handdator

Visa fullständig version : Förbannade hästar.

Lasse.S
2012-09-16, 15:54
Sista vägbiten smal o liten in till min verkstad på 4km finns det flera stall och MYCKET hästar, visar alltid respekt o stannar om jag ser dom blir oroliga eller om ryttaren vinkar, speciellt på våren innan dom vant sig, detta tycker jag är helt okej men i dag gasade jag rätt hårt på stora landsvägen som vanligt där jag aldrig sett hästar förut och då pratar vi min livstid på 53 år, där kommer två stycken varav den en blir fullkomligt skräckslagen o kastar av ryttaren....får inte stopp utan vänder o kör tillbaka och ser att allt gick bra men jag blir vansinnig på va fan dom gör på vägen med rädda hästar...du körde så fort och måste visa respekt tyckte hon, faaan heller att jag gör, den vägen är för bilar, hästar får hålla sig i skogen och speciellt om dom är trafikfarliga, det är inte att visa respekt tillbaka, och hur i helskotta vågar dom...hoppas sannerligen att jag inte får se fler hästar där. grrrr

gronvit
2012-09-16, 16:01
Rädd häst smakar bäst

Sanniz
2012-09-16, 16:54
Iofs är ju inte vägen enbart för saker med hjul. Dock kan jag anse, som gammal ryttare och hästägare, att man inte rider en ovan eller rädd häst i trafik. Och måste man passera sådant avsnitt, så kan man ju leda hästen den biten.
Tänk bara på, att det alltid blir ett fordons fel, OM något händer med ett hästekipage. Och det kan ju komma folk gående med, som man inte ser... Kan sluta lika illa det med, om man leker "bowling på hjul"... ;)

PAINTERN
2012-09-16, 18:35
Brukar också visa hänsyn genom att "tomgångsrulla" förbi, och då brukar ryttarna oftast hälsa och vinka tillbaka. Ibland är dom bara så jävla irriterade på att motorcyklar finns öht. Sen är det ju alltid ett jävla tjafsande på hundägare som inte plockar upp skiten efter sin jycke.....Skulle vilja se en ryttare skyffla upp skiten efter sin häst. Och det är ju inga små högar direkt....

JohnnyRocker
2012-09-16, 19:05
gronvit: Rädd häst smakar bäst Fel,fel, smakar häst lol;

En vederhäftig källa sa att hästar har en hjärna stor som en valnöt, stämmer det frv; samma källa sa att det som idag inte skrämmer en häst kan mycket väl göra det imorgon, hur f.n vågar någon sätta sig på en häst under sådana betingelser, har iof provat det innan jag fick denna info och det gick bra, phuu ibland skall man ha tur eller var det skicklighet, vill ju gärna tro det. :)

xbones
2012-09-16, 19:18
Sista vägbiten smal o liten in till min verkstad på 4km finns det flera stall och MYCKET hästar, visar alltid respekt o stannar om jag ser dom blir oroliga eller om ryttaren vinkar, speciellt på våren innan dom vant sig, detta tycker jag är helt okej men i dag gasade jag rätt hårt på stora landsvägen som vanligt där jag aldrig sett hästar förut och då pratar vi min livstid på 53 år, där kommer två stycken varav den en blir fullkomligt skräckslagen o kastar av ryttaren....får inte stopp utan vänder o kör tillbaka och ser att allt gick bra men jag blir vansinnig på va fan dom gör på vägen med rädda hästar...du körde så fort och måste visa respekt tyckte hon, faaan heller att jag gör, den vägen är för bilar, hästar får hålla sig i skogen och speciellt om dom är trafikfarliga, det är inte att visa respekt tillbaka, och hur i helskotta vågar dom...hoppas sannerligen att jag inte får se fler hästar där. grrrr Där håller jag med dejthb;

Lasse.S
2012-09-16, 19:26
vic; tror säker vi skulle vara överens om fler saker

Där håller jag med dejthb;

Lars Nilsson
2012-09-16, 19:35
Samtidigt så kör du kanske med öppna rör som skrämmer hästen extra mycket och kan orsaka skada på ryttaren?
Jag anser att öppna rör e ok men man måste ta det lugnt när man möter hästar, poliser, och gående längs vägen.
Rädda hästar får sin vana vid trafik på/vid vägen.
Nästa gång kan hästen/hunden/barnet/cyklisten bli rädd och komma ut framför dig.
Annars får du väl sätta på originalblåsen igen så du inte skrämmer upp dem, haha.

gronvit
2012-09-16, 19:37
Lite OT.
Finns det någon statistik på ridning och olyckor. Känns som en ganska riskfylld aktivitet att syssla med.

Lasse.S
2012-09-16, 19:44
Jo men om du läser mitt inlägg igen så visar jag hänsyn där det finns hästar, med den vägsträckan som det gällde nu är ingen bra ridväg och jag fattar inte vad dom hade där o göra för det finns hur mycket ridvägar som helst runt om i detta område. det är som att cykla på motorvägen...det är inte heller bra.

Samtidigt så kör du kanske med öppna rör som skrämmer hästen extra mycket och kan orsaka skada på ryttaren?
Jag anser att öppna rör e ok men man måste ta det lugnt när man möter hästar, poliser, och gående längs vägen.
Rädda hästar får sin vana vid trafik på/vid vägen.
Nästa gång kan hästen/hunden/barnet/cyklisten bli rädd och komma ut framför dig.
Annars får du väl sätta på originalblåsen igen så du inte skrämmer upp dem, haha.

JohnnyRocker
2012-09-16, 19:45
OT?

gronvit
2012-09-16, 19:47
OT?

Tråden handlar ju om hästar som är arga, förbannade hästar. Jag tänkte mer olycksstatistik på alla hästar, ledsna som glada! :D

JohnnyRocker
2012-09-16, 19:54
Jo det förstod jag men vad är OT förkortning för?

http://www.konsumentverket.se/Global/Konsumentverket.se/Best%C3%A4lla%20och%20ladda%20ner/Skadefaktablad/Dokument/kov_skadefakta_fritidsskador_h%C3%A4st.pdf Här får du lite läsbart om du vill. Finns en del män 40-49 som borde byta sin ridning på häst till på en HD tycks det!

gronvit
2012-09-16, 20:05
Off Topic

xbones
2012-09-16, 20:15
vic; tror säker vi skulle vara överens om fler saker Ja,det är ju inte omöjligt.

Sanniz
2012-09-16, 22:03
Inte farligare att rida än att hitta på andra mer fysiska sporter...
Det värsta är nog ändå smitare... En liten tjej, jobbade ett tag med hennes mor, hade som tur var bytt sin ponny mot en stor häst. De blev påkörda så att hästen dog direkt. Killen smet. Tjejen låg på intensiven ett bra tag men är idag återställd.
Själv red jag hästar som var vana vid det mesta, t o m ettriga crossar. Men hästar liksom vi kan ibland gå i sin egna värld. Då kan vem som helst flyga i luften för något oväntat.

Vill man köra snabbt och kontrollerat... Finns det banor för ändamålet. Man vinner inget på att förbjuda en grupp. Nästa gång kan folk säga samma om hojar...

PAINTERN
2012-09-16, 22:20
Man kanske borde införa någon form av körkort för hästar. Ser ju små tonårstjejer på jättestora hästar......hur klarar dom en paniksituation ? ? ? Och kanske börja med hästskatt. Tycker det är alldeles för ofta man ser dom på vägarna. Men som sagt, även jag visar hänsyn och saktar ner. Då kan det ju vara trevligt med ett litet tack kanske. Min personliga åsikt är, att hästar inte hör hemma på vägarna. Finns banor för pållarna också om man vill rida fort. Eller i skogen. Och jag hatar inte hästar. Känner dessutom ridfolk, som NÄSTAN håller med migthb;

Sanniz
2012-09-17, 04:57
Man kanske borde införa någon form av körkort för hästar. Ser ju små tonårstjejer på jättestora hästar......hur klarar dom en paniksituation ? ? ? Och kanske börja med hästskatt. Tycker det är alldeles för ofta man ser dom på vägarna. Men som sagt, även jag visar hänsyn och saktar ner. Då kan det ju vara trevligt med ett litet tack kanske. Min personliga åsikt är, att hästar inte hör hemma på vägarna. Finns banor för pållarna också om man vill rida fort. Eller i skogen. Och jag hatar inte hästar. Känner dessutom ridfolk, som NÄSTAN håller med migthb;

Det finns någon form av kort med, som en del seriösa ridskolor har också...
Vet även av erfarenhet, att storlek på person spelar noll roll vid paniksituationer... Om du nu inte har en rysk baskjir (eller hur det stavas)... De fryser till is vid paniksituationer och rör sig ej innan de vet vad som sker runt omkring dom. Handlar om överlevnad för deras ras eftersom de oftast befann sig i karga bergsområden med fina stup. ;)

Sedan finns det andra typer jag hellre är utan på vägarna. Ryttarna är inte tillräckligt många, för att irritera sig på...
Killar med dålig attityd (och vissa tjejer) på EU moppar (vet ej hur många gånger det verkligen kunnat sluta illa, om man själv inte upptäckt dom tillräckligt i tid), ovana bilförare (som inte verkar veta vart de skall eller hur man framför en bil), bilförare som tror de äger vägen och att det handlar om någon form av le mans rally med "flera liv" osv...

Vi kan nog irritera oss på många... om vi vill.

Sanniz
2012-09-17, 05:26
...sedan tycker jag inte att argumentet; under mina 53 år håller... Då låter man som vissa gamlingar på arbetsplatser, som inte själva hänger med i utvecklingen eller att saker kanske blivit mycket farligare också...
PTB59 är en trevlig snubbe irl, men han får sluta med sådant tänkande. ;)
För inte ens en snubbe på en dragracingbana kan hävda; Det kommer aldrig att hända något eftersom det har inte hänt något under min hela karriär hittills... Den där lilla "otursfaktorn/missen" kan dyka upp när man minst anar.

Nej, däremot respekt mot varandra, oavsett hur vi tar oss framåt. Det är något fler borde anamma.
Jag har redan sagt; Man undviker kanske vissa sträckningar vid ridning och/eller så leder man en ovan häst den sträckan tills den blir en "ringräv på vägen"... Dock finns det ibland sträckningar, där man ibland måste ut på vägar.
Tjejerna han mötte, var kanske nya i området också och/eller vilsna. Sådant händer med, när man minst anar det. ;)

Lite OT, som kanske gör grabbarna lite mer "smilande"...
När mina hästar inte skötte sig, på bana eller för övrigt... Viskade jag i deras öra Mc Donalds... Fast eftersom jag red islänning, så hade nog kilopriset blivit rätt dyrt då med. :D

Foc

Lasse.S
2012-09-17, 08:36
När man sätter sig på en hoj så tar man en medveten risk, kör man dessutom fortare än tillåtet är man rätt dum och ligger man över 30 km för fort på en kuperad väg med dålig sikt är man direkt korkad. Det finns vilt i området, många mötande bilister och hojar tar inte ut kurvorna inklusive mig själv osv. Om jag pratar för mig själv så gör jag detta inte för att jag har bråttom utan för att jag gillar risken pulsen farten osv och för att jag känner att jag har kontoll, en vacker dag kanske en olycka händer men som sagt jag själv valt risken.
Om hästen fick välja hade den inte gått på vägen, nu hade en ryttare valt att gå på en väg med den fast den är rädd för trafiken uppenbarligen, Kan ju va så att ryttaren och gillar spänningen o risken som jag gör men jag tror inte det, synd att jag aldrig fick svar på varför dom var där....och som sagt tidigare så visar jag full respekt på lilla vägen där alla stallen o ridvägarna finns trots att man får köra slalom mellan skithögarna som är många och som boende i området klagar på hela tiden utan resultat. Jag gjorde ett fel och det var att jag körde för fort, vad tycker du tjejen på hästen gjorde för fel?

...sedan tycker jag inte att argumentet; under mina 53 år håller... Då låter man som vissa gamlingar på arbetsplatser, som inte själva hänger med i utvecklingen eller att saker kanske blivit mycket farligare också...
PTB59 är en trevlig snubbe irl, men han får sluta med sådant tänkande. ;)
För inte ens en snubbe på en dragracingbana kan hävda; Det kommer aldrig att hända något eftersom det har inte hänt något under min hela karriär hittills... Den där lilla "otursfaktorn/missen" kan dyka upp när man minst anar.

Nej, däremot respekt mot varandra, oavsett hur vi tar oss framåt. Det är något fler borde anamma.
Jag har redan sagt; Man undviker kanske vissa sträckningar vid ridning och/eller så leder man en ovan häst den sträckan tills den blir en "ringräv på vägen"... Dock finns det ibland sträckningar, där man ibland måste ut på vägar.
Tjejerna han mötte, var kanske nya i området också och/eller vilsna. Sådant händer med, när man minst anar det. ;)

Lite OT, som kanske gör grabbarna lite mer "smilande"...
När mina hästar inte skötte sig, på bana eller för övrigt... Viskade jag i deras öra Mc Donalds... Fast eftersom jag red islänning, så hade nog kilopriset blivit rätt dyrt då med. :D

Foc

islandstyle
2012-09-17, 12:23
Varför plockar inte ryttare upp hästbajs? Har undrat detta under flera år? Varför får det ligga hästbajs på vägen? Whyyyyyyyy?

Sanniz
2012-09-17, 12:24
Felet var nog att hon inte ledde sin häst, om den var så ovan... Finns metoder att träna upp sådant lugn också.
Hon hade kunnat hantera situationen bättre från mark, plus att en ovan och/eller rädd ryttare kan påverka hästen fel med omedvetet.

Lobo
2012-09-17, 12:31
Gummans häst skenade med henne i sadeln, full karriär genom skogen(inget bra läge att hoppa av alltså)
sen 90 grader tvärsväng..upp i full fart och rakt över en 90 väg mellan bilar som tvärbromsade och väjde(tack till dom).
på andra sidan var det en äng och där hoppade hon av med hjärtat i halsgroppen.
Hästar är farliga saker, sparkas där bak, bits där fram och osköna på mitten :-)

fxstb
2012-09-17, 14:41
Islandstyle: Jag hade en granne förr som var hästägare och hade stenkoll på lagar och paragrafer. Det finns tydligen en gammal lag som säger att hästskit är gödsel, och släpper kusen lasset vid din tomt så är denna lyxprodukt (skiten) din. M.a.o så slipper hästägaren ansvaret. Denna lag lever tydlingen kvar men jag har inte forskat i var den står.

islandstyle
2012-09-17, 14:55
Ok! Ingen bra lag, bör justeras enl. min mening.

Sen finns det ju nåt som man kanske kan kalla folkvett också... Men det verkar vissa sakna.

Islandstyle: Jag hade en granne förr som var hästägare och hade stenkoll på lagar och paragrafer. Det finns tydligen en gammal lag som säger att hästskit är gödsel, och släpper kusen lasset vid din tomt så är denna lyxprodukt (skiten) din. M.a.o så slipper hästägaren ansvaret. Denna lag lever tydlingen kvar men jag har inte forskat i var den står.

Mercakombi
2012-09-17, 15:18
Begriper över huvud taget inte vad dessa djur ska ut på vägen och göra,
eller som i mitt fall även hemma i villakvarteret frv;

Förövrigt så anser jag inte att man ska leka med maten!

Sanniz
2012-09-17, 19:50
Begriper över huvud taget inte vad dessa djur ska ut på vägen och göra,
eller som i mitt fall även hemma i villakvarteret frv;

Förövrigt så anser jag inte att man ska leka med maten!

Tänk på att folk säger liknande/motsvarande saker om våra hojar...
Bullrar och stör...osv...

cybercount
2012-09-17, 20:02

Jaja, men de har ju fel, det är skillnad då =)

Mercakombi
2012-09-17, 20:13
Jaja, men de har ju fel, det är skillnad då =)

Bulls eye Masen :p

Aja, havremoppar är förvisso fina djur....så länge dom håller sig på ängen!

https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/424601_495288770484057_1287668736_n.jpg

xbones
2012-09-17, 20:38
Vad har sex ben två hövven o rövhål på ryggen?????????????????????????????????????? Jo,polis på hästLM;so;Foc

Sanniz
2012-09-17, 21:25
Mig veterligen har ingen haft rövhål på ryggen...

xbones
2012-09-17, 21:34
Mig veterligen har ingen haft rövhål på ryggen... Alla har ju inte sans för humor:I:En polishäst har väl ett asshole på ryggen?pl;

gronvit
2012-09-17, 21:56

Menar du att det finns människor där ute som äter hojar?

Sanniz
2012-09-18, 04:44
Alla har ju inte sans för humor:I:En polishäst har väl ett asshole på ryggen?pl;

Det bart inte så du skrev i alla fall från start...

Vad har sex ben två hövven o rövhål på ryggen?????

Hål på/i ryggen har max ett skogsrå enligt gamla sägner... Inte ens hästens rövhål är placerad så, enligt din första "komponerade" mening.

- - - Uppdaterad - - -

Menar du att det finns människor där ute som äter hojar?

Säg inte det... Finns de som äter både glas, tvättmedel och annat med...
Men nej, det var inte det jag menade med svaret. För det besvarade något, som tog upp fler faktorer än att just ätas.
Poängen var mer:
Hästar kan inte ridas överallt, t ex motorväg. Motorcyklar får framföras på fler ställen, så länge de inte förstör naturen (dvs att köra cross i skogen anses inte alltid så glatt av en skogsägare, om man kör upp fula "sår"... Lite som att rida igenom en granplantering = ramaskri)...
Så varför gnälla, enbart för att det råkar finnas hästar ute på en väg på landet??? Mig veterligen kan både djur och annat dyka upp på vägarna, speciellt ute på landet.

gronvit
2012-09-18, 15:58
Jag tycker hästar är ett trevligt inslag på hojturen.
Hästbajs och lagar kring det stör mig inte nämnvärt, försöker alltid visa respekt genom att hålla ut, sänka farten och rulla förbi när det sitter ryttare på. Kan dock förstå irritationen om man orsakar att en ryttare kastas av. Känns som att den ryttaren felbedömt sisuationen genom att rida den hästen i trafik när man uppenbarligen inte klarar av att handskas med situationer som kan uppkomma. Hur som helst känner man sig ju jävlig om någon flyger ur sadeln pga en själv, oavsett om man gjort allt för att för att ta det lugnt.

JohnnyRocker
2012-09-18, 16:57
Jag vet inte hur det är idag, bor i stan har aldrig sett hur en häst reagerar när man bränner förbi, men för var det ganska självreglerande pl;

http://www.youtube.com/watch?v=5Mk_sUPtYjw&feature=player_detailpage

BAMSEN3570
2012-09-18, 17:04
Mycke snack om hästar...de gör sig bäst i charken som pålägg LM;

gronvit
2012-09-18, 19:39
Mycke snack om hästar...de gör sig bäst i charken som pålägg LM;

Allra bäst gör de sig i flock. I en V-twin...

PAINTERN
2012-09-18, 19:45
Allra bäst gör de sig i flock. I en V-twin... thb;thb;thb;

xbones
2012-09-18, 20:52
[QUOTE=Sanniz;54167]Det bart inte så du skrev i alla fall från start...

Vad har sex ben två hövven o rövhål på ryggen?????

Hål på/i ryggen har max ett skogsrå enligt gamla sägner... Inte ens hästens rövhål är placerad så, enligt din första "komponerade" mening.

Ok,tack för språklektionen!Men det var ju ändå humor som gällde,men det tycks inte gå hempl;

Hd1340
2012-09-19, 19:06
loud pipes saves lives!

Ppll
2012-09-19, 19:41
loud pipes saves lives!

+1.

Mercakombi
2012-09-19, 20:00
loud pipes saves lives!

Loud wives lose lives...!

xbones
2012-09-19, 20:11
Loud wives lose lives...!lol;thb;

Niko
2012-09-19, 20:16
LM;

Loud wives lose lives...!

Adrenaline
2012-09-19, 21:46
http://img.photobucket.com/albums/v224/Simpa/564260_10150974095717434_680900477_n_zps3852f251.j pg

JohnnyRocker
2012-09-20, 00:41
LM; +1

Sanniz
2012-09-20, 04:43
Foc

Nu spårar grabbarna allt ur...

Löfgren
2012-09-20, 09:25
Ryttares rövhål hamnar på kusens ....

BambiGBG
2012-09-20, 10:04
Vi har tre hästar på gården och jag skulle aldrig ge mig ut på en stor väg om jag ej var säker på mina hästar. Många säger att man måste ju ut på vägen för att få dem trafikvana, men börja då hemma på gården eller på mindre vägar där bilföraren är medveten om att häst finns på vägen.
Häst och ryttare går under fordonslagen. Synd nog e det alltid bilistens fel om något händer.
Om jag rider på väg som är privat putter jag ner bajset i diket och även på banvallen en gammal järnväg där tog jag alltid bort efter min häst. Med respekt för gående och cyklister.
När jag är ute och rider och det kommer ett fordon Mc, Bil ja vad som helst som saktar ner Tackar jag mycket. För min häst e trafikvan men man kan ju aldrig vara 100 % säker.
Hästar e ju som sagt ett flykt djur i grunden som man aldrig får glömma.
Nu vet man ju ej varför de red på den stora vägen i denna situationen..
Sanniz jag känner mig mer säker på min häst än när jag leder den. Så jag sitter hellre kvar. D;

Nu e ju våra hästar vana vid hd hojar här hemma så kommer den en jappis eller annat pruttande så vänder de inte ens öronen dit. Och de reagerar inte på våra hojar heller som låter en del hihihi
Jag har mött många timmer bilar med kedjor hoppande och skramlande , ingen reaktion från någon av dem.

Men har man en nervös häst som e rädd ska man ALDRIG ut i trafiken med den.

Sanniz
2012-09-20, 17:24
Sanniz jag känner mig mer säker på min häst än när jag leder den. Så jag sitter hellre kvar. D;

Nu e ju våra hästar vana vid hd hojar här hemma så kommer den en jappis eller annat pruttande så vänder de inte ens öronen dit. Och de reagerar inte på våra hojar heller som låter en del hihihi
Jag har mött många timmer bilar med kedjor hoppande och skramlande , ingen reaktion från någon av dem.

Men har man en nervös häst som e rädd ska man ALDRIG ut i trafiken med den.

Jo, du kan ju din häst. Men bakgrunden till den andra kan ju vara ny ryttare (mycket annonser om fodervärdar i trakterna kring Göteborg), ovan häst och/ eller sjåpigt halvblod till och med... Osv...
Jag red också ut på mina hästar i trafik, men det fanns en del som inte var riktigt lika bra och då valde vi att leda hästen/hästarna den biten vi var tvungna att vara på väg.
Jag tycker inte, att man skall säga förbjud hästar på småvägar, för jag vill kunna busåka hoj... För hästarna har samma rättighet att befinna sig på vägen, liksom motorcykeln... Det handlar om respekt. Och en av grunderna med mc åkning är ju, att vad som helst kan hända. Därefter får man också tänka sig för och avgöra, innan man blir för "gasglad". Men då får man också vara beredd, att ta konsekvenser om något skulle gå fel med.
Men visst, jag tycker det är idiotiskt med, att hästekipagen alltid slipper sin del av ansvaret, om olyckan är framme. Det borde vara ett delat ansvar och göra ryttarekipaget fel, då är det de som skall ta smällen, inte den med fordonet.
Ungefär lika illa tycker jag om regler med markerat övergångsställe, där folk tror man kan tankeläsa dom när de skall gå över. Speciellt som de stått och pratat och gör en 180 gradare rakt ut i gatan...

Sanniz
2012-09-20, 17:32
LM;

Haha... Denna annonsen borde passa grabbarna... Tänk vad man kan se på Blocket. :D

http://www.blocket.se/angelholm/Bytes_hast_mot_leksak_till_min_man_42811590.htm?ca =15&w=3

Noyen
2012-09-20, 17:51
:D:D
LM;

Tänk vad man kan se på Blocket. :D

Precis,eller youtube :D

http://www.youtube.com/watch?v=nBF5nI6GiEw

Sanniz
2012-09-20, 17:59
:D:D

Precis,eller youtube :D

http://www.youtube.com/watch?v=nBF5nI6GiEw

Jag kan allt vifta med longerpiskan och annat, om så önskas. LM;

xbones
2012-09-20, 20:06
Ryttares rövhål hamnar på kusens ....Ja o ryttaren är ju polis även kallad rövhål alt.asshole av många:DFoc Ja att hästar ska inte.............................................. .................................................. ...... eller hur?LM;

xbones
2012-09-20, 20:14
Vi har tre hästar på gården och jag skulle aldrig ge mig ut på en stor väg om jag ej var säker på mina hästar. Många säger att man måste ju ut på vägen för att få dem trafikvana, men börja då hemma på gården eller på mindre vägar där bilföraren är medveten om att häst finns på vägen.
Häst och ryttare går under fordonslagen. Synd nog e det alltid bilistens fel om något händer.
Om jag rider på väg som är privat putter jag ner bajset i diket och även på banvallen en gammal järnväg där tog jag alltid bort efter min häst. Med respekt för gående och cyklister.
När jag är ute och rider och det kommer ett fordon Mc, Bil ja vad som helst som saktar ner Tackar jag mycket. För min häst e trafikvan men man kan ju aldrig vara 100 % säker.
Hästar e ju som sagt ett flykt djur i grunden som man aldrig får glömma.
Nu vet man ju ej varför de red på den stora vägen i denna situationen..

Men har man en nervös häst som e rädd ska man ALDRIG ut i trafiken med den.Ja,era bryr ju sej inte om det kommer 4-5 hojar brötande! lugna som filbunkar:D O du rider väl helst inte ute på 156an.

Sanniz
2012-09-21, 05:08
Ja,era bryr ju sej inte om det kommer 4-5 hojar brötande! lugna som filbunkar:D O du rider väl helst inte ute på 156an.

Sedan är det skillnad på hästar I hage och UTANFÖR hage med. Men jag tror hennes hästar är vana ändå...
Mina hästar var också vana vid det mesta, från ettriga crossar till stora grävmaskiner...
Och nej, man kanske inte alltid vill vägavsnitten heller... Men ibland kanske man måste, om man skall komma framåt... Speciellt vintertid, när vissa sträckningar inte alltid fungerade (även om man red islandshäst, som kanske t o m vart van vid karg natur från Island med is och annat elände)...

- - - Uppdaterad - - -

Ja o ryttaren är ju polis även kallad rövhål alt.asshole av många:DFoc Ja att hästar ska inte.............................................. .................................................. ...... eller hur?LM;

Undrar mest varför så många är så anti... Speciellt de som inte ens ingår i kretsarna kring "diamanten" osv...
Jobbar ni på en "bad image" eller försöker vara coola?
Tycker det känns mer, som ett gäng bittra killar, som blivit stoppade en gång för mycket av polisen p.g.a. trimning, i de flesta fall...
"Raka rör" och så kan ju bli anledning för ordningsmakten att vakna till, men det borde man ju känna till med, om man nu kör med sådant. Lika lätt att bli stoppad med bil också, OM man kör med sådan typ av bil som fångar uppmärksamhet...

Jag vet att det finns schyssta poliser, men även rötägg... Och ja, jag är registrerad p.g.a. mitt umgänge i mc livet (samt en make som vart med i klubb som burit diamanten)...

Lasse.S
2012-09-21, 08:16
[QUOTE=Sanniz;

Undrar mest varför så många är så anti... Speciellt de som inte ens ingår i kretsarna kring "diamanten" osv...
Tycker det känns mer, som ett gäng bittra killar, som blivit stoppade en gång för mycket av polisen p.g.a. trimning, i de flesta fall...
"Raka rör" och så kan ju bli anledning för ordningsmakten att vakna till, men det borde man ju känna till med, om man nu kör med sådant. Lika lätt att bli stoppad med bil också, OM man kör med sådan typ av bil som fångar uppmärksamhet...

Jag vet att det finns schyssta poliser, men även rötägg... Och ja, jag är registrerad p.g.a. mitt umgänge i mc livet (samt en make som vart med i klubb som burit diamanten)...[/QUOTE]

Detta inlägg upplever jag som inte alla hästarna är i hagen

BambiGBG
2012-09-21, 10:50
Ja våra hästar är super lugna. Jo de händer att jag rider ibland på 156:an om jag ska på andra ridvägar men min häst bryr sig ej om trafiken. Det enda hon kan reagera på är de som åker på rullskidor. ´Fast hon stannar bara och tittar sen forsätter lugnt framåt.
Jag känner mig säkrare o lugnare på min häst än jämte. Och det tror jag hon känner. Sen skulle jag aldrig låta någon annan rida henne där de e trafik för mycket beror med på ryttaren hur den reagerar och om den e lugn eller ej.
De har ju hänt att vi brötat in 4-7 hojar på gården och de lyfter inte ens på sina huvuden.. hihihi

Ser jag hästar på vägen saktar jag alltid ner till krypkörning förbi dem.

xbones
2012-09-21, 17:53
Sedan är det skillnad på hästar I hage och UTANFÖR hage med. Men jag tror hennes hästar är vana ändå...
Mina hästar var också vana vid det mesta, från ettriga crossar till stora grävmaskiner...
Och nej, man kanske inte alltid vill vägavsnitten heller... Men ibland kanske man måste, om man skall komma framåt... Speciellt vintertid, när vissa sträckningar inte alltid fungerade (även om man red islandshäst, som kanske t o m vart van vid karg natur från Island med is och annat elände)...

- - - Uppdaterad - - -

Jag vet att det finns schyssta poliser, men även rötägg... Och ja, jag är registrerad p.g.a. mitt umgänge i mc livet (samt en make som vart med i klubb som burit diamanten)...Diamanter hit o dit! Mitt inlägg var en humorgrej som visst inte gick hem hos vissa! Sen vad man tycker om ordningsmakten är ju upp till var o en!!! Varför fördjupa sej i allt som folk skriver?

Lasse.S
2012-09-21, 18:25
Min tur att hålla med dig thb;

Diamanter hit o dit! Mitt inlägg var en humorgrej som visst inte gick hem hos vissa! Sen vad man tycker om ordningsmakten är ju upp till var o en!!! Varför fördjupa sej i allt som folk skriver?

Noyen
2012-09-21, 18:29
Såg en massa diamanter från mongoliet för en tid sen ;)

xbones
2012-09-21, 18:46
Min tur att hålla med dig thb;thx;thb;