handdator

Visa fullständig version : Sänka Softail bakände?



fe2
2011-04-29, 00:29
Tjena

Har precis köpt en Softail 1988 och jag undrar om de går att sänka själva bakdelen utan att köpa några säkningsdämpare?

En kompis sa att de fanns olika hack man kunde ställa in dämparen som sitter under skärmen/sadeln?

Går de fixa lätt själv i sånna fall?

Tack på förhand

Mvh POntus

custombike
2011-04-29, 07:31
Nä man måste köpa en sänkningssats till den men det är varken speciellt dyrt eller svårt.

Costanza
2011-04-29, 10:05
Går i samma tankar att sänka hojen baktill...
Måste man sänka framtill också eller blir det helt galet att bara sänka 1-2 tum bak?

custombike
2011-04-29, 20:44
Funkar att bara sänka den bak men vill man få den låg så rekomenderar jag att sänka den både fram o bak. Ett kit för både fram o baksänkning ligger på runt 2500:-

Carl-Inge Larsson
2011-04-29, 21:14
Klart en softail skall sänkas :) Men sen handlar det också om vad du är ute efter, hur du kör och om du skjutsar osv. Beroende på val av lösning för sänkningen så får du olika egenskaper.

Att sätta i progressiva sänkningsfjädrar fram är ett riktigt bra lyft köregenskaper, original är gaffeln väl svampig i mitt tycke.

Sänker du hojen både fram och bak så kommer du också att behöva byta stöd eller modifiera det, sänker du bak bara så funkar det nog med originalstödet...

custombike
2011-04-29, 21:57
Sänkt min både fram o bak la in en distans inuti bakfjädern för att få en bättre förspänning så den inte slår igenom så lätt o är helt nöjd

admin
2011-04-30, 21:53
Detta kit kommer från Progressive och funkar bra till Softail, bak. Även Rockermodellerna.
Ligger på dryga tusenlappen i Sverige.

http://www.snakebikes.se/uploads/f64ca151fa2f8828b318f46f849c7d15.jpg_thumb_250x300 .jpg

jale
2011-05-05, 18:26
Köp Öhlindämpare, finns inget bättre. Finns till Softail. Dyrt men dj-vligt bra.

Costanza
2011-06-17, 09:01
Tror jag vann VM i svordomar igår....
Håller på och meckar dit en baksänkningssats(Burly) på min heritage 96a.
dämparna är loss, nu är ju bara problemet att pressa ihop dom en halv tum för att få isär dom.
Det behövs en press för detta så är det nån som har nått tips..Eller någon firma som löser mina problem..
har inte ens hittat något på YouTube som kan hjälpa mig...

admin
2011-06-17, 16:36
Det är en sån här du behöver-...typ ... Borde gå att lösa på nåt sätt...

http://www.psndealer.com/powersportsdlr/images/ec0438/08-5506.jpg

Viljar
2011-06-19, 19:37
Det behövs en press för detta så är det nån som har nått tips...

Åk till någon som har en liten hydraulpress, hur enkelt som helst med rätt grejer.

Viljar
2011-06-19, 19:39
Detta kit kommer från Progressive och funkar bra till Softail, bak. Även Rockermodellerna.
Ligger på dryga tusenlappen i Sverige.

http://www.snakebikes.se/uploads/f64ca151fa2f8828b318f46f849c7d15.jpg_thumb_250x300 .jpg

Eller detta från Arlen Ness, kostar drygt 800:- i SE.
http://www.mach1motorsports.com/eshopprod_cat_7083-16847-39561_product_1145435.ARLEN_NESS_REAR_ADJUSTABLE_L OW.htm

Costanza
2011-06-20, 14:24
Det är en sån här du behöver-...typ ... Borde gå att lösa på nåt sätt...

http://www.psndealer.com/powersportsdlr/images/ec0438/08-5506.jpg

Tack för tipset!
många tankar och funderingar blev det, började nästan att svetsa ihop en saxdomkraft med annat innan jag kom på den bästa idèen...
jag åkte helt enkelt ner till HD-gbg 2km från mig och fick det ordnat för 300kr.....

så slipper jag helt enkeln klanta mig och smätta ut ett öga eller överkäken då allt skiter sig...
återkommer med bilder efter sänkning...

Costanza
2011-06-20, 14:26
Åk till någon som har en liten hydraulpress, hur enkelt som helst med rätt grejer.

Bästa tipset helt klart!!

Plenty11
2011-07-04, 21:43
Måste man lossa massa saker innan man kommer åt dämparna? Eller är de bara o palla upp o börja lossa dem?

admin
2011-07-04, 23:24
Måste man lossa massa saker innan man kommer åt dämparna? Eller är de bara o palla upp o börja lossa dem?

All info finns här!


http://www.youtube.com/watch?v=0jX-Qc-8xxo

Plenty11
2011-07-05, 00:17
suveränt, tack så mycke

roadh
2011-07-06, 20:02
Tjena

Har precis köpt en Softail 1988 och jag undrar om de går att sänka själva bakdelen utan att köpa några säkningsdämpare?

En kompis sa att de fanns olika hack man kunde ställa in dämparen som sitter under skärmen/sadeln?

Går de fixa lätt själv i sånna fall?

Tack på förhand

Mvh POntus
Jobbigt ja har sänksats till en 88

BrotherD
2011-07-30, 17:43
http://www.youtube.com/watch?v=W0INoPeN4Mk

EDIT: Fixade in filmen direkt i ditt inlägg. /Admin

mtf
2011-07-31, 10:28
Bra film! Är de samma visa om man ska sätta på ett progressive drop in kit? För de finns väl till bakänden också? :)

admin
2011-07-31, 10:55
Bra film! Är de samma visa om man ska sätta på ett progressive drop in kit? För de finns väl till bakänden också? :)

Nej, Drop-in kit är för gaffel endast. Man "släpper ner" fjädrar i gaffelbenen, därav uttrycket "Drop-In" :D

Men Progressiva dämpare finns till baken.

Du hittar instruktion Drop-In fram här:

http://harleyforum.se/showthread.php?115-Installera-Progressive-Drop-In-kit...

mtf
2011-07-31, 14:48
Aha okej. Hitta ett kit på bikeline som kosta 2000 som va både fram och baksänk. Men vad är de små fjädrarna till?:jaded:

admin
2011-07-31, 15:00
Original i gaffeln sitter en fjäder och ett rör. I ett Progressivt kit ersätter man röret med den lilla fjädern. Denna ligger överst i benen.

mtf
2011-07-31, 15:40
Ja nu såg jag när jag läste instruktionerna extra noga! Lite sleten här på söndagskvistenSova

admin
2011-07-31, 17:01
Film från PS:


http://www.youtube.com/watch?v=ssyYeEUSVJI&feature=player_detailpage

mtf
2011-07-31, 22:38
Nice! Du har gjort de på din hoj va?

Inget som skrapar i när man ligger lite i kurvorna om man sänker 2.5 bak och 2 fram?MPD;

admin
2011-08-01, 00:24
På en Street Bob hade jag sänkt 2.5" bak och 2" fram, korrekt. En så sänkt hoj är snyggare att titta på en att köra aktivt bör nämnas.

Med framflyttade pinnar slipade jag ner klackarna i kurvorna och blåsen i högerkurvor då jag hade Big Radius 2-2 (dessa pekar ner i marken, tar i för minsta lilla). Rätt farligt eftersom när blåsen tar i, kan dessa lyfta hojens bakdäck från marken och du ligger i diket. st;

Idag skulle jag fortfarande sänka fronten 2" då jag inte gillar för långa gafflar. Bak skulle jag sänka 1".

custombike
2011-08-01, 01:16
Om de skrapar beror mest på hur man kör lyckades skrapa mitt rör på en softtail förra året utan sänkning så i år tar det i annu fortare. Hör av dig om du vill köpa sänkningssatser har nog nägra.

mtf
2011-08-03, 21:23
okey boys! tack för hjälpenthb;

okej custombike de ska jag göra om de blir aktuellt!

jale
2011-08-10, 10:48
Öhlindämparna är ställbara och fruktansvärt bra med superb väghållning men otroligt dyra, tror att en uppsättning går lös på 15 papp drygt.
HD har ju egna sänkningsdämpare i sortimentet som sägs bibehålla riding qality .... någon som vet om de är bra ?
Man vill ju gärna ha en coolare look sänkt men absolut inta så att det inte går att lägga ner och dra i kurvorna .... fotpinnar och ljuddämpare ska ha skrapmärken undertill ro;

Viljar
2011-08-11, 17:55
Inget som skrapar i när man ligger lite i kurvorna om man sänker 2.5 bak och 2 fram?MPD;

Jag har sänkt min X-Bones 2,5" bak och 2" fram, får nästan leda den runt rondellerna... stenhård fjädring, i princip helt stel.
skit att köra med, men vad gör det när det är fränt och går spikrakt i +210 blås..?. ;)

mtf
2011-08-11, 18:01
Haha jaså? :D påverkas körningen mycket om man sänker? Funderar på om jag bara ska sänka bakänden än sålänge:cool:

admin
2011-08-11, 18:28
Haha jaså? :D påverkas körningen mycket om man sänker? Funderar på om jag bara ska sänka bakänden än sålänge:cool:

Det handlar inte bara om att sänka, utan byta till progressiva fjädrar/dämpare, då blir hojen ca 1" lägre parkerad MEN när du sätter dig så sjunker/niger den knappt!
Så körandes har du nog samma höjd som med original, men mycket bättre väghållning. (Glöm inte bra däck).


Probiker...HAHA! :) Känner igen det där, och fan vad snygga de är parkerade :)

Viljar
2011-08-11, 21:39
Probiker...HAHA! :) Känner igen det där, och fan vad snygga de är parkerade :)

Inte bara parkerade... snyggt när det rullar oxå... Slammers Rokks! e;
En Softail i originalhöjd ser ju för fan inte klok ut...

Coax
2012-01-24, 22:09
Det är en sån här du behöver-...typ ... Borde gå att lösa på nåt sätt...

http://www.psndealer.com/powersportsdlr/images/ec0438/08-5506.jpg
En liten notis om ovanstående verktyg.
Funkar kanon att ta isär orginaldämparna med men när man ska sätta ihop dom med sänkningssatsen i så blir verktyget för kort.
Tror dock att detta gäller från 00 och framåt.(kan ha fel här)
Men som sagt hd house fixade ihop dom gratis.

Sänkte hojjen så mycket det gick med arlen ness satsen så nu kör man (nästan) stelben. ro;

jess
2012-01-25, 12:25
Jag har sänkt min X-Bones 2,5" bak och 2" fram, får nästan leda den runt rondellerna... stenhård fjädring, i princip helt stel.
skit att köra med, men vad gör det när det är fränt och går spikrakt i +210 blås..?. ;)
Gissar att det inte är riktigt samma drop-in kit till CrossBonesframgaffeln? ;)
Vad gör man för att få till en sänkning på dom fram?

Viljar
2012-01-25, 16:41
Inget drop-in.. det är en springer. Man byter till kortare fjädrar och lägger i ett par distanser. Kolla Burly.


Gissar att det inte är riktigt samma drop-in kit till CrossBonesframgaffeln? ;)
Vad gör man för att få till en sänkning på dom fram?




Sent from my iPhone using Tapatalk

jess
2012-01-25, 18:27
Jupp, vet ju det, därför jag undrade D;

Men ska kika där då, alltid intressant att se

Deucen
2012-02-05, 01:20
Lowerkit....Zodiak eller White brothers? Vilka tror ni är bäst av dessa fabrikat?

micke fatboy
2012-02-13, 13:46
Har sänkt min bak och det är på gränsen med att det funkar med orginalstödet

Deucen
2012-02-16, 23:31
Tror jag vann VM i svordomar igår....
Håller på och meckar dit en baksänkningssats(Burly) på min heritage 96a.
dämparna är loss, nu är ju bara problemet att pressa ihop dom en halv tum för att få isär dom.
Det behövs en press för detta så är det nån som har nått tips..Eller någon firma som löser mina problem..
har inte ens hittat något på YouTube som kan hjälpa mig...

Tjena!
Skulle just börja joxa med det här, asså...hur fick du bort dämparna, mclyften är ivägen?Smash

xbones
2012-02-16, 23:40
Ska sänka min också tänkte jag. Vi har en kraftig motorlyft så jag funderar på att lyfta hojen med denvic; Funderar på PS dämpare,någon som har andra rekommendationer eller tips?

JohnnyRocker
2012-02-17, 00:27
Hittade detta på ett US forum, alla verkar överens om att det går att ta ut dämparna med lyften placerad långt fram på ramen och lämpligen säkra styret i lyften, utan att att ta bort bakhjulet. tipset nedan om att värma för att mjuka upp loctiten verkar vara en bra grej för att slippa slita hund. Alla verkar ha problemet med sänkningsatserna, bla därför rekommenderar nedanstående skribent byte till sänkta progdämpare i stället.

Dirtybrain (V-twinforum.com):
I would definitely recommend the 422's. I run them on my Softail - installed them myself in about an hour. Easier than the lowering bolts because you won't have to worry about taking your old shocks apart and getting them back together. And to justify the difference in cost, the 422"s are designed to go from stock to 2.5" lower which means that ride quality won't suffer so much after you lower it. Just be sure to install the C-clips as per the instructions. The bolts are simply modifications to your stock shocks which were not designed to be lowered. The bolts work and you bike will handle fine with you on it but you may bottom out a bit with the ol' lady on back (depending on how low you go).

As for all you guys having trouble getting the shock bolts loose - they come from the assembly line with red lock-tite and smacking the crap out of your wrench with a hammer might cause some damage to you or your bike. I went to True Value Hardware and spent about $8 on a propane torch and used it to heat up the bolts. The lock-tite softened and the bolts were easy to remove. One more thing - I didn't have to remove the rear wheel on my '06 either.

xbones
2012-02-17, 00:44
GP;thx;JR! Det är detta jag är inne på. Det får bli 422er!

JohnnyRocker
2012-02-17, 01:01
Väl bekommet, det var lite självhjälp också, det var sänkningsats på önskelistan men nu får det bli kortare progdämpare ist. thb;

xbones
2012-02-17, 01:09
Väl bekommet, det var lite självhjälp också, det var sänkningsats på önskelistan men nu får det bli kortare progdämpare ist. thb; Ja, tror att sänkbultarna är en genväg som inte är optimal. Det menade han i ditt inlägg också.Ok, dämparna kostar lite men smakar det så......vic;

JohnnyRocker
2012-02-17, 01:16
Helt rätt, kompromisser är alltid halva vägen, de kostar att ligga på topp vc; (Hoppas ViLa läser LM;)

xbones
2012-02-17, 01:22
Helt rätt, kompromisser är alltid halva vägen, de kostar att ligga på topp vc; (Hoppas ViLa läser LM;) thb;:D

Coax
2012-02-20, 21:09
Hittade detta på ett US forum, alla verkar överens om att det går att ta ut dämparna med lyften placerad långt fram på ramen och lämpligen säkra styret i lyften, utan att att ta bort bakhjulet. tipset nedan om att värma för att mjuka upp loctiten verkar vara en bra grej för att slippa slita hund. Alla verkar ha problemet med sänkningsatserna, bla därför rekommenderar nedanstående skribent byte till sänkta progdämpare i stället.

Dirtybrain (V-twinforum.com):
I would definitely recommend the 422's. I run them on my Softail - installed them myself in about an hour. Easier than the lowering bolts because you won't have to worry about taking your old shocks apart and getting them back together. And to justify the difference in cost, the 422"s are designed to go from stock to 2.5" lower which means that ride quality won't suffer so much after you lower it. Just be sure to install the C-clips as per the instructions. The bolts are simply modifications to your stock shocks which were not designed to be lowered. The bolts work and you bike will handle fine with you on it but you may bottom out a bit with the ol' lady on back (depending on how low you go).

As for all you guys having trouble getting the shock bolts loose - they come from the assembly line with red lock-tite and smacking the crap out of your wrench with a hammer might cause some damage to you or your bike. I went to True Value Hardware and spent about $8 on a propane torch and used it to heat up the bolts. The lock-tite softened and the bolts were easy to remove. One more thing - I didn't have to remove the rear wheel on my '06 either.

tyckte definitivt inte att bultarna satt så hårt som är beskrivet här.
på med en ring nyckel och smacka till med hammaren så va dom loss.
sen att den går i botten med frun på, njae min går i botten med bara mig på vc; då sänkte jag den dock max.
Angående lyften så lyfte jag upp hojjen sen pallade jag upp den på ett par 5"2" reglar så stog den stadigt och jag kunde få ut dämparna ganska enkelt.

mtf
2012-02-21, 21:32
Fan 7 lög för ett par dämpare, tänkte köpa ett par nya dämpare på Bikeline lite längre fram i vår. Kostar 1800.

Hur mycker skillnad är de egentligen på BRA dämpare som 422 och vanliga Orginal eller B dämpare?

Coax
2012-02-21, 22:04
Kör man harley för vägegenskapernas skull? ;)

indy 500
2012-02-21, 22:59
Har sänkt hela cykeln, Har käkat på mig 15 pannor i vinter. Förenade nytta med nöje! Tippar att det gör 4 cm

mtf
2012-02-22, 10:12
Kör man harley för vägegenskapernas skull? ;)

Kanske inte Coax :) Men de är kul och leka lite sporthoj i kurvornaMPD;

Så de spelar ingen större roll på väghållningen med halv bra dämpare och feting bra dämpare?

Coax
2012-02-22, 19:06
fråga inte mig jag sänkte min så mycket så det är så nära stelt man kan komma. vc;

xbones
2012-02-22, 20:04
Tjena! Ska sänka mest för det estetiska men när jag ändå ska göra det så kan jag göra det riktigt. Och få eventuellt bättre väghållning samtidigtthb;

53/74
2012-02-22, 20:10
Har sänkt hela cykeln, Har käkat på mig 15 pannor i vinter. Förenade nytta med nöje! Tippar att det gör 4 cm

genialt Indy thb;

xbones
2012-02-22, 20:14
Har sänkt hela cykeln, Har käkat på mig 15 pannor i vinter. Förenade nytta med nöje! Tippar att det gör 4 cmTaskiga fjädrar? Hojen sjunker 4cm av 15 kgfrv;

mtf
2012-02-23, 10:23
fråga inte mig jag sänkte min så mycket så det är så nära stelt man kan komma. vc;

Låter fint haha:D Hur mycket sänkte du? Tänkte sänka min 2-2.5 bak bara. Har du sänkt fram med? Test kört om de blev nån skillnad på köregenskapen?

Coax
2012-02-23, 20:48
har tyvärr inte provkört den än. Tror att max är 2,5" med ness sänkningssatsen men den är så nära botten man kan komma.
Har väntat på mitt sänkningskitt från progressive till gaffeln halva vintern nu men har inte fått det. Den kommer att sänkas 2" fram så fort jag får grejjerna.

mtf
2012-02-29, 11:31
Låter fett! Då blir de vägskrap på Big Radiusen då:D Du kanske kan skriva om du tar en tripp och se hur den känns..