handdator

Visa fullständig version : Montera av bensintanken på en Heritage ?



Tompa
2012-10-16, 19:12
Tjena !
Är det lätt att montera av bensintanken på en Heritage FLSTCI 2001?(Insprutning)
Hur gör man lättast och vad bör man tänka på ?

MVH Tompa

hegtor
2012-10-16, 20:00
Det er temmelig rett fram.. pass på at wirar ikke kommer i klem og se til at den gummitingen de er omsluttet av er "låst". Om bensinkranen er av så kan den väre litt tricky å montere og du må ta deg tid til å se hvordan den festes evt se i verkstedhåndboka. Husk slangeklemmer på gummislangen som förer bensin mellom tankhalvarna.

mr.andersson
2012-10-21, 11:35
Ett par tips!! Förbered en plast där du kan lägga tanken när du plockat av den. (innan du börjar jobba)
sen lägger du en skyddande grov trasa eller annat likande skyddande material uppe på främre toppen (mellan tanken och toppen) innan du lyfter av och sätter tillbaka tanken!!
Annars har du fula skrapmärken uppe på toppen (ventil kåpan) gjorda av slang klammorna som sitter under i framkant.
För att dränera tanken på en insprutad hoj är det lättast att lossa slangen på vänster sida under tanken i framkant, som går under ramen.
Ha en stor tratt eller annan lösning till hands, som leder ner bensinen ner i en bensindunk, men räkna ändå med lite spill så lägg trasor och papper på golvet under hojen.
Elkontakter och övriga detaljer är väldigt enkla att få bort om du har en vän med dig som kan lyfta och hålla i grejerna medans du kopplar isär.
Särskilt tankmätarkontakten är pillig att få bort om du inte har någon som lyfter upp och håller i tanken.
Jobba sakta och metodiskt och fota varje steg om du känner dig osäker... då kan du alltid backa bandet.

JohnnyRocker
2012-10-21, 11:52
Är det någon som enkelt kan beskriva tankmätaren, min verkar krångla (=fastnar i full-läget ända till den är under halvtank) till och från, särskilt vid fulltankningar?

mr.andersson
2012-10-21, 13:44
På en EFI cykel bränslepumpen och "flottören" en enhet. När du fyller på bränsle stiger flottören på samma sätt som en toalett flottör...
Bränslemätaren har 3 trådar som är anslutna till bränslepumpen & flottören i tanken, det finns en mekanism som får flottören att bestämma bränsle nivå.
Det är alltså en mekanisk lösning som är monterad i tanken som ibland kärvar, det är sällan som det är elektroniskt fel, nästan alltid mekaniskt.

Detta är en rak översättning från HD forum i USA... ej bekräftad info från säker källa..
Hoppas att detta hjälper.
______________

JohnnyRocker
2012-10-21, 17:07
Kanon, tack. mr A :)

Det jag nu undrar är hur man kommer åt mekanismen (flottören), någon sprängskiss? Gissar den är i vänsterdelen, borde vara typ ett rör som skruvas ur underifrån, eller är den ihop med "Bensinkranen"?

frv;

Pulare
2012-10-21, 19:59
Kanon, tack. mr A :)

Det jag nu undrar är hur man kommer åt mekanismen (flottören), någon sprängskiss? Gissar den är i vänsterdelen, borde vara typ ett rör som skruvas ur underifrån, eller är den ihop med "Bensinkranen"?

frv;
Den sitter under din tankmätare om det är en förgasar tank. Är det en insprutare så får man ta bort hastighetsmätare konsolen och därunder sitter det en lucka som man får ta bort sedan kommer du åt pump och flottören till mätaren.

Din är en 04:a om jag mins rätt? Sprängskiss på denna sida så kolla om det stämmer. http://www.jerseyh-d.com/Components.aspx?model=Softail&year=2004&part=1855
http://www.jerseyh-d.com/Components.aspx?model=Softail&year=2004&part=1854

WideGlide
2012-10-31, 14:36
Detta är ju en av de saker jag tänkte be dej om hjälp med på Tisdag mr andersson. *l* Vi ses.....