handdator

Visa fullständig version : Vilken färg? Vart?



Ozzy
2012-09-13, 22:28
Om det ändå blir lack, vart köper jag färg, och gärna länk till "rätt" sort! Finns en uppsjö, hur är tex biltemas lack? Yrkesmännen lär skrika rakt ut, men förvisso en dålig jämförelse men deras snickerifärg var bättre än känt märke så dom har ju sina ljuspunkter då och då. Mattsvart pratar jag med matt klarlack till.

Niko
2012-09-13, 22:31
Mattsvart pratar jag med matt klarlack till.

En av dom absolut svåraste färgerna att lacka...
Jag skulle inte chansa.
Det är så små mängder det rör sig om så satsa på ett välkänt märke med dokumenterat goda resultat.
Den extra kostnaden blir i alla fall minimal i slutändan.

Ozzy
2012-09-13, 23:45
Har dock ingen susning om vilka märken som gäller. Om det blir av så blir det inte jag som håller i sprutan dock :P Ska höra med lackeringsutbildningen om dom tar åt sig, när jag gick industriell (tro det eller ej!) fick vi mycket jobb utifrån, svetsa ihop gamla gräsklippare, bygga brevlådor osv, och på sin höjd fick vi en påse torra lussekatter i betalning. Vet inte om dom fortfarande tar in grejor så. Gör dom det skulle jag kunna fixa färska lussekatter faktiskt:)

Sanniz
2012-09-14, 03:04
Maken köpte mattsvart färg (spray) på Biltema. Funkar fint. Men skall du ha matt klarlack, får du nog ev vända dej till lackerare och se om de kan kränga av det till dig.

Ozzy
2012-09-14, 03:10
Sprayade han en tank? Damn! Jag körde värmebeständig mattsvart spray från biltema på brun-röda stenar i öppna spisen här hemma, blev hur bra som helst, men vette fasen om jag skulle ge mig på en tank med spray!

Sanniz
2012-09-14, 03:16
Sprayade han en tank? Damn! Jag körde värmebeständig mattsvart spray från biltema på brun-röda stenar i öppna spisen här hemma, blev hur bra som helst, men vette fasen om jag skulle ge mig på en tank med spray!

Han sprayade mer än "tankdelen".. Iofs, på en Nightrod är det inte en tank egentligen, för den sitter ju under sadeln. ;)
Men det vart rätt ok faktiskt, med tanke på vad det var. :)

8847

Ozzy
2012-09-15, 01:36
Skolorna tar inte in nåt längre.. Frågade båda lärarna på båda skolorna om dom hade någon som ville tjäna en slant vid sidan av, det var inte intressant sa dom. Fan är väl bra dom får köra lite? Blåser väl på det själv annars då, hur svårt kan det va höhö!

Sanniz
2012-09-15, 11:46
Skolorna tar inte in nåt längre.. Frågade båda lärarna på båda skolorna om dom hade någon som ville tjäna en slant vid sidan av, det var inte intressant sa dom. Fan är väl bra dom får köra lite? Blåser väl på det själv annars då, hur svårt kan det va höhö!

Knepigt, för all lärdom är ju viktig att få... Och kan man få den innan man börjar på allvar så.
De brukar säga (så länge det inte handlar om motivlack och lite mer avancerat), att det inte är själva lacken i sig som är jobbigast. Utan att gjort ett ordentligt underarbete. Resten brukar vara lätt, enligt "experterna". Däremot kan resultatet bli därefter, om man fuskat med just sitt underarbete...
Och vill man ha mycket klarlack (för att få till en mer avancerad lack), så kan det krävas massor med nya lager och mellan varje skall det slipas för att "jämnas ut".

alfg
2012-09-15, 19:53
Höll på med motivlackering på 70-80-talet. Till motiv och slätlackeringar användes billack, akrylbaserade färger där man tillsatte en härdare. För det mesta köpte jag Sikkens eller DuPonts färger.
Som sägs här ovan så är underarbetet viktigast: för bästa resultat, börja från plåtrena ytor. Spackla, lägg en bra grundfärg och en fyllande grund, typ sprutspackel och kanske en märkfärg.
Slipa med ett medelfint slippapper tills all märkfärg är borta. Använder man sprutspackel är det viktigt att hela ytan är slipad så att toppskiktet fäster.
Spruta på kulörskiktet och tre-fyra lager klarlack. Mellanslipa med våtslippapper och avsluta med några lager klarlack.
"Kulörskiktet" kan vara allt mellan en vanlig ogenomskinlig färg, ev med motiv, till Candy, Pearl eller någon annan speciallack.
Den här beskrivningen gäller ett högblankt resultat och färger som fanns för 30 år sen! Men jag misstänker att det mesta gäller idag också.

Ozzy
2012-09-16, 16:45
Tack för utförlig beskrivning! Hmm lämnar nog in det ändå:) Väntar på pris från 3st, fått ett redan, 3500 för att lämna in som det är och hämta som jag vill ha det. Detta utan kvitto då, men har inga direkta referensramar på det här, så ska bli intressant att höra vad dom andra säger!

Sanniz
2012-09-16, 16:58
Tack för utförlig beskrivning! Hmm lämnar nog in det ändå:) Väntar på pris från 3st, fått ett redan, 3500 för att lämna in som det är och hämta som jag vill ha det. Detta utan kvitto då, men har inga direkta referensramar på det här, så ska bli intressant att höra vad dom andra säger!

Misstänker det är ett mycket bra pris, förutsatt att det inte blir katastrofalt. Brukar kosta mer redan när man själv fått förbereda en del...

Ozzy
2012-09-16, 19:03
Inget att fundera på längre, fick svar av en gammal kompis nu, han öppnade en firma för några år sen som går riktigt bra, 1000-1500 totalt, lämna in som den är, hämta färdig. Ruggigt billigt ju! Gissar att han tar det när han ändå håller på med något i samma färg.

stroker49
2012-09-16, 19:03
Färg på sprayburk är ju inte rätt nivå om man skall lacka en tank eller hel hojj. Skall det bli bra och hållbart så är det riktig tvåkomponentlack som gäller. Att göra det själv är normalt bara att glömma, det krävs en hel del grejjor (många tusen i investering) samt att det inte är enkelt att få det bra. Det finns en anledning till att folk som skall bli lackerare går flera år i skolan plus praktik. Grejjorna kräver dessutom en hel del kunskap och grejjor för att inte vara hälsovådliga. Till en hojj går det inte åt så mycket material, men du kan inte köpa hur små mängder som helst av det du behöver. Så du kommer att stå med litervis av kemiska produkter med hållbarhetsdatum, för flera tusen kronor över och en höj med rinningar, apelsinskal och exempel på damm, partiklar och traktens olika insekter. Det finns dock folk som lyckas bra men det är inte sådana som jag utan sådana killar som enkelt bygger egna ramjiggar, ramar, inredningar till kompisarnas hot-rods etc. Men de är undantag

Ozzy
2012-09-16, 19:33
Ja det känns inte som att det är nåt som kommer ske ofta även om jag nu skulle lyckas få till det, så det var inget att tveka på för det sista priset. Då kanske jag skickar in gaffelbenen med i samma veva..