handdator

Visa fullständig version : Tjuvluft?



Ozzy
2012-09-19, 11:31
Det har senaste dagarna dykt upp lite bekymmer med baktändning och spikande när hojen är kall, lite eld tittar ut längst bak vid smällarna och tomgången är inte helt hundra. När den blir varm är problemet borta, åtminstone smällarna, har inte kört några längre sträckor så jag törs svära på att allt är hundra. Nånting hände väl när den välte, den la sig ju på höger sida och när den vickade var ju motorn igång, och la av med en duktig smäll. Tyckte att det lät som det sög luft i främre cylindern, vid avgasfästet, så rev bort värmesköldarna, synade och drog åt muttrarna, men inget synligt och inte mycket det gick att dra åt. Ska riva undan luftburken vid tillfälle och kolla om jag blir klokare där, men är jag på rätt spår, kan det vara tjuvluft eller ska jag fokusera på annat, nåt vanligt bekymmer med vält som dyker upp?

Och när jag håller på och river, om jag sen väljer att köra utan eller med annat eller moddat lock till luftburken, dvs kåpan som i dagsläget är kromad, eller ska det justeras nåt bara vid en så enkel förändring?

Det ska rivas isär en del ändå i vinter, men vore skönt att veta vilken ände jag ska börja i med baktändning osv!

racechopper
2012-09-19, 13:11
Kan ju testa startgas på insugningsrörets flänsar om den välte på förgasaren..

Ozzy
2012-09-19, 14:39
Ska kolla det tack! Men märkligt ändå att det började nu, var ju nån vecka sen det hände, men först nu när det blivit kallare och jag fått börja använda choken så kommer krånglet. Men det kan ju kanske vara något litet som visar sig bara just vid choke. Ska åka förbi med den hos Hurtig så får han kolla lite, en av få som inte tar plånboken av en för att kolla över lite!