handdator

Visa fullständig version : rinner olja ur vad jag tror är oljeevakueringen vid provstartning.



cewlar
2011-04-21, 18:10
skulle dra igång hojen efter den stått och blivit pysslad med i vinter, körde på starten ca 5 sek kanske 10 ggr innan det plaska till under hojen å all olja rann ur genom vad jag tror kan vara nån typ utav oljeevakuering som leds ner bredvid dämparna under hoj, provar jag nu starta så "tjoffar" det till i röret!! vad kan ha hänt, hojen gick hur bra som helst i höstas!!!
Tacksam för hjälp!
/Danne

Broder Dalton
2011-04-22, 10:52
Ta d lugnt... Helt normalt för en Shovel/EVO.
I oljepumpen sitter en kula/backventil som ska hindra oljan från att rinna ner i vevhuset.
(Harley konstruerade den ngn gång 1936 och det är väl inte ngn perfekt anordning)
Oljan rinner fr tanken ner i vevhuset och trycks ut gnm vevhusventen baktill på blocket på
äldre (Upp t 91) motorer eller gnm toppvevhusvent på 92 upp .
Ställ e n balja under, starta och kör motorn tills det slutar komma olja
OBS kolla nivån i tanken så du inte "kör torrt"
Du kan ju åxå tappa ur all olja och fylla med ny ca 3- 3,5 L beroende på modell så VET du hur mkt olja du har

cewlar
2011-04-22, 13:57
oohhh tack som fan :)

Terminator
2011-05-24, 17:51
har samme problem låg en stor pöl under i dag men det kommer också från den övre ventilationen också når jag startar upp,har testat kulan så att den är tett ock kollade returen från olja filtret men det kommer inte mycket tillbaks har också blåst rören ock sett det kommer ut då kan det vara så att olja filtret är problemet

LaDaille
2011-06-05, 01:03
Hej. Jag har en Shovel 73:a som jag kickade igång efter vinteruppehåll. Den gurglade lustigt under motorn och det rann säker ut en liter olja på backen. Det måste bero på samma sak som "cewlar" ovan drabbades av antar jag. Men den tycks lugna ned sig sedan, men står den still ett tag tycks det fyllas på igen. Ska kolla på backventilen som "onatop" tipsade om. Det kanske ligger lite skit i backventilen, hehe... Hare bra :)

LaDaille
2011-06-05, 01:16
Hej igen. Kom just på en sak. Kan det vara oljetanken som är "klantigt" byggd? Dvs att de båda returrören till tanken inte går upp i ovankant på tanken utan kanske bara sitter i botten på tanken?? Då blir det ju extra viktigt att backventilen lirar, vad jag kan förstå...Jag ska kolla detta. Måste bara hitta nån liten spegel först som jag kan stoppa ned i oljepåfyllningen. Hare bra :D

Terminator
2011-06-11, 19:57
mitt problem va att den jag köpt motorn av har satt in en fel packning i struten