handdator

Visa fullständig version : FAT BOY VS FAT BOB



Boba Fett
2012-11-12, 18:12
Hejsan. Äger en fat bob och orkar inte vänta till våren för provkörning av en fat boy,så jag passar på och fråga om upplevelsen om att köra en fat boy jämförelsevis fat bob . Och vad är skillnaden på FLSTF och FLSTFB ? Går i byta modell tankar pga halv taskig rygg, efter 3-4 mil så är jag jävligt trött i ryggen har testat 3 olika sadlar men det hjälper inte direkt. Jag vill veta så mycket som möjligt om fat boy negativt och positivt allt ni kan komma på. . så är ni jäkligt bussiga :D

CC10
2012-11-12, 21:59
Hej. Hade en Fat boy i 4 år och gumman en Street bob (har aldrig kört en Fat bob så jag vet inte hur stor skillnad det är på den och SB) men i jämförelse med SB så känns FB större och lite klumpigare och stadigare framförallt i högre farter.
Jag satt bekvämare på FB än SB, kan säga att om SB kändes busig så var FB bekväm. fotplattorna skrapar tidigt (sänkt) men det är ingen större fara, det finns mariginal innan annat tar i.
Att jag bytte till en Street glide var för att gumman sålde sin och vi ville ha nåt bekvämare att åka 2 på, inga problem att åka 2 på Fat boy men när man "alltid" gör det så finns det bättre hojar till det.
Så jag kan rekommendera Fat boy och skulle kunna tänka mig en Fat boy igen om jag åkte mera solo

xbones
2012-11-12, 22:13
Hade Fatboy innan Crossbonesen. Efter många år med chopper kändes ju FB som en koloss men efter ett tag när man vant sej så kändes FB smidig och stabil. Bekväm med fotplattorna och att man sitter bra! Tycker faktiskt att Fatboyen o crossbonesen är ganska lika när det gäller komfort och stabilitet.

Noyen
2012-11-13, 20:16
Bekvämaste hojen jag kört nån gång var en nyare Heritage.Tycker original sadeln på Fatbob är kanonbra.

9599

Heritage softail -06 är snygg.och även springer modellen som fanns några år.

9600

mankanh
2012-11-13, 23:16
E ju helt olika chassin. Den du har nu är ju bättre för aktivkörning och högre farter än softailen . Har själv svåra problem med ländryggen och måste säga att då är det absolut bekvämaste touring familjen. Sen har ju körställningen stor betydelse för ryggen också

Boba Fett
2012-11-14, 18:20
Hej. Hade en Fat boy i 4 år och gumman en Street bob (har aldrig kört en Fat bob så jag vet inte hur stor skillnad det är på den och SB) men i jämförelse med SB så känns FB större och lite klumpigare och stadigare framförallt i högre farter.
Jag satt bekvämare på FB än SB, kan säga att om SB kändes busig så var FB bekväm. fotplattorna skrapar tidigt (sänkt) men det är ingen större fara, det finns mariginal innan annat tar i.
Att jag bytte till en Street glide var för att gumman sålde sin och vi ville ha nåt bekvämare att åka 2 på, inga problem att åka 2 på Fat boy men när man "alltid" gör det så finns det bättre hojar till det.
Så jag kan rekommendera Fat boy och skulle kunna tänka mig en Fat boy igen om jag åkte mera solo Tackar för det info:D Det är ju tänkt att frugan ska med på längre turer då tror jag att fat boy blir bättre. sen vill jag åka solo och se ren ut i stuket.


Hade Fatboy innan Crossbonesen. Efter många år med chopper kändes ju FB som en koloss men efter ett tag när man vant sej så kändes FB smidig och stabil. Bekväm med fotplattorna och att man sitter bra! Tycker faktiskt att Fatboyen o crossbonesen är ganska lika när det gäller komfort och stabilitet. Tackar för info :D Kollade in din hoj och tycker den ser läcker ut thb;

Boba Fett
2012-11-14, 18:28
Bekvämaste hojen jag kört nån gång var en nyare Heritage.Tycker original sadeln på Fatbob är kanonbra.

9599

Heritage softail -06 är snygg.och även springer modellen som fanns några år.

9600 kollade priserna på heritage som är lite över min budget. vill ha en ganska ny hoj. Original sadeln är jäkligt skön på fatbob som du skriver men tyvärr så hjälper det inte mig direkt :(


E ju helt olika chassin. Den du har nu är ju bättre för aktivkörning och högre farter än softailen . Har själv svåra problem med ländryggen och måste säga att då är det absolut bekvämaste touring familjen. Sen har ju körställningen stor betydelse för ryggen också Menar du fat boy lR fatbob frv;

mankanh
2012-11-14, 23:11
Fat Bob är bättre för aktiv körning, fatboy sitter du nog bekvämare på med fotplattorna och styrets utformning. Men har du som jag mycket problem med ryggen varför inte kolla på touring familjen typ roadking eller liknande

xbones
2012-11-15, 04:15
Tackar för det info:D Det är ju tänkt att frugan ska med på längre turer då tror jag att fat boy blir bättre. sen vill jag åka solo och se ren ut i stuket.

Tackar för info :D Kollade in din hoj och tycker den ser läcker ut thb;thx; BF

Christer
2012-11-15, 07:52
Välj en Rocker så åker du som en gud :)

Noyen
2012-11-15, 09:22
E ju helt olika chassin. Den du har nu är ju bättre för aktivkörning och högre farter än softailen . Har själv svåra problem med ländryggen och måste säga att då är det absolut bekvämaste touring familjen. Sen har ju körställningen stor betydelse för ryggen också

Vore faktiskt intressant att testa nån touring modell,en bra grej med softail är väl B motorn.Tycker personligen den är bättre komfortmässigt
än A motorn.Gillar dock inte stereo och såna onödiga grejer på hojen.

mankanh
2012-11-15, 10:46
Använder alltid stereon vid landsvägskörning men vill man inte ha sånt finns ju alltid roadking tex eller electra standard. Ja Softailens B motor e ju mer vibrations fri men tycker inte man märker skillnad annat än vid tomgångs körning. Smaken e ju som baken, vissa älskar softailen, själv tycker jag den e vacker att se på men körmässigt bara Sk*t om man nu inte bara ska lunka på i lågt tempo. Har visserligen bara ägt en Softail men det blir inte en till.

Erik Lundberg
2012-12-30, 15:48
Fat Bob har bättre köregenskaper och bromsar. Vilken man sitter bäst på är ganska så individuellt vad man tycker så det bästa är nog trots allt att provköra även om det är några månader kvar till våren.