handdator

Visa fullständig version : Något man bör tänka på vid avställning



my1harley
2012-09-10, 17:20
Hej är det något speciellt man bör tänka på inför avställningen i höst förutom att tvätta och putsa upp, alla tips emottages tacksamt.

Lars Nilsson
2012-09-10, 17:30
Ny olja i motorn och nyfylld bensintank med shell vpower eller med någon slags bensinkonservering.
Ställ gärna upp hojen på en mindre lift så att hjulen är obelastade.
Fyll på med luft i däcken.
Batteriladdare med underhållsladdning under vintern alt ta in batteriet i värmen över vintern.

Niko
2012-09-10, 18:49
Om man är på gränsen beträffande antal mil, ska man serva hojen det sista man gör innan vinterförvaring, eller det första man gör på våren inför säsongen?
Hojen mår säkert gott av att stå med ny, ren olja över vintern, men den skulle säkert må bra av att servas inför säsongsstarten också.

"Gammal", "använd" olja innehåller ju en massa föroreningar som man kanske inte vill ha i motorn under en vinterförvaring
Men om jag lämnar in hojen på service och sedan kör den hem så rörs ju oljan runt och blir blandad med rester av den gamla oljan i alla fall.

För mig känns det som att det naturligaste vore att vinterställa hojen med underhållsladdning, full tank, och ev. palla upp den några cm. från golvet, och sedan serva den i vår så den är nyservad när säsongen startar.

Rätt eller fel tänkt?

Lars Nilsson
2012-09-10, 19:24
Jag skrev en tråd angående en produkt jag använder som heter "Scavenger total oil change".
Då får du ut all gammal olja vid bytet.
Lite onödigt tycker säkert de flesta men jag gör det ändå, för att få ut all skit från motorn.
Men gammal olja innehåller syror som fräter på aluminiumen i motorn.
Den ca litern som blir kvar vid ett normalt oljebyte och som blandas med nya oljan är så "svag"(syremässigt) så när den blir utblandad med ny olja ligger i motorn så kommer den inte att fräta.
Men var och en gör som de själva vill.
Vilken olja ska jag inte ens nämna, eftersom det kommer att bli en massa olika tyckande om det och vad som är bäst.

TCKalle
2012-09-10, 19:24
"Gammal", "använd" olja innehåller ju en massa föroreningar som man kanske inte vill ha i motorn under en vinterförvaring
Men om jag lämnar in hojen på service och sedan kör den hem så rörs ju oljan runt och blir blandad med rester av den gamla oljan i alla fall.


Jag har hört nånstans att ny olja håller sin korrosionsskyddande egenskaper i ca tio drifttimmar och är det så bör man byta oljan det innan man ställer upp för vintern. En tripp från service och hem borde inte spela nån roll.
Själv byter jag olja innan vinteruppställning.

Lars Nilsson
2012-09-10, 19:26
http://harleyforum.se/showthread.php?3703-Scavenger-total-oil-change-system&highlight=scavenger

CC10
2012-09-10, 19:36
jag har hört att om hojen står i varmgarage på på vintern så är det bäst att byta oljan innan avställningen,
Står den kallt så ska man byta oljan på våren för att få bort ev kondens som bildats på vintern. Jag brukar byta innan avställningen (den står varmt över vintern) men i år är det så många mil kvar till servicen att den får övervintra med gammal olja
Dumt eller??

Lasse.S
2012-09-10, 20:05
Låt bli att starta hojen i tid o otid om den står avställd oavsett om det är ny eller gammal olja i den även om det är lockande att få höra pulsen slå ;) speciellt om den står kallt för då bildas mer kondens vatten som inte får chans att koka bort i den varma oljan som blir normalt när man kör.
Jag har aldrig gjort det men ett tips kan ju vara att byta till någon jättebillig olja när man ställer av den och byta till riktig till våren igen tillsamman med nytt filter, då lär ju inte många droppar av den första gamla oljan vara kvar :)

Niko
2012-09-10, 23:10
Om jag köper en billig olja och byter till innan vinterförvaringen, måste jag byta oljefiltret då?
Det är mindre än 100 mil kvar till service, och jag kommer nog att köra mer än 50 mil till innan säsongen är slut.
Så kan jag slå ur den gamla oljan, fylla på ny billig olja, vinterförvara hojen, och köra den direkt på service i vår?
Är det det bästa alternativet? Eller är det att köra dom två mil jag har till den auktoriserade verkstaden och byta olja det sista jag gör innan jag ställer undan den?

Bikebandit
2012-09-11, 00:01
...............och när allt detta är gjort .. köpa en billig Hoj så att du kan fortsätta köra igenom vintern som jag gjorde thb;

Niko
2012-09-11, 00:08
...............och när allt detta är gjort .. köpa en billig Hoj så att du kan fortsätta köra igenom vintern som jag gjorde thb;

Jag körde Triumph Tiger 955i året runt för ett gäng år sedan.
En stor och tung hoj med hög tyngdpunkt, men det gick bra.
Åkte hoj till sonens luciafirande på dagis. pardy
Men jävlar vad ful hojen blev av det jävla saltet. :(

Bikebandit
2012-09-11, 01:02
ok jag vågar säga .. Jag köpte en 1994 Honda Africa Twin .. men var i gott skick och låga miles på klockan. Letar nu för dubbdäck pl;

ViLa
2012-09-11, 08:48
ok jag vågar säga .. Jag köpte en 1994 Honda Africa Twin .. men var i gott skick och låga miles på klockan. Letar nu för dubbdäck pl;
NOOOOOOOOOOO!

Lasse.S
2012-09-11, 09:28
Är också inne på att skaffa vinterfordon , troligen en scooter men en cross skulle vara bättre att sladda omkrintg med och roligare som bus lekhoj, är inte så känslig längre för andra märken som man oftast är som ny bikers ;)

Niko
2012-09-11, 09:48
Ja, det är kul att köra på vintern. :)

Jag har aldrig varit speciellt känslig för vad jag kört för märke, även om jag omedvetet dragits åt engelskt och amerikanskt.
Har kört japs-custom, japs-racehoj, japs-sporttourer och tysk pansarvagn i form av en BMW R1200 GS Adventure.

Scooter på vintern är ingen jätte-hit.
Har provat det också, och variator och halka är ingen bra kombination, det är lätt att tappa greppet vid rödljusen.

Lasse.S
2012-09-11, 10:00
Men man får ett djävla bra balans sinne :) lekt en del men sonens scootrar på vintern, vi hade en liten bana på en husvagns parkering där vi övade breeed sladd :)


Ja, det är kul att köra på vintern. :)

Jag har aldrig varit speciellt känslig för vad jag kört för märke, även om jag omedvetet dragits åt engelskt och amerikanskt.
Har kört japs-custom, japs-racehoj, japs-sporttourer och tysk pansarvagn i form av en BMW R1200 GS Adventure.

Scooter på vintern är ingen jätte-hit.
Har provat det också, och variator och halka är ingen bra kombination, det är lätt att tappa greppet vid rödljusen.

Niko
2012-09-11, 10:03
Men man får ett djävla bra balans sinne :) lekt en del men sonens scootrar på vintern, vi hade en liten bana på en husvagns parkering där vi övade breeed sladd :)

Ja, det är ju sant. :)
Det finns ju t.o.m. dubbdäck att köpa till scootrarna i dom udda däckdimensioner som dom har.
https://www.dexon.se/marke--modell/schwalbe-c-1914-1.aspx

Bikebandit
2012-09-12, 00:42
NOOOOOOOOOOO!

Jag har fortfarande min Street Bob..älskar det ;) ... men vi pratar om en billig grusbus / vinter hoj här W; och för 25.000 inte en dålig köp. Nu kan min SB vila i garaget på vintern i stället för att bli utsättas för skit väder och salt som det har varit under de senaste fyra åren.

http://i377.photobucket.com/albums/oo219/Bikebandit_photos/Honda%20Africa%20Twin/DSC_0120-1.jpg

Måste leta efter vinterdäck fram och bak nu som överraskande nog kosta mindre än en back däck på min SB thb;

http://img217.imageshack.us/img217/7226/k60scout.jpg

Oh by the way... trevlig landskap ni har runt Göteborg, hämptade AT'n med en släpvagn från Alingsås :)

Niko
2012-09-12, 00:46
Vinterdäck: Continental TKC80, med två vanliga bildubbar i varje klack.
Jag körde många hundra mil med Tigern på dom däcken.
Rekommenderas varmt!

Bikebandit
2012-09-12, 00:54
Hade mitt öga på Heidenaus K60 Scout men tack för tipset thb; kostnaden för att få dubb på däcken ??

Niko
2012-09-12, 00:58
Hade mitt öga på Heidenaus K60 Scout men tack för tipset thb; kostnaden för att få dubb på däcken ??

Oj... Den som det mindes. Det är sju år sen nu till vintern.
Men det var inte direkt billigt vill jag minnas.

Bikebandit
2012-09-12, 01:06
Hittade en källa pl;

http://www.dexon.se/offroad/dubbning-c-1919-1.aspx

http://www.dexon.se/pub_images/original/dubbning_658.jpg

Niko
2012-09-12, 09:30
Hittade en källa pl;

http://www.dexon.se/offroad/dubbning-c-1919-1.aspx


Nej men, titta där. :)
Men jag vill starkt rekommendera två dubbar i varje klack.
Jag körde med en dubb i varje först, men kompletterade till två efter ett tag, och det gjorde vad jag kan minnas en väsentlig skillnad.