet stod i PDF-filen jag skrev ut!).
Sen hade jag inte ringt och fått ett returnummer och detta såg man, förstod jag, allvarligt på.
När kunden gör fel så skickar man inte tillbaka den reparerade telefonen till kunden, den skickas istället till huvudkontoret i Stockholm. Vad sen Stockholmarna gör med apparaten ville man inte gå in på och eftersom jag gjort fel så var det bara att vänta!
Så jag har väntat!
Har ringt några gånger och tjatat, talat om att jag fortfarande väntar, antytt att tålamodet snart tryter osv.
Och nu äntligen så har jag fått telefonen levererad hem!yp;

Sanniz
2013-05-30, 18:37
Lite gnällig får man vara idag... Suveränt väder, men då måste maken jobba. :(

Jag som velat åka mc till Handelsbodens jippo idag...

Och så gnäller jag på hockeyprylar... Lite less på att vara utlånad till en "sådan avdelning" större delen av veckan... Och på att det är svårt att "mjukköra med last" med de nya hyrtruckarna... Det är visst inte bara jag, som upplever dom svåra på så vis... Men när de körs utan "stopp", då är de rätt goa... Men lite irriterande att man måste stå på exakt rätt ställe i trucken också... Behövs ju inte på våra gamla höglyftare.

Adrenaline
2013-05-31, 16:12
Jävla värme att hålla i sig! +30 i skuggan i en hel vecka nu. Det vore väll okey om man slapp jobba, men staten måste ju få sitt också så dom kan importera lite mer kurridutter. Och så dom kan tända eld på nått mer nu. Det börjar väll vara en hel vecka sedan sist? Hojen i delar i väntan på nya kolvar etc.. Så man får väll åka japs i helgen då. Eller så skiter man i alltihop, gråter en skvätt och dricker öl istället.

Street Bandit
2013-05-31, 22:23
Drick öl,le,drick ännumera öl,skratta. Mer öl ändå,asgarva!br;

Bikebandit
2013-06-02, 12:01
Jag hatar säljer bilar .. håller på att sälja min 00 Mitsubishi Pajero med 15000 mil och besiktigad utan anmärkning denna vecka för 35.000. Först måste man stå ut med alla kamel riddare och deras jävla dum erbjudanden fu: sedan idioter som klagar över små stenskott och varje liten repa och vill ha ny bil skick med en tretton år gammal bil, fan spara dina pengar och köpa en ny då rnt;

nonno
2013-06-05, 18:26
Väntar på mitt avgassystem som jag beställde i februari!! Nu ska det i alla fall vara i Sverige!!

Bikebandit
2013-06-05, 19:10
Precis hade some dumb fuck kolla bilen...vill att jag betala för nästa service på bilen LM; nh; http://smileyshack.files.wordpress.com/2010/12/sgiving-the-finger_100-110.gif

Fritte
2013-06-05, 19:12
Bilköer och lastbilschaufförer som chansar vid omkörningar. Fan vad jag blir lack rnt;

xbones
2013-06-05, 19:13
Precis hade some dumb fuck kolla bilen...vill att jag betala för nästa service på bilen LM; nh; http://smileyshack.files.wordpress.com/2010/12/sgiving-the-finger_100-110.gifwa;Heheh, roligt folk!

Bikebandit
2013-06-05, 19:22
yep! .. jävla idioter !!!!!!!!!!! Om jag köper en bil eller motorcykel jag bestämmer inom en halvtimme och inte räkna ut hur mycket det kommer att kosta mig att få den i nyskick igen och dra kostnader av försäljningspriset och sen be ägaren att betala för den första service på den..f*cking twats !!!

Bikebandit
2013-06-05, 19:30
Bilägare som pratar på sina mobiler, text, kolla FB och film samtidigt medan de kör ...*ban* http://th120.photobucket.com/albums/o173/KatayokunoTenshi_01/Emoticon/Emoticons/Violence/th_shoot-to-kill.gif

ViLa
2013-06-06, 10:43
Vädret är ju skit för en som är hojlös :(

Har redan budat på en HD skadad som man är

Boba Fett
2013-06-06, 12:37
Vädret är ju skit för en som är hojlös :(

Håller med dig till 100% :(

Sanniz
2013-06-06, 19:01
...besviken på att en utlovad mc tur uteblev... Jag hade ju velat hälsa på hos BambiGBG med familj (och spana in fölungen).
Får hoppas att morgondagen blir bättre.