handdator

Visa fullständig version : Ny FXST ägare med frågor om luftfilter och immobilizer



Thullan
2012-10-03, 11:03
Hej!

Ny på forumet men har snokat runt ett tag innan jag registrerade mig. Köpte mig en FXST 2001 alldeles nyligen men förra ägaren lämnade några frågor obesvarade. Hoppades att forummedlemmarna kanske kunde upplysa mig lite.


Tidigare ägaren sade inget om ändrat insug och jag kan inte se någon dokumentation om det i de medföljande handlingarna. Luftfilterkåpan är orginal men det finns ingen svart platta i plast bakom. Filtret är dessutom runt och koniskt, inte halvmåneformat som i ägarmanualen. Kan jag anta att orginalinsuget är ersatt med ett öppnare?

Han hade dessutom kört med orginal avgassystem senaste året, inte de Longshots som tidigare suttit på. Är detta ett problem att ha öppnare insug men orginalutblås på TC88? Tror den är bestyckad för V&H redan från butiken där den ursprungligen köptes, enligt urpsrungliga följesedeln.

Immobilizern är bortmonterad då den tydligen krånglade. Innebär det att vem som helst nu kan starta hojen med typ en skruvmejsel i tändningslåset? Och kom 2001-orna med alarm och fjärrkontroll som standard? Själv har jag bara två enkla nycklar.


Har kört Triumph och Kawasaki tidigare så det här med H-D är fortfarande lite nytt för mig. Men får jag lite klarhet i dessa funderingar så kan jag sova lite bättre över vintern :)

admin
2012-10-03, 11:11
Hej och välkommen till forumet och grattis till din H-D!

1. Det verkar sitta på ett öppet filter enligt din beskrivning, det går bra att byta till nån annan modell.

2. Enligt experterna på forumet går det hyfsat bra att byta blås utan att "mappa" om hojen. Det är just byte till ett öppet filter som kräver en omjustering. Byt system om du vill men behåll original för framtida besiktning. Kolla i dina papper om det finns ett dB-värde angivet annars är det 103dB som gäller. Bra att veta.

3. Många har strul med larmet, speciellt på de tidigare H-D. Tror inte det var standard utan tillval men är inte säker.

Thullan
2012-10-03, 12:11
Snabba svar, tack så mycket admin.

Men om den har öppnare luftfilter och är bestyckad därefter, är det då en fara att köra en säsong med orginalblåset? Med tidigare Kawasakin fick jag lära mig att om luftfiltret öppnas upp så måste utblåset också anpassas, men däremot är det ok att ha öppnare utblås ihop med orginalfiltret. Men det kanske inte är en generell regel.

Behåller gärna orginalutblåset monterat ett tag, även om jag fick med ett par Longshots. Men om det är skadligt ihop med ett öppnare luftfilter så får jag förståss tänka om.

admin
2012-10-03, 15:50
Enligt vad som skrivits tidigare på forumet ska det inte vara nån fara alls att köra med originalblåset om den är mappad för luft & buller. Den kan ev gå lite sämre.

Mercakombi
2012-10-04, 23:44
Men om den har öppnare luftfilter och är bestyckad därefter, är det då en fara att köra en säsong med orginalblåset?

Finns ingen fara alls med att köra med originalblåset, även om förgasaren ombestyckats, eller insprutet mappats, p.g.a att motorn
får in mer luft tack vare ett nytt luftfilter eller ny luftburk.

Där emot så är det aldrig fel att, efter uppöppning av "andningsvägarna", se till så att samma mängd luft även kan lämna motorn
på ett smidigt sätt. D.v.s genom att byta till ett mer friflödande avgassystem.

Sedan kommer du nog dessvärre att märka ett något sämre vrid, speciellt i mellanregistret, med ett par long shots monterade
på hojen. Ett 2-1 system är i det fallet klart bättre, ur den synpunkten. Och så även originalsystem i vissa fall, som inte är
helt igentäppta och alldeles för restriktiva.