handdator

Visa fullständig version : Singel eller dualfire?



ultra98
2012-10-26, 13:52
Hallå vänner är det någon som vet om det är singel eller dual tändning på förgasar modeller 98års evo ,jag har köpt på mig lite grejor har orginalspole ifrån en 98 men skulle köpt en singel/dual fire dyna 2000 omställningsbar men fick en för dualfire med mig istället kan jag använda min orginalspole eller?tacksam för hjälp

Jonasbaggen
2012-10-26, 14:42
ultra98: Onatop (El Proffesore) på maskin frågor kan säkert svara dig på detta.

Lasse.S
2012-10-26, 14:49
Hallå vänner är det någon som vet om det är singel eller dual tändning på förgasar modeller 98års evo ,jag har köpt på mig lite grejor har orginalspole ifrån en 98 men skulle köpt en singel/dual fire dyna 2000 omställningsbar men fick en för dualfire med mig istället kan jag använda min orginalspole eller?tacksam för hjälp

Har du två kabel anslutningar på din spole har du en dual, singelfire kräver tre anslutningar, en + och två -

Broder Dalton
2012-10-26, 15:27
Ultra98:
På en förgasarhoj 1998 är det dualfire om det är Softail/Dyna/ FLH utan insprutning

Om det är en FLH Ultra/Road King med Magneti Marelli-insprutn är det singelfire

Om du har en originalspole från en ULTRA 98 (Den stora klossen monterad bakom styrhuvudet)är det alltså single-fire. Sitter en kontakt m 3 kablar Se instr-bok för vad som är front/rear/12V Spolen är på 2,8 Ohm

Du kan alltså inte använda ULTRA 98 single-firespolen till din Dyna 2000 med endast dualfireinställning !

Antingen skaffar du en vanlig 2,8-3 Ohmsspole fr en Softail och monterar och kör DualFire eller byter
tändning till en SingleFire och använder befintl ULTRA 98 singlefirespole

Effektmässigt är det skitsamma

ultra98
2012-10-26, 20:20
Kanon tack för svaren jag har en spole ifrån en softail 98 förgasare också, så då är jag på gott humör igen.Fan vad bra med detta forumvc;

Broder Dalton
2012-10-26, 20:43
OK Vad e d för hoj det ska sitta på? Har du ngn VOES?

ultra98
2012-10-26, 20:52
Hallå igen det är en ultra som äntligen ska bli med förgasare en ny mikuni med adapter så jag kan använda cruise controllen och jag har en voes liggandes också ,pingel soppakran

Broder Dalton
2012-10-26, 21:08
OK Gjorde samma operation på min -96 Electra Marellisprutet suger hårt..
Kör CV 44

Förmodar ett d e en MIK 42 Det sitter 25 lågfart 97 nål 70 accpump och 165 main i en sån original

Skulle gå ner till 20 eller 22,5 på lågfart 50 eller 60 på acc 160 main och lämna 97-nålen i mittläge

MIKarna är bra men grisar ofta ner sig på låg mellan så att man får alltid gå ner i munstycken
+ justera ner acc-pump och gå ner i acc-pumpsmunstycke

Det bästa är att testa på bänk med bra AFR-mätare för att få bra AFR i cruisingfart 2300-4500 rpm
Att konstant köra för fett är INTE bra...

OM du har original HD FLH-headers :kolla in i rören där främre går ihop m bakre. Ofta sticker bakre
röret in främre. Om så ta en hålsåg och rensa!

Om VOESEN är beggad, kolla att den funkar!!

ultra98
2012-10-26, 21:16
Ok ska prova med dina tips ang munstycke och nål inställning vet du någon bra bänkare i skåne eller mellan sverige voesen är ny orginal och till flh,det skiljer visst lite på olika voes,jag har idag monster ovals med trueduals,seh3 cam

Broder Dalton
2012-10-26, 21:28
FLH VOES 5 hG blir bra SE 3 kam blir kanon Avgassystemet helt ok

Som sagt med Mikarna är aldrig problemet att få toppeffekt och bra gassvar
Micklet är oftast att få bort bränsle på låg och mellan så man får krispigt svar och ren gång
på låg-mellanregister.

En del skruvar dit MIK och tycker att det är toppen att motorn svarar kanon när den är helt kall
Detta är en klar indikation på att den går för fett!!

Ang luftskruv : Starta med 2 varv ut, OBS det är en luftskruv= tvärtom mot S&S och Keihin

Bästa bänkkillen är Per Evenson i Tillberga lång erfarenhet , just attityd och BRA priser Tel 0707794774

Lasse.S
2012-10-26, 21:30
mellan Sverige om Göteborg räknas dit så är väl Osten att rekommendera men vill du åka 12 mil till så är Båging på Mek1 en av dom bästa i landet
Ok ska prova med dina tips ang munstycke och nål inställning vet du någon bra bänkare i skåne eller mellan sverige voesen är ny orginal och till flh,det skiljer visst lite på olika voes,jag har idag monster ovals med trueduals,seh3 cam

ultra98
2012-10-26, 21:39
Strålande bra jag tar till mig alla tips jag vill ju inte ha samma ojämna gång som med MM sprutet så stort tack för tips kommer säkert med fler frågor vad det liderthx;

- - - Uppdaterad - - -

Jaja mellan sverige ink*****ar Göteborg, från Malmö och 100 mil norrut då är jag i mittenMPD;

ultra98
2012-10-26, 21:49
Onatop vad menar du med att justera ned acc pumpen

Broder Dalton
2012-10-26, 22:04
Ultra Om du fick med den oranga instruktionsboken till MIKEN så ser du hur du justerar acc-pumpen
(Du kan ladda ner instruktioner annars) Jag brukar köra motorn till arbetstemp. Justera ner accpumpen tills
motorn börjar "snubbla" vid gaspådrag och sen öka på accpumpen tills det svarar fint vid pådrag både
vid frigång och vid acceleration/belastning

PTB: Ursäkta , Osten och Båging är naturligtvis närmare alternativ om man bor i Skåne!

Lasse.S
2012-10-26, 22:10
Jo så är det Onatop. I Stockholm finns ju flera duktiga också, handlar mer om personkemi och förtroende har jag en känsla av ;)

ultra98
2012-10-26, 22:15
Ok tack ska kolla i lådan,annars laddas den hem,Osten har han telnr?

Lasse.S
2012-10-27, 07:23
Tomas "Osten" Håller till i Härryda ca 2 mil utanför GBG . 030131418, 0708261432.

Ok tack ska kolla i lådan,annars laddas den hem,Osten har han telnr?

ultra98
2012-10-27, 11:17
Tack för all hjälpthb;

ultra98
2012-11-26, 11:46
Då har hojen startats med den nya förgasaren,MM sprutet borta äntligen kan bara säga det skulle gjorts för länge sedan ett helt annat svar,känns som en helt annan motor så ni som funderar på samma konvertering tveka inte gör det,om ni har problem med MM sprutet lägg inte ner tid och pengar på det tack alla ni som gett mig tipsthb;

Daniel
2012-11-27, 10:59
Team Aspenryd har väl rätt gott rykte om att bänka harleys i Skåne. http://www.team-aspenryd.se/mai/index.html

http://www.youtube.com/watch?v=tisZdCw7vd4

Miss minner jag mig inte skall denna hojen tillhöra en på detta forumet

ultra98
2013-04-06, 16:43
Hallå då är premiärturen gjord äntligen,Jag vill tacka för tipsen onatop ang injusteringen av miken vilken skillnad på cykeln sprutet skulle jag tagit bort för flera år sen det blev en helt annan gång i motorn så nu ska den upp till Båging för fin justering tack än en gångvc;

Harleylover
2014-05-19, 08:48
Hej broder dalton,jag funderar på att göra som du byta från sprut till förgasare kan du berätta vad som behövs göras tack
hälsn.harlelover
OK Gjorde samma operation på min -96 Electra Marellisprutet suger hårt..
Kör CV 44

Förmodar ett d e en MIK 42 Det sitter 25 lågfart 97 nål 70 accpump och 165 main i en sån original

Skulle gå ner till 20 eller 22,5 på lågfart 50 eller 60 på acc 160 main och lämna 97-nålen i mittläge

MIKarna är bra men grisar ofta ner sig på låg mellan så att man får alltid gå ner i munstycken
+ justera ner acc-pump och gå ner i acc-pumpsmunstycke

Det bästa är att testa på bänk med bra AFR-mätare för att få bra AFR i cruisingfart 2300-4500 rpm
Att konstant köra för fett är INTE bra...

OM du har original HD FLH-headers :kolla in i rören där främre går ihop m bakre. Ofta sticker bakre
röret in främre. Om så ta en hålsåg och rensa!

Om VOESEN är beggad, kolla att den funkar!!