handdator

Visa fullständig version : Bästa putterljudet

owenil
2012-09-13, 12:45
Missnöjd som jag är med Supertrappens ljud, vill jag ha råd på vilken dämpare som ger det bästa putterljudet för en Sportster. Prövat många dämpare nu och ibland undrar jag om det inte går att få det klassiska HD-ljudet till en Sportster. Det behöver inte vara högt men det ska f-n mig puttra.

Lasse.S
2012-09-13, 13:02
Det där med ljud är svårt då det samtidigt är en kompromiss volym mässigt och tonen, Supertrapp har ju ett antal olika dämpare så det är nog dumt att dra alla över en kam men största problemet är nog insprutning o tändning, enligt min mening har det inte låtit som en Harley skall göra sen shoveln försvann om man bara skall gå på ljudet, förövrigt är nya hojar ljusår bättre än dom gamla ;)

Missnöjd som jag är med Supertrappens ljud, vill jag ha råd på vilken dämpare som ger det bästa putterljudet för en Sportster. Prövat många dämpare nu och ibland undrar jag om det inte går att få det klassiska HD-ljudet till en Sportster. Det behöver inte vara högt men det ska f-n mig puttra.

musclegear
2012-09-13, 19:33
Dragpipes låter hd till och med på en 883.
Det ska vara dom smala långa. (klassiska)
vad är det för supertrapp du har ? 2-1

xbones
2012-09-13, 22:15
Har Supertpapp supermeg 2-1 på Crossbonesen o det puttrar ju inte direkt! Det låter!!! Du kanske behöver mer cuin:D

JohnnyRocker
2012-09-14, 06:50
Kolla med Fenrik, här på HF, han har ett system som ger gött putter och okey nivå för övrigt, på sin 883. Det är inte helt raka rör men stegningen är liten och det är slipons 2-2 med orginal gren- ochutjämningsrör.

CC10
2012-09-14, 20:20
Ett annat sätt att få den att "puttra" mer är att byta kammar, förutom effekthöjningen så gjorde det en jäkla skillnad på ljudet

Lasse.S
2012-09-14, 21:51
Undrar ofta vad folk menar när dom snackar o ljud.
Putterljudet vad är det...har man en aning om vad som gjort harley känd för att låta gott??
Jag fullkomligt älskar dyrkar harley av många själ men ljudet som gjort harley känt gick förlorat för länge sedan, nu mera sen singelfire o insprutning ändrat karaktären på motorn låter den inte som förr, likt en LP skiva och en CD, visserligen tänder den på främre cylindern och roterar vevpartiet 315 grader tills bakre cylindern kommer i tändläge och roterar 405 grader mellan bakre cylinderns explosion och den främre cylindern fortfarande men det tror jag inte många tänker på då tomgången ligger på minst 1000 varv numera och då har man svårt att uppfatta det goa ljudet som var förr
Denna ojämnhet i tändintervallerna som ger Harley-Davidson dess unika ljud och känsla är nästan borta tyvärr.
Nu snackar folk mest om hur mycket den låter eller tonen i "smattret" och vet inte varför en Harley har en magisk påverkan på motor kunniga personer, dom flesta köper en för den gemenskapen märket innebär, inte för motorkaraktären eller ljudet för det finns inte längre enligt min mening om man inte lyssnar riktigt noga och vet vad man skall lyssna efter...få procent som gör det eller har en aning tyvärr

Henrik Forslund
2012-09-14, 22:01

Tjena.
Kör VH straightshot hs slipons. Kostar mycket på hd/probike men bara 2695 på bikeline.
Sen har jag justerat tomgång o bränslemängd. Trevligt ljud o riktigt snyggt. http://img.tapatalk.com/d/12/09/15/y2u5y4yr.jpg

Här är dem på bikeline http://www.bikeline.se/sv/artiklar/vh-straightshots-hs-slip-ons-xl-04-10.html

Annars är långa tunna dragpipes det ultimata för ljudet. O det är billigt. Runt 1000 lappen

Hör av dig om du vill byta för jag letar 2-1 Med en supettrapp

Finns också rush slipon, lite tråkigare ljud, lite dyrare, lite bättre, lite fula.

oggy69
2012-09-14, 22:14
kolla efter Thunderhead 2-1 på youtub

Lasse.S
2012-09-14, 22:30
http://youtu.be/TYt0Eu8b7yc

Så här skall en Harley låta ;)

xbones
2012-09-14, 22:56
Putterljudet vad är det...har man en aning om vad som gjort harley känd för att låta gott??
Jag fullkomligt älskar dyrkar harley av många själ men ljudet som gjort harley känt gick förlorat för länge sedan, nu mera sen singelfire o insprutning ändrat karaktären på motorn låter den inte som förr, likt en LP skiva och en CD, visserligen tänder den på främre cylindern och roterar vevpartiet 315 grader tills bakre cylindern kommer i tändläge och roterar 405 grader mellan bakre cylinderns explosion och den främre cylindern fortfarande men det tror jag inte många tänker på då tomgången ligger på minst 1000 varv numera och då har man svårt att uppfatta det goa ljudet som var förr
Denna ojämnhet i tändintervallerna som ger Harley-Davidson dess unika ljud och känsla är nästan borta tyvärr.
Nu snackar folk mest om hur mycket den låter eller tonen i "smattret" och vet inte varför en Harley har en magisk påverkan på motor kunniga personer, dom flesta köper en för den gemenskapen märket innebär, inte för motorkaraktären eller ljudet för det finns inte längre enligt min mening om man inte lyssnar riktigt noga och vet vad man skall lyssna efter...få procent som gör det eller har en aning tyvärr T-Ford fyran lät ju annorlunda än dagens Ford fyror!!!! Allting utvecklas vet ju alla utan några tekniska data hit o dit! Att du orkar:I:Skriv en bok istället!Nu var det ju bara snack om ljud o avgassystem!!! Ska man ha med sej all denna data om man ska köpa ett nytt system så garvar väl handlaren ihjäl sej! Men bara för att du har kört Harley sen Barna Hedenhös så betyder det inte att du är den enda som vet o kan allt!

CC10
2012-09-14, 23:10
Nu snackar folk mest om hur mycket den låter eller tonen i "smattret" och vet inte varför en Harley har en magisk påverkan på motor kunniga personer, dom flesta köper en för den gemenskapen märket innebär, inte för motorkaraktären eller ljudet för det finns inte längre enligt min mening om man inte lyssnar riktigt noga och vet vad man skall lyssna efter...få procent som gör det eller har en aning tyvärr

thb;exakt så här är det.....enda sättet att få lite "riktigt HD-ljud" i nyare maskiner är ett kambyte, gjorde i.a.f jätteskillnad på min Fat Boy -07

Henrik Forslund
2012-09-14, 23:19
kolla efter Thunderhead 2-1 på youtub

Det är väl inte så puttrigt? Jekla högt o dovt väl,snarare?
Emil kör ju med det i ubcc, fasen låter som thunderstorm när han kommer hehe gött gött

JohnnyRocker
2012-09-15, 07:38
PTB59: http://youtu.be/TYt0Eu8b7yc

Så här skall en Harley låta ;)

.. och se ut ro;

@ owenil - här är ett system som jag tycker e bra putterljud, tror kvaliten är ok också, men självklart inte lika flexibelt som ST.
http://www.youtube.com/watch?v=Qo70yU9QQ-c&feature=player_detailpage

Lasse.S
2012-09-15, 07:45
Vad jag orkar o inte behöver du inte bekymra dig över Xbones och du har rätt i att jag vet inte allt trotts att jag snappat upp ett o annat genom åren så blir man inte full lärd någonsin. Inlägget var inte riktad till någon personligen utan mer allmänt, ledsen för att du tar åt dig så lätt men skall vi fortsätta så tror inte du blir utskrattad heller om du går in i rätt butik, men börjar du snacka tändföljd på dom flesta Probike butikerna så lär du få se hur en fågelholk ser ut.
För att gå framåt är det alltid bra att veta var man kommer i från, det är mest det jag tycker är synd att många går miste om och på tal om bok rekommenderar jag Bengt Aronssons bok Historien om Harley-Davdson i Sverige

Tror inte många byter avgassystem på moderna Ford fyror heller för dom låter inget vidare....tror inte det hjälper med super Trapp eller än vad du hittar på och det är ju lite av poängen i vad jag skrev om, sen att dom är bättre på tusen andra saker är något helt annat ;)

T-Ford fyran lät ju annorlunda än dagens Ford fyror!!!! Allting utvecklas vet ju alla utan några tekniska data hit o dit! Att du orkar:I:Skriv en bok istället!Nu var det ju bara snack om ljud o avgassystem!!! Ska man ha med sej all denna data om man ska köpa ett nytt system så garvar väl handlaren ihjäl sej! Men bara för att du har kört Harley sen Barna Hedenhös så betyder det inte att du är den enda som vet o kan allt!

Lasse.S
2012-09-15, 07:59
Sänka tomgångs varvtalet till 800 hjälper en aning också, har gjort det på min och kompisens Night Train. :)

thb;exakt så här är det.....enda sättet att få lite "riktigt HD-ljud" i nyare maskiner är ett kambyte, gjorde i.a.f jätteskillnad på min Fat Boy -07

xbones
2012-09-15, 23:10
Vad jag orkar o inte behöver du inte bekymra dig över Xbones och du har rätt i att jag vet inte allt trotts att jag snappat upp ett o annat genom åren så blir man inte full lärd någonsin. Inlägget var inte riktad till någon personligen utan mer allmänt, ledsen för att du tar åt dig så lätt men skall vi fortsätta så tror inte du blir utskrattad heller om du går in i rätt butik, men börjar du snacka tändföljd på dom flesta Probike butikerna så lär du få se hur en fågelholk ser ut.
För att gå framåt är det alltid bra att veta var man kommer i från, det är mest det jag tycker är synd att många går miste om och på tal om bok rekommenderar jag Bengt Aronssons bok Historien om Harley-Davdson i Sverige

Tror inte många byter avgassystem på moderna Ford fyror heller för dom låter inget vidare....tror inte det hjälper med super Trapp eller än vad du hittar på och det är ju lite av poängen i vad jag skrev om, sen att dom är bättre på tusen andra saker är något helt annat ;)Menar bara att alla inte är insatta i det du skriver om så varför dra fram tändningsföljd o grader hit o dit när folk snackar om att byta rörwa; Sen att du måste få utlopp för din Bror Duktigmentalitet är ju nåt annat!

owenil
2012-09-16, 10:54
Exakt hur gör du det och kan det påverka motorn negativt?

Henrik Forslund
2012-09-16, 10:59
Exakt hur gör du det och kan det påverka motorn negativt?

Vad har du för årsmodell?
Kanske har du insprut istället för förgasare?
Med förgasare gör du det enkelt med en skruvmejsel, med insprut så överlåter jag svaret till någon med insprut.

Lasse.S
2012-09-16, 11:47
Menar bara att alla inte är insatta i det du skriver om så varför dra fram tändningsföljd o grader hit o dit när folk snackar om att byta rörwa; Sen att du måste få utlopp för din Bror Duktigmentalitet är ju nåt annat!

Tror du missuppfattar alltihop det handlar inte om bror duktig utan om Harley-Davidsons historia.

Anledningen till att Harley-Davidson blivit till det det är idag beror just på tändföljden, 45 grader mellan cylindrarna och vevstakarna på samma vevtapp som är en mycket dålig motorkonstauktion, den är omöjlig att få vibrationsfri och värdelös om man skall få ur mycket effekt...totalt misslyckad med andra ord, men vad kan det då vara som gör att den fortfarande finns kvar...jo LJUDET som är magiskt o pulsen i vibrationerna har genom åren gjort att folk fullkomligt älskar denna misslyckade motorkonstruktion.
När Engelsmännen började bygga hojar och för att inte tala om när Japsen kom gick Harley i botten totalt för dom var för dåliga helt enkelt, men det fanns fortfarande en mindre grupp människor som ville bevara själen och ljudet/pulsen som H.D har och skapade magin i märket, detta nappade smarta marknadsförare på och märket som alla vet innebär en "livstil" som lockar, tror inte många köper en Harley för att den är bra.
Japsen ville också vara med på vågen och började bygga custom hojar och lyckades göra det bättre men pulsen o ljudet har dom aldrig lyckats efterskapa på grund av modernare och bättre motorkonstruktioner men för att Harley inte skall bli omkörda på tvåan av en Japs custom och av miljö krav har man blivigt tvungna att förbättra motorn till nackdel av ljud o vibrationer. I dag är det få som känner till detta och kan historien om Harley rätt dåligt, man köper enbart livsstilen, hörde till o med om att en del får sina hojar hämtade på garage uppfarten av mekaniker med skåpbil som åker till sin verkstad o servar o byter avgassystem för att sedan lämna tillbaka den på garage uppfarten.
Kontentan är att om man är intresserad av putterljud då spelar inte det någon roll om det är en Virago eller en Harley och är det fortfarande en Harley man vill ha då är det livsstilen märket skapar och inte ljudet/ pulsen för den försvann när elektroniken gjorde sitt intrång.
Om varför jag kör Harley är för att jag kan historian som jag tycker är viktig att bevara, och ännu konstigare varför i hela världen köra dragracing som jag gjorde med en sån värdelös motor....jo just därför...inte för att det är lätt utan för det är svårt ;)

owenil
2012-09-16, 14:12
Jo, det är 2009 års modell.

Lasse.S
2012-09-16, 14:21

Du behöver en sest (screaming eagle super tuner) med kablar o programvara till en dator.

hasse diesel
2012-09-16, 15:12
.jo just därför...inte för att det är lätt utan för det är svårt ;):Dthb;

gronvit
2012-09-16, 15:58
En ny Harley låter förvisso inte lika vackert som förr. Men de låter fortfarande bättre än alla japscustom.
Luft och buller på japscustom med "rätt" tändningsföljd och modernare motorer är ju helt kass, dåligt ljud som låter mycket helt enkelt...

JohnnyRocker
2012-09-16, 18:26
gronvit: En ny Harley låter förvisso inte lika vackert som förr. Men de låter fortfarande bättre än alla japscustom.

Bäst låter en enstånka, har sett att det finns "nya" HDs med bara en cylinder, dem borde låta djävligt bra :D

gronvit
2012-09-16, 18:33
Bäst låter en enstånka, har sett att det finns "nya" HDs med bara en cylinder, dem borde låta djävligt bra :D

Vafalls?
Nu hänger jag inte med? De som stänger av bakre cylindern när det blir för varmt eller?

Lasse.S
2012-09-16, 19:04
Japp det stämmer är i princip en Sportstermotor där en cylinder och vevstake är borta. Våran vän från Danmark Marcus Christiansen körde en sådan ett tag när han var junior i dragracing, numera kör han i PTB klassen och vann SM 2010.

JohnnyRocker
2012-09-16, 19:08
@ PTB59 - hur lät den, bra putter va?LM;

@ gronvit - finns någon gammal tråd om detta, kolla även på tuben vill jag minnas.

Lasse.S
2012-09-16, 20:36
http://youtu.be/e4gMLFJT9mo
http://youtu.be/DzFES7x2eHk
Här kör far o son final i PTB Sundsvall
http://youtu.be/Eb6JjK4bGx0

crank
2012-09-17, 00:57
http://www.youtube.com/watch?v=gV8LfnH4UAc
denna lät mysigt å snygg var den också,

tur vi gillar olika ljud på hojarna tråkigt om alla lät likadant

owenil
2012-09-17, 11:07
Men jag har redan mappat den. Inte sänkte de varvet på tomgången då inte.

Lasse.S
2012-09-17, 11:19
Men jag har redan mappat den. Inte sänkte de varvet på tomgången då inte.
Nä varför skulle dom, det får man nog be om i så fall och sen kan man ha lite olika åsikter om det är bra eller inte för motorn men det är en annan sak ;)

islandstyle
2012-09-17, 12:08
Kolla detta...efter en minut...

Ska ni ha putter... köp en gammal hoj...

https://www.youtube.com/watch?v=0hDxBc4Fnlw

owenil
2012-09-17, 16:05
Tack för instruktiv länk, det var som jag misstänkte från början att det är en modell äldre jag behöver för att få det äkta ljudet.

islandstyle
2012-09-17, 16:29
You got it

Tack för instruktiv länk, det var som jag misstänkte från början att det är en modell äldre jag behöver för att få det äkta ljudet.

Daniel
2012-10-13, 18:09
Rush slip on låter rätt bra