handdator

Visa fullständig version : Förskutning i framgaffel



harly2006
2012-10-30, 20:20
Tja! Är det nån som vet om det är förskutning för fram hjul till en softail 2006 med 200 bakhjul,har en Tolle gaffel och sätter man hjulet i sentrum på gaffeln så blir det tajt i broms oket på ena sidan.. är det nån som vet...

Jonasbaggen
2012-10-30, 22:02
harley2006: Jag brukar schimsa in broms oket efter broms skivan. För att få det exakt i mitten av broms oket. Ibland har jag fått bearbeta (fräst) ytan på oket. Har du dubbla skivor fram eller enkel skiva?

harly2006
2012-10-31, 06:53
Hej! jag har enkel skiva på vänster sida,men jag undrar om dom är förskutna ca 2-3 mm från orginal gaffeln fram, jag kan lägga över hjulet till höger ca 3 mm men då måste jag följa med med skärmen och då är det rätt bra i oket eller ska man ställa hjulet i centrum på gaffeln och då blir det som du säger att fräsa oket ca 2-3 mm, som jag ser det så har den varit förskuten med tolle gaffelen,för då jag tog av fram skärmen så var det brickor för att trycka över skärmen, så om jag ställer hjulet i mitten spårar den med bakhjulet då jag har inte märkt nått som att den drar till vänster eller höger då den varit förskuten.

Jonasbaggen
2012-10-31, 08:11
harley2006: Då förstår jag vad du menar. Ingen HD modell är väl något precisions instrument direkt utan man får lösa problemen när de uppstår och göra det bästa av dem. Fram och bakhjul behöver inte spåra exakt. Diskuterade detta med Onatop och har själv offset ekrat mitt bakhjul åt höger för att få plats mellan beltrem, skärm etc. Snyggast och kanske bäst i ditt fall är väl att justera in framhjulet mitt i framgaffeln. Svarva nya distanser i rostfritt eller aluminium om du behöver efter du måttat in hjulet. Att fräsa av de bearbetade fästytorna på bromsoket funkar ju oxå. Viktigast är väl att du själv är nöjd och tillfreds med lösningen. Lycka tillthb;

harly2006
2012-10-31, 08:37
Hej! Tack för svaret.. jo jag har hört med onatop han tycker ju med att man sätter hjulet i mitten på gaffeln men då behöver man fräsa av oket eller så fixar man in orginal gaffeln men å andra sidan så funkar det nu med så jag får se, Tack för svaret.. köper nog ett beg ok och fräser av så jag kan sätt hjulet i mitten eller så kan man be Tolle göra ett nytt fäste med störe vinkel till oket...