handdator

Visa fullständig version : Spänna belten



lulle
2012-10-10, 20:06
Tjena
undrar om nån har råkat ut för detta . När jag spänner belten och riktar in bakhjulet och snurrar hjulet i färdriktningen så lägger sig remmen så fint i mitten på inner belthjulet . MEN när jag backar hjulet så kryper remmen upp och inåt så det börjar låta från remmen . Men sen när jag snurra i färdriktingen igen så går han upp och centrerar igen på inner hjulet så fint
Är detta normalt eller gör jag fel ?
Undrar Lulle

admin
2012-10-10, 20:12
Tjena! Hur gammal är hojen/och mil? (vad är det för hoj).
Min "tanke/idé" är helt enkelt att grejorna har anpassat sig/slitit till sig, när du sedan backar så missar den på tänderna. Kan vara att du behöver nya grejer därav frågan om årsmodell/mil.

Vi får se om nån annan har en bra förklaring.

lulle
2012-10-10, 20:19
en 98 som gått 3 tusen mil .

- - - Uppdaterad - - -

sorry en heritage är det

IDI
2012-10-11, 06:56
Du behöver inte oroa dig. Se bara till att bakhjulet spårar och allt är i linje (främre beltdrev, belt och bakre beltdrev). Att remmen vandrar lite är normalt, under körning vandrar den betydligt mera än vad man tror. Dreven har sina tillverkningstoleranser, belten har sina osv. Belten belastas också väldigt olika under körning, vid acceleration vill krafterna dra den på ett sätt, vid motorbroms belastas den motsatt t ex.

Jonasbaggen
2012-10-11, 07:24
IDI: Bra inlägg angående belt vandringthb;

Json
2012-10-11, 21:14
Ett vanligt problem är att många spänner sin belt för hårt i hopp om att det skall få bort missljud. Finns ingen anledning att ha en hårt spänd rem. Det viktigaste är att den spårar. För hård spänning förkortar remmens liv avsevärt. Det sliter också på bälthjulen och dess lager. Har man ingen manick att kolla spänningen med är en tumregel att remmen skall gå att vända 90 grader när hojen är obelastad. När man sätter sig på hojen ökar spänningen på remmen ( stelbenare undantaget )

//Json

Robban
2012-10-13, 12:08
Ett vanligt problem är att många spänner sin belt för hårt i hopp om att det skall få bort missljud. Finns ingen anledning att ha en hårt spänd rem. Det viktigaste är att den spårar. För hård spänning förkortar remmens liv avsevärt. Det sliter också på bälthjulen och dess lager. Har man ingen manick att kolla spänningen med är en tumregel att remmen skall gå att vända 90 grader när hojen är obelastad. När man sätter sig på hojen ökar spänningen på remmen ( stelbenare undantaget )

//JsonEller om hojen är sänkt mycket,då slackar ju remmen när man sätter sej på den...Det bör man ha i åtanke också!

/Robban