handdator

Visa fullständig version : Skeva bromskivor.



zeb.lovehell
2012-09-16, 20:44
Är det någon som råkat ut för att båda bromskivorna blir skeva efter en lätt inbromsning?

Vajtan
2012-09-16, 20:49
Mmm....har originalskivor på min RK, samma sak, pulserar i handtaget. Ska byta ut bägge skivorna fram, men inte till original!ak47

zeb.lovehell
2012-09-16, 20:53
pulserar som fan om bakhjulet när man bromsar . så nu blir det att inhandla två nya skivor

Benny
2012-09-16, 20:55
samma här, men kan man göra något åt det, utan att byta ?

Vajtan
2012-09-16, 21:12
Hört av många att just origialskivorna suger...bäst är att montera tillbehörsskivor! Vet inte om det går att svarva dom eller bryta dom raka...har inte testat.

Lars Nilsson
2012-09-16, 21:15
Köp flytande skivor!

zeb.lovehell
2012-09-16, 21:21
Funderar på att skära ut egna i lasern . det som är största problemet är om plåtarna slår sig av värmen.
har ni någon tillverkare att rekomendera

Lars Nilsson
2012-09-16, 21:50
http://www.bikeline.se/sv/artiklar/bromsskiva-220mm-flytande-hs-isr-passar-31-311-ok.html

NickeR
2012-09-17, 12:37
Köpte en billig skiva från Bikeline när jag bytte till mitt 21" framhjul på Deluxen, kan bara konstatera att den var FÖR billig ag; den är skev redan !!

zeb.lovehell
2012-09-17, 12:43
Köpte en billig skiva från Bikeline när jag bytte till mitt 21" framhjul på Deluxen, kan bara konstatera att den var FÖR billig ag; den är skev redan !!

Okej då blir det att hoppa över att köpa billig.
Får bli att testa att tillverka två st

xbones
2012-09-17, 12:54
Skulle inte tro att dom är raka efter lasern. Kolla med någon firma som har vattenjet!

Lars Nilsson
2012-09-17, 15:00
Köpte en billig skiva från Bikeline när jag bytte till mitt 21" framhjul på Deluxen, kan bara konstatera att den var FÖR billig ag; den är skev redan !!

Köpte du en ISR skiva?
Tror inte det.
Flytande skivor håller värmen borta från navet och slår sig inte alls så lätt som en "hel" skiva typ original.
Slår sig sen en originalskiva beror det ofta på kärvande ok.

islandstyle
2012-09-17, 15:13
Funkar dessa till orginal-ok?


http://www.bikeline.se/sv/artiklar/bromsskiva-220mm-flytande-hs-isr-passar-31-311-ok.html

NickeR
2012-09-17, 16:26
Köpte du en ISR skiva?
Tror inte det.
Flytande skivor håller värmen borta från navet och slår sig inte alls så lätt som en "hel" skiva typ original.
Slår sig sen en originalskiva beror det ofta på kärvande ok.

Nej då det var ingen ISR skiva, inte heller flytande utan en vanlig org.typ skiva...kostade typ 500kr

zeb.lovehell
2012-09-18, 09:21
Nej då det var ingen ISR skiva, inte heller flytande utan en vanlig org.typ skiva...kostade typ 500kr

Hur länge höll din skiva ?

NickeR
2012-09-18, 13:06
Skivan sitter på än och jag tänker köra vidare med samma skiva,det pumpar lite i hadtaget vid inbromsning men jag kan leva med det. den har gått ca.200mil

Lars Nilsson
2012-09-18, 15:27
Har en originalframskiva om nån behöver en.
Gratis så klart.

zeb.lovehell
2012-09-20, 22:47
Du kan väl kolla vad det kostar att skicka den
Har en originalframskiva om nån behöver en.
Gratis så klart.

Lars Nilsson
2012-09-21, 13:58
japp

hasse diesel
2012-09-21, 14:35
Ni åker väl inte och tjyvhåller på bromsen pojkar ;)

Lasse.S
2012-09-21, 15:34
jag fick skev bromsskiva på förra hojen....glömde skivbromslåset ag;

Löfgren
2012-09-21, 16:20
Lite retligt det där med låset. Ställde min Electra på motorbågarna utanför ICA en gång. Pinsamt ??? Japp :)

jale
2012-09-21, 17:06
Köpte du en ISR skiva?
Tror inte det.
Flytande skivor håller värmen borta från navet och slår sig inte alls så lätt som en "hel" skiva typ original.
Slår sig sen en originalskiva beror det ofta på kärvande ok.

Dessutom, inte helt oviktigt, så fås mycket bättre bromsverkan med flytande skivor.

Noyen
2012-09-21, 18:11
Jag sabbade min skiva bak när hojen gått 50 mil med skivbromslåset re;

Lasse.S
2012-09-21, 18:21
Hur får man bättre bromsverkan med flytande skivor?

Dessutom, inte helt oviktigt, så fås mycket bättre bromsverkan med flytande skivor.

jale
2012-10-02, 09:51
Hur får man bättre bromsverkan med flytande skivor?
Därför att den del av bromsskivan som ligger mot beläggen kan röra sig i sidled jmf med den del av skivan som är bultad i hjulet. Dessa kopplingar kan röra sig någon tiondels mm, därav namnet flytande ..., vilket innebär att den del av skivan som beläggen nyper åt kring alltid ligger närmare beläggen och därmed så greppar det tidigare vid inbromsning än när beläggen ska förflytta sig en längre sträck innnan det tar emot skivan om det är en fast skiva .... gör ett par meters kortare bromssträck från 90 km/h vilket kan vara kanske livsviktigt ...
Hoppas jag kunde förklara begripligt.

Lasse.S
2012-10-02, 10:02
Därför att den del av bromsskivan som ligger mot beläggen kan röra sig i sidled jmf med den del av skivan som är bultad i hjulet. Dessa kopplingar kan röra sig någon tiondels mm, därav namnet flytande ..., vilket innebär att den del av skivan som beläggen nyper åt kring alltid ligger närmare beläggen och därmed så greppar det tidigare vid inbromsning än när beläggen ska förflytta sig en längre sträck innnan det tar emot skivan om det är en fast skiva .... gör ett par meters kortare bromssträck från 90 km/h vilket kan vara kanske livsviktigt ...
Hoppas jag kunde förklara begripligt.
Okej....men har man inte alltid ett flytande ok eller ett med en kolv på vardera sidan som centrerar när man har en fast skiva som gör samma jobb? Jag som trodde det hade med vikt o värme att göra ;)

hegtor
2012-10-02, 11:42
For nogra veckor sen var jag med et gäng och körde på vestlandet i Norge. (Hardanger,Lysefjorden,Setesdal). Mye svinger ock hårda oppbromsningar. Slet ned nye bromsklossar til 1 (!) mm på 170 mil og bromsskivan fram blev det kast i av värmen. Man behöver inte vara raketforskare för å forstå at bromsarna på hojen er kraftigt underdimensjonerade och av annanrangs kvalitet. Bromsskivan er nå bytt til en uorginal som ifölge Benny på AC-Cycle skal tåla mycket mer värme enn den originale. Caliperne borde hatt 4 stempel så lenge det bara er en enkel skiva evt. at Harley Davidson finner en leverandör utanfor Taiwan. ;)

jale
2012-10-02, 14:53
Okej....men har man inte alltid ett flytande ok eller ett med en kolv på vardera sidan som centrerar när man har en fast skiva som gör samma jobb? Jag som trodde det hade med vikt o värme att göra ;)

Det kan säkert stämma att det har med vikt och värme att göra också ... men det är den förklaringen som jag fått av både HD folk och en race-bil mekaniker ... själv är jag inte så duktig på det tekniska utan tror på vad andra säger ;)

Lasse.S
2012-10-02, 15:38
Det kan säkert stämma att det har med vikt och värme att göra också ... men det är den förklaringen som jag fått av både HD folk och en race-bil mekaniker ... själv är jag inte så duktig på det tekniska utan tror på vad andra säger ;)
Jo så är det ju att man lär sig genom andra eller egna misstag :) att både ha flytande skivor och samtidigt flytande ok blir kaka på kaka och överkurs men till sammans med fasta dubbel ok är det ju rätt vanlig

Adrenaline
2012-10-02, 17:29
Fast det är väll bara HD som fortsätter med fasta skivor och andra hedenhös lösningar.
Nog för att flytande skiver också kan bli skeva, men inte lika vanligt.
Jag ligger på både en fram och bakskiva till övers mot en ölpåse/st