handdator

Visa fullständig version : kamgivare



ultra98
2012-11-10, 17:46
Hej igen håller på med konverteringen ifrån sprut till förgas,har bytat rotor men ser att kamgivarplattan sitter skruvad i 2st hål så den går ej att justera,ska jag låta den sitta så,,men jag kan lossa dom 2 skruvarna och vrida plattan det finns spår så att den skulle gå att justera ,jag har dyna 2000 tändning frv;9579

Jonasbaggen
2012-11-10, 18:24
ultra98: Onatop "El Doctore" svarar dig säkert på din fråga.

Broder Dalton
2012-11-10, 18:30
Yo

Ser ut som om ngn av nån anledning gjort nån special....
Sätt tillbaka så att skruvarna sitter i de avlånga hålen så att du kan vrida justera sensorplattan

Följ DYNAS instruktioner om STATIC TIMING Obs att främre cyl ska var på TDC I KOMPLÄGE!!!!!

Motorn roterar medurs sett fr H sida , alltså roterar kammen m rotor/givare för tändn moturs

Vrida plattan moturs = sänka tändförställn Medurs öka tändförställning

Hur var det? Sitter originalkammen kvar??

Lasse.S
2012-11-10, 18:51
Ett par frågor, varför konvertera till fugge?
Jag vet att många klagar på Marelliinsprutningen men varför?
Själv köpte jag mig en splitter ny Road King 97 med dito sprut, givetvis trimmade jag (är nog född sådan) och bytte spridarna bl.a och köpte en screaming eagle map i form av ett dosa med ett kretskort med programvaran på, ja det krånglade men efter ett antal verkstadsbesök kom vi på att mappen var för Usa marknaden och inte för oss så när ett antal parametrar justerades gick den klockrent, hade inte tillgång till bänk på den tiden så jag tror ju att det skulle vara en enkel match i dag å få ordning med dagens teknik, fuggar i all ära men sprut är bättre även ett Marelliinsprut är jag övertygad om...rätta mig om jag har fel, Onatop tex ;)

Broder Dalton
2012-11-11, 08:33
PTB
Visst, de nya DELPHI-spruten är bra men tidigare MM, speciellt 96-98 EVO är ingen höjdare

Hög tomgång 1400 rpm
Slocknar plötsligt (Problem bekäftat av verkstadchefen ProBike)
2 sep hål i spjällhus à 28 mm...
MAP/box S-Ekostar 11000:-

På en hoj som är 15 år gammal där dessutom kablar/pump/+ allt annat börjar bli råttigt ser jag bara fördelar
med en CV 40-44. Vad kan paja på en CV? Membranet och ngn packning

Har gjort 4 konvertering (varav 2 på egna hojar) och det blir driftsäkrare och bättre
+ plus tar märkligt nog mindre bensin!!??

På en TC skulle jag inte göra det, speciellt inte 02 upp DELPHI

Kuriosa: Kört en del ihop med en 07 S-G, varierad körning och tankat
samtidigt. Min 100" TC Electra med CV 44 tar ALLTID lite mindre soppa!!

ultra98
2012-11-11, 09:04
Hej det ser orginal ut på givar plattan inte som någon tex borrat nya hål, kollade i partskatalogen dom hålen finns men jag skiftar till ovalahålen,jag har se3 kammen tack igen för svar,det är precis som du säger onatop
men jag har låg tomgång som varierar 800-1100v,plötsligt dör den i 1 sek vid motorvägsfart händer då och då,och svårstartad under 7+ ja jag kör då också.Jag har haft andra spridare,powercommander fick ut bra effekt 71 på bak så där var jag nöjd men vill ha en båge som är mer enkel så nu sitter en hsr 42 på plats.
Ptb59 jag har ett komplett MM sprut med allt+powercommander om du vill handla:I:

Broder Dalton
2012-11-11, 09:17
Ultra 98

Tror jag nämt det: Med MIK 42-45-48 får man ofta ta bort bränsle på låg mellan
Orig lågfart är 25 Testa 22,5 eller 20. Accpumpsmunst orig 70 60 eller 50 brukar funka fint
Ofta får man justera ner accpump då den tillsammans med 70 munstycke ger väldigt mycket soppa
Dubbelkolla flottörnivå 18 mm (Se instructions) Nålen/main får du labba m på bänk
Var bor du ? EVENSON utanför V-rås är en magiker på bromsbänk, värt varje spänn!

ultra98
2012-11-11, 09:31
Hallå Onatop ja jag har bestyckat om enligt dina tips och jag ska upp till båging tidigt till våren,jag bor långt ner i söder.Jag har också velet ha kvar farthållaren köpte av ett kit av rivera till mikunin var inte helt enkelt att få till det,jag ska för söka lägga upp lite bilder här på jobbet som är gjort i tank mm.Jag så på mikunis hemsida att det finns djupare botten plugg Hsr main jet extender kit partnr Khs-034 för att man inte skulle tömma flottörhuset lika lätt?

Lasse.S
2012-11-11, 10:05
Det är säkert så att 15 år sätter sina spår men som sagt med ovan nämna problem med hög tomgång o plötslig död osv som även jag hade till en början blev den kanonbra efter lite laborerande :) kommer inte ihåg vad den drog då man tyckte det var oväsentlig då men det är den hoj jag förlorat mest pengar på (om man bortser från race) Köpte den trimmad o klar ur butik för 210,000 kr, körde i å för sig lång under tre års tid 3600 mil och fick inte mer än 130,000 för H-D passade på att sänka ny priserna rätt kraftig under den perioden som inte gynnade mig precis.
Reg nr på den var BLE777 Finns nuvarande ägaren här på forat hade det varit kul och höra hur den mår i dag ;)

Broder Dalton
2012-11-11, 10:09
Jag tvivlar starkt på att du kommer få problem med att tömma flottörhuset
Har kört 45or på ett par S&S 113" och aldrig haft problem med leanout så den pengen kan du nog spara..

Jörgen Karlsson
2012-11-11, 10:28
Jag vill minnas att det är till 48.an som det är vanligare att man monterar den djupare koppen. Vad jag tror så adresserar det till problemet när det skummar i förgasaren. 48:an jag körde på sportstern hade den djupare koppen samt skumgummiringen, för att hålla undan luft. Körde den förgasaren på min 100" sportster innan jag satte på sprut.
På 45:an jag körde på 1200:an satt varken skumgummiring eller djupa koppen, och jag hade aldrig ngt problem med lean out på den.

/Jörgen

ultra98
2012-11-11, 10:32
Onatop ska man byta choke vajern till Harley orginal eller behålla mikens det är väl bara längden som skiljertou;

Broder Dalton
2012-11-11, 11:04
Enklaste behålla Mikens vajer. Om du skulle byte, läs manual noga. D skiljer. På plunger och fjäder. Kan bli helfel om man blandar ihop

ultra98
2012-11-11, 11:10
Tackar då gör jag detthb;

Girlie Bike User
2012-11-11, 11:42
Det är mer än längden som skiljer, du har en justering för choken som sitter under gummihöljet på vajern som ej finns på Harley org. Sedan har inte den porösa plastmuttern som brukar gå sönder när du skall justera trögheten i vajern. Så Mikunins är bättre än Harley orginal.OBS chokekolven är inte densamma på CV o Mikuni, lätt att förväxla .