handdator

Visa fullständig version : Klä om sadel.



Crankshaft
2012-09-25, 00:22
tänkte klä om en sadel..
har aldrig gjort detta och vill kolla efter lite erfarenheter.

vad att tänka på vad gäller läder? kvalitet, leverantör, mm
är det värt att göra själv lr ska man skicka sadeln? vill ej slanta mer än ca 1000 spänn...
vem säljer bra skinnprodukter till sadlar på nätet?

Machine head
2012-09-25, 00:44
Den erfarenhet jag har är att det kostar skjortan att klä om sadel. Vad är det för sadel du ska klä om?

Crankshaft
2012-09-25, 01:53
8985

Sanniz
2012-09-25, 02:25
Skall du ha flammor och sådant? Då är det nog ganska svårt att göra det själv utan riktiga saker och kunskap.
Skall du ha bra och äkta läder... Nja, då tror jag budgeten spräcks redan där tyvärr...

Så antingen får du nöja dig med enklare omklädning med typ fejkskinn, dock är det inte hållbart i ur och skur i en evighet, eller så får du tänka om.
Finns en del bra tips på Youtube, men då är det inte så avancerade saker. Dock får du vara beredd på att få spänna om lädret en hel del, medan det fästes fast. Och sedan beror det på om sadelgrunden är tillverkad i material, så att det kan häftas fast med klamrar eller ej.

Fritte
2012-09-25, 07:55
Försök att hitta en bra häst sadelmakare i ditt område, de kan nog ge dig råd. Jag hittade en utanför Linköping när jag behövde laga min Lejon kula väska.

Crankshaft
2012-09-25, 12:16
ok, bra tips, tack.
ja, jag vill ha bra kvalitet på lädret så jag ska kolla lokalt efter nån som syr.
flammorna spelar ingen roll utan det är färgen som ska ändras egentligen. har en sadelväska i brunt som
jag gillar färgen på så jag tänkte att sadeln ska gå i samma färg..