handdator

Visa fullständig version : Twincam B



Diesel
2012-09-12, 13:47
Hallå,

Vid årsskiftet planerar jag att påbörja ett bygge med en TC B 2006:a som grund. Motorlinan finns hemma i garaget, och funderar på om det är någon åtgärd som jag kanske bör passa på att göra med motorn innan den monteras? Bör jag t.ex. porta topparna, se över oljekanalerna mm? Funderar på den femväxlade originallådan... vill egentligen hellre ha en sexväxlad. Jag tar tacksamt emot alla tips och åsikter.

Anders

Broder Dalton
2012-09-12, 20:49
Använd H-D 5pet originallådan. Bättre finns inte!!
Skit o portning eller eller kör ett Moto-Speed "Street-Port" + fixa 95 " B-B m 10:1 komp + ett par ANDREWS 26 och CV
Ove på Speeden gör såna, råvrid från 1800 och kanon-mellanregister= perfekt gatmotor! (Be att få se Dynojet-sheet!)

Alt. Låt den vara 88" och fixa ett par S&S 509 Bolt in (Se www.sscycle.com)

6-växlat är nys,,, Se till att momentregister på rätt ställe och anpassa utväxlingen = bli kanon!
(För Du hade väl inte tänkt panga i ULTIMAS 6 vxl skitdrev?)


Vad ska du köra för tändnings-setup? DTT?

O

CC10
2012-09-12, 21:05
Håller med onatop ang växellådan, har kört både 5 och 6 växlat och tycker nog att det blir jäkligt mycket växlande ibland med den sexväxlade, visst är det skönt med sexväxlat när man kan ligga på motorvägsfart men vanlig svensk landsvägsfart på 80-100 så finns det ingen växel som passar riktigt, segdra på sexan eller så varvar det lite för mycket på femman

Jonasbaggen
2012-09-13, 09:36
Instämmer oxå med Onatop. 6 växlat åker man på crossbanan när man saknar bottenvrid. Det är mkt viktigare att dreva ner hojen för att få rätt moment ur motorn som tål att varvas.
24 kugg i fram på primären och 30 kuggars främre belt drev gör underverk på en HD. Det är ju ingen tändkule motor....:)

Diesel
2012-09-13, 14:36
Hmmm... trodde jag hade kommenterat redan, men jag missade väl postningen. Tack för åsikterna, Onatop - ursäkta en okunnig själ; när du talar om momentregister på rätt ställe och att anpassa utväxlingen - antar jag att du menar antal kuggar på fran- och bakdrev? Det är ju ett tag kvar tills jag hoppas få råd med en softailram, antagligen från Calles Chopperdelar, planerad start december och vilken tändning är inte gjutet i betong men jag har blivit rekommenderad Daytona TwinTec. Eh... ärligt talat, Ultimalådan fanns där flyktigt, men det var nog bara inbillning. Av ren nyfikenhet, eftersom jag har en sådan på min knarr - vilka är svagheterna?

xbones
2012-09-13, 22:22
Det är inga problem med o ligga på sexan i 80-90vic;

Bikebandit
2012-09-14, 00:38
nej ... men om den används på rätt sätt finns det oftast polisen i backspegeln lol;

Broder Dalton
2012-09-14, 13:05
Diesel Ja, precis. det är ett klassiskt fel att sätta i för vass kam helst kombinerat med för lågt komp och samtidigt
ha för högt växlat. Motorn hamnar fel i momentregistret vid de farter de flesta marschar 110-140km
(utom X-bones då förstås..LOL)

Jag har kört DTT på både EVO och TC och tycker dom är kanon!

På ULTIMA-lådorna har jag varit med om 2 som havererat urtrampningslagret (nållager)
Lyckades få ur nålar mm med magnet och sköljning
Ersatte dessa m H-D original. På en annan problem med missljud
Det verkar var hopplöst att få tag i delar till dom också.(Mainshaft mm)

CC10
2012-09-14, 19:42
Det är inga problem med o ligga på sexan i 80-90vic;

90 funkar väl, men 80 e inte OK på sexan, hur ofta ligger man mil efter mil i exakt 90 blås, det skiftar oftast mellan 80-100 på en vanlig småkrokig väg (OK 150-160 ibland, men det var ju inte detta det här handlade om) och då blir det en jäkla massa växlande, fundera faktiskt att dreva ner mn lite

xbones
2012-09-14, 19:55
90 funkar väl, men 80 e inte OK på sexan, hur ofta ligger man mil efter mil i exakt 90 blås, det skiftar oftast mellan 80-100 på en vanlig småkrokig väg (OK 150-160 ibland, men det var ju inte detta det här handlade om) och då blir det en jäkla massa växlande, fundera faktiskt att dreva ner mn liteMenade inte mil efter mil. Skrev att det är inga problem med o ligga i 80-90.Man kan ju hamna bakom en bil som ligger i exakt 80 eftersom skylten säger så och omkörning inte alltid går!

CC10
2012-09-14, 20:08
Menade inte mil efter mil. Skrev att det är inga problem med o ligga i 80-90.Man kan ju hamna bakom en bil som ligger i exakt 80 eftersom skylten säger så och omkörning inte alltid går!

Att köra om går alltid :Dhahaha, skoja bara. 80 kanske gränsfall på sexan men min 110a gillar absolut inte att ligga under 90 på sexan:(

stroker49
2012-09-14, 20:09
Jag kör med Altman i min stelbenare med original 88B. Funkar bra! Jag antar att du är van att bygga hojjar men för alla andra så är det ett måste att ha rätt kugg fram och bak samt ny kedja och rätt bakhjul med rätt och nytt däck innan man kan börja bygga den besvärligaste delen på en chopper-bakdelen.

ViLa
2012-09-14, 21:58
Lägger sällan i 6an innan 90-100

Växlar gärna ner vid omkörning även om det inte behövs mest för att skona allt från vridet.

xbones
2012-09-14, 23:04
Lägger sällan i 6an innan 90-100

Växlar gärna ner vid omkörning även om det inte behövs mest för att skona allt från vridet.Det får man ju göra om det ska hända nåt. Men du har ju lite mer spark än original:D Iofs har jag inte helt original heller.

Diesel
2012-09-24, 15:27
har beställt en http://www.daytona-twintec.com/model_1005.html från MecTec. Återkommer när den är installerad. Är denna ngt att ha för tändinställning?
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Testinstrument-och-Elektronik/Tandinstallningslampa-151355/

Lasse.S
2012-09-24, 15:46
Den är helt överflödig, du behöver inte den alls, du vrir tändplattan tills en diod tänder sig i ödp sen justerar du tändkurvan digitalt antingen färdiga kurvor i modulen eller egna vi en dator/laptopp med ett interface som är extra tillbehör.


har beställt en http://www.daytona-twintec.com/model_1005.html från MecTec. Återkommer när den är installerad. Är denna ngt att ha för tändinställning?
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Testinstrument-och-Elektronik/Tandinstallningslampa-151355/

xbones
2012-09-24, 17:53
Diesel Ja, precis. det är ett klassiskt fel att sätta i för vass kam helst kombinerat med för lågt komp och samtidigt
ha för högt växlat. Motorn hamnar fel i momentregistret vid de farter de flesta marschar 110-140km
(utom X-bones då förstås..LOL)

Jag har kört DTT på både EVO och TC och tycker dom är kanon!
Har du plats så kör den externa boxen, = driftsäkrare än den "i struten"

På ULTIMA-lådorna har jag varit med om 2 som havererat urtrampningslagret (nållager)
Lyckades få ur nålar mm med magnet och sköljning
Ersatte dessa m H-D original. På en annan problem med missljud
Det verkar var hopplöst att få tag i delar till dom också.(Mainshaft mm)Skrev att det är inga problem att ligga på sexan i 80-90. Det betyder inte att jag marchar där! Ligger nog mera över 100 strecket än under.

cybercount
2012-09-24, 18:02
Detta blev visst en diskussion om 6-växlat i stället LM; Vill bara tillföra då att jag trivs bra med min 6-växlade då det blivit en del körning i motorvägsfart i sommar :D

Kul att du bygger mera, kanske kan bli en pålitlig hojj denna gång, Diesel, får säga till om man kan vara till någon hjälp, eller bara komma ut om och retas lite fu:

xbones
2012-09-24, 18:10
Detta blev visst en diskussion om 6-växlat i stället LM; Vill bara tillföra då att jag trivs bra med min 6-växlade då det blivit en del körning i motorvägsfart i sommar :D

Kul att du bygger mera, kanske kan bli en pålitlig hojj denna gång, Diesel, får säga till om man kan vara till någon hjälp, eller bara komma ut om och retas lite fu:Heheh, ja det spårade ur som vanligt:DFoc

Diesel
2012-09-24, 21:39
Masen, du är alltid välkommen, men du klarar av att retas bra ändå. :-)

Girlie Bike User
2012-09-24, 22:06
Tändningen du länkar till är avsedd föe EVO-motorer, är nyfiken på hur du monterar den på din TwinCam-motor, jag har kanske missat om det finns någon adapter? Intressant att få veta.

Diesel
2012-09-25, 13:55
uppskattar råden, PTB59. Är själv en klåpare som försöker lära sig litet. MecTec - där jag köpte enheten - menade på att jag behövde ett stroboskop och att Ultimas 113" inte behöver kurvor editerade i laptop, utan de inbyggda skulle duga. Jag har verkligen ont om plats, det blev en för montering i struten, MecTecs erfarenhet sade att ~1-2% kan få värmerelatade problem för tändningsboxar monterade i struten. Någon som har erfarenhet om detta?

Diesel
2012-09-25, 14:12
Girlie Bike User, njae... någonstans har det blivit litet fel, denna tändning ska till min Ultima 113" och monteras i struten - men till TC B-rovan ska ha en liknande, men extern enhet.

Girlie Bike User
2012-09-25, 15:49
Jaha , jag förstår kanske, ditt inlägg sa TC B men nu är det tydligen en Ultima 113 Evo motor som det handlar om. Lite förvirrande om folk vill göra inlägg .Kanske bättre med 2 separata trådar för undvika förvirring i inläggen.

Broder Dalton
2012-09-25, 16:13
Diesel
Jag har bytt 4 "I struten" tändningar som dött av värmeslag (varav 1 på egen hoj)
2 x Dyna 2000i 1 CraneHI4 1 x DTT
Skulle påstå att separat box och HDs originalpickup är driftsäkrare

O