handdator

Visa fullständig version : Forma aluminiumplåt

Lasse.S
2012-11-03, 18:51
Finns det någon här på forat som kan ge tips ?
Tjocklek på plåten, måste man ha Engelskhjul osv

hegtor
2012-11-03, 20:31
For mange år siden hjalp jeg min onkel (farbror) å bygge en overbygning på en trebåt i aluminium. Vi gjorde det utendörs og det tok endel tid å finne ut at det måtte väre absolutt vindstille når vi sveiste da gassen blaste bort med vinden og alt vi produserte var store hull. Noe forsökte vi å forme ved hjelp av varme,en läderklädd sandsekk og et utvalg av plasthammere og oppretningshammere (plåthammare?). Bulker ble det uansett og eneste måten å rette aluminiumen igjen var med et engelsk hjul.
Resultatet ble seende forjävlig ut så vi rev det igjen og en profesjonell båtbygger overtok og bygde overbygningen i tre.

Det enkleste for deg tror jeg at du finner en lösning hvor du i störst mulig grad böyer aluminiumen og unngår å forsöke forme den ved å slå på den. Del plåten i mindre seksjoner og svets och slip.

Lykke til..

xbones
2012-11-03, 21:03
For mange år siden hjalp jeg min onkel (farbror) å bygge en overbygning på en trebåt i aluminium. Vi gjorde det utendörs og det tok endel tid å finne ut at det måtte väre absolutt vindstille når vi sveiste da gassen blaste bort med vinden og alt vi produserte var store hull. Noe forsökte vi å forme ved hjelp av varme,en läderklädd sandsekk og et utvalg av plasthammere og oppretningshammere (plåthammare?). Bulker ble det uansett og eneste måten å rette aluminiumen igjen var med et engelsk hjul.
Resultatet ble seende forjävlig ut så vi rev det igjen og en profesjonell båtbygger overtok og bygde overbygningen i tre.

Det enkleste for deg tror jeg at du finner en lösning hvor du i störst mulig grad böyer aluminiumen og unngår å forsöke forme den ved å slå på den. Del plåten i mindre seksjoner og svets och slip.

Lykke til..Ska man böja plåt åt två håll (konkavt eller konvext) så är engelska hjulet enda sättet om man vill ha ett slätt slutresultat!Ska man böja åt ett håll bara så räcker det ju med en mangel(valsmaskin) som man säger. Visst kan man knacka men det blir ju inte slätt! Ok,man kan ju spackla men om man ska ha alufinnish så funkar det ju inte.

Lars Nilsson
2012-11-03, 21:21
Värm plåten med en svets först så blir plåten mjuk o fin och lätt att forma.

Lasse.S
2012-11-03, 21:23
Puss i jumsken på dig xbena ;) sitter tydligen hårt inne att svara mig direkt lol;
Men tack ändå...jo jag visste nästan att jag skulle misslyckas i dag med mitt försök.
började med att sota o ch värma plåten med gassvetsen för att få den mjuk men plåten var för tunn så det blev väl mjukt och det blev inget bra.
Har fundering på att göra en propp i cellplast som jag gjuter av med glasfiber som jag fyller med cement och knackar en plåt över den men jag är rädd att det blir för ojämnt o knagligt......faaaan jag vill ha en aluminium spoiler rnt;

Ska man böja plåt åt två håll (konkavt eller konvext) så är engelska hjulet enda sättet om man vill ha ett slätt slutresultat!Ska man böja åt ett håll bara så räcker det ju med en mangel(valsmaskin) som man säger. Visst kan man knacka men det blir ju inte slätt! Ok,man kan ju spackla men om man ska ha alufinnish så funkar det ju inte.

xbones
2012-11-03, 21:28
Puss i jumsken på dig xbena ;) sitter tydligen hårt inne att svara mig direkt lol;
Men tack ändå...jo jag visste nästan att jag skulle misslyckas i dag med mitt försök.
började med att sota o ch värma plåten med gassvetsen för att få den mjuk men plåten var för tunn så det blev väl mjukt och det blev inget bra.
Har fundering på att göra en propp i cellplast som jag gjuter av med glasfiber som jag fyller med cement och knackar en plåt över den men jag är rädd att det blir för ojämnt o knagligt......faaaan jag vill ha en aluminium spoiler rnt;Ok,för denna gång. Du får ju ha 1.5-2mm alu om det du ska värma o greja.

Lasse.S
2012-11-03, 21:32
har kollat rätt mycket på youtube och fått en del tips men det är 10 gånger svårare än det ser ut...på nått sätt skall jag fixa det hoppas jag :)

Värm plåten med en svets först så blir plåten mjuk o fin och lätt att forma.

- - - Uppdaterad - - -

jag hade en 1mm plåt och den var helt klart för tunn, vad tror du om att knacka över en plugg då, kan det funka tro?
nått i denna stilen hade jag tänkt mig.
http://i1027.photobucket.com/albums/y332/ptb59/frontkaringpa.jpg

Ok,för denna gång. Du får ju ha 1.5-2mm alu om det du ska värma o greja.

xbones
2012-11-03, 22:17
har kollat rätt mycket på youtube och fått en del tips men det är 10 gånger svårare än det ser ut...på nått sätt skall jag fixa det hoppas jag :)

- - - Uppdaterad - - -

jag hade en 1mm plåt och den var helt klart för tunn, vad tror du om att knacka över en plugg då, kan det funka tro?
nått i denna stilen hade jag tänkt mig.
http://i1027.photobucket.com/albums/y332/ptb59/frontkaringpa.jpgDet måste ju göras i tre delar isf.Du kan ju inte skrynkla ihop hörnena. Det går ju att knacka framsidan med lite kant på sidorna o sen svetsa fast sidoplåtarna.

hunom
2012-11-04, 06:57
Värm plåten till ca 375 grader, om man drar en träpinne över plåten ska det kännas som det är olja på den, låt den kallna. Sen kan du forma den som du vill med händerna.

Lasse.S
2012-11-04, 09:08
Jag sotade plåten svart och sedan justerade lågan rätt och värmde på till sotet var borta,(skall testa med tempmätare nästa gång om det blir 375grader) hade dock en lite för tunn plåt så den blev för mjuk, skall skaffa 1,5-2mm plåt som Xbones rekommendera.
Frågan är bara om det är någon ide' att försöka knacka plåten utan på en plugg, kanske man kan lämna den till någon som har ett Engelskthjul för att få slut finishen :)

Värm plåten till ca 375 grader, om man drar en träpinne över plåten ska det kännas som det är olja på den, låt den kallna. Sen kan du forma den som du vill med händerna.

Jonasbaggen
2012-11-04, 11:30
PTB59: Måste ge dig beröm för din skaparkraft och det är dessutom inga enkla grejor som du ger dig påthb;
Grymt snygg spoiler alà airline! Tänker både på DC3 och DC8 när jag ser bilden. Spännande att se hur det fortlöper. Har själv haft liknade ideèr men köpte tidigare HD:s original oljekylare med termostat. Trodde väl att det skulle bli varmt men den åker av nu snart.

Lasse.S
2012-11-04, 12:26
Tack...men det är ju det vintern är till för, tänk om det var kanonväder året runt då hade inte mycket blivit gjort ;) skall väl inte ropa hej ännu men hoppas jag får till den skam den som ger sig :)
kommer att gör en plugg till att börja med i glasfiber så jag får vi se var det slutar :)

PTB59: Måste ge dig beröm för din skaparkraft och det är dessutom inga enkla grejor som du ger dig påthb;
Grymt snygg spoiler alà airline! Tänker både på DC3 och DC8 när jag ser bilden. Spännande att se hur det fortlöper. Har själv haft liknade ideèr men köpte tidigare HD:s original oljekylare med termostat. Trodde väl att det skulle bli varmt men den åker av nu snart.

Jonasbaggen
2012-11-04, 13:45
Så sant! Man måste få längta lite och även hinna modda hojen under vintern.

crazyswede
2012-11-26, 07:30
Bli nu inte ledsen i ögat om det inte blir så bra i början , det krävs flera års erfarenhet av att rikta både bilplåt & aluminium & en del klarar aldrig av det , sett en hel bunt kasta sina verktyg & gå hem efter bara några dagar! haha :D

Några tips när det gäller Alu. är: Gör en plugg i trä , helst av nåt hårt träslag om du hittar , gör även separata plugg för tex. knacka kanter , rundningar , zickningar osv. sandsäcken är inte heller att förglömma , används oftast med gummi alt. träklubban.

Har du tid & ork (vilket du verar ha) gör även en aluminium hammare , banka på med snickar hammar´n på en bil plåt i ett skruvstycke går väl bra men inte på alu. då materialet gärna sträcker sig & har man sträckt på fel ställe ja då går det åt att krympa materialet & då åtgår det någon sorts krympverktyg som tom. i hobby sammanhang är alles för dyra tycker jag.
Finns både krymp & sträck verktyg för hobbybruk har jag sett men minns inga priser nu , dyrt var det iaf. .. 5-lapp styck . hum minnet!

Det skulle gå göra en sån där frontspoiler i alu. du visade på bilden i ett enda stycke med rätt värmebehandling , en plugg/pressverktyg , alu-hammaren samt krymp & sträck maskiner men till vilken kostnad? hehe
Som hobby klåpare får man dock försöka ta en hel del genvägar som med lite erfaranhet kan ge ganska bra resultat.