handdator

Visa fullständig version : Nightrod vs Muscle



Sanniz
2012-09-28, 18:51
Skulle veta vad "roddfolket" anser och tycker, plus få en j-a massa råd i bagaget...

För nu börjar det brännas, dags att sälja Sportstertriken till förmån för en två hjuling.
Och jag står och väljer mellan just de två.
Anser ni att det är någon stor skillnad mellan de bägge modellerna?
Vad skall man tänka på vid köp framöver?
Vet att det handlar en massa om motorstorlek, årsmodeller, ABS (som standard helst), ev extra utrustning osv.
Mer "vanliga v roddar" kan man hitta gôrbilligt liksom äldre nightrods. Dock verkar det som man tappar både här och där på dom, förutom att andra handsvärdet även suger.

Har provsuttit en Nightrod från 2012 och den satt jag gott på. Vet inte riktigt hur stor skillnaden är på en äldre modell. Kan inte direkt prova makens heller, eftersom det inte stämmer med originalutförandet (hans är ombyggd).

Vad skulle ni ge för råd på vägen? Kom med för- och nackdelar och eventuella problem med modeller och deras "ålder".

- - - Uppdaterad - - -

Bör väl nämna, att köpet kanske blir av först nästa år... Behöver som sagt var sälja min hoj först. Men får jag en potentiell köpare, ja, då kan köpet kanske ske tidigare (och smartare med tanke på att köparens tid inte är under hojsäsongen).

ViLa
2012-09-28, 18:56
Jag gillar Musclen :)

Sanniz
2012-09-28, 19:02
Jag gillar Musclen :)

Vet det bro.. ;)
Maken vill helst inte, att jag köper en sådan... :D
För han har ju "bara en nightrod".

Lasse.S
2012-09-28, 19:25
Blir än aning förvirrad...ibland förstår jag ingenting, kanske är jag korkad när jag försöker förstå logiken....
Många fullkomligt spyr på allt annat än Harley, Japansk eller annat är det fulaste värre än våldtäkt män näst intill... men så fort det står Harley på tankan är det okej...
V-rod är rätt tysk konstruktion men beställd o byggd av Harley och där slutar det.
Har ingenting att göra med Harley-Davidson enligt min mening..men för mig personligen är det okej för jag gillar alla hojar oavsett fabrikat...det är som sagt logiken bara som jag inte förstår...hjälp mig att förstå snälla

Sanniz
2012-09-28, 19:30
Blir än aning förvirrad...ibland förstår jag ingenting, kanske är jag korkad när jag försöker förstå logiken....
Många fullkomligt spyr på allt annat än Harley, Japansk eller annat är det fulaste värre än våldtäkt män näst intill... men så fort det står Harley på tankan är det okej...
V-rod är rätt tysk konstruktion men beställd o byggd av Harley och där slutar det.
Har ingenting att göra med Harley-Davidson enligt min mening..men för mig personligen är det okej för jag gillar alla hojar oavsett fabrikat...det är som sagt logiken bara som jag inte förstår...hjälp mig att förstå snälla

Utvecklingen går framåt liksom varianter av modeller, acceptera det.
Ditt inlägg hörde inte alls hemma i tråden. Om du tycker rod är skit, kan du ta det i en egen tråd. Jag ville ha råd, OM en hoj/hojar JAG gillar.
Finns de som anser att Harleys utan kick osv inte heller är HD...

Lasse.S
2012-09-28, 19:33
Skrev jag att dom var skit????

Utvecklingen går framåt liksom varianter av modeller, acceptera det.
Ditt inlägg hörde inte alls hemma i tråden. Om du tycker rod är skit, kan du ta det i en egen tråd. Jag ville ha råd, OM en hoj/hojar JAG gillar.
Finns de som anser att Harleys utan kick osv inte heller är HD...

Sanniz
2012-09-28, 19:40
Skrev jag att dom var skit????

Jag tolkade det som det, med tanke på vad du skrev om "vad det står på tanken, kommer från Tyskland osv"...
Ditt inlägg hörde inte hemma oavsett, eftersom det inte tillförde något konkret, som jag eftertraktade inför mitt kommande mc köp.

Och du behöver inte förstå varför JAG vill ha en ROD...
För mig är en Rod lika mycket Harley, som en sportster, softtail etc.

Lasse.S
2012-09-28, 19:45
Ursäkta då jag ville bara ha lite förståelse om hur man resonerar om rodar när det är så känsligt för dom flesta om vad som är en Harley, tänkte du viss
te eftersom du vill ha en
Jag tolkade det som det, med tanke på vad du skrev om "vad det står på tanken, kommer från Tyskland osv"...
Ditt inlägg hörde inte hemma oavsett, eftersom det inte tillförde något konkret, som jag eftertraktade inför mitt kommande mc köp.

Och du behöver inte förstå varför JAG vill ha en ROD...
För mig är en Rod lika mycket Harley, som en sportster, softtail etc.

Sanniz
2012-09-28, 19:48
Ursäkta då jag ville bara ha lite förståelse om hur man resonerar om rodar när det är så känsligt för dom flesta om vad som är en Harley, tänkte du viss
te eftersom du vill ha en


Jag är en simplare människa än så... Jag behöver inte veta in på atomen varför jag vill ha något. Jag bara VET. Det har gällt allt i livets gång hittills.
Vill du veta varför folk köper och kör rod, kan du öppna en ny tråd.
Här vill jag bara ha råd inför köpet av en. Inget annat. Ungefär som om jag skall byta bil (och speciellt märke), då tar jag reda på saker. Mest för att inte behöva göra bort mig i onödan i min investering.

Lasse.S
2012-09-28, 19:53
Okej..ja lycka till med ditt blivande köp då, hoppas det kommer att trivas med den :)

Jag är en simplare människa än så... Jag behöver inte veta in på atomen varför jag vill ha något. Jag bara VET. Det har gällt allt i livets gång hittills.
Vill du veta varför folk köper och kör rod, kan du öppna en ny tråd.
Här vill jag bara ha råd inför köpet av en. Inget annat. Ungefär som om jag skall byta bil (och speciellt märke), då tar jag reda på saker. Mest för att inte behöva göra bort mig i onödan i min investering.

Sanniz
2012-09-28, 19:55
Okej..ja lycka till med ditt blivande köp då, hoppas det kommer att trivas med den :)

Tackar. Det hoppas jag med. :D
Även om jag redan förr hört, att tjejer inte skall köra rod. :cool:

Pontus
2012-09-28, 20:01
Blir än aning förvirrad...ibland förstår jag ingenting, kanske är jag korkad när jag försöker förstå logiken....
Många fullkomligt spyr på allt annat än Harley, Japansk eller annat är det fulaste värre än våldtäkt män näst intill... men så fort det står Harley på tankan är det okej...
V-rod är rätt tysk konstruktion men beställd o byggd av Harley och där slutar det.
Har ingenting att göra med Harley-Davidson enligt min mening..men för mig personligen är det okej för jag gillar alla hojar oavsett fabrikat...det är som sagt logiken bara som jag inte förstår...hjälp mig att förstå snälla

Kan du vara snäll och förklara för mig viket märke en Vrod är eftersom du nu inte anser att det är en Harley Davidson?

En annan följd fråga jag får spontat är vad tycker du är en Harley Davidsson? Kan du vara snäll och utveckla detta så mycket du kan eftersom jag vill mer än gärna veta hur du tänker.

Sanniz
2012-09-28, 20:04
Foc Pojkar!!!

Ni får starta en egen tråd om "VARFÖR","OM DET ÄR EN HARLEY" osv...

Pontus... Du som kör Nightrod, har du några tips på vägen? Jag anammar alla tips jag kan få. Jossi har redan mailat mig några. Men det är bra, att veta vad alla andra tycker med. Då är man mer förberedd vid ett köp.

MisterMajjo
2012-09-28, 20:08
Jag vet tyvärr inget om V-Rod, förutom att jag är jävligt sugen på en själv..
Om du inte redan har sett eller vet så finns här en genomgång av de olika v-rodarna
http://en.wikipedia.org/wiki/Harley-Davidson_VRSC

/Peter

Pontus
2012-09-28, 20:09
Och tillbaka till ämnet.

Jag tycker bättre om Night Rod Special och det gäller modellerna innan man byte ut lampkåpan till vara mer lik den vanliga rodden. Den delar nu utseendet med Muscle och standard Vrod.
Misstänker att det var en kostnadsbesparing for HD men vad vet jag.
Är själv grymt förtjust i det svarta, och gillar inte all krom och bling bling. Därav är min rekommendation att du köper en Night Rod Special årsmodell 2008 till 2011 med det gamla utseendet.
Då får du den stora motorn (1250cc), slirkoppling, brett bakdäck, större tank och möjligheten till ABS om så önskas.

Dessutom får du en grym hoj med fantastisk väghållning. :cool:

Sanniz
2012-09-28, 20:15
Jag vet tyvärr inget om V-Rod, förutom att jag är jävligt sugen på en själv..
Om du inte redan har sett eller vet så finns här en genomgång av de olika v-rodarna
http://en.wikipedia.org/wiki/Harley-Davidson_VRSC

/Peter

Tackar.... den känner jag till. Tänkte mer på det där med personliga erfarenheterna. Den slår all (fakta)text i världen. Då vet man ju vad andra anser och tipsar om. Vet att man inte bör köpa äldre än 2008, om man vill ha "rätt motor". 2009 kom ABS som standard osv...
Sedan är det ju som med andra fordonslag, saker sker med modellerna och de olika tillverkningsåren. Kan vara bra att ha en ok checklista, att utgå från. Då slipper man kanske köpa ett bottennapp (och kanske för en allt för dyr peng också).

- - - Uppdaterad - - -


Och tillbaka till ämnet.

Jag tycker bättre om Night Rod Special och det gäller modellerna innan man byte ut lampkåpan till vara mer lik den vanliga rodden. Den delar nu utseendet med Muscle och standard Vrod.
Misstänker att det var en kostnadsbesparing for HD men vad vet jag.
Är själv grymt förtjust i det svarta, och gillar inte all krom och bling bling. Därav är min rekommendation att du köper en Night Rod Special årsmodell 2008 till 2011 med det gamla utseendet.
Då får du den stora motorn (1250cc), slirkoppling, brett bakdäck, större tank och möjligheten till ABS om så önskas.

Dessutom får du en grym hoj med fantastisk väghållning. :cool:

Tackar... Hoppas själv få tag på någon hoj, som inte är mattsvart. Jag gillar det blankt.
Har fått en liknande rekommendation gällande årsmodeller på Rod. Tycker iofs också att lampkåpa är snyggare, men gaffeln är snyggare på musclen. Dock är det ju inte bara looken, som gäller, utan alla egenskaper också.
Har du haft något problem med din rod då? Eller känner du till, om det finns några sådana?

Lasse.S
2012-09-28, 20:30
Ja som Harley_davidson förklarat det själva kom den till av en sviktande marknad i Europa, Den täcker upp en målgrupp som inte normalt skulle köpa en 45 gradig custom hoj för den är för slö, Europa marknaden sökte efter en racigare hoj...där av kom den till...som vanligt handlar det om överlevnad och pengar, inte av hjärta och själ ;)

Kan du vara snäll och förklara för mig viket märke en Vrod är eftersom du nu inte anser att det är en Harley Davidson?

En annan följd fråga jag får spontat är vad tycker du är en Harley Davidsson? Kan du vara snäll och utveckla detta så mycket du kan eftersom jag vill mer än gärna veta hur du tänker.

Pontus
2012-09-28, 20:37
Tackar.... den känner jag till. Tänkte mer på det där med personliga erfarenheterna. Den slår all (fakta)text i världen. Då vet man ju vad andra anser och tipsar om. Vet att man inte bör köpa äldre än 2008, om man vill ha "rätt motor". 2009 kom ABS som standard osv...
Sedan är det ju som med andra fordonslag, saker sker med modellerna och de olika tillverkningsåren. Kan vara bra att ha en ok checklista, att utgå från. Då slipper man kanske köpa ett bottennapp (och kanske för en allt för dyr peng också).

- - - Uppdaterad - - -



Tackar... Hoppas själv få tag på någon hoj, som inte är mattsvart. Jag gillar det blankt.
Har fått en liknande rekommendation gällande årsmodeller på Rod. Tycker iofs också att lampkåpa är snyggare, men gaffeln är snyggare på musclen. Dock är det ju inte bara looken, som gäller, utan alla egenskaper också.
Har du haft något problem med din rod då? Eller känner du till, om det finns några sådana?

Jag har inte haft några problem med min utan den rullar på utan problem.
Har inte heller hört någon som klagat utan tvärtom är vrod åkarna väldigt nöjda med sina Harleys.

Sanniz
2012-09-28, 20:38
Gott att höra Pontus. :)
Trevligare med märken, som har nöjda ägare. Då vet man att det är bra saker också.

Pontus
2012-09-28, 21:01
Vill inte dra det i långbänk men följande kommentarer har jag stött på kring Harley Davidson under min tid som Harley Jockey:

Dyna är för kvinnor och Softail är för män.
Sportstern är en moped.
Vrod är ingen Harley för den har tyskt påbrå.
Alla Harley modeller är instegsmodeller åt den enda riktiga Harleyn som är en Touring.

Detta var bara ett axplock av kommentarer som finns kring Harley och de flesta kommer från folk som inte ens kör Harley.
För mig är det en Harley så länge den finns i Harley Davidsons modell lista. Klart slut.



Ja som Harley_davidson förklarat det själva kom den till av en sviktande marknad i Europa, Den täcker upp en målgrupp som inte normalt skulle köpa en 45 gradig custom hoj för den är för slö, Europa marknaden sökte efter en racigare hoj...där av kom den till...som vanligt handlar det om överlevnad och pengar, inte av hjärta och själ ;)

Lasse.S
2012-09-28, 21:04
Ja då är det nog så ;)

Vill inte dra det i långbänk men följande kommentarer har jag stött på kring Harley Davidson under min tid som Harley Jockey:

Dyna är för kvinnor och Softail är för män.
Sportstern är en moped.
Vrod är ingen Harley för den har tyskt påbrå.
Alla Harley modeller är instegsmodeller åt den enda riktiga Harleyn som är en Touring.

Detta var bara ett axplock av kommentarer som finns kring Harley och de flesta kommer från folk som inte ens kör Harley.
För mig är det en Harley så länge den finns i Harley Davidsons modell lista. Klart slut.

CC10
2012-09-28, 21:11
Vill inte dra det i långbänk men följande kommentarer har jag stött på kring Harley Davidson under min tid som Harley Jockey:

Alla Harley modeller är instegsmodeller åt den enda riktiga Harleyn som är en Touring.

thb;
thb;

Lasse.S
2012-09-28, 21:11
Vet inte av vem jag hörde detta men V rodar kallas tydligen för Bandidos moppar, vet inte varför...någon annan som vet??

Vill inte dra det i långbänk men följande kommentarer har jag stött på kring Harley Davidson under min tid som Harley Jockey:

Dyna är för kvinnor och Softail är för män.
Sportstern är en moped.
Vrod är ingen Harley för den har tyskt påbrå.
Alla Harley modeller är instegsmodeller åt den enda riktiga Harleyn som är en Touring.

Detta var bara ett axplock av kommentarer som finns kring Harley och de flesta kommer från folk som inte ens kör Harley.
För mig är det en Harley så länge den finns i Harley Davidsons modell lista. Klart slut.

Henrik Forslund
2012-09-28, 23:09
Vet inte av vem jag hörde detta men V rodar kallas tydligen för Bandidos moppar, vet inte varför...någon annan som vet??

Snabba så man kan köra getaway :)
De få gånger jag ser HA rulla i området, då är det iaf många som kör rod. Men helt ärligt, jag vill inte prova en rod för då kommer jag säkert vilja ha en o det har jag inte råd med. Får hålla mig till min "moppe"
En gång torrbröt jag en muscle, råkade få i ettan o bara stod o slira på gräset juggandes på snabbrullen. Sen fick jag gå o sätta mig på moppen igen.

Sanniz
2012-09-28, 23:57
Hur kommer det sig, att ni inte kan respektera min tråd? Vill ni prata om vad som är en harley eller ej, gör det i en egen tråd tack.
Uppskattar de som faktiskt svarat sakligt.

Foc

Lasse.S
2012-09-29, 07:02
Så är det väl i dom flesta trådar och forum, såg att du diskuterade könsroller i Egna patchar, det hör väl inte hemma där heller i så fall ;)
Är det någon som har kunskap och erfarenhet får vi hoppas att den skriver här om det och ingen annanstans :)

Hur kommer det sig, att ni inte kan respektera min tråd? Vill ni prata om vad som är en harley eller ej, gör det i en egen tråd tack.
Uppskattar de som faktiskt svarat sakligt.

Foc

ViLa
2012-09-29, 08:23
Vet det bro.. ;)
Maken vill helst inte, att jag köper en sådan... :D
För han har ju "bara en nightrod".
Äh hans Nrod är ju skitcool så jag tycker du ska utöka familjen med en muscle.

Noyen
2012-09-29, 08:40
Har provkört Nightrod Special och Muscle några ggr.Tycker framlampan ser fruktansvärt ful ut på Muscle men gillade
den att köra bättre,något högre styre kanske ? Upplevde Nightrodden som att man hängde på styret och båda tröga i stadstrafik
och kurvtagning i lägre farter,breda bakdäck ser kanske cool ut men kan funka dåligt i praktiken.
Fotpinnarna tog i marken flera ggr.Personligen tycker jag Fatboben har mkt bättre köregenskaper än båda.

Gillar båda modellerna men kanske skulle välja en Muscle med Nightroddens framlampa.

Sanniz
2012-09-29, 10:00
PTB59 Kanske för att patcharna oftast inte sys fast av herrarna själva? Tillbaks till topic...

- - - Uppdaterad - - -


Äh hans Nrod är ju skitcool så jag tycker du ska utöka familjen med en muscle.

Jo, och klar är den ju inte heller. Men det är lite kostnadsfråga med, plus att garaget bör bli klart med så man kan meka. Det är väl bara det, att han tycker musclen är mer manlig, plus att han gillar gaffeln bättre på den än på sin. (Kanske inte så lätt, att byta till Nightrod när man kört med en upside down gaffel på sin softtail)...
Dock var det ju mer en slump, att han blev med rod. Men den historian kanske du hört redan. ;)

Sanniz
2012-09-29, 10:03
Har provkört Nightrod Special och Muscle några ggr.Tycker framlampan ser fruktansvärt ful ut på Muscle men gillade
den att köra bättre,något högre styre kanske ? Upplevde Nightrodden som att man hängde på styret och båda tröga i stadstrafik
och kurvtagning i lägre farter,breda bakdäck ser kanske cool ut men kan funka dåligt i praktiken.
Fotpinnarna tog i marken flera ggr.Personligen tycker jag Fatboben har mkt bättre köregenskaper än båda.

Gillar båda modellerna men kanske skulle välja en Muscle med Nightroddens framlampa.

Jo, jag är inte så förtjust heller i själva lampan. Borde funnits snyggare lösning på den, men men...
Vet att det är lite annan körteknik med rodden, mer åt sporthojsåkandet (speciellt när det kommer till varven). Och att man skall se upp lite i kurvtagning, om det är blött ute, just p.g.a. det breda bakdäcket.
I stadstrafik är väl alla fordon tröga? *s*
Antar att nighroden och musclen har lite olika styren då. Man får helt enkelt prova. Men inget säger, att man inte kan byta styre senare heller. Det svåra är väl, att hitta risers och så till mer vettigt pris. Maken har strul med det för stunden (om man inte vill borra sönder originalkronan).

Pontus
2012-09-29, 10:17
Brett bakdäck tycker jag att man vänjer sig vid, och som jag nämnt i en annan tråd är däckvalet av stor betydelse.

Det jag missade att nämna för dig är att om man trycker på rodden och lägger ner den i svängarna kan fotpinnarna ta i.

Bikerboy
2012-09-29, 10:26
Jag har provkört både Nightrod Special & Muscle, samt även den första generationens V-Rod. Jag upplevde den "vanliga" Roden som behagligast. Dels körställningen, men även tack vare det smalare bakdäcket.
Det breda bakdäcket på Special & Muscle ser förvisso coolt ut, men gör att man får bryta ner hojen i kurvorna...
Körställningen på Specialen är ju milt sagt jobbig. Både benen och armarna långt fram. Något mildare på Musclen...
Skulle jag trots allt köpa en Rod, skulle det nog bli en Muscle. Brutal utstrålning! tou;

Sanniz
2012-09-29, 10:54
Pontus.. Iofs tar ju fotpinnarna i även om du lägger ner en sporthoj i mer brutal stil. Misstänker att du inte kör din nightrod så snällt. ;) Det med däckvalet vet jag om, har allt hört makens ramsor över fel typ. *L*

- - - Uppdaterad - - -


Jag har provkört både Nightrod Special & Muscle, samt även den första generationens V-Rod. Jag upplevde den "vanliga" Roden som behagligast. Dels körställningen, men även tack vare det smalare bakdäcket.
Det breda bakdäcket på Special & Muscle ser förvisso coolt ut, men gör att man får bryta ner hojen i kurvorna...
Körställningen på Specialen är ju milt sagt jobbig. Både benen och armarna långt fram. Något mildare på Musclen...
Skulle jag trots allt köpa en Rod, skulle det nog bli en Muscle. Brutal utstrålning! tou;

Iofs har ju nightroden från 2012 inte riktigt lika extrem ställning, eftersom de flyttat tillbaks fotpinnar (vet ej om de bytte styre eller så dock). När jag provsatt en på mc mässan, så tyckte jag den kändes "lika go som min sportster", med bättre sadel t o m för svanken (gammal ryttare känner snabbt skillnad på det s k svankstödet).
Utstrålningen kan jag hålla med om... :D Fast jag gillar ju kåpor med. *s* Vet ju ej om det finns något snyggt till musclen, att kombinera lampan med.
Vanlig v rod vet jag finns större andra hands marknad för... Vettigare priser (speciellt om man vill få pengar över till att sätta egen prägel på hojen). Men det är även det, att den inte värdesätts lika högt, som gör att man får lite kalla fötter. Sneglade lite på en sådan på Probike i Göteborg, men det lutar nog fortfarande mer åt det jag frågade om i denna tråd.
Men som sagt var, alla råd och tips i ämnet mottages. Ju mer jag har med i bagaget, desto bättre!

Noyen
2012-09-29, 12:34
Kan tillägga Sanniz att fotpinnarna tog i flera ggr på Nightrodden vid vanlig stadskörning i rondeller och liknande så de va inga
brutala nedlägg.Som Bikerboy skrev får man bryta ned hojen i kurvorna men det blir väl förmodligen en vanesak.

Men hojarna ser brutala ut :cool:

Sanniz
2012-09-29, 12:37
Kan tillägga Sanniz att fotpinnarna tog i flera ggr på Nightrodden vid vanlig stadskörning i rondeller och liknande så de va inga
brutala nedlägg.

Frågade maken, han upplevde det inte så med stadskörning och rondeller... Då fick det allt vara skarpt... Men det kanske handlar om hur man kör hojen med.

pipps83
2012-09-30, 22:23
Jag har ägt min NRS-10 sen i vintras och kört den cirka 500mil denna säsong, min erfarenhet av den är att jag älskar den och att den kommer att byggas om en hel del i vinter! Dock så provkörde jag en muscle och blev så överrsakad över att dess vägegenskaper är så mycket bättre än min hoj pga av den upp och ner vända gaffeln. Skulle jag valt o köpa en ny rod så hade det nog kanske ändå blivit en muscle men förnärvarande är jag skit nöjd.Hoppas det kan ge dig något o tänka på. Ha det och lycka till!

Sanniz
2012-09-30, 22:31
Jag har ägt min NRS-10 sen i vintras och kört den cirka 500mil denna säsong, min erfarenhet av den är att jag älskar den och att den kommer att byggas om en hel del i vinter! Dock så provkörde jag en muscle och blev så överrsakad över att dess vägegenskaper är så mycket bättre än min hoj pga av den upp och ner vända gaffeln. Skulle jag valt o köpa en ny rod så hade det nog kanske ändå blivit en muscle men förnärvarande är jag skit nöjd.Hoppas det kan ge dig något o tänka på. Ha det och lycka till!

Aha, visste inte att de skiljde sig så mycket åt från varandra i köregenskap. Var det något speciellt med det som utmärkte sig?

Tack för rådet.

pipps83
2012-09-30, 22:51
skulle vilja säga allt!

Sanniz
2012-09-30, 23:07
Oki pipps83... Då får svaret räcka. :D

whiskeythrottle
2012-10-01, 00:58
Hej. Jag köpte en 2006 nightrod i vintras som jag kört 500 mil i år. I vintras lacka jag om hjul m.m för att den skulle få den färg jag ville ha. Jag montera även framflyttade kontroller eftrrsom jsg är 1,85m samt ville att den skulle kännas och se ut som en glidarhoj, inte en bruks mc. Anledningen till att jag valde nightrodden är för att jag ville ha en hoj med lite pulver i som också går att glida med. Sen äre ju ett plus att det är en harley eftersom det finns många som är anti-japsare och då slipper man få sådana kommentarer. Jag tycker inte den tar kurvor som en sporthoj men det gör inget för hade jag velat köra med knäskrap så hade jag köpt en retta eller liknande. Den kan dock få obehagliga bakhjulssläpp om man gasar på för tidigt ur tex en rondell. Något som kan vara svårt att parera pga sittställningen. Jag är helt säker att jag valt rätt hoj för stunden då jag inte ser någon annan hoj som jag skulle vilja ha.

Ditt val borde inte vara så svårt. Du har bestämt dig för vrod men inte vilken modell. Killar dreglar över night rod för att den är svart. Av de vroddar jag mött i år har väldigt få varit just night rods. Vill du inte ha en svart hoj är valet enkelt. Du väljer en muscle lr street rod. Folk under 1.80m sitter inte snyggt/bekvämt på en vrod med framflyttat ( undantag är 2012-2013)). Jag har provsuttit nya modellen av vrod och jag sitter inte snyggt på den för att jag är för lång.

Sanniz
2012-10-01, 17:51
Hej. Jag köpte en 2006 nightrod i vintras som jag kört 500 mil i år. I vintras lacka jag om hjul m.m för att den skulle få den färg jag ville ha. Jag montera även framflyttade kontroller eftrrsom jsg är 1,85m samt ville att den skulle kännas och se ut som en glidarhoj, inte en bruks mc. Anledningen till att jag valde nightrodden är för att jag ville ha en hoj med lite pulver i som också går att glida med. Sen äre ju ett plus att det är en harley eftersom det finns många som är anti-japsare och då slipper man få sådana kommentarer. Jag tycker inte den tar kurvor som en sporthoj men det gör inget för hade jag velat köra med knäskrap så hade jag köpt en retta eller liknande. Den kan dock få obehagliga bakhjulssläpp om man gasar på för tidigt ur tex en rondell. Något som kan vara svårt att parera pga sittställningen. Jag är helt säker att jag valt rätt hoj för stunden då jag inte ser någon annan hoj som jag skulle vilja ha.

Ditt val borde inte vara så svårt. Du har bestämt dig för vrod men inte vilken modell. Killar dreglar över night rod för att den är svart. Av de vroddar jag mött i år har väldigt få varit just night rods. Vill du inte ha en svart hoj är valet enkelt. Du väljer en muscle lr street rod. Folk under 1.80m sitter inte snyggt/bekvämt på en vrod med framflyttat ( undantag är 2012-2013)). Jag har provsuttit nya modellen av vrod och jag sitter inte snyggt på den för att jag är för lång.

Tackar... Jag är 173 cm kort, men vet att 2012 passar bra. Färgen svart har jag inget emot, bara den mattsvarta som jag finner så urtrist (tyvärr krullar dom i just mattsvart)... Annars älskar jag svart, blanksvart. :D
Jo, man har hört en del liknade påpekande, men jag antar att man faktiskt lär sig att anpassa körstil med hoj också.

gronvit
2012-10-01, 22:41
http://instagram.com/p/QQN3mSE5PK/

En rosa Muscle kanske?

whiskeythrottle
2012-10-01, 23:38
http://instagram.com/p/QQN3mSE5PK/

En rosa Muscle kanske?

med dubbla fotreglage, lite lyx för den som åker långt.

Sanniz
2012-10-02, 05:10
http://instagram.com/p/QQN3mSE5PK/

En rosa Muscle kanske?

Valde faktiskt, att inte ens klicka där...
Ville inte förstöra hela dagen med illamående... Rosa händer aldrig. Då dör jag hellre. ;)

Vad är det med förväntade könsroller och rosa?
Jag gillade det inte ens som "tjejfärg"... men värre blev det, när killar började klä sig i den färgen också. pk;

Tacka vet jag svart...
Eventuellt kan jag tänka mig snygga nyanser av rött, vitt, blått och lila med. Men lila är jag rädd för, att man tröttnar på också...

http://www.sculpturecycles.com/FOADplusMuscle-10percentErased-204back-420pix.jpg

- - - Uppdaterad - - -

Fast det är ju inte färgen, som gör hojen... Men en snygg sådan, kan ju alltid förhöja ett visuellt intryck. :D

gronvit
2012-10-02, 07:59
Valde faktiskt, att inte ens klicka där...
Ville inte förstöra hela dagen med illamående... Rosa händer aldrig. Då dör jag hellre. ;)

Vad är det med förväntade könsroller och rosa?
Jag gillade det inte ens som "tjejfärg"... men värre blev det, när killar började klä sig i den färgen också. pk;


Den var med på en hojutställning i helgen.
Vet inte om det har med könsroller att göra, men det känns typiskt kvinnligt att inte våga titta på en bild av en motorcykel pga rädsla att må dåligt en hel dag.

Sanniz
2012-10-02, 14:56
Den var med på en hojutställning i helgen.
Vet inte om det har med könsroller att göra, men det känns typiskt kvinnligt att inte våga titta på en bild av en motorcykel pga rädsla att må dåligt en hel dag.

Då kan jag trösta dig med att maken tycker detsamma... Så då är väl det utjämnat till noll.
Men inte vet jag... Du kanske är en rosa typ...

Lasse.S
2012-10-02, 15:57
Jag har haft en rosa hoj ;) utan att bli anklagad för att vara tjejig...där i mot var det många som ville åka med mig :)
http://i1027.photobucket.com/albums/y332/ptb59/750s-1.jpg

Sanniz
2012-10-02, 18:53
Jag har haft en rosa hoj ;) utan att bli anklagad för att vara tjejig...där i mot var det många som ville åka med mig :)
http://i1027.photobucket.com/albums/y332/ptb59/750s-1.jpg

Jag hade vägrat... ;)
Hellre gått en miljon mil eller så...
Däremot vet jag att Åsa på Probike skulle gilla det... Förra hojen fick de lackera bort det rosa på, den blev svart.

Lasse.S
2012-10-02, 19:10
Jag hade vägrat... ;)
Hellre gått en miljon mil eller så...
Däremot vet jag att Åsa på Probike skulle gilla det... Förra hojen fick de lackera bort det rosa på, den blev svart.
En gammal kompis till mig köpte Åsas hoj, men har inte den kvar.
Jag renoverade min o lackade om den rosa igen, alla trodde jag hade fått hjärnsläpp men det var just det som var det roliga, lovar dig att bland hundra hojar så stod det flest och tittade på min :)

Sanniz
2012-10-02, 19:19
PTB59... Jag hoppas att kollar folk på min hoj, så är det inte för att den har en viss färg. *s*

Fast jag har sett snygga roddar, där man byggt in 3 D effekt och sedan lackerat... Supercoolt.

hegtor
2012-10-02, 20:47
bara den mattsvarta som jag finner så urtrist

Min urtrista bil..

9103

gronvit
2012-10-02, 20:49
Då kan jag trösta dig med att maken tycker detsamma... Så då är väl det utjämnat till noll.
Men inte vet jag... Du kanske är en rosa typ...

Ja jag kan uppskatta rosa, bara det inte är för mycket hår...

Sanniz
2012-10-02, 21:13
Min urtrista bil..

9103

LM; Haha... Jo, det är en fiat va? Haft två sådana... Så jag vet att de kan vara trista... Och... Hm... Spänningsfyllda... Som när elektroniken börjar leka flipperspel. Ganska spännande mitt ute på en mindre väg i skogen, när allt lyse bara försvinner.

- - - Uppdaterad - - -


Ja jag kan uppskatta rosa, bara det inte är för mycket hår...

Hår? Antar du menar de som bär rosa då... Hojar är oftast inte så håriga. :D

Sanniz
2012-10-02, 21:21
hegtor... För att återgå till det mattsvarta... Jag tycker det är hemskt trist av många anledningar, bl a rent estetiskt. Jag gillar ju blankt, men det behöver inte alltid vara i samband med krom.
Mattsvart får mig bara att tänka på trista "plastbitar" från min tid som automatpassare för formsprutning av plastprodukter (varav rätt mycket till bl a bilindustrin). Mattsvart känns och ser billigt ut (för mig) och kan aldrig kännas exklusivt oavsett hur mycket tid man ödslat på perfektion.
Tyvärr är ju rätt många roddar mattsvarta, även musclen.

hegtor
2012-10-02, 21:37
Som när elektroniken börjar leka flipperspel.


Jeg har kjöpt en liten box fra Italia som bypasser det meste av originalelektronikken og som fjerner begrensningene satt fra fabrikken. (mister Blue&me da)
I tillegg er eksosanlegget skiftet ut fra motoren og hele veien inkl. grenrör. Topp,kammer og ventiler er byttet. Svinghjul lettet og den har fått kaldluftinntak.
Med ca. 147 hk er jeg gjennom skogen så fort at jeg ikke blir å savne noe lys.. :D

- - - Uppdaterad - - -

9104

Så da antar jeg at du inte tycker om mitt nyoppussade vardagsrum heller.. hahaha

mankanh
2012-10-03, 06:57
Personligen hade jag valt en muscle 7dagar i veckan, dels pga av bättre körställning och lite trevligare motor karaktär känns det som.
Rensa bakändan, progressive suspension dämpare bak (givetvis sänkning) sido monterad plåt, luft och buller med v&h competition eller nya acrapovic 2-1systemet, sen har man en färdig hoj, den hade gärna fått vara vit eller blanksvart..
Fan nu blev jag sugen att köpa en själv som stads hoj

racechopper
2012-10-03, 11:12
Bra tråd detta, man blir ju nästa sugen provköra en sån Muskel model av roden :)
Fast tror inte jag prsonligen skulle kunna få riktiga känslor för sådan dussin Harley ..

- - - Uppdaterad - - -

Bra tråd detta, man blir ju nästa sugen provköra en sån Muskel model av roden :)
Fast tror inte jag prsonligen skulle kunna få riktiga känslor för sådan dussin Harley ..

Lasse.S
2012-10-03, 11:28
Bra tråd detta, man blir ju nästa sugen provköra en sån Muskel model av roden :)
Fast tror inte jag prsonligen skulle kunna få riktiga känslor för sådan dussin Harley ..

- - - Uppdaterad - - -

Bra tråd detta, man blir ju nästa sugen provköra en sån Muskel model av roden :)
Fast tror inte jag prsonligen skulle kunna få riktiga känslor för sådan dussin Harley ..
Jag har provkört men får ingen H-D känsla alls tack vare motorn men det innebär inte att den är kass.
Den hamnar i samma hög som som Harleys snöskotrar, mopeder, lätta mc, golfbilar osv...kuliga maskiner men ändå inte...fick jag en skulle jag behållt den, men skulle aldrig köpa en... ;)

racechopper
2012-10-03, 11:33
Ja, jag menade inte heller att dom är dåliga på nåt sätt. Bara inte min grej .
Men provköra en muskel skulle jag lätt kunna göra :)

Sanniz
2012-10-03, 19:25
mankanh... Tackar för ditt inlägg... Blir bara svårare och svårare att bestämma sig.

whiskeythrottle
2012-10-03, 21:08
hursomhelst, nu borde du slå till medans det är höstpriser. Så har du tid på dig att fixa och lacka det som ska ändras till våren kommer.

Sanniz
2012-10-03, 21:55
hursomhelst, nu borde du slå till medans det är höstpriser. Så har du tid på dig att fixa och lacka det som ska ändras till våren kommer.

Tyvärr måste jag få sålt nuvande fordon... Men vem vet. Skall ju till Probike på lördag så... De kanske är intresserade av ett inbyte.

Sanniz
2012-10-10, 12:08
Skulle vilja veta, utifall man eventuellt köper en rod, som är äldre än 2012...

Är det dyrt och krångligt att göra en bakåtflytt samt att eventuellt byta styre? Vet att maken har svårt att få tag på passande risers till sin nightrod.
Måste ha lite saker, att bolla med nu, när triken skall bort.
Maken har äntligen blivit godkänd som handledare för A behörigheten. :)
Och jag är som sagt var "bara" 173 cm lång... Och vet att en del korta grabbar sagt att körställningen vart fel på många roddar (åtminstone de äldre).

Lasse.S
2012-10-10, 21:36
http://i1027.photobucket.com/albums/y332/ptb59/rod.jpg
Ingen favo hoj för mig men denna såg snabb ut, gillar lacken ;)

Sanniz
2012-10-12, 19:59
Provsatt en Muscle 2012 idag och den kändes bra. :D
T o m maken ansåg, att jag såg bra coolare ut på en sådan...

Måste hitta en köpare till triken. *s* Men inte till vilket pris som helst...
Fick bud idag (från norra delen av landet), skambud... 110 000... Man bygger inte ens en sådan trike med det kittet för den summan... :(
Inte f*n är jag så desperat i alla fall...
Så än så länge får jag hoppas att drömmen blir sann till våren i alla fall.

Lasse.S
2012-10-12, 20:24
Jag hoppas verkligen att du får bra för din fina trike och din dröm uppfylls Sanniz men jag blir lite fundersam över hur du/ ni (maken) resonerar... "såg coolare ut" det måste väl vara det minst viktiga. är inte hur du upplever motor, körkänslan, hur du sitter, komfort osv ja du fattar...kommer lite osökt in på den är som cirkulerar på FB just nu ;) men är det så att just den hojen är handen i handsken är det ju jätte bra och det hoppas jag ;)
http://i1027.photobucket.com/albums/y332/ptb59/stdgrupp.jpg

hegtor
2012-10-12, 20:31
HAHAHAHA.. stödgruppostern var bra..

Sanniz
2012-10-12, 21:48
PTB59... med att se "coolare" ut var, vilken hoj av nightrod 2012 och muscle 2012 som såg ut att passa mig bäst... typ, är du megastor köper du inte en pytteliten sak och tvärtom... ;)
Sedan har jag ju hört av andra, att musclen är något bättre att köra rent körmässigt...

- - - Uppdaterad - - -

Du får tänka på att jag är en rätt stöddig bit, fastän jag bara är... hm... en sak med tuttar. :D

Sanniz
2012-10-12, 21:55
Kan säga att jag satt lika bra på bägge 2012:orna...
Passade även på att prova en lite äldre nightrod och där kändes det genast en skillnad... Kändes inte riktigt lika skön heller sitsmässigt.

Tjejen som hjälpte oss tyckte att musclen var för bred sadelmässigt för henne, men jag gillade den skarpt. Skönt stöd för svanken också. Och helt ok sits för övrigt.
Hoppas du nu uppfattade coolheten mer som en helhetskänsla och syn även av andra. Man skall ju liksom se ut att matcha sin hoj med (inte se obekväm ut)...

Didrik77
2012-10-15, 23:27
Jag har själv fastnat för en night rod som jag sett på blocket och säljs av Bikeman, är det någon som har någon erfarenhet av dom?

Sanniz
2012-10-16, 18:06
Jag har själv fastnat för en night rod som jag sett på blocket och säljs av Bikeman, är det någon som har någon erfarenhet av dom?

Didrik... Läs tråden, så får du svar. Är det en äldre rod? Och är du kort? Då får du kanske räkna med att behöva göra en bakåtflytt, samt ev byta styret med. Från 2012 fungerar det sitsmässigt bra för mig, som är 173 cm lång.

Sanniz
2012-10-25, 11:43
Verkar som man sitter bättre på en Muscle... Skall inte skilja sig från 2012 och neråt till 2009-2010 i alla fall. För jag satt perfekt på en 2012:a och enligt "meken" hade inte Musclen ändrat sig på den biten alls.
Däremot på en äldre Nightrod (äldre än 2012), så får korta personer montera ett "Reduced Reach FooTpeg kiT" (eventuellt kan man behöva byta styre också). Läste även på delar till Nightroden, att det skall finnas något till sadeln med, som kortar avståndet ännu mer, tillsammans med ett "Reduced Reach FooTpeg kiT".

- - - Uppdaterad - - -

Enligt Harley´s egna sida för delar, så står det så här angående Musclen:

"Original Equipment on VRSCF models".

- - - Uppdaterad - - -

Hela "annonsdelen" för kitet, om någon är nyfiken...

"Reduced Reach Footpeg Kit

Designed with the shorter rider's ergonomics in mind, this chrome-finished kit offers a different riding option for V-Rod® models.
When used alone, this kit moves the footpegs back and up 1". When used in conjunction with the Reach® Seat, your reach is
reduced up to 2", giving you maximum riding comfort.

50270-02A


Fits '02-'11 VRSC™ models (except VRSCD and VRSCR). Original Equipment on VRSCF models. "

http://www.harley-davidson.com/media/images/productphotos/PNA/50270_02_M_10fb0.jpg
http://www.harley-davidson.com/media/images/productphotos/PNA/50270_02_VIEW2_10c38.jpg

hegtor
2012-10-25, 16:52
Reduced Reach® Rider Seat for VRSC™ Models


Offering a different riding option, this seat alters the rider's position by moving them 1.5" forward, and the narrow thigh area brings the legs closer together to shorten the reach to the ground. The smooth seating surface complements the Original Equipment passenger pillion or the available Touring Passenger Pillion P/N 51780-07. Seat width 12".

http://www.harley-davidson.com/media/images/productphotos/PNA/51781_07_M_206dd.jpg

http://1.bp.blogspot.com/_I2PhZDEXSaY/S3uCtI4PPhI/AAAAAAAACo8/IW2hBbzYHPM/s400/hard-core-heavy-metal-midget.jpg

MisterMajjo
2012-10-25, 18:53
Här kan man jämföra körställningen på många olika motorcyklar
http://cycle-ergo.com/

slycke
2012-10-25, 19:52
Till Night rodden finns det en hel del original delar som gör att man når bättre om man är kort eller bara vill sitta bättre.
På min Night Rod Special -08 som jag hade satte jag dit Reach Rider, sadel och även styre, sen gjorde jag ett eget kit till fotpinnarna. Det gör att man inte sitter så ansträngt på den hojen.

Sanniz
2012-10-26, 10:15
Tur att vi har personer som ex. slycke och jossi här på forumet... Även om de skippat sina roddar senaste tiden i förmån för andra harleys... ;)

Åtminstone har jossi gett mig en massa bra tips på vägen. :)

Sanniz
2012-11-09, 20:04
Till slut blev det en Muscle... Så nu står det en svart pärla här hemma... Och jag har fortfarande inte släppt krom helt heller. *s*

Maken tyckte dock att den inte var så bekväm för hans längd. Så nu kallar han Musclen för "tjejhoj". :D
Dock blev hans omdöme, att den var lättkörd och förvånansvärd lätt att t ex krypköra med i köer. :D
Han kör annars en Nightrod Special.

racechopper
2012-11-09, 20:30
[QUOTE=Sanniz;59317]Till slut blev det en Muscle... Så nu står det en svart pärla här hemma... Och jag har fortfarande inte släppt krom helt heller. *s*QUOTE]
Grattis till ny hoj :-) bara lappen kvar eller hur va det.

Sanniz
2012-11-09, 20:35
Grattis till ny hoj :-) bara lappen kvar eller hur va det.

Tackar... Japp, nu är det dags att återuppta slitet... :D
Ser verkligen fram emot nästa säsong, även om jag kommer att sakna triken lite med... (För den kunde jag ju ta när som helst).

Tellan
2012-11-09, 21:25
Grattis till hojen å lycka till med kortet. :-)

Sanniz
2012-11-09, 21:27
Grattis till hojen å lycka till med kortet. :-)

Tackar... NU har man ju moroten på plats så att säga. :D

Whiplash
2012-11-10, 01:28
Grattis till hojen Sanniz riktigt snygg är den med.

Sanniz
2012-11-10, 04:18
Grattis till hojen Sanniz riktigt snygg är den med.

Tackar... :)
Jag är nöjd.

ViLa
2012-11-10, 08:21
Grattis till hojen sis och må du få många goa mil på din nya fakehäst :)

Sanniz
2012-11-10, 11:20
Grattis till hojen sis och må du få många goa mil på din nya fakehäst :)

Fakehäst? *s*
Tackar bro... :D
Nu skall jag bara ruska fram fler handledare också till nästa säsong. :)

ViLa
2012-11-10, 13:01
Fakehäst? *s*
Tackar bro... :D
Nu skall jag bara ruska fram fler handledare också till nästa säsong. :)

Ja en syntetisk häst vettu :)

slycke
2012-11-10, 15:58
Bygga själv är jävligt roligt, att få delarna precis som huvudet tänkt att det ska vara och samtidigt inte ha som alla andra, sen hjälper man ju gärna bröder o systrar med tips...Ska bli kul att se vad Jossi hittar på med nya hojen som för övrigt är jävligt snygg..

mankanh
2012-11-13, 22:19
Grattis till (enligt mig) enda valet i Rod familjen

Sanniz
2012-11-13, 22:23
Grattis till (enligt mig) enda valet i Rod familjen

Tackar... :)