handdator

Visa fullständig version : Laddningsbekymmer



Johangastorp
2012-09-15, 21:32
Efter ett ha fått bekymmer med startet och fått ladda batteriet lite väl mycket så mätte jag på batteriet när motorn var igång och det låg på ca 12vdc. Började då kika på voltpacken och att säkringen från den till batteriet hade rykit. Stoppade dit en ny säkring och den gick med en gång den med. Felsökte lite till och hittade ett kabelbrott efter en vårdslös lastning upp på en kärra. Beställde en ny voltpack från cycle electric. Mätte på statorn för att se så den inte har pajjat, 0.1 ohm och ingen kontakt mellan någon av stiften och jord. laddar ca 18vac på tomgång. Skönt att den hade klarat sig tänkte jag och monterade dit den nya voltpacken. Mätte mellan + på voltpacken och: - på batteriet , chassit på hojjen och chassit på voltpaken = 0VDC. Har jag fått en kass voltpack eller kan jag kolla nåt mer ?

stroker49
2012-09-15, 22:03
Säkring mellan voltpacken och batteriet? Vad är det för hoj?

Johangastorp
2012-09-16, 08:02
15A säkring mellan voltpack och batteri. Evomotor

stroker49
2012-09-16, 08:55
Chopper, original? Vad jag vet skall det inte vara säkring mellan voltpacken och batteriet. I alla fall är det så på min gamla originalelectra-shovel och så har jag det på min TC88B chopper.
Alternatorn laddar betydligt mer än 15 A så det kan ju aldrig funka.

Johangastorp
2012-09-16, 08:58
Där är ett amatörbygge, men även fast säkringen är för klen, för den ska ju kunna kräma ur sig 32 amp så borde jag väll kunna mäta dc spänning från voltpacken ? Eller känner den av att det inte finns någon belastning och inte lägger ut någån spänning ? Är den så pass smart ?

stroker49
2012-09-16, 10:01
Jag vet inte om jag missförstår men du får inte starta hojjen utan att voltpacken är ansluten till batteriet (till pluspolen)!

Du mäter batteriets polspänning mellan plus och minus och det ligger då trolien på ca 12V. Sedan startar du hojjen och mäter på batteriet igen och då skall det vara drygt 14 V.

Johangastorp
2012-09-16, 10:13
Ok, så nu fungerar det, eller det var ju jag som klantade mig. Jag trodde att man skulle kunna mäta mellan voltpackens + och chassit på voltpacken för att se va den gav ut. Men när jag kopplade den på batteriet så fungerade allt som det skulle.

Johangastorp
2012-09-16, 19:03
Hur får man en laddningslampa fungera ihop med voltpacken ? Har ingen i dagsläget men kan vara bra att ha. Har en diod för oljetryck och tänkte ha en likadan för laddning, när tändningen är på och det inte laddar så ska det lysa.

pidde
2012-09-16, 19:50
EVO -n har ingen laddnings lampa ,men du kan sätta en amp-mätare i serie mellan voltpack o batteri.Jag tror ingen H-D med voltpack har laddlampa .Har jag fel?

Johangastorp
2012-09-16, 20:33
Ok, får bli en sådan mätare.