handdator

Visa fullständig version : Kompression



islandstyle
2012-09-28, 00:00
Hej,
Håller på att grotta i en eventuell konvertering av min 883 sporre. En sak som jag undrar över är vad de olika kompressionernaförhållandena gör för skillnad? (Säger man ens så?) Är rätt novis på det motortekniska planet men fattar hur en fyrtaktsmotor fungerar. Varför vill man ha tex kompression 10:5:1 och inte 9:5:1 eller tvärt om?

Jörgen Karlsson
2012-09-28, 00:41
Det beror på vilka kamaxlar du väljer. En kam som stänger insug senare (vassare kam) behöver högre kompressionsförhållande för att få rätt dynamisk kompression (Corrected compression på engelska). Kompressionsarbetet börjar ju först efter att insugsventilen har stängt.
Googla på corrected compression.

islandstyle
2012-09-28, 09:13
Tack för svar!
Satt uppe halva natten och läste. Insåg rätt snabbt att det är en hyfsat avancerad vetenskap, i alla fall för mig. Det jag egentligen vill veta är nog vilket kompressionsförhållande jag ska sikta på förutsatt att jag är intresserad av att ha en hoj med lite mer gatuegenskaper? Vilket är för mig är bra bottendrag och trevligt mellanregister. Jag ligger sällan och trycker på de högre varvtalen. Gillar bottendrag helt enkelt :)


Det beror på vilka kamaxlar du väljer. En kam som stänger insug senare (vassare kam) behöver högre kompressionsförhållande för att få rätt dynamisk kompression (Corrected compression på engelska). Kompressionsarbetet börjar ju först efter att insugsventilen har stängt.
Googla på corrected compression.

Jörgen Karlsson
2012-09-28, 09:47
Tack för svar!
Satt uppe halva natten och läste. Insåg rätt snabbt att det är en hyfsat avancerad vetenskap, i alla fall för mig. Det jag egentligen vill veta är nog vilket kompressionsförhållande jag ska sikta på förutsatt att jag är intresserad av att ha en hoj med lite mer gatuegenskaper? Vilket är för mig är bra bottendrag och trevligt mellanregister. Jag ligger sällan och trycker på de högre varvtalen. Gillar bottendrag helt enkelt :)

Corrected compression på 9.0:1 - 9,5:1 är lagom då.
Vilket kompressionsförhållande som erfodras för att uppnå detta beror, som angetts ovan, på dina kamtider.

Lasse.S
2012-09-28, 09:55
Här kan du ladda ner ett program som räknar ut compression.
http://hammerperf.com/ttcompression.shtml

islandstyle
2012-09-28, 10:12
Här kan du ladda ner ett program som räknar ut compression.
http://hammerperf.com/ttcompression.shtml

Det är faktiskt pga denna sida som jag ställde frågan till att börja med.

Ska inom kort beställa deras 1250kit. Fick rekommendation av Anders på Tassen Racing att se till att få med "platta kolvar". När jag sedan frågade Dan (då jag inte fått tag på Anders) på Hammer Performace vadan detta så fick jag svaret:
"I would assume the reason for going with the flat top pistons is that when they do the head work they will be opening up the chambers on the heads to around 57 cc's, up from the stock 49.5 cc's. this will give 10.5-1 compression at 57 cc chamber size."

Som ovan, jag är intresserad av en motor med bra bottenvrid och trevligt mellanregister. Tolkar då era inlägg som att Hög kompression/"platta kolvar" kanske skall undvikas?

Eller är det här överkurs för en glad knutte utan intentioner att vinna några priser som snabbast på Slingerbulten , eller på strippen för den delen, att fundera på 9.5:1 eller 10.5:1 i kompressionsförhållande?

Jonasbaggen
2012-09-28, 13:15
islandstyle: Ett tips om en bra bok gällande Harley trim av såväl Sportster som Twincam. "How to build a Harley-Davidson Torque Monster" av Bill Rook. Du hittar den på e-bay. Mkt intressant läsning och tips på en kanonfin budget gatmotor med starkt register mellan 3000-5500 rpm. Betalade själv 25 dollar för boken 2008.

Girlie Bike User
2012-10-05, 20:31
Enkelt uttryckt låg kompression=dåligt bottenvrid. Antar att Tassen skall göra iordning topparna och då blir svaret som Dan svarar.