handdator

Visa fullständig version : Rost i tanken



Jan-Erik
2012-09-24, 20:44
Bensintanken på min 71a är rostig inuti,cykeln har stått oanvänd i tio år,vill ha tips på vad som jag bör göra.har sköljt den nu några gånger med bensin och 2t olja,allt löst är nog borta men bör jag göra nåt mera. Tanken är annars bra.

Json
2012-09-24, 21:59
montera ett bränslefilter mellan bränslekranen och och förgasaren sedan är det bara att tuta och köra. Har det på min gamla husqvarna 118cc funkar kanon eventuella rostflagor fastnar i filtret som bara kostar några kronor på biltema

//Json

ultra98
2012-09-25, 12:53
Köp ett medel som heter kreem, bikeline har det funkar kanon har använt det på ett par tankar tar bort rosten

Alunda
2012-09-25, 20:15
En gammal moppetank har man ju haft grovsand o diskmedel i och skakat utav h-e.

Kanske funkar om man orkar...

Pelleman
2013-09-16, 03:39
Lösningen är att syra-etsa tanken. Du köper citronsyra i pulverform på dunk (blir billigare än att köpa små kryddpåsar. Blandar enligt instruktionerna och häller i tanken. Efter några dygn så har rosten omvandlats till en svart stabil sammansättning som dessutom skyddar mot rost i framtiden. Jag har gjort det på bilar och det blir skitbra. Var man får tag på det? Har jag glömt men det borde inte vara svårt att googla fram.

Jonasbaggen
2013-09-16, 07:59
Pelleman: Citronsyra finns på alla välsorterade livsmedels affärer i mindre påsar i alla fall.

Caspher
2013-09-16, 19:41
Min första aktivitet på forumet blir att svara på detta.
Låna en cementblandare.Fyll på några nävar vasst grus, leta på grannarnas uppfarter efter en sort du tror på.
Bädda in tanken bland en massa filtar eller bubbelplast eller vad du nu kan komma över.
Se till att härligheten sitter rejält fast, det är ju inte så kul om tanken börjar skramla omkring.. Sen trycker du på play.
Kika emellanåt så du har koll på resultatet.

Har även hört att man kan använda en svarv på samma sätt, men det kan nog vara bökigt att hålla tanken.
Det leder ju till att man kan inse att det går att använda vad som helst som snurrar lite sakta

Pelleman
2013-12-17, 04:27
Pelleman: Citronsyra finns på alla välsorterade livsmedels affärer i mindre påsar i alla fall.


De små påsarna räcker inte långt. Man köper det på 5-kilos dunkar. Iofs behövs inte lika mycket som till en bil-tank men kryddpåsar är lite dinky toys

Rulle rep
2013-12-17, 12:32
Fosforsyra har samma verkan

Jonasbaggen
2013-12-17, 16:53
Pelleman: Nu var det väl ingen fartygstank det var frågan om utan en hoj tank;) Borde räcka alldeles utmärkt med 4-5 påsar och varmvatten till tanken. Eller?

Pelleman
2014-02-15, 05:25
Pelleman: Nu var det väl ingen fartygstank det var frågan om utan en hoj tank;) Borde räcka alldeles utmärkt med 4-5 påsar och varmvatten till tanken. Eller?


Njae - jag tror knappast att det räcker.

borstis
2014-02-15, 09:24
Jag har precis köpt en fat-bob tank från 60 talet och har en hel del rost, jag har fått tipset med småsten/muttrar och skaka utav helvete ca 15 min. Köp sedan citronsyra blanda med vatten och låt stå några dagar. Häll ut och i med maskin diskmedel och vatten och låt stå några timmar, detta för att ta bort syra rester för att maskindisk ska vara basisk. Häll ut och i med e85/t-röd skaka om ett par ggr detta för att driva ut kvarvarande vatten, häll ut klart!
Jag har som sagt inte testa detta ännu vad tror ni?

hasse diesel
2014-02-15, 13:45
https://www.youtube.com/watch?v=y7B5P8oAgvA :D

borstis
2014-02-15, 17:51
https://www.youtube.com/watch?v=y7B5P8oAgvA :D LM; haha så kan man också göra.

Håcke
2015-01-15, 13:12
Om man nu gör alla dessa grejorna med rengörning och tätning. Hur gör man med det lilla hålet till slangen mellan tankhalverna (fatbobtank). Köra en ståltråd efteråt, då gör man ju hål i förseglingen. Någon som har ett tips?

stroker49
2015-01-15, 18:39
Skippa Kreem tycker jag. Sätt dit filter och kör eller kanske citronsyra om det är mycket.

Håcke
2015-01-16, 01:13
Stroker 49, Jag har alla filter. Ska lacka om tanklocksfästet på rätt sätt och då såg jag en massa skit och rost. Lite just där både luftning och hål till andra tanken är. Och tänkte fixa när den väl är av. Kanske onödigt då?

stroker49
2015-01-16, 07:33
Ja, om det inte är alldeles fördjävligt så är det nog onödigt. Lacka inte för mycket. Packningsytan för tanklocket skall vara metallren så att bensinen inte kan komma i kontakt med lacken, för då börjar det att krypa!