handdator

Visa fullständig version : Förgasare - Edelbrock QuickSilver förgasare



Snickarn
2012-11-03, 09:48
Hej. jag är ny harley ägare, och jag har en Edelbrock QuickSilver 38 förgasare. Det jag undrar om det är en bra förgasare, tips om förgasare i största allmänhet.
jag har en EVO 1990 som förgasaren sitter på. det finns inget luftfilter så det måste jag skaffa, vilka luftfilter rekommenderas?
jag tar tacksamt emot svar.

Broder Dalton
2012-11-03, 10:10
YTa bort skiten och sälj på Blocket..
Dit med en Keihin CV 40 46/48 låg 180 main N72R/ C65 nål och ett med S-E filterkit

Rätt justerad CV är svårslaget på en 1340..

Girlie Bike User
2012-11-03, 13:10
Jag instämmer helt med Onatop. Edelbrocken blev aldrig nån hit på H-D

Snickarn
2012-11-03, 13:14
CV förgasaren verkar vara det som gäller, jag har googlat på det och jag tror som Onatop, Keihin CV 40 skulle bli bra i min chopper.

- - - Uppdaterad - - -

Om man söker på Edelbrocks hemsida så hittar jag ingen information om den förgasaren, så det är väl ingen höjdarförgasare som sitter på min hoj

stroker49
2012-11-03, 20:30
Kehin CV är jättebra.

Men det enda negativa jag hört om Quicksilvern är att returfjädern var så stark att det var jobbigt att hålla i gashandtaget (endast andrahandsuppgifter). Kanske går att förbättra? Jag tror den annars är ganska bra, behåll den. Det är ju kul med något lite ovanligt (utan att behöva sätta dit en Tillotson). Du kan ju börja med att se om du trivs med den, om den är bra är det ju onödigt att byta ut den för dyra pengar.
Quicksilver är av Lectron-typ. Läs mer här http://www.sorman-racing.com/vedbod_file/forgasare.pdf
Är det problem så kan du säkert få hjälp av Bra i Gasen http://www.braigasen.com/xmeny.htm
Luftfilter skall du absolut ha, sätt bara dit något vettigt bra som passar på förgasaren, i värsta fall får man göra en adapter.

hegtor
2012-11-03, 21:10
Litt info om forgasseren din; DUAL EDELBROCK QUIKSILVER II CARBURETOR KIT - Designed for 1984-up Big Twins, this dual-carb set-up makes serious horsepower! Edelbrocktest-runs provided smooth throttle response with awesome power in the plus 2500 rpm range.
Features include:
Quicksilver® Flat slide design provides superior velocity flow that improves throttle response and acceleration.
Patented Dual Venting system increases fuel bowl pressure and "super charges" the fuel.
Automatically adjust for any change in altitude - Air/fuel ratio stays the same at 5,000 ft. as it does at sea level.
Easy mixture adjustments without removing the carbs. .
Simple efficient performance is what you will get in the QwikSilver II carburetors. Bolt on right out of the box, starts up right away and gives instanthorsepower without having to adjust the jetting .

The innovative design features of theQwikSilver II™. include:

*The QwikSilver II™ has only one moving part, the slide.
All the air is metered bythe slide and all the fuel is metered by the needle which is attached to it.

*The QwikSilver II™ needle is the same size from top to bottom allowing for a highvolume of air, moving at the highest velocity creating a vacuum around the backside of theneedle which draws up the proper amount of fuel for your specific engine and throttleposition.
This added vacuum makes an accelerator pump unnecessary.

* The QwikSilver II™ needle has 30 adjustments, in half-thousandth increments, butwill work without rejetting from 0-10,000 feet.

*The QwikSilver II™ meters only one circuit at a time, virtually eliminating flatspots and overlap, which increases air velocity throughout the rpm range to betteratomize the correct supply of gasoline. *The QwikSilver II™ has an internal compensation system that automatically adjustsfor rpm, altitude and weather changes.The QwikSilver II offers more horsepower, moretorque, a quicker throttle response, better fuel economy, an easier start, simple tuning,and is E.P.A. approved.

Den kostet 1600$ ny og er ganske ettertraktet i USA og om den ser grei ut får du lett 1000$ for den om du selger den.

Girlie Bike User
2012-11-03, 22:22
-en Edelbrock QuickSilver 38 förgasare- skriver Snickarn och Hegtor skriver om-DUAL EDELBROCK QUIKSILVER II CARBURETOR KIT- som är ett dubbelförgasarkit med insug och filter. Att få 1000$ för en 38 tillhör nog fablernas värld.

stroker49
2012-11-03, 22:37
Double carburetors- Double trouble!

hegtor
2012-11-04, 07:08
-en Edelbrock QuickSilver 38 förgasare- skriver Snickarn och Hegtor skriver om-DUAL EDELBROCK QUIKSILVER II CARBURETOR KIT- som är ett dubbelförgasarkit med insug och filter. Att få 1000$ för en 38 tillhör nog fablernas värld.

Ja,det var en feiltagelse og jeg lover å lese nöyere neste gang för jeg "hjelper".. so;

stroker49
2012-11-04, 09:48
Jag skulle som jag sagt tidigare behålla förgasaren och bara byte om det visar sig vara problem. Den är troligen inte lika bra som en CV eller en Mikuni men kanske lika användbar som mången annan soppablandare.

Men sedan kan jag inte låta bli att kommentera den där idén med två förgasare på ett gemensamt insug. Alltså, öppnar den ena förgasaren upp efter den andra så att det blir lite som en tvåportsförgasare? Jag misstänker att de går synkroniserat och att hela iden är idiotisk, ännu ett sätt att sälja kromade stolligheter till HD-åkare. Att ha två sparata förgasare är en annan sak men det är inte heller en sån bra idé på en HD (i de flesta normalfall).

Snickarn
2012-11-04, 19:13
Tack för tips och råd. Får jag ihop och igång min chopper så åker jag väl lite på den innan jag byter förgasare, Keihin CV 40 såg jag fanns på Bra i gasen, törs man köpa en begagnad förgasare tro?
Jag har mycket att fixa innan jag byter förgasare, om ca en vecka ska SFRO byggbesiktning ske om allt går som det ska.