Visa fullständig version : Ändrat decibelkrav vid regbesiktning?
Mattias Y
2012-10-29, 19:11
Såg en Street Bob på blocket för ett tag sedan som hade regats för passagerare och där påstods att den därmed var godkänd för 103 decibel vid besiktning.
Kan det verkligen stämma? Om den är importerad från tredje land så visst men den här verkade inte vara det.
Ljudnivåer
En helfordonsgodkänd motorcykel har en tillverkarskylt där decibelnivå vid ett visst varvtal är angivet. För dessa tillkommer ett tillägg om 5 dB(A). Tillägget är en rekommendation från ett reglemente inom UN-ECE http://svmc.se/upload/SMC%20centralt/Dokument/EG-direktiv/noice%20emission%20test%20UNECE.pdf
Alla äldre motorcyklar, amatörbyggda motorcyklar samt de som importerats från tredje land saknas tillverkarskylt. Då gäller gränsen 103 dB(A). För samtliga tillkommer X decibel för mätinstrumentets mätosäkerhet.
Helfordonsgodkänd motorcykel
Har du en nyare motorcykel är den förmodligen helfordonsgodkänd. Då måste vissa delar uppfylla kraven i EG-direktiv, bland annat ljuddämpare. Byter du system, se till att de är märkta med en stämpel som visar att de uppfyller typgodkännandet, se bild här. Har du ett annat avgassystem, kan du föreläggas en registreringsbesiktning i samband med flygande inspektion enligt Fordonsförordningen, kapitel 6, § 29. Det spelar ingen roll att en ljuddämpare klarar ljudnivåerna - saknar den EU-stämpel är den inte godkänd om den är helfordonsgodkänd. Detta kan självklart även hända i samband med en kontrollbesiktning om du har ett avgassystem som inte är typgodkänt.
Saksad från; http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Motorcykeln/Ljud_eller_buller_/
Bikebandit
2012-10-29, 19:28
Welcome W; Ta en titt på godkänd decibel på ramen .. ska vara med ramnumret. Att vara regat för passagerare har inget med db att göra.
Om helfordonsgodkänningen är för solocykel och den senare är ombygd för passagerare är det teknisk sett en amatörbygd motorcykel och är inte länger under helfordonsgodkänningen slik jag tolkar reglene och då är det 103 db som gjelder.
Andra meningar?
Bikebandit
2012-10-29, 19:47
Min registrerades för två från när jag köpte den (ny) men....Polisen gick med 97dB hade jag på ramen .. blev registreringsbesiktning och böter för 500kr!!
Ok.. det endrer jo litt på saken om den også är helfordonsgodkänt för 2.. Jag antog att den kun var godkänd som solocykel opprinnelig.
Brukte endel tid med å diskutera med besiktningsmännen da jag i loppet av april/mai besiktigade min 6 (!) gånger innan jag kom ned på 103db som jag har lov att ha sedan den er från "tredje land"..
Slipper heldigvis det neste gang da Adrenaline thx; har forsynt meg med et originalanlegg.
Såg en Street Bob på blocket för ett tag sedan som hade regats för passagerare och där påstods att den därmed var godkänd för 103 decibel vid besiktning.
Kan det verkligen stämma? Om den är importerad från tredje land så visst men den här verkade inte vara det.
Skulle faktiskt kunna vara sant. Vid regbesiktning för passagerare kan de "glömt" eller ändrat/tagit bort värdet för dB (blå delen), så kanske de kan kringgå det tidigare värdet på detta sätt.
Ramens dB slås ut av regbeviset, den blå delen. Står inget dB angivet i regbeviset, gäller 103dB.
Mattias Y
2012-10-29, 22:05
Nu sitter det det shortshots och Hypercharger på min så om Harry Haffa behagar sig vinka in mig är det högst sannolikt böter och regbes som gäller. Jag hoppas kunna besiktiga hojen med Quiet Baffles och kanske nån enstaka diskboll i rören när det blir dags för en "ordinär" besiktning så att säga och då vore det ju fördelaktigt att ha 103 db att spela på. Kanske inte funkar då jag antar att piporna inte är godkända i vilket fall?
Nu sitter det det shortshots och Hypercharger på min så om Harry Haffa behagar sig vinka in mig är det högst sannolikt böter och regbes som gäller. Jag hoppas kunna besiktiga hojen med Quiet Baffles och kanske nån enstaka diskboll i rören när det blir dags för en "ordinär" besiktning så att säga och då vore det ju fördelaktigt att ha 103 db att spela på. Kanske inte funkar då jag antar att piporna inte är godkända i vilket fall?
Jeg har også hypercharger og shortshots og med bare quiet baffles kom jeg ned på 136db.. så jeg tok de korte rörstykkene som originalt står i enden og surret ståltråd tett rundt dem og puttet de på innsiden av quiet bafflene og da holdt det akkurat de 103db etter at jeg forlangte at de målte når sykkelen stod vendt bort fra bygningen.
De förste målingene var med eksosen rett mot bygningen og det var jo ikke särlig rettferdig.
Edit; det er Big Shots Staggered jeg har og med Short Shots er det ikke plass foran slik jeg gjorde..
Powered by vBulletin® Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.