handdator

Visa fullständig version : Mitt shovelhead -79 Projekt



Tuna
2012-10-14, 23:00
Hej !

Vill börja med att säga att jag är helt ny här på forumet och i HD branschen.
Kan inte mycket om HD eller motorcyklar i allmänhet, det närmaste jag kommer är väll att ha skruvat lite moppar i ungdomen.
Har en hel del Idéer och visioner för min HD som jag hoppas kunna förverkliga genom att lära mig själv så mycket jag kan och
genom hjälp som jag kan få från andra.

Tänkte starta den här tråden för att visa hur mitt projekt fortskrider och för att förhoppningsvis kunna få lite hjälp med tips
från alla er kunniga här på forumet.

Det enda jag vet om min HD är att det är en shovelhead från 1979, men som jag förstått det så finns det en rad olika modeller
av dessa så jag skulle vilja ha lite hjälp att definiera lite mer detaljerat vilken exakt modell det är och gärna om
någon har en bild på hur den ser ut i original.

92079208

Mvh
Johan

admin
2012-10-14, 23:11
Välkommen hit och kul med en Shovel. Du bör kunna plocka ut en hel del info via ditt ramnummer (VIN)
Testa i denna tråd gällande VIN-ID

http://harleyforum.se/showthread.php?226-VIN-Decoder!-(Vehicle-Identification-Number)&highlight=vin+nummer

westerstroming
2012-10-15, 11:40
Snyggt stuk på hojen! Verkar som ett kul projekt! Vad är tänkt att du ska göra med den?

Machine head
2012-10-15, 22:49
Ska bli kul att se vad du gör med den! Mycket foton!

Adrenaline
2012-10-17, 18:53
Skulle man våga sig på en gissning skulle ja säga en strippad electra glide. Just med tanke på elstart
och fästen för fotplattor på ramen. Men mycket kan ju ha hänt sedan 1979 :)

Kör hårt!

Broder Dalton
2012-10-17, 20:26
1 CV 40 förgasare m bra filter
2 Just tändning typ S&S Super Stock med VOES
3 Just system typ 2-2 med slipons eller klassiskt Cycle Shack Inga dragpipes

admin
2012-10-19, 00:46
Här har du en Shovel att hitta idéer från:

https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc7/383400_509167385777537_1874059248_n.jpg

TCKalle
2012-10-19, 17:39
Dragbar och släta kåpor i stället för döskallegrejorna

admin
2012-10-19, 18:22
En till 79:a

http://www.a79.com/wp-content/uploads/2012/03/bankrobber22sm_thumb.jpg

Tuna
2012-10-19, 23:50
Hej igen !

Har varit bortrest ett par dagar men nu är jag tillbaka.

Får börja med att tacka för den fina responsen och alla tips , mycket uppskattat.
Ska skaffa lite bilder och fundera lite, återkommer inom kort med mina ideer.

cybercount
2012-10-19, 23:53
ser fram emot att se hur det utvecklas

Tuna
2012-10-20, 00:04
Välkommen hit och kul med en Shovel. Du bör kunna plocka ut en hel del info via ditt ramnummer (VIN)
Testa i denna tråd gällande VIN-ID

http://harleyforum.se/showthread.php?226-VIN-Decoder!-(Vehicle-Identification-Number)&highlight=vin+nummer

Fungerade tyvärr inte då det var årsmodell innan 81 samt att mitt nummer var kortare än 17 siffror , synd att det inte fungerade men får tacka för tipset i alla fall.

admin
2012-10-20, 00:31
Fungerade tyvärr inte då det var årsmodell innan 81 samt att mitt nummer var kortare än 17 siffror , synd att det inte fungerade men får tacka för tipset i alla fall.

Hmm. det ska funka, kanske en annan VIN-kollare kan funka. Min polare har oxo en 79:a, hittade all info på nätet via VIN, ska se om jag hittar en annan.

admin
2012-10-20, 00:40
Han sa att om du skickar han ditt VIN-nummer kan kan kolla till dig. Kontakta mig via PM isåfall ska du få mailadressen.

Tuna
2012-10-22, 13:35
Hej igen.

Här kommer lite mer bilder på min HD.

9320932193229323

Fick tips på Cv40 förgasare och bättre tändning, hur viktigt är det med en sådan uppgrade ? är det något som i princip alla gör eller är det
bara för de som vill ha det lilla extra ?

Ska försöka lägga upp lite mer tankar kring hur jag vill att HD:n ska bli med lite bilder mot kvällningen.

Tuna
2012-10-22, 23:43
Hej igen

här kommer lite bilder som jag hittat på nätet som beskriver hur jag vill att den ska bli.
932493259326

Vad det gäller färger så tycker jag att det är riktigt läcker med de blåa färgerna ihop med det mattsvarta så jag ska försöka göra något
liknande på min fast med annan egen designad logga på tanken.

Vad det gäller stuket så vill jag att den ska se ut som den gröna HD:n med pricken på tanken förutom styret. Styret vill jag ska se ut
som det på den sista bilden dvs den som det står 101 på.

Nu kanske ni har fått en liten uppfattning om hur jag har tänkte det hela, kom gärna med synpunkter.

Mvh
Johan

Broder Dalton
2012-10-23, 09:05
Tuna

Om man med enkla medel kan få hojen att starta/gå bättre är det enl in mening väl investerade pengar..

Beg CV 40 med rätt bestyckning och BRA luftrenare = Startar lättare, går jämnare, tar mindre soppa
Bra tändning= Se ovan (Visst, brytare funkar men det är 2012 nu....)
Bra avgas= Se ovan Dragpipes/korta raka för ett jävla väsen och dödar allt vrid i midrange

Just My 2 cents En del tycker det är roligare att lägga deg på Döskalleluftrenare, fåniga styren och Kinesjunk...

Tuna
2012-10-23, 21:29
Tuna

Om man med enkla medel kan få hojen att starta/gå bättre är det enl in mening väl investerade pengar..

Beg CV 40 med rätt bestyckning och BRA luftrenare = Startar lättare, går jämnare, tar mindre soppa
Bra tändning= Se ovan (Visst, brytare funkar men det är 2012 nu....)
Bra avgas= Se ovan Dragpipes/korta raka för ett jävla väsen och dödar allt vrid i midrange

Just My 2 cents En del tycker det är roligare att lägga deg på Döskalleluftrenare, fåniga styren och Kinesjunk...

Är väll av samma åsikt som dig vad det gäller tankesättet så det blir absolut en cv40 och tändning där emot så är jag såld på
Dragpipes vad det gäller utseendet.

Har insett att jag behöver följande :

1. Ny gaffel, en springer gaffel, det heter väl så ? vad behöver jag ? antar att det finns en rad längder, lutningar och vinklar i olika märken.

2. Nytt styre. Vill ha ett sådant som man ser på bilden i mitten, vad heter den modellen ?

3. Nya släta kåpor i stället för döskallegrejorna, vad köper man dessa och vad rekommenderas ?

4. skulle även vilja ha några snygga kanske lite mer ovanliga Dragpipes i mattsvart.

5 S&S Super Stock med VOES , var köper man detta till min modell , länk ?

Tacksam för hjälp och tips , som ni nog förstått så är jag helt novis så ni får ha lite överseende med det :)

Mvh
Johan

Broder Dalton
2012-10-23, 21:48
S&S Super stock tändn hos KARLING tel 08-58887960 Han kan säga vilken model du ska ha

Alteranativ kan vara Daytona Twin Tec 1005, (Går att ställa för kick den åxå)

Tuna
2012-10-23, 21:53
Daytona Twin Tec 1005 lät inte helt fel kan ju vara kul att köra med kicken också :) det ska jag se över :) tack för tipset !

Broder Dalton
2012-10-24, 21:26
Tuna

Vad jag menade var att BÅDE S&S Super Stock och Daytona går att ställa i kickläge!

Tuna
2012-10-24, 21:44
Hej igen.

Ok då är jag med :) du som ser ut att ha lite koll på det hela har du några andra tips vad det rör de andra punkterna på min lista :) ?

Mvh
Johan

Broder Dalton
2012-10-25, 05:56
Nej , jag är en ren funktionsnörd, "estetik" är inte min grej! Mvh O

Tuna
2012-10-28, 18:45
Hej igen

Nu har de monteringen börjat :)

9361

Skulle plocka ur motorn hade jag tänkt men blev lite fundersam hur man lättast får isär länken mellan
låda och motor, behöver man ta isär den eller kan man så att säga lyfta av hela kåpan med allt intakt i.
svårt att förklara men jag skickar två bilder på vad jag menar
93629363

Tacksam för lite tips, som sagt är helt novis på detta :)

hegtor
2012-10-28, 18:51
Jeg vet heller ingenting om saken,men verkstedhåndboken vet nok.. du kan laste den ned gratis her; http://www.filestube.com/s/shovelhead+manual

Tuna
2012-10-28, 19:00
Tack för tipset.

Jag har laddat ner den och kollat lite snabbt och som jag förstår det så måste man blocka ner allt dvs koppling kedja m.m.
för att få isär motor och låda dvs det går inte bara att lyfta av hela kåpan.

Adrenaline
2012-10-28, 19:01
Du måste ta lös transkedjan och kopplingen också om du ska ha lös lådan från ramen.
Du behöver också en avdragare för få lös kopplingskorgen.

Broder Dalton
2012-10-28, 19:51
Om Du bara ska lyfta ur motorn räcker det om Du lossar compensating sprocket och de 4 st 5/16
UNC-skruvar som håller innertrans mot motorblocket. Dra motor lite åt höger och vicka upp den + lyft ur
Släpp lite på 3/8" som håller lådan mot växellådsplattan först så du kan vinkla ett par mm
Funkar om Du inte vill riva kopplingen men det kan IOFS var lika bra att riva och kolla den
Som Adrenaline skriver: avdragare till kopplingen är ett MÅSTE Den kan sitta som faan...

Tuna
2012-10-28, 23:51
riktigt bra tips , tack så mycket. var får man tag i en avdragare ? hur ser de ut ?

hegtor
2012-10-28, 23:55
ungefär såhär;

http://www.plantins.se/product_images/woll/56002010_jpg72og.jpg

Billig här; http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Avdragare/Avdragare-2-armad-20339/

Tuna
2012-10-28, 23:58
snabba puckar ! tackar ! :)

Broder Dalton
2012-10-29, 08:17
Tuna
Jag skulle INTE ge mig på kopplingsnavet med den typ av 2 kloig ***KO-avdragare som visas ovan
Kolla m BikeLine, dom säljer en avdragare som är avsedd just för HDs gamla 3-fingers och 5-fingers BikeLine Part nr 90-311
kopplingsnav. Kostar ett par hundringar.

O

Tuna
2012-10-29, 10:24
Tuna
Jag skulle INTE ge mig på kopplingsnavet med den typ av 2 kloig ***KO-avdragare som visas ovan
Kolla m BikeLine, dom säljer en avdragare som är avsedd just för HDs gamla 3-fingers och 5-fingers BikeLine Part nr 90-311
kopplingsnav. Kostar ett par hundringar.

O

Klockrent !!!! nu är den beställd , stort tack !

Hd1340
2012-10-29, 20:03
dom där 2 kloiga avdragarna är ingen höjdare,jag gjorde en egen avdragare tog en halvtimma å snickra ihop en stabil avdragare

Tuna
2012-10-29, 21:13
Tack alla som engagerar sig och kommer med olika tips ! :)

Någon som har koll på det här med styren och reglage ? skulle behöva lite tips.
skulle vilja ha ett styre likadant som det på den här cykeln fast i svart :
93949395

Även tips på snygga mattsvarta reglage skulle uppskattas.

admin
2012-10-29, 21:47
Tack alla som engagerar sig och kommer med olika tips ! :)

Någon som har koll på det här med styren och reglage ? skulle behöva lite tips.
skulle vilja ha ett styre likadant som det på den här cykeln fast i svart :
93949395

Även tips på snygga mattsvarta reglage skulle uppskattas.

Dessa kan du köpa lite här och var. Early Springerstyre med inbyggd krona. Finns en uppsjö av modeller och svart eller krom.

http://www.clubchopper.com/forums/attachments/shop-talk/13823d1126884578-springer-handle-bars-connection-springerbars.jpg

admin
2012-10-29, 21:48
Här har du ett svart:

http://www.motorcycle-dynamics.nl/p/new-harley-davidson-parts/Mirrors,-handlebars-and-cables/Handlebars/EARLY-SPRINGER-HANDLEBAR,-INLINE,-BLACK_30281.html

http://www.motorcycle-dynamics.nl/i/EARLY-SPRINGER-HANDLEBAR,-INLINE,-BLACK_30281.jpg

Tuna
2012-10-30, 01:27
Här har du ett svart:

http://www.motorcycle-dynamics.nl/p/new-harley-davidson-parts/Mirrors,-handlebars-and-cables/Handlebars/EARLY-SPRINGER-HANDLEBAR,-INLINE,-BLACK_30281.html

http://www.motorcycle-dynamics.nl/i/EARLY-SPRINGER-HANDLEBAR,-INLINE,-BLACK_30281.jpg

Tack för tipsen,,, tyvärr så var jag lite otydlig så det blev ett missförstånd, får be om ursäkt för detta, behöver ha samma typ av styre men som passar till min gaffel. vet inte vad det heter men ni kan se gaffeln och fästet till styret på min rivningsbild

admin
2012-10-30, 10:53
Aha ok :)

Du kan köra ett som ibland kallas Knucklestyre, finns i svart. Monterade ett sånt på polarens Street Bob nedan, han var mycket nöjd med känslan. Du får byta din höga risers mot lägre.

http://i476.photobucket.com/albums/rr130/bosken_bobber/Jens%20Street%20Bob/DSC00608.jpg

http://i476.photobucket.com/albums/rr130/bosken_bobber/Jens%20Street%20Bob/DSC00603.jpg

Tuna
2012-10-30, 13:56
nice ! snygg cykel ! var precis ett sådant styra jag var ute efter ,, ska googla lite på Knucklestyre se om jag hittar något :)

Tuna
2012-11-01, 23:49
Hej igen !

Det rullar på med demonteringen, snart bara motorn kvar :)

9451

hittar inget sådant styre i svart , admin hade du någon länk till det som du visade på bilden ?

Mvh
Johan

Tuna
2012-11-02, 23:24
Nu är motorn ur plockad, nu är ramen snart ren :)

9493

tänkte jag skulle försöka mig på att gå igenom motorn själv , men lådan skulle jag nog vilja lämna bort för genomgång.

Någon som har tips på någon som är bra och billig ? fortfarande intresserad av länk på var man köper dessa styren som jag är ute efter.

Tacksam för svar.

Mvh
Johan

Lasse.S
2012-11-02, 23:29
Klarar du ta isär o kontrollera motorn är jag tvärsäker på att du fixar lådan med för den är bra mycket enklare

Nu är motorn ur plockad, nu är ramen snart ren :)

9493

tänkte jag skulle försöka mig på att gå igenom motorn själv , men lådan skulle jag nog vilja lämna bort för genomgång.

Någon som har tips på någon som är bra och billig ? fortfarande intresserad av länk på var man köper dessa styren som jag är ute efter.

Tacksam för svar.

Mvh
Johan

Tuna
2012-11-02, 23:32
Klarar du ta isär o kontrollera motorn är jag tvärsäker på att du fixar lådan med för den är bra mycket enklare

Ja du kanske har rätt ,, man kanske skulle göra ett försök ändå. finns det någon video eller liknande med lite instruktioner som en hjälp på vägen ?

Lasse.S
2012-11-02, 23:39
en verkstadsbok kamera och lite tålamod så är du hemma ;) det är inte så att det trillar ut masa delar när man tar isär den.

Ja du kanske har rätt ,, man kanske skulle göra ett försök ändå. finns det någon video eller liknande med lite instruktioner som en hjälp på vägen ?

Broder Dalton
2012-11-03, 10:10
OK
"Gå igenom motorn" Vad är planen? Gick den ok förut? Skramlar? ryker? komptest OK?

Att riva ner bara för att "bara kolla runt lite", byta packningar och sätta ihop kan bli en massa jobb i onödan..

På en 79 Shovel hittar du garanterat ligger utanför spec och ¨då är frågan: Hur långt ska du gå?

Botten delen på en sån där brukar gå länge Du bör ha 4.125" slag x 3.500" borr om det är en -79 = 1340 cc
HD plockade ihop lite hipp/happ 78-79 så det KAN vara 3 31/32" slag = 1200 cc åxå men troligen inte
Du får väl kolla och åxå se vilka kolvar med vilket komp som sitter i den

På en sån där hirk som haft 14 ägare kan det ha micklats en del....

Ner, kolla runout på vev-pinion/driveshaft, (byt P-box på driveshaft+ sätt åt rätt håll ber på om du har våt/trans/torr/belt Stakar raka? kolvbultsbussningar i stakar? Kolvar /ringar/kolvspel? Koll oljepump-repor i hus, ventiler/plungers-byt gummi-p.box t driveshaft i pumphus. Kam? axialspel? Bussning i strut? lyftare? (Svag punkt på Shovel)
Toppar? Ventiljobb? Vippor? bussningar? axialspel?

Som den Alltid Förträfflige Her PTB 59 skriver: Handbok!!! kolla gärna m nån OldTimer som kan Shovel
och tänk efter hur djupt tag du vill ta i plånkan...
Jag renoverade en 84 i somras , blev mycket bra men ngt dyrare än vad ägaren tänkt sig...

Tuna
2012-11-03, 10:34
OK
"Gå igenom motorn" Vad är planen? Gick den ok förut? Skramlar? ryker? komptest OK?

Att riva ner bara för att "bara kolla runt lite", byta packningar och sätta ihop kan bli en massa jobb i onödan..

På en 79 Shovel hittar du garanterat ligger utanför spec och ¨då är frågan: Hur långt ska du gå?

Botten delen på en sån där brukar gå länge Du bör ha 4.125" slag x 3.500" borr om det är en -79 = 1340 cc
HD plockade ihop lite hipp/happ 78-79 så det KAN vara 3 31/32" slag = 1200 cc åxå men troligen inte
Du får väl kolla och åxå se vilka kolvar med vilket komp som sitter i den

På en sån där hirk som haft 14 ägare kan det ha micklats en del....

Ner, kolla runout på vev-pinion/driveshaft, (byt P-box på driveshaft+ sätt åt rätt håll ber på om du har våt/trans/torr/belt Stakar raka? kolvbultsbussningar i stakar? Kolvar /ringar/kolvspel? Koll oljepump-repor i hus, ventiler/plungers-byt gummi-p.box t driveshaft i pumphus. Kam? axialspel? Bussning i strut? lyftare? (Svag punkt på Shovel)
Toppar? Ventiljobb? Vippor? bussningar? axialspel?

Som den Alltid Förträfflige Her PTB 59 skriver: Handbok!!! kolla gärna m nån OldTimer som kan Shovel
och tänk efter hur djupt tag du vill ta i plånkan...
Jag renoverade en 84 i somras , blev mycket bra men ngt dyrare än vad ägaren tänkt sig...


Jag köpte "cykeln" som lite av ett repobjekt. Utgångsläget var följande .

Enligt förra ägaren såg det ut som så att "cykeln" hade stått i garaget och inte blivet startad på 2 år, det som inte
var monterat var div el, startmotor samt oljetank men allt fanns med, "bara att skruva ihop".

Det var vad förra ägaren sa och det inser väl jag också att man får ta med en nypa salt och med tanke på att jag inte kan så mycket om motorcyklar så får man väll se det som en liten chansning.

Jag gillade stuket på cykeln och jag fick den till ett "bra" pris samt att jag har en vilja att lära mig att skruva och jag gillar att ha något nytt att fördjupa mig i och lära mig. Jag kör enligt devisen att får man lite hjälp och har viljan så kommer man långt och om man i slutändan inte klarar av det eller tröttnar går det alltid att lämna iväg.

Det var lite om bakgrunden till själva köpte, nu till mina planer med motorn och lådan.

Min plan är inte att tokrenovera motorn till nyskick men med tanke på som du själv skriver "På en sån där hirk som haft 14 ägare kan det ha micklats en del...." så vill jag som är lite småpedant endast försäkra mig om att allt är i sin ordning och i bra skick. Dvs jag vill ta isär motor och låda se efter så att allt är ok och ev byta de slitdelar som behöver bytas. Som sagt har ju ingen aning om hur motorn är i skicket.

Lite så går väl mina tankar. kom gärna med synpunkter , vill som sagt lära mig.

Tuna
2012-11-10, 02:50
Hej igen !

Här kommer en liten update:

Har köpt nytt styre och nya risers (tack för tipset admin)
Har även köpt en komplett packningssats till motorn.

Skulle nu behöva lite hjälp med tips på delar :

Är uter efter lite nya covers i stället för "döskalle" prylarna tips på bra ställen där man kan köpa covers eller där de tillverkar efter beställning.

Skulle även behöva nya muttrar till shovelhead motorn de som sitter på toppen. vet inte vad de heter men jag skulle vilja ha sådana där "droppformade" muttrar. Var köper man dessa till bra pris ?

Mvh
johan

admin
2012-11-10, 03:00
Kolla med Pete på Rocket Bobs (http://rocketbobs.biz) (England), het på Shovel samt gör kåpor på beställning
http://rocketbobs.biz/shop/index.php?route=product/product&path=62&product_id=74.

https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/398787_379728968750396_328667172_n.jpg

http://rocketbobs.biz/shop/image/cache/data/Engine/clutchcover1-600x600.jpg

http://rocketbobs.biz/shop/image/cache/data/Engine/DSC_0115-600x600.jpg

Adrenaline
2012-11-10, 11:49
If it aint broken, dont fix it.

Tuna
2012-11-13, 22:05
If it aint broken, dont fix it.

If it aint perfect ,fix it.

If it aint just the way you want it, be creative and make it real !

Foc

slycke
2012-11-14, 08:17
Ang covers så har du ju i vårat grannland Finland dessa otroligt seriösa killar:
http://www.mdnengineering.com/
Jag har köpt alldeles för mycket roliga delar från dom...thb;

Tuna
2012-11-14, 23:34
Hej alla !

Tack för de bra tipsen ! slycke och admin !

otroligt bra att man kan få hjälp med tips på delar. För mig så är det otroligt svårt när man ska skaffa delar som inte är original att veta vad som
passar och inte passar till mina originaldelar och de delar som inte är original.

nu lite nya efterlysningar :

behöver följande :

allt som sitter på styret, dvs handtag ,kopplingsgrepp,bromsgrepp,reglage, wire m.m.

hade tänkt mig följande stil :
96299630

allt ska passa till styret som jag köpt samt vara i svart skulle uppskatta tips med stor tacksamhet.

Tuna
2012-11-24, 19:24
Nu är motorn så gott som nedplockad :)

Har märkt att jag skulle vilja byta ut lite bultar och muttrar , var köper man dessa billigast och smidigast ?

Har lite funderingar på om jag skulle byta kolvar också, om det behövs ? Loppen i cylindrarna ser bra ut men kolvarna är jag lite osäker på.
Kanske räcker att byta kolvringar ? Postar ett par bilder på kolvarna ur olika vinklar så kanske någon vänlig "expert" kan ge ett utlåtande.
97479748974997509751

sen hur fasen får man upp dessa bultar ?
9752

Mvh
Johan

Adrenaline
2012-11-24, 20:04
Det är snudd på omöjligt avgöra om kolvarna är dålig på bild, utan kräver mätning för veta exakt. Nu såg dom väl använda så jag skulle nog bytt ändå.
Bultarna till lyftarhusen öppnar du med en 1/4" tolvkantig hylsa eller nyckel.

Machine head
2012-11-24, 20:51
Nu är ju inte jag den nördigaste inom motor. Men jag hade köpt nya kolvar. Inte så dyrt och lika bra. Men först mäta och kolla cylinderloppen med en hålindikator och kolla efter vändmärken. Om loppen är runda och fina räcker det att köra med en flexihone annars får man hena.

Broder Dalton
2012-11-24, 20:54
Som Adrenaline skriver: Helt omöjligt att konstatera utan att mäta. Kolvar slitna? Lopp ovala/koniska?
Om ringbyte =Hona PÅ RÄTT SÄTT!!! (Se S&S info ang stenar och tillåtet max-spel)
Om kolvbyte= borrning /sätt spel
Tänk även på att det bytts kolvar gnm åren = olika höjd på kolvdomen= olika komp
Finns allt mellan 7,4 upp till 9+ På en sån här gammal hirk ska inte ge sig fan på
att det sitter originalkolvar!

När man köper muttrar t.ex till cylinderfot bör man använda HD S&S, Colony eller likn med rätt hårdhet!
Hade ett ex i våras på ngn som köpt tjusiga kupolmuttrar i kromat blötjärn som vek sig med påföljd att
den läckte som ett såll vid cylinderfoten= isär med hela skiten och byta packningar!!!!

Tuna
2012-11-25, 01:19
Tack så mycket för alla tipps, mycket uppskattat då jag är beroende av hjälp från andra för att kunna ro detta
projekt i land.

Som jag tidigare har nämnt så är jag en glad nybörjare som håller på för att jag tycker det är kul och för att jag
försöker lära mig skruva. Där av kan jag har svårt att hänga med på alla termer så som hålindikator,vändmärken,flexihone,
hena,m.m. Var gärna lite övertydliga så jag kan förstå.

Om jag förstått det hela rätt.

1. Kolla cylinderloppen med en hålindikator. (googlade lite på hålindikator ser ut att vara riktigt dyra prylar så jag antar att jag lär låna en av någon eller lämna iväg det hela)
2. Om cylinderloppen är ok så Hona PÅ RÄTT SÄTT!!! (Se S&S info ang stenar och tillåtet max-spel) länk till denna info ?
3. byt kolvar eller ringar.
4. sätt ihop

Tror det blir så att jag byter kolvar i vilket fall för att vara på säkra sidan. Finns tydligen som
ni skriver olika kolvar för olika komp samt olika märken, vad rekommenderas för en rimlig peng ?

Som sagt inte en aning om det är org kolvar eller inte , de är ca 86.6mm i alla fall . det går inte
att se på bilderna om det är org eller inte ? eller de kanske är väldigt lika varandra.

Mvh
Johan

Broder Dalton
2012-11-25, 10:59
Tuna
Ta med den isärtagna motorn till Karling, lägg ett par spänn och få följande kollat:

1 Vev - runout pinion+ drive shaft Stakar raka? Kolvbultsbussningar? Alla gängor OK Ny P-box Drive-Shaft!
2 Oljepump Hus OK? Lilla p-box i pumpen OK ? Plungers + kula?
3 Breather? Om plast = byt till stål
4 Bronslagring t kam i strut OK ? Byt inre kamlager !!!
5 Mät cyl och ta beslut om hon/borr Vilka kolvar? Komp? Vad sitter d för kam? Montera nåt roligare ? S&S Crane Sifton
6 Koll lyftare+ stötstänger Lyftarna e Shovelns svagaste punkt...
7 Koll toppar/styrningar/tätningar+ slipa in ventiler + kolla vippor /bussningar+ axiellt spel

Visst, det är kul med gör-det-själv, men kostnadseffektivt är det bättre att låta Karling ta i det + att
efter ett besök där har du lärt dig en jävla massa!!

Och , som alltid: Bra packningar /P-boxar från S&S /H-D Inget omärkt snorbilligt Ching-Chong, det straffar sig fort!!

En Shovel kan funka helt OK, men det är förutsatt att man gör det all-The-Way och inte duttar lite härodär..

Machine head
2012-11-25, 16:26
Håller med onatop. Om du är osäker på mätning, metallbearbetning m.m är det bäst att lämna ifrån sig så blir det bra.... Förhoppningsvis ;-) det krävs både verktyg och kunskap hur man använder dom om man ska ha en chans att få det att funka. Om du läser igenom min tråd "pyssel för långa vinterkvällar" hittar du lite vad jag gjort

Tuna
2012-11-25, 17:50
Håller med onatop. Om du är osäker på mätning, metallbearbetning m.m är det bäst att lämna ifrån sig så blir det bra.... Förhoppningsvis ;-) det krävs både verktyg och kunskap hur man använder dom om man ska ha en chans att få det att funka. Om du läser igenom min tråd "pyssel för långa vinterkvällar" hittar du lite vad jag gjort

Hej igen !

Läste igenom din tråd, imponerande arbete :) synd att jag själv inte besitter dessa kunskaper :)

Tror vi får dra lite i handbromsen här :)

Visst håller jag med er alla om att ska man göra något så ska man göra det ordentligt och grundligt men allt har sitt pris i tid, pengar,kunskap och intresse.
Det jag har är intresse,lite pengar och lite tid.

Jag köpte den här HD för att ha något att åka runt på i staden då jag sålde min gasgas trial. Jag Gav 50 för den och tyckte mest att det kunde vara kul
att ha en HD. Det var ingen tanke på att lägga ner varken jätte mycket tid eller pengar.

Jag tänkte först inte göra något åt motorn utan bara "tuta och köra" men eftersom att den inte hade varit startad på två år så tänkte jag i samband med
att jag hittade en detaljerad instruktionsvideo på hur man rev ner och satte i hop en shovelhead att jag kanske i alla fall borde prova att ta isär den
för att se så att det inte är något stort fel på den dvs att den hade skurit eller liknande.
Sen när jag väl bestämde mig för att göra det så tänkte jag att då kan man ju passa på att putsa upp lite delar (jag är nog mer putsnörd än en sådan som skruvar )
sen när allt är ned plockat kan man ju byta alla packningar o ringar m.m.
Då har jag så att säga en motor med nya packningar m.m. som jag vet att det inte är några större fel på och det har inte kostat mig några stora pengar.

Så man kan säga att ska man göra allt som föreslås här och dessutom lämna iväg det till någon så kommer det nog att kosta minst 1/5 av HD:ns totala värde
och det hade jag inte tänkt , då jag inte ens tänkt att plocka ner den från början.

Där har ni lite mina förutsättningar och tankar kring det hela.

Så ut ifrån dessa förutsättningar vad skulle ni gjort ?

Själv funderar jag i dagsläget på att åka ner till den lokala motorcykelverkstaden och be dem kolla cylindrarna sen i med nya kolvar
sen ihop med allt som sagt med nya packningar m.m. lär ju i alla fall vara bättre än innan man rev ner den.

Machine head
2012-11-25, 19:07
Jag förstår absolut ditt läge och dina funderingar. Och man måste såklart lägga nivå på hur seriöst man vill göra. Prio ett är ju att den ska starta och gå okey. Sen tycker jag kanske inte att man måste byta ut massor bara för att det ska bli perfekt överallt.

Kolla vad dom ska ha för en koll osv. Är det prutt-dyrt hör du av dig så får vi se om jag kan hjälpa dig för en billigare peng och om du vill såklart. Det finns som sagt dom som är nördigare och därmed mer insatta. Men jag jobbar inom metallindustrin och håller på med toleranser och bearbetning varje dag så hittills har jag klarat mig bra ;-)

Tuna
2012-11-25, 20:59
Jag förstår absolut ditt läge och dina funderingar. Och man måste såklart lägga nivå på hur seriöst man vill göra. Prio ett är ju att den ska starta och gå okey. Sen tycker jag kanske inte att man måste byta ut massor bara för att det ska bli perfekt överallt.

Kolla vad dom ska ha för en koll osv. Är det prutt-dyrt hör du av dig så får vi se om jag kan hjälpa dig för en billigare peng och om du vill såklart. Det finns som sagt dom som är nördigare och därmed mer insatta. Men jag jobbar inom metallindustrin och håller på med toleranser och bearbetning varje dag så hittills har jag klarat mig bra ;-)


Klockrent ! mycket uppskattat att du tar dig tid och vill hjälpa mig !thx;

Jag ska åka ner till mc butiken på tisdag och höra lite om pris och så. Om de inte kan hjälpa mig
så skulle det vara mycket värt med lite hjälp från dig.

Såg att du bor i örebro , inte så fasligt långt att åka heller :)

Tack på förhand och jag hör av mig på tisdag.

Broder Dalton
2012-11-25, 20:59
Om "Den Lokala Mc-Verkstaden" har noll-koll på shovels är det inte mycket hjälp...

Ofta, alltför ofta har ngn micklat med den tidigare och satt i ngn skum kam, dragit sönder gängor etc

Enda sättet att få den fungerande och hyfsat pålitlig är det som jag beskrev

1 Om man gör den kollen och inte hittar några allvarliga fel = Fine, det blev inte så dyrt och man vet status!
2 Om man gör den kollen OCH hittar allvarliga fel = Bad Luck och dyrt men du måste lösa skiten för att åka
3 Om man inte gör kollen och kör ändå= KAN funka hela sommaren eller åxå står man efter vägkanten nånstans

Att lämna iväg blir ofta dyrt, men det gäller att lämna iväg RÄTT grejor
Exvis Honing/ cylinderborrning/kolvpassning som lirare som Karling eller Cala Stejmar gjort 40 år och har en del
"Tricks Up The Sleeve" för att få att funka
Sen att du ofta får en hel del tips på köpet är ju inte fel...

Lasse.S
2012-11-25, 21:24
Inte bara tips, det är en upplevelse i sig att få träffa dessa herrar, speciellt Cala är en riktigt skön gubbe tycker jag och inte tala om hans verkstad :)

Machine head
2012-11-25, 21:37
Nej inte långt alls, jag bjuder på kaffe oxå ;-) en liten parantes av orden honing/hening som är samma sak. Honing är det engelska ordet och används oftast i bil/mc kretsar. I industrin tror jag man oftast säger hening. Iaf på mitt jobb ;-) det är en jävla massa remmar på dom där manickerna!

Tuna
2012-11-26, 00:22
Om "Den Lokala Mc-Verkstaden" har noll-koll på shovels är det inte mycket hjälp...

Ofta, alltför ofta har ngn micklat med den tidigare och satt i ngn skum kam, dragit sönder gängor etc

Enda sättet att få den fungerande och hyfsat pålitlig är det som jag beskrev

1 Om man gör den kollen och inte hittar några allvarliga fel = Fine, det blev inte så dyrt och man vet status!
2 Om man gör den kollen OCH hittar allvarliga fel = Bad Luck och dyrt men du måste lösa skiten för att åka
3 Om man inte gör kollen och kör ändå= KAN funka hela sommaren eller åxå står man efter vägkanten nånstans

Att lämna iväg blir ofta dyrt, men det gäller att lämna iväg RÄTT grejor
Exvis Honing/ cylinderborrning/kolvpassning som lirare som Karling eller Cala Stejmar gjort 40 år och har en del
"Tricks Up The Sleeve" för att få att funka
Sen att du ofta får en hel del tips på köpet är ju inte fel...

Jag vet inte riktig vad jag ska tro om detta, som sagt kan inte mycket om HD eller shovelhead men som det låter ibland
så känns det nästan som att jag köpt världens sämsta motor.

Kommentarer så som: "Enda sättet att få den fungerande och hyfsat pålitlig" "En Shovel kan funka helt OK, men det är förutsatt att man gör det all-The-Way och inte duttar lite härodär"
Som sagt vet inget om detta så rätta mig om jag har fel men en motor som är byggd på 80-talet (det är ju ändå modern tid) och som gått ca 3000 mil kan väl ändå inte vara fallfärdig
och opålitlig redan ?, så att man måste kolla minsta detalj för att kunna vara säker på att den ska "funka helt OK"

Eftersom att jag inte kan något om shovelhead så är minsta detalj komplicerad för mig men flera andra (motorkunniga) som man diskuterat med säger att shovelhead är en ganska enkel
motor i sin konstruktion, som någon uttryckte det , "det är som en stor moped motor" ofta när en motor är enkel brukar det inte vara så att de strular mindre ?

Missförstå mig inte nu, jag är jätte tacksam för alla svar och synpunkter , för att folk tar sig tid men nu är jag mer förvirrad än någonsin.

När jag började riva motorn tänkte jag : Här har jag en fullt fungerande klassisk shovelhead motor. Vore kul att plocka isär den och sätta i hop den för att se hur det ser ut. I samband
med detta kan jag även se så att inget är helt galet (dvs sådant som till och med jag och min något mer motorkunniga pappa kan se tex om den skurit eller liknande) sen även passa på att byta lite kolvringar,packningar och bultar m.m.
så är i alla fall allt sådant fräscht och motorn är i bättre skick än vad den var när jag plockade ner den. Jag såg det lite som en vin vin situation jag fick ha kul och plocka isär och ihop den samt att jag fick
göra lite små förbättringar och underhåll.

Nu när jag läst detta tänker jag : om jag inte lämnar in hela motorn och kollar och mäter minsta detalj så kommer inte motorn att fungera felfritt. Shovelhead känns även som en ganska instabil motor där allt
lär vara perfekt för att det ska funka. Förmodligen så är det massa delar bytta och fixade med så man får försöka reda ut det också vilket är omöjligt för en lekman som mig. Så nu ångrar jag minst sagt att
jag började skruva på den över huvud taget ,,skulle bara ha kört istället sen när den rasade så kunde jag ha tänkt "den dagen den sorgen" sen lämnat iväg allt då eftersom att det ändå måste göras, så hade man inte behöva brytt sig över huvud taget.
Som sagt en liten service med packningar och kolvringar kan man lika gärna vara utan om man inte går all-The-Way för då går motorn som skit i alla fall.

Naturligtvis hade jag haft kunskapen och utrustningen hade jag gjort allt som ni säger att jag ska göra men då hade jag å andra sidan inte behövt fråga här. Hade jag haft 10 tusen som bara låg och
skräpade hade jag gärna åkt 40 mil för att lämna in motorn till experterna och gladeligen betalat för alla jobb och delar men nu ser inte min verklighet ut så och då får man anpassa lösningarna efter min
situation och göra så mycket det går utifrån mina förutsättningar dvs byta packningar,oringar,kolvringar ev kolvar och se så att allt sitter som det ska och så att inget är helt galet.

Som sagt vill inte verka otrevlig eller otacksam eller för den delen ifrågasätta någon,, kan som sagt inget själv men lär vara ärlig och säg att det blev lite mycket med allt detta och vissa saker låter
i mina okunniga öron helt olågiska men det kanske är för att jag just är okunnig så utveckla gärna det .

Är shovelhed en så dålig motor ?

Är det bara bortkastat att byta packningar m.m. om man inte går all-The-Way ?

Är mitt tänk om att en liten "grov översyn" och service kan var mer "kvitto" på att motorn är ok
än en motor som man inte ens öppnat, hur många "svenssons" öppnar en motor över huvud taget ?

Som sagt kan säga på en gång att jag inte kommer att åka 40 mil för att lämna den till Karling eller Cala Stejmar (jag förstår att det är bästa alternativet)
men det är inte aktuellt av tid och ekonomiska skäl. Kommer att ta hjälp av den lokala mc gubben smed som skruvat mc hela sitt liv och har butik här i staden
så jag förutsätter att han i alla fall kan kolla om ett cylinderlopp är ok även om han inte är expert på shovelhead. Är det inte ok så kommer jag förmodligen att
tacksamt ta emot hjälp från mullemeck med upp borrning och nya kolvar. Är de OK så blir det nya kolvar sen ihop med allt.

Hoppas som sagt att ingen tar illa upp av detta inlägget.

Machine head
2012-11-26, 08:16
Jag förstår om man blir lite uppskrämd av folk som säger dörren och datten. Sen får man väl solla lite. För en annan som alltid håller på är det bara en rolig utmaning medans andra blir kallsvettiga

Shoveln i sig ät väl inte dålig. Men den här ju några år på nacken och har säkerligen en del slitna delar om inget gjorts. Så är det ju med alla gamla motorer.

Min shovel är den bästa hoj av de 15-16 hojar jag haft och startar på bara några kickar. Så ta det lite lugnt så ska vi nog få ihop din cykel ;-)

Tuna
2012-11-26, 11:16
Jag förstår om man blir lite uppskrämd av folk som säger dörren och datten. Sen får man väl solla lite. För en annan som alltid håller på är det bara en rolig utmaning medans andra blir kallsvettiga

Shoveln i sig ät väl inte dålig. Men den här ju några år på nacken och har säkerligen en del slitna delar om inget gjorts. Så är det ju med alla gamla motorer.

Min shovel är den bästa hoj av de 15-16 hojar jag haft och startar på bara några kickar. Så ta det lite lugnt så ska vi nog få ihop din cykel ;-)

Låter kanon! tur att du är med i matchen så man kan känna sig lugn ;-)

Funderar lite på hur vi ska lägga upp det hela.

Jag börjar väl som sagt med att åka ner till "smed" imorgon och hör vad han säger om cylindrarna så får vi
se vad vi gör sen.
Nu när allt i princip är i nedplockat i delar finns det saker som jag med min kunskap eller
med lite instruktioner skulle kunna kontrolera under tiden ?.

Som sagt stor tack för din hjälp :)

Machine head
2012-11-26, 11:38
Det beror lite som sagt på vad man vill göra. Kolla ventiler kan ju vara schysst. Finns billiga verktyg på biltema om du vill ta isär. Har hört folk som fyller toppen med vätska och ser om det läcker igenom. Vet inte hur tillförlitligt det är men om det är tokslut borde det läcka igenom

Fonve
2012-11-26, 11:45
Mullemeck skrev:
Min shovel är den bästa hoj av de 15-16 hojar jag haft och startar på bara några kickar. Så ta det lite lugnt så ska vi nog få ihop din cykel ;-)

Måste bara ge dig beröm för din sköna attityd och vilja att hjälpa andra. Det är så lätt att klaga på folk till höger och vänster men att ge beröm och uppskattning är inte alltid lika självklart.
Tuna, detta kommer ordna sig ska du se. Känns som du är i trygga händer.

OK, asslickin mode avslaget!

Machine head
2012-11-26, 12:33
En får tacke ;-) jag är iof yngre än många här men skruvar både i yrket och hemma. Så man har kanske en annan förhållning till mekaniska ting. Det är ju endå bara järnskrot som ska röra sig lite hit och dit. Det är varken raketforskning eller hockus pockus som det ibland kan låta.

Självklart kräver det sin man/quinna att både få skiten att gå och speciellt att få en motor att gå bättre än orginal. Meeeen jag är ju mer åt rocknroll hållet och löser saker på vägen efter bästa förmåga

Tuna
2012-12-01, 02:05
Här kommer en nice bild som jag hittade !

Hade tänkt mig att min ska bli något liknande fast med lite eget stuk.

9805

Vill även passa på att tacka mullemeck för all hjälp thx;

Machine head
2012-12-02, 02:23
Såklart jag hjälper en medbiker ;-) hjälper alla som jag kan!

Tuna
2012-12-02, 15:35
Hej !

Nu är det oljepumps på schemat ! :) Plockade ner den här om dagen och upptäckte att den såg lite sliten ut. Nu till min fråga ?
Räcker det att byta packningar och oringar eller är den för sliten för att använda ? eller är det något annat man ska tänka på ?

98329833

Det här såg inte heller något vidare ut, tips på detta ? byte reparation ?

9834

TCKalle
2012-12-02, 17:40
Hej !

Nu är det oljepumps på schemat ! :) Plockade ner den här om dagen och upptäckte att den såg lite sliten ut. Nu till min fråga ?
Räcker det att byta packningar och oringar eller är den för sliten för att använda ? eller är det något annat man ska tänka på ?

98329833

Det här såg inte heller något vidare ut, tips på detta ? byte reparation ?

9834

Svårt att säga om man inte ser det live.
Pumpen skulle kunna funka då Harleys gamla pumpar har dåligt tryck som bäst utan det handlar mest om flöde. Breathern skules nog också kunna funka.
Men om det vore min hoj skulle jag överväga nytt, såväl pump som breather, om inte annat för att slippa åka omkring och vara nervös hela tiden.

Tuna
2012-12-02, 18:21
Svårt att säga om man inte ser det live.
Pumpen skulle kunna funka då Harleys gamla pumpar har dåligt tryck som bäst utan det handlar mest om flöde. Breathern skules nog också kunna funka.
Men om det vore min hoj skulle jag överväga nytt, såväl pump som breather, om inte annat för att slippa åka omkring och vara nervös hela tiden.

Hej !

Tack för synpunkterna ! ja breather vill jag nog byta i alla fall för den ser ju väldigt risig ut , synd på pumpen då den är väldigt fin i övrigt förutom de små "gropigheterna" alla kuggar och så
är fina. Ja är väll svårt som sagt att se på bilderna men är det så att det finns risk för att det inte funkar som det ska så då ser jag inget annat än att köpa nytt , som sagt synd på
pumpen som i övrigt är i bra skick. Var köper man dessa delar till bra pris ?

Mvh
Johan

Machine head
2012-12-02, 22:16
Jag köpte drev och grejer till oljepumpen på en evo jag hade.dom skador i pumphuset som fanns putsade jag till med bryne och satte ihop grejerna. Det blev bra tryck i den iaf. Delarna köptes på genuine bikeparts här i Örebro

Tuna
2012-12-03, 00:26
dreven ser bra ut och allt annat ser bra ut förutom det som syns på bilderna. men det skulle alltså kunna funka om man slipade till det värsta ,byter packningar och oringar och sätter ihop det hela. vad är risken med dessa "skador" är det att det inte ska bli tätt eller vad är risken ?

Machine head
2012-12-03, 10:43
Hur ser bussningar och sånt ut? Det är viktigt att det går lätt utan att det glappar. Så länge kuggarna går lätt mot varandra, ser fräscha ut osv så borde det funka

Tuna
2013-01-23, 04:13
Hej Igen !W;

Det var ett tag sedan jag skrev något om projektet här i tråden men det har rullat på hela tiden.

Har fixat mycket med polering och putsning av delar samt blästring av delar som ska lackas.
Så inom kort ska ram m.m. in på pulverlack.

Har köpt lite smått och gott , bla en S&S super E förgasare.

även mycket funderingar kring lack och övriga estetiska detaljer.

Den viktigaste uppdateringen är att jag har fått hjälp av mullemeck med
mina cylindrar och mina toppar och vad ska man säga, super trevlig kille som är både
kompetent och service inriktad på alla sätt och vis. Kan rekommenderas varmt om någon
behöver hjälp. Ska förmodligen hämta delarna på söndag om den envisa förkylningen släpper.

Har även fortsatt med oljepumpen, blev till att köpa en "ny" beg pump som var mycket fräschare.
Dock finns det små olikheter på dem som jag skulle behöva hjälp att reda ut.

Här kommer lite bilder.
1026510266102671026810269

1. Jag gick igenom alla kugghjulen från de båda pumparna och alla var lika förutom att av
kugghjulen som skiljer mellan de olika pumparna. Skillnaden är ett spår i ena kugghjulet från
den ena pumpen. har denna skillnad någon betydelse och vad har spåret för funktion ?

2. På "stången" finns skåror för att lägga i knaster, dessa är olika länga på de olika pumparna
har detta någon betydelse ?

3. på ena "locket" finns två "slangrör" (eller vad det heter) och på det andra locket saknas det ena
och det andra är pluggat. vad beror detta på ? kan man installera dem på olika sätt eller hur kommer
detta sig ?

4. på det ena locket saknades även en skruv som ni kan se på en av bilderna, förmodar att detta är en
justerskruv av något slag, vad har den för funktion ?

Anledningen till att jag försöker reda upp detta är på grund av att jag ska plocka ihop de bästa delarna från
båda pumparna till en pump.

Tacksam för hjälp !

Beemusup
2013-01-23, 11:22
Jag vill se bilderna :)

Tuna
2013-01-23, 21:53
Oj lär ha blivit något fel , här kommer bilderna :)

1028510286102871028810289

Tuna
2013-01-26, 03:24
Hittade den här bilden :

10327

Av bilden att döma så är det alltså ,primary chain oiler och rear chain oiler som saknas eller är pluggad på ena pumpen.

Min engelska räcker i alla fall till att förstå att det rör sig om smörjningen till kedjorna.

Kan det vara så att den pump som jag köpt har använts till en motor med "rem" drift och därför är primary chain oiler och rear chain oiler pluggade eller borttagna ?

Skulle vara bra om någon kunde hjälpa mig och bringa lite klarhet i detta.

grillkorv
2013-01-26, 09:20
Det stämmer.Den går till primär driften med kedjapl;

Tuna
2013-01-26, 23:44
Som sagt blir inte riktigt klok på detta. Skulle behöva några svar ,så att jag som glad amatör kan få lite klarhet i detta.

1. är det vanligt att man kopplar bort kedjesmörjningen ? är det något som kanske inte behövs ? kanske rent av är bra att koppla bort ?

2. om det är nödvändigt att ha kvar,hur återställer jag den andra pumpen ? sitter "slangrören" pressade i hålen eller gängade ? finns dessa att köpa lösa ?
"pluggen" borras den lättast ur eller finns det andra bättre metoder ?

som sagt skulle vilja färdigställa en "bra" pump så fort som möjligt så jag kan börja plocka ihop prylarna men innan jag kan göra det behöver jag som sagt
svar på några frågor .

Mvh
Johan

Tuna
2013-01-28, 00:21
Hej igen !

Idag var jag till mullemeck och hämtade cylindrar och toppar , kanonfint jobb och trevlig kille !

Tråkigt att ingen här ser ut att ha stenkoll på det här med pumparna och kan hjälpa med ett snabbt svar :(

Nu till nästa tråkighet, upptäckte denna spricka (se bilder) idag då jag kollade lite på motorn, hur fasen fixar
man detta ?

103431034410345

Machine head
2013-01-28, 01:00
Nästa gång blir det kaffe..... Eller öl ;-)

Broder Dalton
2013-01-28, 09:39
Ang sprickan, KARLING Racing kan svetsa det där, inte plättlätt men han gör det utan att riva isär motorn
Gjort det på 2 block,funkade fint!

Om du ska köra belt/öppen trans kan du låta det vara, men om du ska ha origtrans med kedja + olja måste du
fixa problemet annars blir d aldrig tätt

Ang pump: Köp Ny Pump!! Helst S&S Att blanda delar fr olika pumpar utan att veta riktigt vad man gör
är dömt att gå åt H-E
Ebay eller fr US kanske tot 2000 - 2500:- Oljepump är fel ställa att dumsnåla på!!

Tuna
2013-01-28, 14:24
Ang sprickan, KARLING Racing kan svetsa det där, inte plättlätt men han gör det utan att riva isär motorn
Gjort det på 2 block,funkade fint!

Om du ska köra belt/öppen trans kan du låta det vara, men om du ska ha origtrans med kedja + olja måste du
fixa problemet annars blir d aldrig tätt

Ang pump: Köp Ny Pump!! Helst S&S Att blanda delar fr olika pumpar utan att veta riktigt vad man gör
är dömt att gå åt H-E
Ebay eller fr US kanske tot 2000 - 2500:- Oljepump är fel ställa att dumsnåla på!!

Hej tack för att du tog dig tid att svara !

tänkte köra origtrans med olja men jag vet inte om jag är ute och cyklar nu men det finns väll ingen olja som "går"
innanför där kåpan är skadad, där sitter väll bara alternatorn m.m. ?

Pumpen är det inget fel på alls, är i mycket bra skick det enda jag funderar på nu är hur det är med de "oljerör" kan man köra pluggat även om
man har kedjor eller lär man ha det att fungera ? sen om "piporna" är gängade eller i pressade ?

Japp mullemeck nästa gång får det bli kaffe eller öl :) då har man tid att stanna lite längre tid :)

Broder Dalton
2013-01-28, 16:07
Yes
Det är olja där !! Innertransen ligger an mot blocket och på den lilla "läppen" som är sprucken
ska det ligga en O-ring som tätar trans mot block så att oljan stannar i transen
OBS Shovel och EVO har olika O-ringar!! Se till att få rätt + köp James eller HD inte nån 10 kronors Kines

Shovlar 60-70 tal med oljeledning motor/trans hade ganska lite olja där Sena 83-84 Shovel med nya solfjäderkopplingen
har lika mycket olja (1 Quart) i transen som EVO

Du kan antingen fixa problemet och köra olja i trans eller fixa beltdrive - öppen eller 1,5" /1 3/4"inne i transen

Jag har ngn gång gjort en ful-lösning och limmat motorn mot transen med Kawabond, blev tätt men inget jag är stolt över...........

Kolla vad Du har för lameller i bara!! En del pallar olja, andra inte.... en del klarar trans fluid men inte syntet trans fluid

Om d e oljepumpen fr tidigare bilder som såg ut som ett månlandskap inuti så håller jag inte med dig...

Tuna
2013-01-28, 17:03
Yes
Det är olja där !! Innertransen ligger an mot blocket och på den lilla "läppen" som är sprucken
ska det ligga en O-ring som tätar trans mot block så att oljan stannar i transen
OBS Shovel och EVO har olika O-ringar!! Se till att få rätt + köp James eller HD inte nån 10 kronors Kines

Shovlar 60-70 tal med oljeledning motor/trans hade ganska lite olja där Sena 83-84 Shovel med nya solfjäderkopplingen
har lika mycket olja (1 Quart) i transen som EVO

Du kan antingen fixa problemet och köra olja i trans eller fixa beltdrive - öppen eller 1,5" /1 3/4"inne i transen

Jag har ngn gång gjort en ful-lösning och limmat motorn mot transen med Kawabond, blev tätt men inget jag är stolt över...........

Kolla vad Du har för lameller i bara!! En del pallar olja, andra inte.... en del klarar trans fluid men inte syntet trans fluid

Om d e oljepumpen fr tidigare bilder som såg ut som ett månlandskap inuti så håller jag inte med dig...

Hej Igen! Kul med svar !

ok, nu hänger jag med vad det gäller oljan :)

Det kanske skulle vara läge att fixa beltdrive det skulle ju lösa både oljepumps problemet och problemet med kåpan.

Novis som man är så dyker det upp lite frågor om beltdrive.

1. Fördelar och nackdelar om man jämför bletdrive med kedjedrift ?

2. finns det färdiga konvertering skit ? vad kostar dessa ?

3. svårt att installera ?

4. har det betydelse om man väljer öppen beltdrive eller ej ? för och nackdelar ?

Nu till oljepumpen, det är inte månlandningspumpen :) jag har köpt en "ny" som är fin och fräsch dock fanns det enstaka delar från den gamla pumpen som var fräschare men det stora problemet var som sagt att den nya var pluggad.

en annan tanke, vad tror du om att laga med kemisk metall ?

Broder Dalton
2013-01-28, 19:37
Tror inte på kemisk metall....

Du får nog ta ett beslut: Svetsa /slipa till eller köra belt

Fördelar med kedja: Funkar, går tyst

Fördelar med belt: Efter 30+ år har jag inte hittat några
Konverterar just nu 2 hojar fr belt till kedjetrans En chopper som kört av 2 beltar i somras och tröttnat
+ en m ULTIMA 127 som tröttnat på skramlet. Blir en till m S&S 113" lite senare
Alla får orig inner/yttertrans + kedja i olja + kraftigare kopplingar Bandit/S&S/ S-E

Oljepumpsproblemet finns inte, bara att plugga = klart Om nu den nya pumpen är fräsch är allt ok

Tuna
2013-01-28, 20:31
Tror inte på kemisk metall....

Du får nog ta ett beslut: Svetsa /slipa till eller köra belt

Fördelar med kedja: Funkar, går tyst

Fördelar med belt: Efter 30+ år har jag inte hittat några
Konverterar just nu 2 hojar fr belt till kedjetrans En chopper som kört av 2 beltar i somras och tröttnat
+ en m ULTIMA 127 som tröttnat på skramlet. Blir en till m S&S 113" lite senare
Alla får orig inner/yttertrans + kedja i olja + kraftigare kopplingar Bandit/S&S/ S-E

Oljepumpsproblemet finns inte, bara att plugga = klart Om nu den nya pumpen är fräsch är allt ok

hhhhuuu riktigt skönt att man börjar få lite ordning på detta :)

Inget snack om att det blir till att köra med kedja, så jag lär väl fixa blockhalvan, kanske en dum fråga men är den gjord av aluminium ? misstänker att man lär fixa någon som kan svetsa i alu.

"bara att plugga = klart" skönt att höra men kan du utveckla det hela lite, blev nyfiken. Hur får kedjan smörjning om man kopplar bort detta ? eller behövs det inte ?

Tack för hjälpen !thx;

Broder Dalton
2013-01-28, 21:34
På äldre hojar så gav oljepumpen en mindre mängd motorolja fr pumpen till innertransen, det gav kedjan smörjning På de äldre kunde det åxå finnas 2 nipplar En primary chain oiler som gick till transe/transkedjan och en rear chain oiler som gick till bakkedjan Kolla/plugga
2 polare i gamla garaget monterade BARNETT kevlarlameller och körde Spectro Gold eller Gulf ATF i transen Funkade bra!
På senare Shovlar och EVO finns oljan i i transen (annan typ av olja= trans fluid , ATF-olja eller typ Spectro
beroende på vad lamellerna vill ha/ klarar för olja. Startkransen sticker ner i oljan och skvätter runt den i transen
så det smörjer. det är ju f-n så mycket bättre med separat olja av orsaker du säkert förstår...
Ja, blocket är av aluminium. Om du ska svetsa så måste det var ngn som VERKLIGEN
vet vad han håller på med!!!!!!! Man får slipa ner det skadade området och bygga upp en kant + slipa till det
Charley Karling svetsade kanten och jag putsade till det med DREMEL och nålfilar Tog 4 timmar...

Redigerat: Kollad igen på bilderna,, D ser ut som det bara är sprucket på den övre delen ?
Kör ett fulmeck med ngn bra värme/oljebeständig tätmassa/silikon + O-ringen. Kolla gängorna i blocket noga 5/16 UNC. Använd HD orig grade bolts (6 streck på skallen) Dra 18-20 lb/ft (se bok) och sätt lås/vikbrickor Lite fulmeck men ska nog bli tätt

Tuna
2013-01-30, 20:24
Hej igen Onatop !

Stort tackför alla tips, mycket uppskattat !

Ska kolla lite vilken olja som mina lameller klarar sen ska jag se om det går med någon form av tätmassa att få det bra. Det är ca 35% som är sprucket i en halvmåne.

Har några andra små frågor som någon kanske har koll på.

Skulle plocka loss blockhalvan idag, men blev lite konfunderar hur man får loss den, några snabba tips på det vore nice, så man inte har sönder något.

Om man kör en S&S super E till en org Shovelhead, vilken bestyckning är att rakomendera på munstycken och liknande , någon som har koll på det på rak arm ?

Broder Dalton
2013-01-30, 23:13
Försök för Jesus skul inte plocka bort blockhalvan!!!!!!!!!!! För att dela ett block måste ALLT bort, toppar, cyllar, och sen får man pressa ur veven ur blocket, RÖR EJ! Starta m 28 lågfart och 64- 66 main. Blandskruv 2,5 ut + kolla flottörnivå enl S&S instr.

Tuna
2013-01-31, 00:11
Försök för Jesus skul inte plocka bort blockhalvan!!!!!!!!!!! För att dela ett block måste ALLT bort, toppar, cyllar, och sen får man pressa ur veven ur blocket, RÖR EJ! Starta m 28 lågfart och 64- 66 main. Blandskruv 2,5 ut + kolla flottörnivå enl S&S instr.

Hallå !

stort tack för instruktionerna till förgasaren, guld värt ! vc;

Nu till blockhalvan, det är inte så mycket kvar nu :) 10394

Har nästan bestämt att jag ska fixa blockhalvan med den här metoden http://techno-weld.se/index.php
Tekniken bygger på att man värmer kåpan till ca 300 grader, misstänker att man lär ta av kåpan för att det inte ska bli skador på övriga delar ?

Vad säger du om mina tankar kring detta ? är det svårt att så att säga få av och på kåpan från det stadiet som jag är i ? vad tror du om techno weld ?

Ha det gott :)

Broder Dalton
2013-01-31, 05:19
En sak till ang gasaren: kolla justering acc pump och ställ ner t minsta möjliga försatt hojen ska svara på gasen. Blocket: OK ,, du har ju tagit isär allt. Som det set där så är d till att trycka ur veven ur vänstra blockhalvan med en rejäl press. Visst svetsmetoden funkar nog. När du nu kommit så här långt och sen ska ha ihop det här skulle jag fortfarande starkt rekommendera att du låter nån som har verktygen och erfarenheten göra det. Man bör indikera veven, kolla stakar, vevlager, kolvbultsbussningar, passning Timkenlager mm . Jag tror ju dock inte att du lyssnar på detta utan kör gör-själv och d e ju din motor....

Tuna
2013-01-31, 14:26
En sak till ang gasaren: kolla justering acc pump och ställ ner t minsta möjliga försatt hojen ska svara på gasen. Blocket: OK ,, du har ju tagit isär allt. Som det set där så är d till att trycka ur veven ur vänstra blockhalvan med en rejäl press. Visst svetsmetoden funkar nog. När du nu kommit så här långt och sen ska ha ihop det här skulle jag fortfarande starkt rekommendera att du låter nån som har verktygen och erfarenheten göra det. Man bör indikera veven, kolla stakar, vevlager, kolvbultsbussningar, passning Timkenlager mm . Jag tror ju dock inte att du lyssnar på detta utan kör gör-själv och d e ju din motor....

Japp allt är isär taget och topparna och cylindrarna har varit hos mullemeck som renoverat dem så nu är de tip top ! Nya kolvringar, breather och pump är inköpt så nu är i alla fall allt som man kan se med blotta ögat som var dåligt utbytt :)
Jag ska överväga att lämna in prylarna (hade varit betydligt lättare om det funnit någon duktig motorbyggare i närområdet) igen men vi får väll se hur det blir. Då är det alltså bara att sätta upp den i en press och pressa ur det hela. Sen när jag lagat kåpan och skall sätta tillbaka den, är det något speciellt att tanka på då ? eller är det bara att pressa tillbaka den ?

Stort tack för tipset om gasaren också ha;

Broder Dalton
2013-02-01, 00:28
Ja pressas tillbaka, när du monterar packboxen på drive shaft så använd ett spec verktyg eller svarva till ett som passar bra på P- boxen så att den går i rakt. OBS sätt den åt rätt håll!!! Se manual. Igen ang gasare , om du kollar Youtube så har SS en film där Bruce Tessmer går igenom S&S. E-G justering Mkt bra!

Tuna
2013-02-04, 00:23
Hej igen !

Har inte hänt så mycket, har pressat ur kåpan så nu väntar jag bara på utrustningen för att laga den , borde komma imorgon. Har även köpt ett nytt avgassystem från ebay , ett 2 till 1 system, postar bilder då jag får hem det.

Har ett par frågor som vanligt ;-)

Funderar på att byta några lager (postar bilder på dem) skulle behöva hjälp med att identifiera vad de heter ?(svenska namn) vilka typer av lager det är ? har en kontakt som kan få tag i många olika lager kanske finns några som passar om man vet vad det är för typ. Skulle även vara bra med tips på vad man kan köpa dessa lager och ungefär hur mycket de kostar.

104231042410425

Har även en fundering på hur man får av lager "3"

Tacksam för svar.

Broder Dalton
2013-02-04, 17:51
OK

1 Rullager pinionsida vev
2 TIMKEN-lager drivsida vev
3 Inre kamlager TORRINGTON
Du kan köpa en urdragarsats på Biltema Svarva ett dorn för montering Notera gamla lagrets läge

KARLING RACING har rubbet Tel 0858887960
Visst, finns nog på NOMO och ROTERA åxå, Fördelen m att köpa fr Karling är ju att om du handlar fr honom
kan du få svar på frågor och råd från någon som VET . Killen på NOMO skiter nog i din jävla motor.....

Fråga: Varför byta? Du antydde att motorn inte gått mycket. När den satt ihop: Lät d konstigt när du roterade? Högg i lagren? Kärvade?
Axialspel? Radiellt? Som d e nu är d inslitet.
Om lagren/Rullarna ser fina ut och banorna inte såriga /repiga = låt bli

Ska du byta TIMKEN MÅSTE dessa passas in Om man inte har koll kan det bli helfel,,,

OBS Torrington / Inre kamlager byter man alltid.

Kolla även veven Kastar? Vevlager? Stakar raka? Kolvbultsbussningar?

O

Tuna
2013-02-04, 22:09
OK

1 Rullager pinionsida vev
2 TIMKEN-lager drivsida vev
3 Inre kamlager TORRINGTON
Du kan köpa en urdragarsats på Biltema Svarva ett dorn för montering Notera gamla lagrets läge

KARLING RACING har rubbet Tel 0858887960
Visst, finns nog på NOMO och ROTERA åxå, Fördelen m att köpa fr Karling är ju att om du handlar fr honom
kan du få svar på frågor och råd från någon som VET . Killen på NOMO skiter nog i din jävla motor.....

Fråga: Varför byta? Du antydde att motorn inte gått mycket. När den satt ihop: Lät d konstigt när du roterade? Högg i lagren? Kärvade?
Axialspel? Radiellt? Som d e nu är d inslitet.
Om lagren/Rullarna ser fina ut och banorna inte såriga /repiga = låt bli

Ska du byta TIMKEN MÅSTE dessa passas in Om man inte har koll kan det bli helfel,,,

OBS Torrington / Inre kamlager byter man alltid.

Kolla även veven Kastar? Vevlager? Stakar raka? Kolvbultsbussningar?

O

Du har som vanligt stenkoll Onatop ! :) tack för svaren.

Min tanke var bara att om man ändå hade rivet ner så mycket så kunde man ju passa på att byta lite lager , men eftersom att inga lager förefaller vara dåliga och de inte är så lätta att byta så kanske det inte var så genomtänkt och ett täcken på okunskap som lyste igenom som vanligt :)

Blir till att byta Torrington / Inre kamlager får rikta in mig på det :)

Känner att denna tråden har handlat mycket om att jag ställt frågor på sistone, var inte tanken från början utan mer att ni skulle få följa mitt bygge ska bättra mig på den fronten och posta mycket mer bilder framöver, måste bara få ordning på alla delar och ideer först.

Broder Dalton
2013-02-04, 23:40
Kollade lite mer på bilderna.. Du sa att det var en 1979. HD bytte från 1200 i den svängen "1978 och en halv"

1340 = 80 Cubic /inch har 4 1/4 vev och 3 1/2" borr 1200= 74 cubic inch har 2 31/32" slag

Skulle nog kolla vevskivorna vad det är. Formen tycker jag känns bekant som 3 31/32"

Jag är inte säker, troligen är det 4 1/4" men det kan ju var intressant att veta.,...

Redigerat: Kollade upp d där. 1200 fanns t.om 1980 års modell. Första 1340 1978 1/2"
Är det en 79a slutar motornumret på H79


Mät slaget på vevskivan På 1200= 50,4 mm och 1340= 53,98 mm Mät fr centrum till tappen

O

Tuna
2013-02-06, 00:31
Kollade lite mer på bilderna.. Du sa att det var en 1979. HD bytte från 1200 i den svängen "1978 och en halv"

1340 = 80 Cubic /inch har 4 1/4 vev och 3 1/2" borr 1200= 74 cubic inch har 2 31/32" slag

Skulle nog kolla vevskivorna vad det är. Formen tycker jag känns bekant som 3 31/32"

Jag är inte säker, troligen är det 4 1/4" men det kan ju var intressant att veta.,...

Redigerat: Kollade upp d där. 1200 fanns t.om 1980 års modell. Första 1340 1978 1/2"
Är det en 79a slutar motornumret på H79


Mät slaget på vevskivan På 1200= 50,4 mm och 1340= 53,98 mm Mät fr centrum till tappen

O

Hej igen.

Det står i papperen att det skall vara en 1200. Motornumret slutar på H9.

Nu känner jag mig lite dum men hur menar du att jag ska mäta, hängde inte med riktigt där, bild ?

Broder Dalton
2013-02-06, 03:05
Ok står d 1200 så är det nog så,,,

Tuna
2013-02-11, 02:13
Hej igen !

Har ramlat över en kam , en Crane 310b någon som vet något om denna ? kan det vara något att slänga i min motor ?

mvh
Johan

TCKalle
2013-02-11, 08:41
Lite info om kammen:
http://howardscustoms.com/catalog/VTwin_2-Classic_457.pdf
Det verkar var rätt kam för den som tänker trimma seriöst, dvs mer volym och komp. Bara den kammen gör nog ingen glad.

Broder Dalton
2013-02-11, 08:46
Vad har du för komp? Det måste nog till andra ventifjädrar + seriös koll på TDC- lyft. Med den timingen lär det inte bli mycket crunch på låg och mellan på en liten 1200. Som TC säger "Den gör nog ingen glad",,,

Med originalkomp= använd originalkammen om den är i bra skick = funkar.

whiskeythrottle
2013-02-11, 19:29
Såklart jag hjälper en medbiker ;-) hjälper alla som jag kan!

Tuna har mek-skills absolut, och en häftig hoj den dag den fungerar....men blanda inte ihop "biker" och "mekaniker". "Bikers ride, mechanics...well they work on bikes".

The fundemental difference between being a biker and owning a motorbike is that the first has some stories to tell. The second has a surogate penis. A Biker belives any bike is good.

Tuna hoppas du får ihop hojjen så du kan börja åka i sommar med den också. Som ni ser är inte alla människor med en motorcykel en "biker". För att vara extra tydlig så stämplar jag ingen i denna tråd utan bara informerar om vad som är vad.

Tuna
2013-02-17, 23:28
Tuna har mek-skills absolut, och en häftig hoj den dag den fungerar....men blanda inte ihop "biker" och "mekaniker". "Bikers ride, mechanics...well they work on bikes".

The fundemental difference between being a biker and owning a motorbike is that the first has some stories to tell. The second has a surogate penis. A Biker belives any bike is good.

Tuna hoppas du får ihop hojjen så du kan börja åka i sommar med den också. Som ni ser är inte alla människor med en motorcykel en "biker". För att vara extra tydlig så stämplar jag ingen i denna tråd utan bara informerar om vad som är vad.

Man får tacka för historielektionen ;-)

- - - Uppdaterad - - -

Har fått hem lite nya prylar till hojen som jag tänkte dela med mig av :

10527

Beemusup
2013-02-18, 07:55
Klart Tuna är en biker... Han har ju en hoj som har en lång historia bakom sig, dessutom så har han redan "historier" han själv kan berätta... Om man inte är en biker när man river en gammal hoj för att kunna köra så vettifan. Hellre det än dom som köper en image. Man måste kunna mecka för att köra, nu kan han mecka.

Det var lite väl djärvt att riva motorn kanske haha men coolt att du genomför det! Jag följer dig med intresse! Den hojen kommer bli great!

harley
2013-02-18, 13:30
Har fått hem lite nya prylar till hojen som jag tänkte dela med mig av :

10527[/QUOTE]

Vad är det för styre du har där?

Tuna
2013-02-19, 01:34
Klart Tuna är en biker... Han har ju en hoj som har en lång historia bakom sig, dessutom så har han redan "historier" han själv kan berätta... Om man inte är en biker när man river en gammal hoj för att kunna köra så vettifan. Hellre det än dom som köper en image. Man måste kunna mecka för att köra, nu kan han mecka.

Det var lite väl djärvt att riva motorn kanske haha men coolt att du genomför det! Jag följer dig med intresse! Den hojen kommer bli great!

Tack för det, de orden värmde ! :) Ska posta lite mer bilder på själva bygget framöver så det blir mer intressant att följa, för tillfället är det fullt upp med att få ihop alla delar så man kan börja bygga , men snart är vi där :)

- - - Uppdaterad - - -


Har fått hem lite nya prylar till hojen som jag tänkte dela med mig av :

10527

Vad är det för styre du har där?[/QUOTE]

Styret är följande : http://www.bikeline.se/sv/artiklar/chubby-1-1_4-knuckle-h85cm-b95cm-p15cm-passar-82-upp-svart.html

Kan även ses monterat på sida 2 i danna tråden.

Tuna
2013-02-20, 01:40
Hej igen :)

Ska snart till att sätta ihop motorn , har sett och hört att många kör med fett/oja för att smörja in div delar så som lager,o-ringar,packboxar,cylinderlopp m.m. vilken olja/fett skam man använda ? vad rekommenderas ?
Har sett någon röd, lättflytande variant vad är det för något ?

TCKalle
2013-02-20, 08:57
Hej igen :)

Ska snart till att sätta ihop motorn , har sett och hört att många kör med fett/oja för att smörja in div delar så som lager,o-ringar,packboxar,cylinderlopp m.m. vilken olja/fett skam man använda ? vad rekommenderas ?
Har sett någon röd, lättflytande variant vad är det för något ?

Cylinderloppen - 556 eller liknande, övrigt 20/50 olja. Finns ingen anledning att kladda med nåt fett.

Broder Dalton
2013-02-20, 16:22
Som TC säger: WD40 / 5-56. Resten olja

Tuna
2013-02-20, 21:36
tack för svaret grabbar ! :)

Tuna
2013-02-23, 00:02
1056310564

Har börjat slipa och polera vipphusen, filar först med en fil sen tar jag fint sandpapper och sist
så polerar jag upp ytan.

Tuna
2013-02-28, 22:02
Hej igen !

Skulle nu behöva hjälp att hitta ett par handreglage, vet inte om jag varit inne på det tidigare i tråden. jag har kört fast, hittar
inte alls den typen av handkontroller som jag söker har letat på div återförsäljares sidar samt genomsökt ebay m.m.
utan hitta det jag söker så nu hoppas jag att någon här har koll och kan hjälpa mig med det som jag söker.

jag behöver handreglage till mitt bygge koppling och broms. drömmen hade varit K-techs som jag tycker är riktigt snygga men
jag vill tyvärr inte lägga 4500 på ett par handreglage. Någon som vet om det finns några liknande som är lite billigare ?

10702

Tacksam för svar

grillkorv
2013-02-28, 22:17
Har sökt jag med,tror nog att man får punga ut dom pengarna.tyvärr.

Tuna
2013-03-01, 23:06
Ja ser ut att vara riktigt svårt att hitta ,, själv ska jag satsa på att försöka vara kreativ och modifiera ett par som jag har på G,, :) sen hur resultatet blir är en annan fråga :)

Tuna
2013-03-04, 19:42
Hej igen !

någon som har koll på det här med muttrar till vipphusen ? är det m8 fingängad ? eller är det UNS ? eller var är det man ska ha ?
Hur är det nu med rostfritt ska det undvikas med tanke på galvaniska strömmar ? vilken kvalitet behöver man ha och vilket material är bäst ?
Har letat både här och där men hittar inget ställe att köpa dessa muttrar, hittade några på ebay men de kostade ca 400 med frakt vilket jag
tyckte var lite dyrt. Vad säger ni , några tips ? :)

xbones
2013-03-04, 20:06
Hej igen !

någon som har koll på det här med muttrar till vipphusen ? är det m8 fingängad ? eller är det UNS ? eller var är det man ska ha ?
Hur är det nu med rostfritt ska det undvikas med tanke på galvaniska strömmar ? vilken kvalitet behöver man ha och vilket material är bäst ?
Har letat både här och där men hittar inget ställe att köpa dessa muttrar, hittade några på ebay men de kostade ca 400 med frakt vilket jag
tyckte var lite dyrt. Vad säger ni , några tips ? :)Rortfria bultar går bra till aluminium skulle jag tro. Rätta mej om jag har fel folk. På jobbet använder vi ibland aluplåtar till rostfria reglar o lux.

TCKalle
2013-03-04, 20:09
Det är inte M8, möjligen UNF. Är det vipparmsaxlarna du menar, typ kupolmuttrar? Kommer inte ihåg dimension men definitivt tum. Galvaniska strömmar behöver du inte bekymra dig om.

Tuna
2013-03-04, 20:16
Tack för svaren. Jag menar de muttrarna som är på toppen av "huset" om man säger så, inte vipparmsaxlarna, de är väl de som går rätt igenom huset om man säger så.

Tuna
2013-03-07, 01:17
Hej igen. nu är de snart dags att plocka ihop motorn , ska bli av i nästa vecka. Tänkte bara slänga ut en snabb fråga.

Vilka bulltar/muttrar skall dras med moment ? och vilket moment ? Visst jag vet att man kan läs det någon stans i den 400 sidor tjocka manualen
men förhoppningsvis är det någon rutinerad mekare där ute som kan detta på rak arm och har lust att lägga 1 min på att skriva ned det här
så slipper jag lägga 30 min på att leta i manualen. Hoppas någon kan detta utantill :)

Tuna
2013-03-09, 20:09
går trögt nu :( skulle bara byta lager och sen börja sätta ihop motorn då jag kom på att jag har en ny oljeledning som ska monteras så jag skulle bara ta bort den gamla in fästningen då det började strula. den sitter som fa.... jag och pappa hjälptes åt men kunde inte lösa det hela vi försökte med allt ,olika tänger,värme m.m. utan resultat. så nu vet jag inte hur jag ska lösa det hela, borra ur den är ett alternativ men det är ju inte helt enkelt då man inte vet exakt vilken gänga det är och dessutom ser den ut att vara konisk, Några tips ?
10874

TCKalle
2013-03-09, 21:02
1/8 NPT tror jag

Broder Dalton
2013-03-09, 21:18
Yep NPT 1/8. Skulle tänka mig NOGA för innan jag borrar,,,

Tuna
2013-03-09, 21:21
Kanon tack för tipsen, är det något speciellt att tänka på jämfört med så att säga en vanlig borrning?

tjockben
2013-03-10, 18:34
Kanon tack för tipsen, är det något speciellt att tänka på jämfört med så att säga en vanlig borrning?

ja hålet är ju koniskt....

Tuna
2013-03-10, 18:51
ja hålet är ju koniskt....

Ja nu är ju jag långt ifrån någon expert på detta men kan det inte vara så att hålet inte är koniskt även fast gängen som ska i hålet är konisk ?
Om det är så att en NPT 1/8 gäng är konisk så lär väl också själva gängtappen vara konisk och då borde det bli samma sak i slutändan i alla
fall eller har jag fel där ?

Skulle prova idag att svetsa på en mutter men det sket sig också då det inte gick att svetsa i materialet :(

Beemusup
2013-03-10, 22:13
Rätta mig om jag har fel någon men det är väl så att NPT gängor används för att täta, i det här fallet oljeledningar... Då är det själva gängorna som är koniska och det finns det gängtappar till...

EDIT: Hittade nånstans att man ska borra 8,5mm för 1/8 NPT, finns väl säkert nån lista på allt det där :)
Det kommer gå skitbra det här :)

http://www.dormertools.com/sandvik/2531/internet/s003592.nsf/Alldocs/Product*2DMachiningSolutions*2DPDF*2ATH*2DPDFse/$file/5G%C3%A4ngningmedTapp.pdf

På sidan 78 står det

Adrenaline
2013-03-10, 22:21
Men vänta nu. Rätta MIG om jag har fel, men visst är det väll den gängade hylsan som är konisk och ingenting annat!

Beemusup
2013-03-10, 22:27
Ja precis, hålet man borrar är vanligt, 8,5mm, och gängtappen konisk :)

Machine head
2013-03-10, 23:16
Stämmer bra det. Konisk tapp och vanlig borr... om någon meckat med oljeledningen är det säkert loctite på. Värm mer och bruka våld. Finns säkert insatsgänga om det skulle skita sig.

Tuna
2013-03-10, 23:37
Tackar för alla tips ,,, får göra nya försök imorgon efter jobbet . "mullemeck" jag har värmt ganska mycket och även svetsen värmde duktigt men det hjälpte inte och våld det har jag brukat såmycket som det går utan att knöla sönder hela skiten :) Så jag antar att det bara kvarstår att försöka borra ur skiten utan att lyckas sabba gängorna vilket inte känns helt enkelt :(

Machine head
2013-03-11, 09:18
Okey, öka borrstorlek vartefter och känn på den mellan bytena. När materialet blir tunnare kan spänningar lossa om du har tur! Det där fixar du!

Tuna
2013-03-18, 23:04
Sådär ja ! nu är det urborrat och klart ! har även bytt Inre kamlager TORRINGTON så nu är båda halvorna klara
för montering så nu i veckan när jag är ledig skall motorn ÄNTLIGEN sättas ihop. :)

Får passa på att Tacka Farsan för all hjälp med båda kåporna och urborrningen.

10979

Machine head
2013-03-19, 19:45
Toppen! Hoppas montering går smärtfritt

Tuna
2013-03-23, 20:56
En liten fundering inför fortsättningen på motorbygget i morgon. Svårt att beskriva men jag bifogar bilder så förstår ni vad jag menar. Distansen som passar på den gamla kuggen passar inte på den nya som jag köpt
det enda som skiljer ser ut att vara detta, är det bara att borra upp hålet i distansen och köra eller gör man bort sig då ?

1102111022

TCKalle
2013-04-02, 18:31
Givet att det ä rätt tjocklek på distansen går det förmodligen bra att borra

Tuna
2013-04-02, 22:24
Ja det är samma som satt där från början men jag har nu fixat en ny som passar får tacka för visat intresse i alla fall . Får tacka Genuine Biker parts i Gävle för snabb leverans och bra service !

Tuna
2013-04-17, 20:21
Hej igen !

Bygget rullar på sakta men säkert :)

Skulle sätta dit kamen igår och blev lite fundersam.

Jag har haft bra koll på mina delar och lagt allt i olika lådor efterhand som jag har plockat ner motorn osv.

Enligt skissen ska det sitta två brickor en med "öron" och en annan på ändan av kamen, men jag är till
99.9% säker på att det bara satt en bricka där när jag plockade ner den dvs den med "öron".

Nu till min fråga, kan man ha det så eller "måste" man ha den andra distansbrickan ? Kan ju antingen vara
så att man kan ha vilket som eller så kan förra ägaren ha glömt den brickan och då lär jag räta till det
hela.

Tacksam för svar.
11293

Tuna
2013-04-22, 20:35
Jag kan bara svara på min egna fråga, brickan måste vara där ! :) lär skaffa en bricka och lite olja. Vilken olja rekommenderas ? Bara Hd:s som gäller ?

Broder Dalton
2013-04-22, 21:25
Brickan med vingars ska sitta närmast inre ja
kamlagret (åt rätt håll). Den andra är ett shims som du sätter det axiella spelet på kammen med. Spel kollas antingen med bladmått eller m indikatorklocka. RTFM!

Tuna
2013-04-22, 21:33
Nice tack för svaret :) kamlagret sitter rätt och i samma position som det gamla. ja med största sannolikhet satt det inget shims där men jag såg ju
att kammen låg helt fel utan shims. Får bli att kolla med bladmått, vilket spel ska man ha ? hur mäter man detta, sätter man kammen i "rätt" läge sen
mäter man hur tjockt shims man ska ha eller hur gör man ?

Tack på förhand.

Broder Dalton
2013-04-23, 09:07
Spelet är inte skitviktigt men jag brukar sätta runt 0.30-0.40. Inte under 0.25 mm axiellt spel. Mät m indikatorklocka på änden av kammen i struten eller stick ner bladmått hmm lyftahushål o mät mellan vingbricka och shims

Tuna
2013-04-24, 00:47
Klockren info ! stort tack Onatop ! thx;

Broder Dalton
2013-04-24, 05:47
Kamshims i olika tjocklek finns på HD eller hos Karling

Williammc
2013-08-05, 23:44
Hur går det? :)

Tuna
2013-08-05, 23:57
Hej.

Just nu går det inte så bra kan man säga :) har hamnat mitt inne i ett tidspressat båtrenoverings projekt så jag har inte tid med något annat. Men i oktober - november kommer HD projektet att åka igång igen då båten
är klar. Kul att någon tittade in i alla fall :)

Tuna
2013-11-01, 01:35
Nu är jag tillbaka ! :)

Nu när jag påbörjat projektet igen så inser jag att min orutin har lett till att jag gjort en rad misstag. Jag tog isär allt i beståndsdelar och putsade och blästrade om vart annat . Jag hade en tanke att bara lacka de delar som behövdes lackas och ersätta vissa delar med nya sen sätta ihop allt enligt ritningarna.
Så långt var tanken god och det hade nog fungerat bra om det bara hade varit så att alla delar var original.Tyvärr så är det snarare så att det inte är särskilt många delar som är original från den specifika modellen, Man har gjort ombyggnationer, bytt ut en hel mängd delar och vissa delar saknas helt.
Detta har lett till problem då jag inte har några ritningar utan lär göra egna lösningar för en rad saker vilket inte är helt lätt med tanke på min mycket begränsade erfarenhet.

När jag nu började fundera på olika lösningar så insåg jag att jag måste ha HD:n mer ihopsatt för att kunna passa in olika delar.

Så nu är jag i färd med att sätta tillbaka sving,bakhjul, framgaffel och framhjul. provmonterade även oljetank och "batterilåda" som inte satt där då jag köpte den och genast blev det problem med att bakskärmen inte passade :(

Fick dit bakhjulet idag i alla fall :)13337

Machine head
2013-11-01, 07:12
Härligt! Kul att du har kommit igång igen. Blir lite pussel men det löser sig ska du se

Tuna
2013-11-02, 02:41
Hej igen :)

Nu dyker frågorna upp på löpande band :)

ska sätta dit mina nya stötdämpare men blev nu lite fundersam, finns två fästen på svingen. Fäste 1 och 2 som jag markerat på bilden.

När jag köpte HD:n satt de dämpare som jag hade då i fäste 1 men när jag kollar på andra HD:s så ser det ut som att fäste 2 så
att säga är original fästet.

Frågan är nu om fäste 1 är något hempul ? och om jag ska sätta tillbaka dem i fäste 1 eller byta till fäste 2 som ser ut att vara org ?


1333813339

stroker49
2013-11-02, 09:16
För det första, är det en originalsving? Det ser ut så men de brukar vara svarta. Den där är metall (alu?) -färgad. Men du kanske bara lackat den eller blästrat av den? Hursom, fäste två är original i så fall. Fäste ett har de nog satt dit för att sänka hojjen "i bak". Har du en liten busig hojj kan det vara snyggt och funka bra med sänkt. Men grejjor kan släpa i vid nedlägg. Jag har en originalelectra från 77 och även om det vore snyggt att sänka lite bak så vore det ingen bra idé på en sådan stor tung kloss med redan usel markfrigång. Jag drar fotplattor och ljuddämpare i gatan vid vanlig rondellkörning.

Skall du behålla bakskärmen och stuket så säger jag "keep it low"

Beemusup
2013-11-02, 10:44
Vill du sälja sadeln så säg till! :)

Kul att du är igång igen!!

Tuna
2013-11-02, 12:28
Hej !

Tack för svaren ! :)

Det är original svingen som jag har blästrat :)

Tänkte ha den i precis samma stuk som på bilden fast det blir ett annat styre med lite andra reglage på samt att jag tänkte köra med fotplattor. Sen blir det ny lack på rubbet :)

Så du tycker att jag ska behålla sänkningen bak och köra på fäste 1 om jag förstått det hela rätt ? kom att tänka på att de förra dämparna hade cc 30cm och de nya är 11" de nya är
således 2cm kortare än de gamla. Hoppas den inte blir för låg bara.

Vilken markfrigång har du på din HD ?

Beemusup ska nog behålla sadeln, men ångrar jag mig så hör jag av mig :)

Tuna
2013-11-04, 15:57
Håller på att plocka ihop motorn och det slog mig att det är dags att hälla i lite olja i den också :)

vilken olja rekommenderas till en gammal shovelhead ? bra nätbutik att köpa på ?

Adrenaline
2013-11-04, 17:52
20w50 olja ska du ha. Jag körde på biltemas classik motorolja i mina shovlar.

Tuna
2013-11-04, 20:35
Tack så mycket för oljetipset !! :)

Jag skulle sätta ihop motorn idag men det gick inget vidare så nu skulle jag verkligen behöva all hjälp jag kan få.

Satte dit camen m.m. och såg till så att allt låg i linje och motorn gick runt jätte fint, inga konstigheter men när
jag sedan skulle sätta dit kåpan så blev den helt plötsligt skit seg att dra runt, vad fasen kan detta bero på ?

Det är när man skjuter in kåpan de sista 5 mm som den börjar bli trög att dra runt.

Har kollat lite mer nu och märkt att tar jag ur breathern och sätter till baka kåpan går den runt fint. Provade även
den gamla breathern som jag hade och den gick faktiskt lättare med den, visst den kärvar fortfarande men går lättare.

Som sagt kör man utan kåpa så går allt klockrent, tänkte först om det var breathern som hakade i eller kärvade men
du borde den väll göra det utan kåpa också ?

Tacksam för hjälp

Tuna
2013-11-05, 17:51
Har fortsatt med att försöka lösa problemet idag. Helt klart nu att det är breathern som ställer till det.
Kör jag med gamla breathern så så går kåpan på lätt och motorn går runt lättare , kör jag med den nya
går kåpan trögare på samt att den kärvar när man drar runt den.

Det underligga i det hela är att när jag jämför den gamla och nya så kan jag inte se eller mäta upp några relevanta skillnader
förutom den lilla knoppen längst fram.

Någon som vet någon ting om detta , varit med om liknande ? Kan det vara så att det brukar kärva lite när kuggarna är nya ? dvs att de lär slitas in ?

Kan det vara så små skillnader på breathers från olika årgångar så att man inte kan se det men att det ändå har betydelse ?

Slänger upp några bilder om det kan vara till hjälp.133611336213363

Tuna
2013-11-06, 14:00
Har jobbat lite vidare på detta. Tydligen finns det två olika stål breathers, en tidig version som fanns fram till 77 och en som fanns från 77 och framåt.
De ska skilja sig på det viset att timingen är förskjuten en kugg. Det underliga är att den breather som satt där var den tidiga modellen och den jag köpt är den
nya modellen men med tanke på att jag har en 79:a så ska jag ha den senare modellen, det satt alltså fel breather där från början .

När jag har den gamla breathern i så går kåpan lätt att skjuta av och på men när jag har den gamla så går den lite trögt att få av och på detta är ju lite märkligt med
tanka på att breathern inte har någon kontakt alls med kåpan.

En teori som jag funderar på nu är om kuggarna på breathern är olika slitna vilket gör att när jag skjuter i den i sitt läge ändrar den kamens läge något beroende på
vilken breather jag har.

Har en sifton 101 kam om det kan ha någon betydelse.

Kan det vara så att när man har ny breather och nytt kamlager att det går lite trög för att grejerna ska slitas in ?

Tuna
2013-11-06, 22:21
Ingen ? Smash

stroker49
2013-11-06, 22:46
När du har kåpan och allt av kan du köra axeln som driver oljepumpen med tummen och känna att den går lätt. Ibland får man känna med tummen och jucka lite på pumpen när man försiktigt drar fast oljepumpen mot blocket. Observera att momentet är ganska litet när du drar fast pumpen (se manualen och att det är inch pund och inte foot pund). Fast jag vet inte om det har något med dina problem att göra.

Tuna
2013-11-07, 05:40
yess nu har vi något att gå på i alla fall :)thx;

ska kolla detta imorgon, återkommer.

stroker49
2013-11-07, 07:41
Njä, jag är skeptisk. Det verkal lite lurt med din breather också.

Tuna
2013-11-07, 17:17
Hela oljepumpen är redan monterad så jag kommer inte åt axeln med fingrarna , kan det vara värt att plocke ner den igen för att testa det du sa ?
Var ner och tittade lite mer men allt går så jädra lätt och fint med kåpan av så man blir inte alls klok på detta.

Nu kan jag inte så mycket om motorer men det sunda förnuftet säger mig att det egentligen bara kan vara en sak. Kuggen på den gamla breathern är mer slitna än på den nya
så kuggen från kammen går ned djupare i den gamlas kuggar. Dvs när man byter breather så förskjuts kammen någon mm eller halv mm, måste vara det som påverkar sen när man
sätter dit kåpan och axeln från kammen skall in i hålet i kåpan.

Frågan är ju om det kan vara så att det går lite trögt nu när kammlagret, packboxen och breathern är nya och det inte är någon olja i den, att det bara så att säga ska slitas in lite
när man kombinerar nytt och gammalt. Men jag skulle vilja ha det bekräftat av någon kunnig innan jag skruvar ihop den.

Tuna
2013-11-08, 22:31
Nu har jag beställt två nya breathers att prova med så kan man utesluta det i alla fall :) funderar lite på om det kan ha med vev-pinion/driveshaft att göra ? ska det vara ett spel på den eller ska den sitta fast i blocket i horisontellt läge ?
Funderade även på om det kanske kunde vara bussningen i struten men den tycker jag ser ok ut. provade att plocka ur den som ett test och lät den bara sitta i packboxen och då gick den klockren men det betyder kanske inget ?.

Börjar luta åt att ge upp detta :( , får nog lämna in den, och få detta fixat, någon som har tips på en verkstad i närheten av Avesta i dalarna som kan fixa detta ?

Tuna
2013-11-14, 02:12
Hej igen.

Om det är någon som fortfarande följer denna tråd så kan jag meddela att problemet nog är löst nu.

Har själv och med lite hjälp från amerikanska forum hittat en rad problem. Dels hade jag missat en bricka vid
installationen, men främst så var det en rad felaktigheter som kommer från tidigare installationer. Med delar
från fel årsmodeller och bristfälliga installationer.

Det positiva är att jag lärt mig en hel del av detta, av alla 10tals timmars googlande och forumskrivande. Har fått bra
koll på olikheter mellan drev,breathers och kammar m.m. från olika årgångar samt hur saker och ting skall installeras.

Har nu plockat ner allt och är så att säga på ruta 1. Beslöt mig för att göra mig av med en massa felaktiga och
slitna delar så nu är ny kam, nya drev och distanser till pinion, nya brickor och ny S&S breather beställt :)

Nu när jag har allt nere igen ska jag även lämna svänghjulet på balansering och översyn så allt blir tipp topp :)

Har även fått en laddning med delar från USA , lite hand reglage, fotreglage och div andra prylar :)

Har även fått hem nya stötdämpare från England :)

Machine head
2013-11-14, 08:10
Jag läser med stort intresse iaf :-) det va tråkigt att höra men du har rätt inställning! det är gött att känna att man gått ur ett problem med större kunskap och något som funkar

haer72
2013-11-14, 12:17
Jag följer också denna tråd med stort intresse. Keep up the good spirit!

tjockben
2013-11-14, 19:07
följer med intresse! ge inte upp!

Tuna
2013-11-14, 20:14
Hej !

Stort tack för stödet grabbar ! thx;

Projektet rullar på :) ska lägga upp lite bilder på nya delar i helgen.

Mvh
Johan

Fonve
2013-11-14, 20:56
Självklart läser/följer jag detta med iver! ;)

Tuna
2013-11-16, 03:32
Här kommer lite bilder på delarna som jag fått hem från USA :)

En del kommer jag säkert inte att använda, utan dessa har jag bara köpt för att experimentera lite med.
Köpte två uppsättningar handreglage, det ena är inte HD men jag tänkte att om man gör om dem en
aning så kanske man kan få dem att se lite vintage ut annars får jag gå på HD handreglagen eller vad tycker ni ?
Såg att kvalitén på bilderna inte var den bästa tyvärr.
13402134031340413405134061340713408

grillkorv
2013-11-18, 22:14
Den där runda handreglaget till frambromsen vilken hoj tillhör den orginal.är ute efter ett handreglage vill helst inte ha orginal tycker dom är så stora och klumpiga.Bra jobbat tuna.

Tuna
2013-11-18, 22:22
Hej :)!

03 Kawasaki Vulcan VN800 800 kommer de ifrån, tyckte dock själv att även dessa var lite stora, funderar lite på om man kan slipa bort "kulan" längst ut för att få lite mer vintage look på dem.
som sagt svårt att hitta några slimade.

grillkorv
2013-11-19, 11:50
Okej.Ja det är inte lätt att hitta några slimade,funderar starkt på att beställa k-teck reglage men dom är så förbannat dyra.

tjockben
2013-11-20, 18:28
Okej.Ja det är inte lätt att hitta några slimade,funderar starkt på att beställa k-teck reglage men dom är så förbannat dyra.

dyra men jävligt värt det.

Tuna
2013-11-21, 03:41
Ja snacka om att man funderat på dessa k-teck reglage fram och tillbaka. Att de är de snyggaste är nog de flesta överens om men som sagt 5000 kr, är det värt det ? ja min åsikt är att det beror på hur projektet i
övrigt ser ut hur mycket man lägger in i det av pengar och kraft. Jag köpte min hoj för 50 och med det i åtanken känns det lite sjukt att köpa handreglage som är värda en tiondel av hela mc:ns värde.

Tror gränsen för min del ligger runt 2500-3000 för ett par k-teck handreglage men det lär ju aldrig hända så man får bita i det sura äpplet och vara utan . :)

grillkorv
2013-11-21, 10:56
Ja det är ingen billig hobby vi utövar.Får nog bli k-teck reglage till julklapp åt mig själv.Tuna förresten. vid skulle kanske köra en shovelträff i vår och beundra varandras hojar.bor ca 5 mil söder om avesta.

tjockben
2013-11-21, 22:01
ebay france....
415 euro (3700 sek...)för ett kit plus frakt
http://www.ebay.fr/itm/Kit-vintage-brut-levier-maitre-cyl-K-Tech-Harley-/250862703757?pt=FR_JG_Moto_Pi%C3%A8ces&hash=item3a6895148d

Tuna
2013-11-22, 10:57
Hej igen !

Ja grillkorv en Shovelträff skulle vara riktigt kul :) lär bara försöka få min hoj färdig någon gång :)

Tack tjockben för tipset ! ska fundera lite på detta men man lär väl även ha gasreglaget så det matchar :)

Tuna
2013-12-05, 12:41
Hallå igen !

Som ni sett tidigare i tråden så har jag införskaffat ett par fotplattor från en FLH 2001 som jag tänkte försöka passa in på min HD. Har lite funderingar på hur jag skall få det att passa. Har ingen aning om det var fotplattor på den från början, när jag köpte den var det "pinnar" men uppenbarligen var det något "hempul".

Har försökt hitta någon "sprängskiss" på hur det är monterat och hur plattorna sitter i ramen för att få lite idéer men jag hittar inga bilder.

Någon som har några skisser eller idéer ?

TCKalle
2013-12-05, 20:21
Det är nog ingen "bolt on" affär med plattor för en -01:a. Helt andra mått. Hittade ingen skiss i min gamla handbok 1959-1969 men så här ser det ut på en 01:a
http://www.jerseyh-d.com/Components.aspx?model=Touring&year=2001&part=853

engmannen
2013-12-05, 20:33
Så här såg det nog ut på din när den var ny! Sen var det en del plåtbitar på ramen oxå!
13552

Tuna
2013-12-07, 21:32
Hej igen !

Tack för svaren grabbar ! thx;så glad man blir när folk tar sig tid att hjälpa ! :)

Blir väl till att göra lite nya fästen till ramen, skulle vara klockrent om någon hade skisser även
på fästena i andra ändan dvs fästena i ramen, så man får en liten idé om hur man skall göra fästena
för plattor och bromspedal m.m.

Ha det !br;

hasse diesel
2013-12-08, 01:04
På höger sida sitter den i ramen men på vänster i ramen och i transkåpan så då undrar jag om du har kvar originalkåpan? och det är ju bara FL kåpor som har fästet FX har mittmonterade fotpinnar och alltså inget fäste / Hasse
Hej igen !

Tack för svaren grabbar ! thx;så glad man blir när folk tar sig tid att hjälpa ! :)

Blir väl till att göra lite nya fästen till ramen, skulle vara klockrent om någon hade skisser även
på fästena i andra ändan dvs fästena i ramen, så man får en liten idé om hur man skall göra fästena
för plattor och bromspedal m.m.

Ha det !br;

Tuna
2013-12-08, 02:36
Hej hasse diesel, tack för ditt svar !.

Ska jag vara riktigt ärlig så vet jag inte om det är original kåpan eller ej som jag har. Ska till garaget om någon dag men kan inte kolla nu om det sitter ett fäste där eller ej
kollar man på bilderna så ser jag inget fäste på kåpan , sitter det undertill ?

Om man nu utgår från att jag vill ha plattor , hur löser man detta på enklaste sätt ?

Problemet är väl det att jag inte vet riktigt hur det såg ut original , var det "plattor" eller var det "pinnar" ? är fästena i ramen för "pinnar" eller "plattor" ?

Skickar med lite bilder på hur fästena ser ut så kanske någon som har lite mer koll än mig kan bringa lite klarhet i detta så man vet vad man har att utgå ifrån.

Det enklaste vore ju om det fanns andra original plattor som bara var att bulta dit sen var det klart men jag vet ju inte en som den möjligheten finns eller om man
måste göra någon form av modifiering far att överhuvud taget kunna ha "plattor".

Är inte lätt när kunskapen är bristfällig men man lär så länge man lever :)
13567135681356913570

hasse diesel
2013-12-08, 12:16
135781357913580Din sista bild visar ju höger sidans fäste för bak bromscylindern i det sitter ju fotplattan bultad, mina bilder visar fästpunkterna på vänster sida. sen går allting att tillverka nytt men så här satt det original/Hasse

hasse diesel
2013-12-08, 12:38
135781357913580Din sista bild visar ju höger sidans fäste för bak bromscylindern i det sitter ju fotplattan bultad, mina bilder visar fästpunkterna på vänster sida. sen går allting att tillverka nytt men så här satt det original/Hasse

Tuna
2013-12-08, 22:04
Hej igen hasse !

Snällt att du tar dig tid.

känner mig lite dum men jag fattar inte riktigt hur allt hänger ihop, kanske beror på min bristande erfarenhet av harley. Det blir inte direkt lättare av att "inget" verkar vara original på min hoj :( även om jag skulle få tag i originalplattor
så skulle inte dessa passa eftersom att jag inte har något fäste i kåpan, har heller inte de kromade rören som går ner och som främre fästet på vänster sida sitter i så det blir en jäkla djungel av allt.

Ska jag göra egna fästen och få allt att fungera så måste jag även förstå hur växelreglaget sitter och hur jag passar ihop dessa mellan modellerna sen lär jag även se hur bromspedalen är fäst och hur den är kopplad till bromscylindern och hur den går vidare osv osv.

Hasse om du har möjlighet och det inte är allt för stort besvär skulle det vara mycket uppskattat om du kunde ta några bilder på varje sida på alla infästningar och så man ser bromsreglage,växelreglage och bromscylinder och hur allt hänger ihop. då kan jag i alla fall kanske förstå hur det ska sitta original sen får jag googla vidare och försöka se hur det är fast satt på flh från 2001 sen efter det kanske jag kan få en idé om hur jag ska göra egna fästen och hur allt ska hänga ihop :)

Mvh
Johan

hasse diesel
2013-12-08, 23:41
Har du en mailadress? skicka den i ett PM till mig så ska du få en fil av mig så du ser allt du behöver/ Hasse

hasse diesel
2013-12-09, 18:45
Ligger på mailen, hoppas det funkarW;

Tuna
2013-12-09, 23:00
Hej Igen hasse !

Den funkade, stor tack för det :) fick lite nya idéer och inputs av dina bilder.

inser att det är nya frame brackets som jag skulle behöva, skulle jag få tag i sådana från en 2001 flh touring så skulle man kanske bara kunna göra om hålbilden i dessa och få dem att passa sen göra ett nytt fäste i ramen till den bakre fästpunkten sen är det klappat :) har sökt lite på nätet men har inte hittat något än.

Misstänker att bromscylindern är monterad som jag har ritat på bilden ?

1359313594

hasse diesel
2013-12-09, 23:06
Yes men nr 51 sitter emellan som längd justering

hasse diesel
2013-12-10, 22:23
Varför 2001, är plattorna från då?
Hej Igen hasse !
Den funkade, stor tack för det :) fick lite nya idéer och inputs av dina bilder.

inser att det är nya frame brackets som jag skulle behöva, skulle jag få tag i sådana från en 2001 flh touring så skulle man kanske bara kunna göra om hålbilden i dessa och få dem att passa sen göra ett nytt fäste i ramen till den bakre fästpunkten sen är det klappat :) har sökt lite på nätet men har inte hittat något än.

Misstänker att bromscylindern är monterad som jag har ritat på bilden ?

1359313594

hasse diesel
2013-12-10, 22:32
http://www.blocket.se/vasterbotten/Harleydelar_51043942.htm?ca=18&w=3

Tuna
2013-12-10, 23:46
http://www.blocket.se/vasterbotten/Harleydelar_51043942.htm?ca=18&w=3

Kom över ett kit med plattor, bromspedal, växelreglage m.m. från en 2001. min tanke var det förmodligen inte skulle vara så svårt
att passa in dem på min cykel men nu har det som sagt visat sig att det inte var det enklaste :)

Tack för länken , de där plattorna i länken, är de bolt on till min ?

Mvh
Johan

hasse diesel
2013-12-11, 00:05
Jag vet faktiskt inte, men jag trodde inte du hade några andra delar än plattorna:D Du ska ha plattor för electra 66-78 ungefär jag vet inte när de slutade med den ramen/ Hasse

Tuna
2013-12-11, 00:08
Jaha då är jag med, slutade de med plattor 78 ? jag har en 79:a men de kanske inte ens finns plattor till den årsmodellen ?

hasse diesel
2013-12-11, 00:11
Jodå jag visste bara inte när de slutade med den ramen, det kommer ju sådana där fula plåtramar sen W;

Tuna
2013-12-11, 00:16
Jaha fasen man lär sig hela tiden, intressant det där med olika ramar visste jag inte om. har du mer info om det , vad skiljer ? hur ser man skillnad ?

hasse diesel
2013-12-11, 00:34
13599Tror nog du ser skillnad:I:

Tuna
2013-12-11, 00:36
hahah ja var en lite skillnad :) tack för infon :D

Tuna
2014-01-03, 00:41
Hej Igen !!:)

Nu har jag äntligen fått lite mätningar på mitt svänghjul, resultatet syns på bilden.
Frågan är nu om detta är bra eller dåligt ? inom toleransen ?

Skulle uppskatta om någon med koll på detta kunde hjälpa till och svara så jag vet
om jag behöver lämna iväg det hela eller om jag bara kan tuta och köra.

13811

Mvh
Johan

TCKalle
2014-01-03, 14:57
Hej Igen !!:)

Nu har jag äntligen fått lite mätningar på mitt svänghjul, resultatet syns på bilden.
Frågan är nu om detta är bra eller dåligt ? inom toleransen ?

Skulle uppskatta om någon med koll på detta kunde hjälpa till och svara så jag vet
om jag behöver lämna iväg det hela eller om jag bara kan tuta och köra.

13811

Mvh
Johan

Enligt boken (58-69) är max kast på axlarna 0,001", dvs 0,0254 mm och på vevskivorna 0,003", ca 0,075 mm.
Så det verkar som det behöver riktas.

Tuna
2014-01-03, 17:21
Ja då lär jag nog lämna iväg det hela :)

Tack så mycket för hjälpen !

TCKalle
2014-01-04, 12:55
Ja då lär jag nog lämna iväg det hela :)

Tack så mycket för hjälpen !

Gör ett försök själv först, inte så svårt men tålamodsprövande.

Tuna
2014-01-06, 03:38
hmm, har inte en aning om hur man skall göra detta på egen hand , tyvärr

Tuna
2014-01-23, 17:59
Hej igen.

En liten uppdatering.

Har nu kontaktat en rad ställen som säger att de kan hjälpa en sen helt plötslig ska man kontakta någon annan som de brukar kontakta osv.
Segt att man inte bara kan lämna in det lite snabbt till någon så det blir klart.

Blev lite fundersam här om dagen då jag pratade med en kille som skruvat och renoverat en del motorer och han menade att en avvikelse på 1/10 till 2/10 inte har någon betydelse alls. Nu fattade jag inte allt som han pratade om men det var något i stil med att kraften på lagren var så stor så du hade en viss flexibilitet i själva lagret vilket gjorde att detta inte hade någon betydelse alls.

Vad säger ni om detta ? har han en poäng ?

Kan inte så mycket om detta men man har lärt sig att det som står i "boken" inte är samma som i verkligheten.

TCKalle
2014-01-23, 20:12
Hej igen.

En liten uppdatering.

Har nu kontaktat en rad ställen som säger att de kan hjälpa en sen helt plötslig ska man kontakta någon annan som de brukar kontakta osv.
Segt att man inte bara kan lämna in det lite snabbt till någon så det blir klart.

Blev lite fundersam här om dagen då jag pratade med en kille som skruvat och renoverat en del motorer och han menade att en avvikelse på 1/10 till 2/10 inte har någon betydelse alls. Nu fattade jag inte allt som han pratade om men det var något i stil med att kraften på lagren var så stor så du hade en viss flexibilitet i själva lagret vilket gjorde att detta inte hade någon betydelse alls.

Vad säger ni om detta ? har han en poäng ?

Kan inte så mycket om detta men man har lärt sig att det som står i "boken" inte är samma som i verkligheten.
När det gäller toleranser så är nog boken det man ska hålla sig till.
Det där med flexibilitet i lagren tycker jag låter som rena nyset. Dubbla koniska på ena sidan och ett nållager på andra tycker jag inte lämnar nåt större utrymme för "flex"

Tuna
2014-06-01, 16:22
Hej igen ! :)

Händer inte mycket och det går inte fort för tillfället med mitt projekt. Beror på att jag renoverar en båt och är småbarnsförälder sen hinner man inte med mer :) .
När båten är klar så kommer Projektet att skruvas upp med 200% ,Siktar på att ha hojen klar nästa sommar.

Kan dock inte låta bli att peta lite i projektet lite då och då :)

Har i alla fall lämnat iväg och fått tillbaka mitt svänghjul som nu äntligen är klart :)

Sitter här och funderar på att inhandla dessa jäv.... handreglagen för 5 papp så jag har det överstökat :)

Blir ett par K-tech , frågan är om man skall ha 12 eller 14 på bromscylindern till den frambroms som jag har ? (se bild)
Vilka är "bäst" på K-tech på svenska marknaden ?

Mvh
Johan
1500215002

Tuna
2015-01-04, 15:57
Hej alla !

Nu är jag tillbaka igen , skamm den som ger sig !

Har börjat skruvat lite på motorn igen och till en början så gick det bra men sen började det strula som vanligt :(.

Problemet den här gången beror på oljepumpen. Problemet är att drevet till oljepumpen börjar gå trögt då man drar åt skruvarna till locket på pumpen.
Såg efter ett tag att det ser ut som att dreven i pumpen är 0.1-0.2mm för höga så när man drar fast pumphuset mot motorn eller då man drar fast locket så
kärvar det , är som att dreven nyper mot godset.

Kan detta bero på något annat ?

Hur kan det komma sig ett dreven sticker upp ? kan någon ha planat locket eller pumpen ? eller skiljer dreven från olika pumpar ?

Vad gör man åt detta för att få det att funka på sådant smidigt sätt som möjligt. Tjockare packningar ? ta av 0.2 på dreven ?

Tacksam för svar.

Mvh
Johan 15909

robbbull
2015-01-04, 20:14
Låter lite som dom har planat men har inte motorn gått sedan dess?Jag skulle nog satsa på en ny pump fan den är ju lika viktig som våran egen pump!

stroker49
2015-01-04, 20:58
Du mäter här utan packningar ser jag. Du måste ha rätt packningar och dra med rätt moment, det är inte mycket till åtdragningsmoment. Det bästa är att ha struten tom och snurra pinjondrevet med tummen när man drar åt pumpen så att man kan vicka lite på oljepumpsdelarna så att inget knyter sig. Inget packningsklister! Skulle dreven vara lite för höga (så var det faktiskt på min orörda originalpump) så slipa av dem lite lite på ett bryne tills de är inpassade perfekt. Ride on!

- - - Uppdaterad - - -

För övrigt vill jag påminna dig om att skynda på, det är den tredje Januari och en ny säsong har börjat. Bilden från idag.
15910

Tuna
2015-01-04, 21:33
Hej stroker49 !

Tack för svaret :)

Jag laborerade i flera timmar med pumpen idag utan att få till det , har packningar från en James sats provade även de gamla packningarna , provade med 1,2 och 3 packningar men fick det ändå
inte att fungera. Hela pinionen är "ren" byter alla drev , snurrade med fingret på oljepumpsdrevet.

Räckte med att trycka på kåpan eller pumphuset med fingrarna så "momentet" kan inte heller vara problemet. Får väl helt enkelt bryna ner dem 2/10 kan man bryna ner dem så mycket eller lär man
kanske fräsa av dem 2/10 ?

Snygg hoj du hade ! börjar väl bli dags att göra färdigt så man kan köra:)

Tuna
2015-01-04, 21:41
Låter lite som dom har planat men har inte motorn gått sedan dess?Jag skulle nog satsa på en ny pump fan den är ju lika viktig som våran egen pump!

Hej tack för svaret !

nej motorn har aldrig gått i min ägo :) och nu känns det som jag har köpt halva motorn ny. Org pumpen som satt på när jag köpte den var riktigt risig så jag var tvungen att köpa en ny
beg org pump , sen plockade jag ihop en fräsch, men som sagt nu när jag skulle sätta ditt den så lirade det inte riktigt. Ja skulle ju kunna vara så att den är har blivit planad. Känns lite
surt att köpa en ny pump då den är ganska fräsch som den är för att vara en org pump.

Ja får se hur man skall lösa det hela, får fundera lite . kom gärna med fler synpunkter eller idéer om ni kommer på något

stroker49
2015-01-04, 21:52
Hej stroker49 !

Tack för svaret :)

Jag laborerade i flera timmar med pumpen idag utan att få till det , har packningar från en James sats provade även de gamla packningarna , provade med 1,2 och 3 packningar men fick det ändå
inte att fungera. Hela pinionen är "ren" byter alla drev , snurrade med fingret på oljepumpsdrevet.

Räckte med att trycka på kåpan eller pumphuset med fingrarna så "momentet" kan inte heller vara problemet. Får väl helt enkelt bryna ner dem 2/10 kan man bryna ner dem så mycket eller lär man
kanske fräsa av dem 2/10 ?

Snygg hoj du hade ! börjar väl bli dags att göra färdigt så man kan köra:)

Prova att bryna, jag körde med ett diamantbryne. Du man nog lägga en smärkelduk el. dylikt på ett plant underlag (gammal sidoruta från en bil tex.) Men du får inte ta för mycket, det skall vara precis så att det lirar, annars kommer inte pumpen att funka som den skall. Men jag tror att det där är ganska enkelt att få bra faktiskt.

hasse diesel
2015-01-06, 02:16
En sån här ska du ha för fotplattorna http://www.blocket.se/sodermanland/Alu_trans_58095837.htm?aw=1

Tuna
2015-01-06, 06:25
En sån här ska du ha för fotplattorna http://www.blocket.se/sodermanland/Alu_trans_58095837.htm?aw=1

Tack så mycket för tipset !

Tuna
2015-01-10, 01:09
Hej igen !

Blev till att köpa en ny pump med bättre flöde , orkade inte fixa det hela då det är så mycket annat som ska göras på hojen.

Om någon är sugen på att köpa pumpen och bryna lite så är det bara att höra av sig :)

stroker49
2015-01-10, 09:55
Skall du verkligen bygga en stelben? Det innebär en hel del jobb och du måste SFRO-besikta hojjen. Har du bara lite moppemek i grunden så kan det bli övermäktigt eller dyrt om du behöver mycket proffshjälp. Att byta tändning eller ens förgasare tycker jag inte är det första på listan. CV-förgasare är kanon (har sådana på båda mina hojar varav den ena är en Shovel 77a) men originalförgasaren funkar också bra.

Tändning?, skaffa bra slungvikter (Riviera) och behåll bytarna. Funkar kanon och ger den härliga Shovelheadgången/tomgången.

Visst är det 2015, men man kan köpa en ny Honda också!

Tuna
2015-01-11, 00:12
Skall du verkligen bygga en stelben? Det innebär en hel del jobb och du måste SFRO-besikta hojjen. Har du bara lite moppemek i grunden så kan det bli övermäktigt eller dyrt om du behöver mycket proffshjälp. Att byta tändning eller ens förgasare tycker jag inte är det första på listan. CV-förgasare är kanon (har sådana på båda mina hojar varav den ena är en Shovel 77a) men originalförgasaren funkar också bra.

Tändning?, skaffa bra slungvikter (Riviera) och behåll bytarna. Funkar kanon och ger den härliga Shovelheadgången/tomgången.

Visst är det 2015, men man kan köpa en ny Honda också!

Hej !

Nej det blir ingen stelben för min del, har aldrig varit tanken. Tanken hade väl aldrig varit att renovera hela hojen heller utan tanken från början var mest att se över det hela och fixa en ny lack men sen då jag rev motorn så var ju det mesta skit som man kan läsa om i tråden.

Personligen har jag som du säger bara lite moppemek i grunden där emot har min far jobbat som mekaniker i över 15år, dock inte med motorcyklar men han har en bred allmänkunskap och han är nästan alltid med och skruvar. Sen lär man sig som sagt under resans gång , har lärt mig otroligt mycken sedan jag började.

Har lagt ner en del pengar på motorn det ska man inte sticka under stolen med dock har det i princip varit uteslutande materialkostnader. Har fått otroligt värdefull hjälp av "Machine head" här på forumet med bla toppar och cylindrar.

Ser inga problem alls att sätta ihop motorn så länge vi inte stöter på några fler defekta delar men det är ganska osannolikt med tanke på att nästan allt är bytt och nytt :)

Tack för tipset om slungvikter och bytarna.

så nog ska den gamla eller ska man säga "nya" shovelheaden få liv igen ,så fort den nya oljepumpen kommer så gör vi ett nytt ihopsättningsförsök.

Kan mycket väl bli så att när det börjar bli klart så kanske man får kalla in ett "proffs" som får hjälpa till med uppstart dvs injustering av förgasare osv
men det ska nog inte bli några jätte pengar.

Någon ny Honda blir det inte ;) har ju redan en ganska ny Kawasaki och HD:n håller jag ju på med för att jag vill ha något gammalt att pula med :)

robbbull
2015-01-11, 17:56
Hej igen !

Blev till att köpa en ny pump med bättre flöde , orkade inte fixa det hela då det är så mycket annat som ska göras på hojen.

Om någon är sugen på att köpa pumpen och bryna lite så är det bara att höra av sig :)
Det var klokt oså behåll brytare så det går o fixas utmed vägen i dom flesta fall med något elektroniskt är det släpa o bil som gäller.En bänkning för inställning o bra rätt gång brukar inte kosta så mycket o det kan vara skönt o slippa köra kolla stift byta munstycke 100 gånger det har man gjort så det räcker genom åren;)

Tuna
2015-02-08, 16:21
Hej alla !

Nu sitter den nya pumpen på plats och det blev riktigt bra :)

Håller på att pillra lite med cam och drev m.m. Dök upp två frågor som någon här kanske kan hjälpa mig med.

1. Har fått ett mellanrum mellan piniondrevet och distansen (se bild) , ska det vara så ? antar att de ska ligga ihop. Både piniondrevet och pinionaxeln är koniska
och jag upplever det som att jag inte får in drevet längre.

2. Om Drevet ska in den lilla extre biten , hur löser man det ? värme ? våld ? :)

Tacksam för hjälp.
Mvh
Johan
16101

Tuna
2015-02-09, 21:14
ingen ?:(

Tuna
2015-03-01, 00:39
Nu rullar det på lite i alla fall :) snart motorn klar !

162861628716288