handdator

Visa fullständig version : Gör det själv guide: Choppa kamdrevskåpan Sportster



admin
2012-10-11, 15:38
Idag har jag modifierat min kamdrevskåpa (cam gear cover).
Drevkåpan gjorde jag vid ett tidigare skede.

Passar därför på att göra en steg för steg guide hur man gör, vad att tänka på etc.
Absolut ingen ny eller egen modd, men tänkte det kunde vara trevligt med en svensk (plus att PTB59 vill se mer sånt härinne).

FÖLJ SERVICEMANUALEN NOGGRANT HUR DU DEMONTERAR PÅ ETT KORREKT SÄTT. (I mitt exempel har jag tagit en genväg från USA som ev. inte är att rekommendera.)
OBS! Jag tar inget ansvar för denna modd och läs och följ gärna proffsens inlägg/tips längre ner i tråden. Frågor är välkomna i tråden.

Oavsett så ger det en bra guide för själva ingreppet/slutresultatet.

Motor i mitt fall. 1997, XL883
Svårighetsgrad: 4 (1-5, där 5 är svårast)
Tråkigt: Ganska, och ännu tråkigare om dreven trillar ut (been there).
Tid. ca 3 timmar. (Proffs-sättet ca 5tim)
Fällor: kamdreven kan trilla ut, filspån inne i kåpan.
Töm ut oljan före.

OBS: Har du en kromad kamdrevskåpa kan det bli problem med kromsläpp samt de kapade ytorna är okromade.
Går givetvis att pulverlacka svart.

Detta behövs bl.a.

Gummiklubba, spackelspade?!, ny packning och lite annat, se bild. En Servicemanual OM kamdreven trillar ut.
Även ett momentskaft kan vara bra. Kameran för att hjälpa hjärnan när man ska få ihop saker igen.

http://i1228.photobucket.com/albums/ee444/Harleyforum_Sweden/Cam%20Gear%20Cover%20mod/Tools.jpg


FÖRE OPERATION:

http://i1228.photobucket.com/albums/ee444/Harleyforum_Sweden/M50K/before-cam.jpg
Med moddad drevkåpa.
http://i1228.photobucket.com/albums/ee444/Harleyforum_Sweden/Cam%20Gear%20Cover%20mod/IMG_0073.jpg

admin
2012-10-11, 15:42
Jag börjar med att ta av locket (timing cover). Är din helt original så får du borra ut popnitarna för att få loss kåpan. (den med en 5:a på)

http://i1228.photobucket.com/albums/ee444/Harleyforum_Sweden/Cam%20Gear%20Cover%20mod/IMG_0074.jpg

VIKTIGT! Passa på att både fota och markera med penna hur locket sitter på insidan så det blir likadant som innan.

TIPS FRÅN JÖRGEN:
Gör ritsen för tändplattan i kamkåpegodset invid gradmarkeringen på tändplattan istället. Denna tändplatta är ju en camtrigger, eftersom kammarna roterar med halva vevaxelvarvtalet, så blir 2 graders fel på tändplatten ett tändfel på 4 grader på veven. Och 2 graders fel är inte mycket vridning på den lilla tändplattan.

http://i1228.photobucket.com/albums/ee444/Harleyforum_Sweden/Cam%20Gear%20Cover%20mod/IMG_0075.jpg

http://i1228.photobucket.com/albums/ee444/Harleyforum_Sweden/Cam%20Gear%20Cover%20mod/IMG_0077.jpg

AV MED LOCKET

http://i1228.photobucket.com/albums/ee444/Harleyforum_Sweden/Cam%20Gear%20Cover%20mod/IMG_0078.jpg

Innanför sitter en slags hylsa, lossa även denna.

http://i1228.photobucket.com/albums/ee444/Harleyforum_Sweden/Cam%20Gear%20Cover%20mod/IMG_0084.jpg

admin
2012-10-11, 15:44
Kabeln måste ut innan så fota kontakten så du har koll på färgerna sen.
I mitt fall tar man ut den oranga kilen och sedan med en liten mejsel viker undan tre plastbyglar som lossar de små kontakterna.
Dra ut kablen.

http://i1228.photobucket.com/albums/ee444/Harleyforum_Sweden/Cam%20Gear%20Cover%20mod/IMG_0079.jpg

http://i1228.photobucket.com/albums/ee444/Harleyforum_Sweden/Cam%20Gear%20Cover%20mod/IMG_0080.jpg

http://i1228.photobucket.com/albums/ee444/Harleyforum_Sweden/Cam%20Gear%20Cover%20mod/IMG_0081.jpg

http://i1228.photobucket.com/albums/ee444/Harleyforum_Sweden/Cam%20Gear%20Cover%20mod/IMG_0082.jpg

admin
2012-10-11, 15:49
Så, nu ska det se ut såhär.

http://i1228.photobucket.com/albums/ee444/Harleyforum_Sweden/Cam%20Gear%20Cover%20mod/IMG_0085.jpg

KRITISKT MOMENT, risk att kamdreven följer med kåpan ut! Var försiktig och ta din tid.

Lossa samtliga skruvar ca. 1-2 mm, TA INTE BOR ÄN! Knacka sedan på locket lite här och där försiktigt så det lossnar från motorblocket.

OBS! Kamdrevskåpans bultar är olika långa så lägger upp en bild på åtdragningsordningen vilket även kan användas för att märka upp bultarna.

http://i1228.photobucket.com/albums/ee444/Harleyforum_Sweden/Cam%20Gear%20Cover%20mod/IMG_0098.jpg

http://i1228.photobucket.com/albums/ee444/Harleyforum_Sweden/Cam%20Gear%20Cover%20mod/IMG_0086.jpg

http://i1228.photobucket.com/albums/ee444/Harleyforum_Sweden/Cam%20Gear%20Cover%20mod/IMG_0087.jpg

In med spackelspaden och håll koll så dreven innanför INTE hänger med. Pressa även med tummen på kamdrevet genom timingöppningen.

Lossa ytterligare på skruvarna och knacka med hammaren igen. Håll koll på kamdreven i den lilla springan så ser du att de inte följer med.

Visar här vad spackelspaden gör.

http://i1228.photobucket.com/albums/ee444/Harleyforum_Sweden/Cam%20Gear%20Cover%20mod/IMG_0088.jpg

Skulle olyckan vara framme att dreven trillar ut, hänvisar jag till respektive servicemanual där allt finns enkelt illustrerat.

Jag passade även på att rengöra botten.
http://i1228.photobucket.com/albums/ee444/Harleyforum_Sweden/M50K/cam3.jpg

admin
2012-10-11, 15:52
Så, när du försiktigt fått bort kåpan måste du ta bort oljepipen. Ny kabelklämma kan behövas.
OBS! Gänga in en bult i oljepipens hål så inget spån kommer in genom det hålet.

På denna bild ser man vilken del som är "dövikt" och ska bort. (mörka partierna utanför packningsregionen)

http://i1228.photobucket.com/albums/ee444/Harleyforum_Sweden/Cam%20Gear%20Cover%20mod/IMG_0089.jpg

NY BILD ANG KAPNINGEN. 2 SÄTT.

Min modell i rött, Proffsens rekommendation i grönt (Behåll bakre fästet/styrtappen för ökat stabilitet och hållbarhet)

http://i1228.photobucket.com/albums/ee444/Harleyforum_Sweden/M50K/cam-cover.jpg

admin
2012-10-11, 15:55
NOGA! Nästa steg, skydda kåpans insida så gott du kan, diska bort all gammal olja med vanligt diskmedel tex och låta torka 100% så inga metallspån kan fastna.
Täpp igen hål och hela baksidan. Silvertejp, papp och annat funkar ok.
Var jättenoggrann så slipper du spån i kåpan. Spån kan komma in på ställen där man inte kommer åt.

http://i1228.photobucket.com/albums/ee444/Harleyforum_Sweden/Cam%20Gear%20Cover%20mod/IMG_0090.jpg

http://i1228.photobucket.com/albums/ee444/Harleyforum_Sweden/Cam%20Gear%20Cover%20mod/IMG_0091.jpg

admin
2012-10-11, 16:00
Nu har jag inte de bästa toolsen till hands (skyll mig själv) så kör old school handmetallsåg (bågfil). Kapar en liten bit utanför den tänkta linjen för säkerhetsskull. Med bågfil får man köra i etapper.

http://i1228.photobucket.com/albums/ee444/Harleyforum_Sweden/Cam%20Gear%20Cover%20mod/IMG_0092.jpg

Efter en svettig stund är delarna av.

http://i1228.photobucket.com/albums/ee444/Harleyforum_Sweden/Cam%20Gear%20Cover%20mod/IMG_0093.jpg

Efter detta användar jag lill-berit, vinkelslipen med flapdisc för att jämna ner allt det sågade.
ANVÄND SKYDDSGLASÖGON OCH ÖRONSKYDD.

http://i1228.photobucket.com/albums/ee444/Harleyforum_Sweden/Cam%20Gear%20Cover%20mod/IMG_0094.jpg

http://i1228.photobucket.com/albums/ee444/Harleyforum_Sweden/Cam%20Gear%20Cover%20mod/cam-cover.jpg

admin
2012-10-11, 16:09
Passar på att byta ut bultarna till rostfria.

http://i1228.photobucket.com/albums/ee444/Harleyforum_Sweden/Cam%20Gear%20Cover%20mod/IMG_0097.jpg

Sen är det bara på med locket igen med den nya packningen. Kolla så bultarna verkligen går igenom packningens hål.

http://i1228.photobucket.com/albums/ee444/Harleyforum_Sweden/Cam%20Gear%20Cover%20mod/IMG_0099.jpg

Momentnyckel är bra här, 9-12nm, dras åt i följande ordning.

In med timingplattan och få på kontakten igen. Även oljepipen i baksidan ska på med slang. Sen fyll på med ny olja.

http://i1228.photobucket.com/albums/ee444/Harleyforum_Sweden/Cam%20Gear%20Cover%20mod/IMG_0098.jpg

admin
2012-10-11, 16:09
Klart! Lycka till. Fräckt om du frågar mig.

FÖRE / EFTER:

http://i1228.photobucket.com/albums/ee444/Harleyforum_Sweden/Cam%20Gear%20Cover%20mod/BEFORE_AFTER.jpg

hegtor
2012-10-11, 16:17
Haynes & Clymer.. GO HOME!!!

Theres a NEW KING in town..

Så bra.. Jeg fölgte med bild för bild när du la det inn och kan inte komma ihåg å ha sett nåt så bra på TV nångång.

Motoren blev sååååå mycket snyggare..

admin
2012-10-11, 16:21
Man kan givetvis lacka allt i svart. (Min gamla båge)

https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/207895_122848107789390_4799425_n.jpg

admin
2012-10-11, 16:30
Lägger även in drevkåpsmodden jag gjorde tidigare, de går lite hand i hand.
Här kan man givetvis labba med olika varianter, borra hål etc.

http://i1228.photobucket.com/albums/ee444/Harleyforum_Sweden/M50K/medusacover.jpg

admin
2012-10-11, 17:00
Haynes & Clymer.. GO HOME!!!

Theres a NEW KING in town..

Så bra.. Jeg fölgte med bild för bild när du la det inn och kan inte komma ihåg å ha sett nåt så bra på TV nångång.

Motoren blev sååååå mycket snyggare..

Sa du Clymer ;)

http://i1228.photobucket.com/albums/ee444/Harleyforum_Sweden/Cam%20Gear%20Cover%20mod/clymer.jpg

admin
2012-10-11, 17:05
Denna mod funkar på nyare Sportster också 2004-upp. Nightster på bilden. En fördel med dessa årsmodeller är att du inte behöver montera på drevskyddet alls eftersom bromscylindern inte är monterad på kåpan som på de gamla modellerna.

http://xlforum.net/photopost/watermark.php?file=56046&size=1

http://xlforum.net/photopost/watermark.php?file=56049&size=1

admin
2012-10-11, 17:16
För den som är intresserad så kan man även se den bantade kåpan på S&S värstingmotorer för Sportster och Buell, 91ci och 100ci.

http://www.4hd.net/images/products_full/i4ki0ifxv4sn.jpg

Jörgen Karlsson
2012-10-11, 17:35
Bra initiav att du skriver instruktioner.
men den här instruktionen är mycket vansklig. Du har inte lättat på vipporna och därmed relaxerat ventilfjädrarna, dvs du har ventilfjädertrycket X 1.625 som trycker på en eller flera av lyftarna och bryter i den inre kamlagringen. Big nono.

Dessutom sågar du bort den bakre rörhylsan, dowel-pin. Se på S&S kåpan så ser du skillnaden.
En kamkåpa som är sågad på det viset du nu gjort, har sämre styrning vid montage. I synnerhet om man sedan tänkt sig hårdare fjädrar och kambyte är detta extra viktigt.

Jag förstår att många här vill påverka den exteriöra estetiken på motorn, men man måste förstå hur motorn fungerar innan man sätter igång med sånt här.
Revidera tråden är mitt råd. Titta i servicemanualen så ser du hur man relaxerar ventilfjädertrycket innan man kan ta bort kamkåpan. Och lägg gärna till en passus, att för den som tänkt trimma, så bör man såga så att den bakre dowel pin/styrtappen är kvar, dvs så att det blir som på S&S kamkåpa.

Girlie Bike User
2012-10-11, 17:36
Som du ser på S&S varianten har de behållit bägge styrtapparna som centrerar kamkåpan exakt rätt, den som sitter kl7 har du tagit bort. Jag behåller bägge styrtappar, då jag fick lyftarras på en motor som jag också slipat väck den ena styrtappen på. Om det var orsaken vet jag ej men har du inga kammar i så kan du röra kåpan en hel del när ena styrtappen saknas och bultarna sitter löst i.

Lasse.S
2012-10-11, 17:38
Kanon bra illustration, en fråga bara, är det så lyckat att göra på det här sättet?????
Jag gjorde samma operation på min förra helgen men givetvis tog jag ur vipporna innan jag lossar kamkåpan för att inte du skall få snedbelastning på glidlagrerna som kammarna sitter i av ventilfjädrarna. jag tar inga som helst risker och tycker inte man kan var för noggrann när det gäller motorer men det är jag det...
Det enkelt att vri motorn i rätt läge, lossa dom fyra överfalls bultarna, putt ut vipparmsaxeln, vrid motor i läge för nästa cylinder och gör samma med den innan kamkåpan lossas då finns det ingen risk att skada något.

Girlie Bike User
2012-10-11, 17:39
Jörgen och jag harung.samma kommentar men vann med en minut. Ha Ha

Jörgen Karlsson
2012-10-11, 17:39
Som du ser på S&S varianten har de behållit bägge styrtapparna som centrerar kamkåpan exakt rätt, den som sitter kl7 har du tagit bort. Jag behåller bägge styrtappar, då jag fick lyftarras på en motor som jag också slipat väck den ena styrtappen på. Om det var orsaken vet jag ej men har du inga kammar i så kan du röra kåpan en hel del när ena styrtappen saknas och bultarna sitter löst i.
Håller med.
För övriga läsare som ev undrar: Dowel-pin (som jag skrev i mitt inlägg ovan) är samma sak som styrtapp.

Lasse.S
2012-10-11, 17:43
Kanon bra illustration, en fråga bara, är det så lyckat att göra på det här sättet?????
Jag gjorde samma operation på min förra helgen men givetvis tog jag ur vipporna innan jag lossar kamkåpan för att inte du skall få snedbelastning på glidlagrerna som kammarna sitter i av ventilfjädrarna. jag tar inga som helst risker och tycker inte man kan var för noggrann när det gäller motorer men det är jag det...
Det enkelt att vri motorn i rätt läge, lossa dom fyra överfalls bultarna, putt ut vipparmsaxeln, vrid motor i läge för nästa cylinder och gör samma med den innan kamkåpan lossas då finns det ingen risk att skada något.

Haha du han posta för mig Jörgen ;)

- - - Uppdaterad - - -

Å mig med tre ;)

Jörgen och jag harung.samma kommentar men vann med en minut. Ha Ha

Jörgen Karlsson
2012-10-11, 17:51
Ett till tips.
Gör ritsen för tändplattan i kamkåpegodset invid gradmarkeringen på tändplattan istället. Denna tändplatta är ju en camtrigger, eftersom kammarna roterar med halva vevaxelvarvtalet, så blir 2 graders fel på tändplatten ett tändfel på 4 grader på veven. Och 2 graders fel är inte mycket vridning på den lilla tändplattan.

EDIT: Lagt till din text ovan vid berört avsnitt. /Admin

admin
2012-10-11, 17:59
Tack för input. Tagit modden från USA (läst flera sajter/moddar) och varannan ca har tagit bort kl 7 tappen och de flesta gör den "on the fly" utan att kludda med roddarna. Sen är er metod säkert den att föredra. Men jag personligen tar helst genvägar om det finns några. ;)

Har lagt till en varningstext i början på tråden.

Min förra gjorde exakt jag likadant på och den har rullat 1000 mil sedan ingreppet utan några problem även detta en 883:a.

Värt att påpeka är att jag inte kommer inte att trimma denna hink utan den förblir en std 883, och blir det 1200-kit en dag få jag ju ändå riva skiten igen.

Lägger in en variant med bakre fästet kvar:

http://2.bp.blogspot.com/_RFBal6oo--A/SyYF8azI8JI/AAAAAAAADwA/iYEFIRob9SE/s400/sam.jpg

admin
2012-10-11, 18:05
Kanon bra illustration, en fråga bara, är det så lyckat att göra på det här sättet?????

Ingen aning, vi får väl se. Alltid lika spännande. Precis som när jag breddade en sving med domkraft för att få in ett bredare däck för några år sedan :)
Blev också pekpinnar men den rullar ännu.

Som sagt andra ggn jag gör den på detta sätt och kollade upp flertalet USA-forum innan ingrepp.

Lägger till mer info i början av tråden.

ALLA MODDAR GÖRS PÅ EGEN RISK.

Lasse.S
2012-10-11, 18:14
Ja det är bra att du gör det tillägget, själv har jag tagit bort bakre styrtappen, finns säkert en negativ risk med det speciellt om man har höga lyft och hårda fjädrar.
men lossa kåpan med fjädertryck tror jag är mindre bra men uppenbarligen fungerar det ju för många, men tror du inte kan få någon motormekaniker till att göra så ;)

Ingen aning, vi får väl se. Alltid lika spännande. Precis som när jag breddade en sving med domkraft för att få in ett bredare däck för några år sedan :)
Blev också pekpinnar men den rullar ännu.

Som sagt andra ggn jag gör den på detta sätt och kollade upp flertalet USA-forum innan ingrepp.

Lägger till mer info i början av tråden.

ALLA MODDAR GÖRS PÅ EGEN RISK.

admin
2012-10-11, 18:17
För vidare info: Inte sagt att han har rätt för det. Men jag körde på hans metod.

Saxat från http://xlforum.net/vbportal/forums/showthread.php?t=525868&page=2

http://i1228.photobucket.com/albums/ee444/Harleyforum_Sweden/M50K/cam.jpg
http://i1228.photobucket.com/albums/ee444/Harleyforum_Sweden/M50K/cam2.jpg

Slutresultat samma kille.
http://i7.photobucket.com/albums/y298/johnny_wolf/cam%20cover/cam_pulley_cvrII001.jpg

Lasse.S
2012-10-11, 18:31
Jo men bara för att den finns någon på ett forum eller lagt ut något på Youtube behöver det ju inte vara rätt, det var ju därför jag ville ha Teknik regler som du lade till, kanon bra. det kanske finns någon annan i ett annat land och läser HF och gör lika dant.... finns allt en risk att det inte är rätt

För vidare info: Inte sagt att han har rätt för det. Men jag körde på hans metod.

Saxat från http://xlforum.net/vbportal/forums/showthread.php?t=525868&page=2

http://i1228.photobucket.com/albums/ee444/Harleyforum_Sweden/M50K/cam.jpg
http://i1228.photobucket.com/albums/ee444/Harleyforum_Sweden/M50K/cam2.jpg

Slutresultat samma kille.
http://i7.photobucket.com/albums/y298/johnny_wolf/cam%20cover/cam_pulley_cvrII001.jpg

admin
2012-10-11, 18:35
Just därför skrev jag det om "hans" tråd. ;)

För vidare info: Inte sagt att han har rätt för det. Men jag körde på hans metod.

Ibland måste man våga chansa och jag lovar att jag ska skriva om den rasar, första uppstarten ska filmas. Vet ju inte ens om motorn funkar överuvudtaget ensengång. wa;



Tråden är uppdaterat (läs första inlägget (http://harleyforum.se/showthread.php?5990-G%C3%B6r-det-sj%C3%A4lv-guide-Choppa-kamdrevsk%C3%A5pan-Sportster)).

Lasse.S
2012-10-11, 18:40
Blir säkert bra ;)

Just därför skrev jag det om "hans" tråd. ;)


Ibland måste man våga chansa och jag lovar att jag ska skriva om den rasar, första uppstarten ska filmas. Vet ju inte ens om motorn funkar överuvudtaget ensengång. wa;



Tråden är uppdaterat (läs första inlägget (http://harleyforum.se/showthread.php?5990-G%C3%B6r-det-sj%C3%A4lv-guide-Choppa-kamdrevsk%C3%A5pan-Sportster)).

admin
2012-10-11, 18:41
Blir säkert bra ;)

Absolut, och som jag brukar säga. Skyll mej själv. Nä nu ska jag gå och "ful-modda" nåt annat :)
Håller på ett bygga ett styre som säkert även det får bannor på forumet, men sån är jag! Bilder kommer.

Lasse.S
2012-10-11, 18:51
Som en anekdot kan jag berätta utan att skämmas om en klantig grej jag gjorde nu som förstärker hur viktigt det är med en riktig AKTUELL verkstadsbok.
Min gamla från 04 kan jag in och utan till, och trodde det givetvis var samma konstruktion på utgående axel på min nya så när jag skulle ha loss hylsan som skulle bytas till en längre för min kedjekonvetering drog o klämde jag med diverse verktyg utan att få loss den.....ja just det ny konstruktion :( numera är det dubbla lager där det yttre lagrets inne ring sticker ut, tro F***n att jag inte fick loss den på mitt sätt :( nu får jag byta lagret och blir 470 kr fattigare och är tillbaks på ruta 1.
Ja så kan det gå när man inte är uppdaterad ;)


Absolut, som jag brukar säga. Skyll mej själv. Nä nu ska jag gå och "ful-modda" nåt annat :)
Håller på ett bygga ett styre som säkert även det får bannor på forumet, men sån är jag! Bilder kommer.

admin
2012-10-11, 19:00
Ja, servicebok är A-O i alla lägen! Har man ingen, köp en innan.

NickeR
2012-10-12, 10:32
Jäävligt fin DIY....har på känn att jag kommer att få göra detta på brorsans Forty Eight denna vinter:I:

admin
2012-10-12, 10:46
Här kan du se modden på en XL Iron 2010 av RSD, Roland Sands. Samma motorbas som på 48.

http://www.rolandsands.com/wp/wp-content/uploads/2010/08/sportster3-1024x682.jpg

http://www.rolandsands.com/wp/wp-content/uploads/2010/08/sportster2.jpg

http://www.rolandsands.com/wp/wp-content/uploads/2010/08/Sportster.jpg

admin
2012-10-12, 10:50
Noterat att även RSD har valt att ta bort den bakre tappen/fästpunkten. Därmed inte sagt att det heller är rätt men man tycker RSD borde ha lite koll..;)

http://i1228.photobucket.com/albums/ee444/Harleyforum_Sweden/rsd-xl-caf.jpg

Lasse.S
2012-10-12, 13:25
På gamla hojen gjorde jag likadant när jag bytte kammar till N4 tyckte jag att kamkåpan var ovanligt varm så jag tog isär den igen och då hade stora lagret för 2a kammen lossnat och snurrade med, köpte nytt lager och limmade dit det med cylindriskt loctite, lite senare och av oro tog jag isär den och den var lös igen, då hjälpte en kompis mig att svara ett nytt över dimitions lager som vi pressade fast, efter det hade jag S&S 600 kammar med 200 ibs fjädrar och det höll så länge jag hade den.
Nu kommer jag inte att göra det men om jag får för mig att trimma så kan det vara ide' att sätta ett eller två fjäderstift i bakkanten för att vara på säkra sidan.

Jörgen Karlsson
2012-10-13, 03:23
Noterat att även RSD har valt att ta bort den bakre tappen/fästpunkten. Därmed inte sagt att det heller är rätt men man tycker RSD borde ha lite koll..;)


Roland Sand är ju en av de mest notoriska "Form före funktion"-byggarna. Så den mannen sa man nog inte ha som ledstjärna vad gäller tekniska lösningar.
Se bara på 2-1-systemet, inte ens headers med lika längder. JA inte ens stödet har ju rätt längd.

Glidlager är mycket dåliga på att ta upp vinkelfel, sämre än spårkullager. Därför linehonas kamlagerlägena inifrån, med kamkåpan skruvad till höger blockhalva. Styrtapparna är till för att man vid återmonteringen ska kunna repetera denna noggranna linjering med plus minus ngn hundradel. Saknar man den bakre styrtappen så kan man ha tur vid återmontering, så det är inte säkert att 1:an och ev 2:ans kamlager skär, men risken uppstår efter varje återmontering av kamkåpan.

Sågar man bort styrtappen så kan man som Lasse säger, sätta in ett nytt styrstift innan man sågar. Man borrar då genom kamåpan, förbi packningsplanet och in en bit i kamaxelhuset. Sedan monteras en ny styrtapp/stift. Sedan svetsar man igen hålet i kamkåpans utsida och filar/putsar till så att inget syns.
Många är lindigt insatta vilken komplex detalj sportsterns kamkåpa är, tex hur viktigt oljegalleriet i kamåpan är. Pga av denna okunskap finns det ju tom folk som okritiskt sågat kåpan på plats, och då slipat rakt in i oljekanal. Jag brukar tacka nej till att svetsreparera sånt, just eftersom det är så stora krav på planhet och styrka och kamaxelkåpan, i synnerhet om ngn senare ägare vill köra vassa kammar. Även vasssare bolt-in-kammar som körs med originalfjädrar stressar kamlagrena mer, eftersom de lyfter snabbare och mer. Det är större tröghetskrafter.
Nog om detta för nu.

Lasse.S
2012-10-13, 07:42
Eller så pressar man in nållager i bussningarna och svarvar ner kam ändarna till rätt dim :)
Vet att jag sett den i någon av Tassens 750 motorer, om det är original eller inte vet jag inte men du har väl det i din S&S motor Jörgen ?

admin
2012-10-13, 11:25
Roland Sand är ju en av de mest notoriska "Form före funktion"-byggarna. Så den mannen sa man nog inte ha som ledstjärna vad gäller tekniska lösningar.
Se bara på 2-1-systemet, inte ens headers med lika längder.

Man kan ju tycka Vance & Hines skulle haft koll på detta (de har trots allt tillverkat systemet med RSD som designer). http://www.vanceandhines.com/store/sportster/fullsystems/11805

Du får gärna förklara varför headers måste vara lika långa, det är också en sak personligen gärna struntat i. Men intressant att veta. Om det ger en häst mer eller mindre känns om det kvittar för merparten av oss. Plus att detta borde väl isåfall kunna mappas? (Finns hur många system som helst på marknaden som har olika långa headers, Supertrapp, Paughco mfl)

Hittade detta på en sajt (bilar), vet ej om det är relevant för MC?

However, and its a big however. In a car that needs to move around the rev range(like a street engine) unequal length headers can actually produce better acceleration as they tend to "spread" the power envelope.

Read more: http://thetfp.com/tfp/tilted-motors/72306-equal-length-headers-myth-truth.html#ixzz29AZIFvZU

Om man skulle följa alla måsten så hade Customscenen dött ut för hundra år sen. Kolla på långgafflar tex, kan ju inte vara den mest optimala lösningen för ex bäst väghållning? Sen att man dessutom stoppar in en 124ci i samma maskin? Borde var mot alla måsten, men folk gör det iallafall för att de kan och vill.

Respekterar din Performancekunskap till 110% men samtidigt är mitt bygge långt ifrån en performancemaskin och den ska i mina ögon se bra ut och kunna köras lite mindre sträckor. Springergaffel, tvåkolvsok, stenben är inte receptet på performance direkt... inte heller en 883cc som får rast av vilken racejaps 125:a vilken dag som.

Men som du skriver, nog om detta. Vi har alla olika tycken, smak och behov och det är ett måste för att customscenen ska leva kvar.

Jörgen Karlsson
2012-10-13, 13:52
Man kan ju tycka Vance & Hines skulle haft koll på detta (de har trots allt tillverkat systemet med RSD som designer). http://www.vanceandhines.com/store/sportster/fullsystems/11805

Du får gärna förklara varför headers måste vara lika långa, det är också en sak personligen gärna struntat i. Men intressant att veta. Om det ger en häst mer eller mindre känns om det kvittar för merparten av oss. Plus att detta borde väl isåfall kunna mappas? (Finns hur många system som helst på marknaden som har olika långa headers, Supertrapp, Paughco mfl)

Hittade detta på en sajt (bilar), vet ej om det är relevant för MC?


Om man skulle följa alla måsten så hade Customscenen dött ut för hundra år sen. Kolla på långgafflar tex, kan ju inte vara den mest optimala lösningen för ex bäst väghållning? Sen att man dessutom stoppar in en 124ci i samma maskin? Borde var mot alla måsten, men folk gör det iallafall för att de kan och vill.

Respekterar din Performancekunskap till 110% men samtidigt är mitt bygge långt ifrån en performancemaskin och den ska i mina ögon se bra ut och kunna köras lite mindre sträckor. Springergaffel, tvåkolvsok, stenben är inte receptet på performance direkt... inte heller en 883cc som får rast av vilken racejaps 125:a vilken dag som.

Men som du skriver, nog om detta. Vi har alla olika tycken, smak och behov och det är ett måste för att customscenen ska leva kvar.

Det där är ett designeravgassystem, V&H vet vad den genomsnittlige HD-ägaren vill ha.
Du har precis rätt angående många moddar som görs enligt begreppet, "form före funtion". Man sabbar prestanda på hojen. Helt riktigt. Jag vill bara sprida kunsap om vad som är de negativa konsevenserna.
From nu vet ju säkert ett antal blivande motorentusiaster, att en motor med fullchoppad kamkåpa är värd mindre om de ska ut och bidda på en motor för tex ett hot street- eller PTB-bygge

Jörgen Karlsson
2012-10-13, 14:01
Eller så pressar man in nållager i bussningarna och svarvar ner kam ändarna till rätt dim :)
Vet att jag sett den i någon av Tassens 750 motorer, om det är original eller inte vet jag inte men du har väl det i din S&S motor Jörgen ?

Ja nållager är standard i S&S-motorerna/SA-blocken, Sitter såna i min motor. Nål- och rullager är något bättre på vinkelfel, men inte mycket. Får man tex fladder i vevskivorna går ju tex pinionlagret direkt. Och vevskivefladder är ju bara bråkdelar av grader.

Fördelen med nållager är mer att friktionen minskar ngt, men framförallt, att det spar tid vid montering/produktion, bara att pressa i.

admin
2012-10-13, 14:09
Man sabbar prestanda på hojen. Helt riktigt. Jag vill bara sprida kunskap om vad som är de negativa konsevenserna.

Och DET uppskattas Jörgen! Tro mig, det är hela grejen med ett forum. Alla blir klokare och tar till sig, inkl jag själv!


From nu vet ju säkert ett antal blivande motorentusiaster, att en motor med fullchoppad kamkåpa är värd mindre

En helt original orörd motor är alltid mer värd än nåt annat, en över- eller hemma-trimmad motor kan också vara en ren fälla.

Viktiga är att jag noga påpekat dina/era synpunkter i trådens början. Också viktigt att påpeka att jag inte har uppfunnit denna mod, utan den har gjorts av hundratals människor på olika sätt sedan många år tillbaka. Och att man ska man följa servicemanualen i alla lägen. Sen är ju H-D-skruvare fruktansvärt uppfinningsrika :)

Jörgen Karlsson
2012-10-13, 14:20
Och DET uppskattas Jörgen! Tro mig, det är hela grejen med ett forum. Alla blir klokare och tar till sig, inkl jag själv!



En helt original orörd motor är alltid mer värd än nåt annat, en över- eller hemma-trimmad motor kan också vara en ren fälla.

Viktiga är att jag noga påpekat dina/era synpunkter i trådens början. Också viktigt att påpeka att jag inte har uppfunnit denna mod, utan den har gjorts av hundratals människor på olika sätt sedan många år tillbaka. Och att man ska man följa servicemanualen i alla lägen. Sen är ju H-D-skruvare fruktansvärt uppfinningsrika :)

Väl talat!


/Jörgen

admin
2012-10-13, 14:33
Lade även till en ny bild på själva kapningnsstycket i tråden som visar de två olika varianterna där din modell i grönt är rekommenderad: ;)

http://i1228.photobucket.com/albums/ee444/Harleyforum_Sweden/M50K/cam-cover.jpg

Lasse.S
2012-10-15, 19:31
Admin, Jag hade nog om jag varit i dina kläder gjort ett jobb som tar max en timma och är inte särskilt svårt för att vara på den "lite" säkrare sidan.
Ta bort locken på vipparmskåporna, vrid motorn tills du ser att bägge stötstängerna är i sitt nedersta läge på en av cylindrarna, lossa alla bultar några varv, dom två som sitter på rigister sidan får du dra ur helt, nu kan du putta ur vipparms axlarna, låt vipporna ligga kvar, vrid motor tills du ser stötstängerna gå ner till nedersta läge på andra cyllen och gör samma där.När detta är gjort lossa alla bulten till kamkåpan utan att dra ur dom, fanns det spänningar i lagren så har dom släppt nu då inget tryck finns från ventilfjädrarna, åter drag alla bult på kåpan och montera tillbaka allt i omvänd ordning.
Det är inget svårt jobb om du tar det lugnt, på min fettsmorda racemotor var jag tvunget att göra detta efter varje dag den hade varit igång + att jag justerade ventilspelet med stötstängerna samtidigt.
Som sagt max en timma som kan bespara dig eventuellt trubbel senare.

admin
2012-10-18, 13:36
VIKTIGT! en annan viktig sak som dök upp ang denna mod gäller ett hål på undersidan av kåpan (finns på Ironhead samt EVO-Sporsters upp till 99/00 nånstans (osäkra).

En liten mässingsplugg sitter original, denna kapas bort vid denna mod och lämnar därför ett öppet hål.
Detta måste pluggas!

Bilder (saxade från xl-forum, usa)

Pluggen original (pluggad).

http://i1228.photobucket.com/albums/ee444/Harleyforum_Sweden/Cam%20Gear%20Cover%20mod/IMG_2625.jpg

Hålet efter kapning:
http://i1228.photobucket.com/albums/ee444/Harleyforum_Sweden/Cam%20Gear%20Cover%20mod/IMG_2624.jpg

Gänga med M8 (borra med 6.8mm).

http://i1228.photobucket.com/albums/ee444/Harleyforum_Sweden/Cam%20Gear%20Cover%20mod/IMG_2618.jpg

VIKTIGT! Bulten får max vara 4mm annars täcker man en kanal!

http://i1228.photobucket.com/albums/ee444/Harleyforum_Sweden/Cam%20Gear%20Cover%20mod/IMG_2619.jpg

Kopparpackning eller dyligt på:

http://i1228.photobucket.com/albums/ee444/Harleyforum_Sweden/Cam%20Gear%20Cover%20mod/IMG_2620.jpg

Klart.

http://i1228.photobucket.com/albums/ee444/Harleyforum_Sweden/Cam%20Gear%20Cover%20mod/IMG_2621.jpg

Alexander Moberg
2012-12-13, 18:43
Får jag ställa en kanske dum fråga?

Vad andvänder ni för maskiner/material för att såga? samt att få så fin finish efteråt? Ser nästan maskingjort ut.

Mvh

Alexander Moberg
2012-12-13, 19:01
Någon som vet namnet på denna underbara sadel?

Mvh


Här kan du se modden på en XL Iron 2010 av RSD, Roland Sands. Samma motorbas som på 48.

http://www.rolandsands.com/wp/wp-content/uploads/2010/08/sportster3-1024x682.jpg

http://www.rolandsands.com/wp/wp-content/uploads/2010/08/sportster2.jpg

http://www.rolandsands.com/wp/wp-content/uploads/2010/08/Sportster.jpg

gronvit
2012-12-13, 19:25
Kanske fel tråd för frågan men kolla här:
http://www.rolandsands.com/categories/seats

Alexander Moberg
2012-12-14, 16:51
Kanske fel tråd för frågan men kolla här:
http://www.rolandsands.com/categories/seats

kollade där innan jag postade men hittade den tyvärr inte! Tack iaf!

Mvh

Hagis
2013-01-09, 23:22
Jävligt snyggt o tack för informationen o att du tagit dig tid att visa det så utförligt!
L&R

sportstersoftail
2013-07-05, 00:03
Å nej,, har jag sabbat min 1200 nu? Jag tog bort kåpan utan att släppa på fjädertrycket! Tyckte dock att den inte satt särskilt fast! lär jag byta lagren i kåpan nu och släppa fjädrarna innan återmont?? Mvh orolig

Loke
2013-07-05, 16:35
Nää då.. det troe jag inte. har själv gjort så ett par gånger. det brukar funka sen ändå.
Bara sätta ihop den igen å prova! thb;

sportstersoftail
2013-07-06, 16:08
Ok ja jag håller tummarna att choppern slår igång i vinter igen då! Tack för svaret B-)

admin
2013-09-30, 13:01
Får jag ställa en kanske dum fråga?

Vad andvänder ni för maskiner/material för att såga? samt att få så fin finish efteråt? Ser nästan maskingjort ut.

Mvh

Jag kör sticksåg först, vissa ställen bågfil/bågfilsblad, lite utanför kanten. Sen en vinkelslip med med flapdisk för sista biten. Sen blåsa rent med tryckluft ordentligt.

admin
2013-09-30, 13:02
Å nej,, har jag sabbat min 1200 nu? Jag tog bort kåpan utan att släppa på fjädertrycket! Tyckte dock att den inte satt särskilt fast! lär jag byta lagren i kåpan nu och släppa fjädrarna innan återmont?? Mvh orolig

Ingen fara, gjorde en till i somras på samma sätt utan att släppa. Den funka direkt och går än idag. (mod som sker på egen risk som vanligt)

http://i1228.photobucket.com/albums/ee444/Harleyforum_Sweden/cam_zps52293283.jpg

Machine head
2013-09-30, 18:21
Helt klart funkar det att göra utan att lätta på trycket. Men det är ju så snabbt gjort så jag ser ingen anledning att låta bliwa;