handdator

Visa fullständig version : Skumt erbjudande av köpare på min bil. Vill betala via Paypal. Seriöst eller bluff?

Niko
2012-09-08, 19:26
Jag fick ett sms idag från en kille utomlands som vill köpa min bil som jag har lagt ut på Blocket.
Han ville veta om den fanns kvar, och att jag skulle svara till hans emailadress.

Jag skrev ett sms och talade om att bilen finns kvar, och nyss fick jag följande mail:

Stojan Jovic
<stojan.j@euromaxresources.net>
Till:*Nikolaus Blomqvist <nikolaus.blomqvist@gmail.com>
Datum:*8 september 2012, 19:11
Hello,

Thanks for your response.I'm satisfied with the condition,And i Agree with price So i will be paying directly into your PayPal account without any delay,How i wish i could come for viewing and inspection as am currently overseas,Mining Outskirt of Bosnia with my Company euro max resources at the moment and i want it picked up before i get back.I would be paying via PayPal which is 100% safe and secure for us,I will also add the 3.9% paypal surcharge to the total amount I am paying you.Kindly send me a paypal payment invoice or create an account at www.paypal.com if you don't have one.I will make a concrete pick up arrangement with my transport agent who will be coming over for pick up once you receive full payment into your PayPal account.My shipping agent will handle everything perfectly & make all the papers and document papers changes whenever they come for the pick up.

In order for me to make the payment I need the following information from you:

Name:
PayPal Email address:
Cell Phone No:
Total Amount:

So once i receive the details i will go ahead with the payment through PayPal and then i will contact my shipping company after you get the payment,I will needing your home address for the Picked Up by the Shipping Company after you received and confirmed the total funds deposited into your PayPal account without any delay..My shipping agent will handle everything perfectly & make all the papers and document papers changes whenever they come for the pick up.

Have a nice day,
Stojan.
– Dölj citerad text –

On Sat, Sep 8, 2012 at 12:03 AM, Nikolaus Blomqvist <nikolaus.blomqvist@gmail.com> wrote:
Hello,

Yes, the car is still avalable.

Kind regards,
Nikolaus Blomqvist

Är det här något skumt? Bör jag dra öronen åt mig? Kan han dra tillbaka pengarna?

finnsport
2012-09-08, 19:37
Kolla med paypal kolla även e-mailen / namnet om den har figurerat i låt oss säga blåsningar.

BAMSEN3570
2012-09-08, 19:41
Dra alla öron som du har så långt tillbaka som du kan.....:b:

Niko
2012-09-08, 19:48
Googlade lite och såg att det fanns flera exempel på blåsningar.
-Nu ska vi ha kul! :D

Thomas13
2012-09-08, 20:01
En klassisk scam, brorsan fick ett liknande mail när han skulle sälja sin HD.
Med andra ord: don't go for it.

Niko
2012-09-08, 20:05
Hi!*

This is great news. :-)

What more do you want to know about the car?
I have to tell you some things about the car that I didn't write in the add.*
I want to be honest with you since you cannot Come see the car by yourself.*
I hope you are still interested.*

The car was*due to an annual inspection last week, but it did not pass.*
There is serious rust underneath the car that has to be fixed to get the car to pass.*
Allso the xenon lights and the cruice controll and the Abs brakes does not work since me and a friend tried to weld the rust. The car burns the fuses as soon as I turn on the ignition.*
I dont think it is any big problem. I think there is only an minor electrical malfunction.*
The car looks and runs great.*

Except for the electrical malfunction and the rust underneath the car there are only minor dents and scrathes. But the car is not new so you have to excpect some wear and tear. :-)

Kind regards,
Nikolaus Blomqvist

Den lördagen den 8:e september 2012 skrev Stojan Jovic:
Hello,

Thanks for your response.I'm satisfied with the condition,And i Agree with price So i will be paying directly into your PayPal account without any delay,How i wish i could come for viewing and inspection as am currently overseas,Mining Outskirt of Bosnia with my Company euro max resources at the moment and i want it picked up before i get back.I would be paying via PayPal which is 100% safe and secure for us,I will also add the 3.9% paypal surcharge to the total amount I am paying you.Kindly send me a paypal payment invoice or create an account at www.paypal.com if you don't have one.I will make a concrete pick up arrangement with my transport agent who will be coming over for pick up once you receive full payment into your PayPal account.My shipping agent will handle everything perfectly & make all the papers and document papers changes whenever they come for the pick up.

In order for me to make the payment I need the following information from you:

Name:
PayPal Email address:
Cell Phone No:
Total Amount:

So once i receive the details i will go ahead with the payment through PayPal and then i will contact my shipping company after you get the payment,I will needing your home address for the Picked Up by the Shipping Company after you received and confirmed the total funds deposited into your PayPal account without any delay..My shipping agent will handle everything perfectly & make all the papers and document papers changes whenever they come for the pick up.

Have a nice day,
Stojan.

On Sat, Sep 8, 2012 at 12:03 AM, Nikolaus Blomqvist <nikolaus.blomqvist@gmail.com> wrote:
Hello,

Yes, the car is still avalable.

Kind regards,
Nikolaus Blomqvist

- - - Uppdaterad - - -

Ska se hur risig bilen kan bli innan han drar sig ur... ;)

Thomas13
2012-09-08, 20:43
Haha, detta ska bli kul.

xbones
2012-09-08, 20:53
Bekanta till mej hade sin villavagn på blocket i våras. Den intresserade var en Kim Jensen (vanligt namn i Danmark)som var sjökapten o han skulle skicka nån för att kolla in vagnen och han ville veta var vagnen stod o att han skulle skicka handpeng. Grejen är att hans mailadress var från Litauen! Jag sa till kompisen att skriva följande till han: Kom med check först så går vi till banken tillsammans för att kolla checken sen får du veta var vagnen står. Heheh,köparen hörde aldrig av sej mer!

Sanniz
2012-09-08, 22:09
Jag skulle dra öronen åt mig... Vart för mycket blufferier med sådana svar. Samt att senaste registrerade ägaren (dvs den svenska) åker på en j-a massa annat skit efteråt, eftersom fordonet aldrig skrivs som det ens lämnat landet eller den som sålde det.

Niko
2012-09-08, 22:20
Jag skulle dra öronen åt mig... Vart för mycket blufferier med sådana svar. Samt att senaste registrerade ägaren (dvs den svenska) åker på en j-a massa annat skit efteråt, eftersom fordonet aldrig skrivs som det ens lämnat landet eller den som sålde det.

Jodå. Jag har förstått det.
Jag håller på och driver med köparen nu.
Ska se hur långt jag kan ljuga och fortfarande behålla "köparens" intresse.
Imorgon ska jag maila ett förtvivlat mail och förklara att grannen som lånat bilen i helgen glömde stänga takluckan och att vi hade ett jävla väder så tyvärr är bilen vattenskadad. Men det gör väl inget? :D

Sanniz
2012-09-09, 06:52
Jodå. Jag har förstått det.
Jag håller på och driver med köparen nu.
Ska se hur långt jag kan ljuga och fortfarande behålla "köparens" intresse.
Imorgon ska jag maila ett förtvivlat mail och förklara att grannen som lånat bilen i helgen glömde stänga takluckan och att vi hade ett jävla väder så tyvärr är bilen vattenskadad. Men det gör väl inget? :D

LM; Du får testa...

NickeR
2012-09-09, 09:38
LM; lite vatten kan väl inte skada......

Niko
2012-09-09, 11:05
Senaste konversationen:

Till:*Stojan Jovic <stojan.j@euromaxresources.net>
Datum:*9 september 2012, 10:58
You are still interested? Great!
I will get back to you as soon as i get home. I am at a friends house more then 300 km from home at the moment.*
I need to check with my neighbour that has been trying to fix the electric malfunction.*
I am sure that it's no big problem.*

Kind regards,
Nikolaus Blomqvist

Den söndagen den 9:e september 2012 skrev Stojan Jovic:
– Dölj citerad text –

Thanks for getting back to me so soon. Could you please send me the email address that you use for paypal so I can make the payment to you. I will also add the 3.9% paypal surcharge to the total amount I am paying you.

Stojan

:D

Pulare
2012-09-09, 11:56
Stojan är riktigt på hugget nu när han tror sig ha fått napp på en Torsk. Men han vet inte vilken ful fisk han har på kroken så ge han en riktig läxa nu. Gör ett paypal konto utan koppling till något kreditkort och låt han sätta in pengar på det och sedan upphör du med dina kontakter med honom och låt han svettas. thb;

NickeR
2012-09-09, 13:30
Ge honom en riktig läxa vkg;

Vajtan
2012-09-09, 19:42
Stojan är riktigt på hugget nu när han tror sig ha fått napp på en Torsk. Men han vet inte vilken ful fisk han har på kroken så ge han en riktig läxa nu. Gör ett paypal konto utan koppling till något kreditkort och låt han sätta in pengar på det och sedan upphör du med dina kontakter med honom och låt han svettas. thb;

Hehehe....right on! :D

Neno
2012-09-09, 21:36
NIKO GLÖM DET OM DU INTE VILL BLI BLÅST..DEM KAN GÖRA SÅ ATT DET SER UT SOM ATT DU HAR FÅTT PENGARNA PÅ DIN PAYPAL KONTO.MEN PENGARNA FÅR DU ALDRIG..DEM LURAR FOLK.JAG VET..:b:

Niko
2012-09-09, 22:02
NIKO GLÖM DET OM DU INTE VILL BLI BLÅST..DEM KAN GÖRA SÅ ATT DET SER UT SOM ATT DU HAR FÅTT PENGARNA PÅ DIN PAYPAL KONTO.MEN PENGARNA FÅR DU ALDRIG..DEM LURAR FOLK.JAG VET..:b:

Ingen fara. :)
Jag tänker aldrig ge ut mitt Paypal till dom.
Håller på att se hur långt jag kan driva med dom innan dom fattar att jag vet att det är en blåsning...

Jag fick en idé idag!
Om jag skulle ta och försöka få reda på en adress som den här killen vill att jag ska "leverera" bilen till så har jag en lite kul idé...

Jag tänkte att om jag beställer en massa varor från t.ex. USA i hans namn, och uppger den amerikanska firmans Paypal.
Då sätter han ju in pengar på DERAS Paypal, sen skickar firman varorna, och bluffmakaren drar sedan tillbaka pengarna.

-Då har ju HAN gjort sig skyldig till bedrägeri, och jag har en känsla av att han kan få det rätt så hett om öronen... :D

Är det här något som kan funka?
Går det att sätta honom i en knepig sits?

- - - Uppdaterad - - -

Här kommer den senaste konversationen mellan mig och Stojan:

You will not believe this!

My neighbor has not fixed the electric malfunction.
But he has used the car this weekend.
Yesterday was great weather in the daytime so he parked the car with the sunroof open.
Then he started to drink his disgusting moonshine and playing his banjo and forgot all about the car.
So today when I came home the car was all wet inside after the heavy rain last night.
It will take days to dry the car!
I am sorry, are you still interested?
I think that you have better weather in your part of Europe, so you will have no problem drying the car up.
It will take no time for you as soon as the sun starts to warm the car up.

Please tell me that you are still interested.
I really need to sell this car fast.
I will even lower the price!

Kind regards,
Nikolaus Blomqvist

2012/9/9 Stojan Jovic <stojan.j@euromaxresources.net>
Thanks for getting back to me so soon. Could you please send me the email address that you use for paypal so I can make the payment to you. I will also add the 3.9% paypal surcharge to the total amount I am paying you.

Niko
2012-09-09, 22:17

Fixat! :D

Nikolaus Blomqvist nikolaus.blomqvist@gmail.com
22:15 (0 minuter sedan)

till Stojan
My emailadress at Paypal is this adress.
nikolaus.blomqvist@gmail.com
Please, I hope you are still interested.

Kind regards,
Nikolaus Blomqvist

xbones
2012-09-09, 23:02
Heheh,hoppas att han är på med hela hövvetthb;

Niko
2012-09-10, 10:08
Heheh,hoppas att han är på med hela hövvetthb;

Killen måste vara en idiot av sällan skådat slag om han inbillar sig att jag tror att han är seriös! lol;
Från att ha varit i perfekt skick har bilen fått ett allvarligt elfel, den skjuter säkringar, de viktigaste funktionerna som t.ex. bromsar och lysen funkar inte, den är gravt angripen av rost, och nu även vattenskadad. -Och killen vill fortfarande fullfölja affären!
Tror han verkligen att någon kan vara så dum i huvudet att man går på det här?!

Här är senaste konversationen. :D

Hello!

Very good.
How much do you want to pay?
The car is very rusty underneath, and there is an electric malfunction.
The car also have scratches and dents, and is damaged by water after the day before yesterdays heavy rain.
I haven´t even tried to start the car after the car was filled with water, so I din´t know if it runs at all.

Kind regards,
Nikolaus Blomqvist

2012/9/10 Stojan Jovic <stojan.j@euromaxresources.net>
Hello

yes of course am very interested in buying the car from you...what is the price for the car?

Sanniz
2012-09-10, 10:09
Säker på att han läser mailen och förstår innebörden? LM;

Niko
2012-09-10, 10:15
Säker på att han läser mailen och förstår innebörden? LM;
Jag börjar tvivla...Vilken dåre!

Undrar om man skulle gå ner på torget och leta upp en alkis och be honom öppna ett Paypalkonto. :I:
Sen snabbt som fan ta ut pengarna och dela på dom 50/50.
Fyllot skulle ha stålar nog att dricka Dom Perignon i flera år framöver och jag skulle göra en hacka... br;
Det är ju inte direkt så dom flesta alkisar/knarkare skulle bry sig om att hamna hos fogden. :D

Sanniz
2012-09-10, 10:17
Jag börjar tvivla...Vilken dåre!

Undrar om man skulle gå ner på torget och leta upp en alkis och be honom öppna ett Paypalkonto. :I:
Sen snabbt som fan ta ut pengarna och dela på dom 50/50.
Fyllot skulle ha stålar nog att dricka Dom Perignon i flera år framöver och jag skulle göra en hacka... br;
Det är ju inte direkt så dom flesta alkisar/knarkare skulle bry sig om att hamna hos fogden. :D

*s* Ja vem vet... Det kanske fungerar...
Jag vet ju inte riktigt hur Paypal fungerar och speciellt inte om mycket pengar är inblandade...
Men går det så går det. :cool:

Niko
2012-09-10, 10:23
*s* Ja vem vet... Det kanske fungerar...
Jag vet ju inte riktigt hur Paypal fungerar och speciellt inte om mycket pengar är inblandade...
Men går det så går det. :cool:

Så länge man själv inte figurerar någonstans i transaktionen tror jag att det ska vara lugnt.
Men nu har jag ju både annons på bilen, han vet min emailadress som jag använder som slask-mail, och han har konversationerna vi har haft.
Så jag tror inte att det skulle vara någon bra idé att jävlas med pengarna.
Då skulle han ju få en giltig anledning att dra sig ur affären.

Jag tror jag skickar honom ett mail och berättar att jag bytt bort bilen mot ett marsvin istället.

Sanniz
2012-09-10, 10:24
Så länge man själv inte figurerar någonstans i transaktionen tror jag att det ska vara lugnt.
Men nu har jag ju både annons på bilen, han vet min emailadress som jag använder som slask-mail, och han har konversationerna vi har haft.
Så jag tror inte att det skulle vara någon bra idé att jävlas med pengarna.
Då skulle han ju få en giltig anledning att dra sig ur affären.

Jag tror jag skickar honom ett mail och berättar att jag bytt bort bilen mot ett marsvin istället.

LM;
Nu var du inte snäll Niko!!! Du höll på att ta livet av mig. ;)
Ett marsvin?
Jävlar vilken "dollarkurs"! :D

Niko
2012-09-10, 10:27
LM;
Nu var du inte snäll Niko!!! Du höll på att ta livet av mig. ;)
Ett marsvin?
Jävlar vilken "dollarkurs"! :D

Det hade stamtavla... ;)

Hagis
2012-09-10, 10:27
Nä jag hade nog allt väntat även om jag hade förlorat några dollars! Det där verkar inte riktigt riktigt! Och ja jag TROR han kan dra tillbaka betalningen, vet att polaren gjorde det när han skulle köpa bromsskivor från USA och dom höll på o strula hela tiden!

Sanniz
2012-09-10, 10:29
Det hade stamtavla... ;)

Du kanske borde satsa på marsvinsavel i stället för att kränga bil? :D

Niko
2012-09-10, 10:37
Nä jag hade nog allt väntat även om jag hade förlorat några dollars! Det där verkar inte riktigt riktigt! Och ja jag TROR han kan dra tillbaka betalningen, vet att polaren gjorde det när han skulle köpa bromsskivor från USA och dom höll på o strula hela tiden!

Jag har en köpare på väg hit idag faktiskt.
Lät seriös, men det återstår att se.

Det där puckot kommer jag hur som helst inte att göra affär med.
Fan om man kunde hitta på ett sätt att blåsa den som försöker blåsa en på pengarna!
Skulle vara så jävla kul om fanskapet satte in pengar på en falsk Paypal som stod på en målvakt och att det fanns ett sätt att ta ut pengarna och att han blev utan ersättning från Paypal.

Skulle vara så klockrent att blåsa en blåsare. :D

- - - Uppdaterad - - -

Du kanske borde satsa på marsvinsavel i stället för att kränga bil? :D

Jajamen!
Och tänk vad många ensamstående mammor som skulle komma med sina döttrar och köpa marsvin... :D
Tänk vad man skulle kunna ragga på singel-morsorna! tou;
Perfekt för en ensamstående pappa som mig, ju! :D

Perra
2012-09-10, 10:45
Nu kommer du förmodligen få ett förfalskat email, som säger att pengarna har kommit in på ditt paypal konto. Om du sedan klickar på länken i mailet för att kolla, ger du dem ev kontolösen.
Hörde om en kille som gav en omöjlig "hål i huvudet" adress som Paypal adress, en timme senare kom bekräftelsen på pengarna. Uppenbarligen finns det en och annan som går på detta, annars hade de slutat för länge sedan.

Jag fick själv ett sådant här erbjudande när jag sålde min hoj, och jag svarade att jag gärna sålde, och dessutom kunde skicka, eftersom jag arbetar med transporter, men att betalning måste ske med direktöverföring till bankkonto, och så frågade jag om han ville ha min IBAN kod. Jag undrade även om han ville ha hojen skickad till UK (som han uppgav att han kom ifrån), eller om jag skulle skeppa den till Indien där hans IP adress var loggad. ;0)
Hörde inte av honom igen.

Niko
2012-09-10, 10:49
Jag undrade även om han ville ha hojen skickad till UK (som han uppgav att han kom ifrån), eller om jag skulle skeppa den till Indien där hans IP adress var loggad. ;0)
Hörde inte av honom igen.

lol; LM;
Så jävla bra! :D

Mercakombi
2012-09-10, 22:01
So once i receive the details i will go ahead with the payment through PayPal and then i will contact my shipping company after you get the payment,

Alltså ärligt talat vad skulle det vara för fel om någon för över pengar till ens eget PayPal-konto?

Jag menar när man väl har pengarna på PayPal-kontot, så är dom ju där, och då kan ingen annan
gå in och plocka dom. Dessutom loggar man alltid in, med privata inloggningsuppgifter, på Pay-
Pal, precis som på vilket annat svenskt bank-konto som helst....aja, minus en eventuell "kod-dosa"
då förstås.

Det där tramset om att man ska uppge några personliga kontouppgifter är det väl ärligt talat ingen
jävel som går på.....och att det därefter ska klickas på diverse länkar.

Sedan kan ju inte jag svara för hur pass seriöst intresserad personen i fråga är, i detta inlägg. Men
som sagt om pengarna förts över till någons PayPal-konto, så spelar det väl ingen roll om det dyker
upp en "Jugge" eller what ever för och hämta varan.

Under dom ca.10år som jag använt PayPal, både för betalning eller mottagande av pengar, så har
i varje fall aldrig jag stött på några problem. Ska man handla via exempelvis eBay så är det ju numera
mer regel(läs krav) än undatag att affären görs upp via PayPal.

Förövrigt så har jag en polare som sålt en hel del kärror(läs rena skrotobjekt), efter förfrågningar från
folk från baltstaterna. Där finns det tydligen ett aldrig sinande behov av gamla murkan V*lv* 740:(

Niko
2012-09-10, 23:03
Alltså ärligt talat vad skulle det vara för fel om någon för över pengar till ens eget PayPal-konto?

Jag menar när man väl har pengarna på PayPal-kontot, så är dom ju där, och då kan ingen annan
gå in och plocka dom. Dessutom loggar man alltid in, med privata inloggningsuppgifter, på Pay-
Pal, precis som på vilket annat svenskt bank-konto som helst....aja, minus en eventuell "kod-dosa"
då förstås.

Det där tramset om att man ska uppge några personliga kontouppgifter är det väl ärligt talat ingen
jävel som går på.....och att det därefter ska klickas på diverse länkar.

Sedan kan ju inte jag svara för hur pass seriöst intresserad personen i fråga är, i detta inlägg. Men
som sagt om pengarna förts över till någons PayPal-konto, så spelar det väl ingen roll om det dyker
upp en "Jugge" eller what ever för och hämta varan.

Under dom ca.10år som jag använt PayPal, både för betalning eller mottagande av pengar, så har
i varje fall aldrig jag stött på några problem. Ska man handla via exempelvis eBay så är det ju numera
mer regel(läs krav) än undatag att affären görs upp via PayPal.

Förövrigt så har jag en polare som sålt en hel del kärror(läs rena skrotobjekt), efter förfrågningar från
folk från baltstaterna. Där finns det tydligen ett aldrig sinande behov av gamla murkan V*lv* 740:(

Problemet med Paypal i det här fallet är att killen kan dra tillbaka sina pengar bara genom att klicka på "File a dispute"-knappen, och då är jag rökt om jag betalat för "transporten".
Jag har googlat företagets namn, och det förekommer i flera olika bluff-trådar, samt att det RIKTIGA företaget har en .com-adress, och den här killen som påstår sig arbeta där har en .net-adress...

Bara en sådan sak att han fortfarande är intresserad efter att en bil i perfekt skick gradvis har sjunkit till ett icke fungerande rostigt vrak som skjuter säkringar och är delvis vattenfyllt efter att min granne druckit hembränt och spelat banjo istället för att stänga takluckan på bilen bevisar ju vilken nivå det hela ligger på. :D

Mercakombi
2012-09-11, 01:53
Aj fan, är det en sån jävla pajas!

Aja, då är det väl bara att bjuda hem apskaftet på en "brännbollsturnering"....d.v.s du håller
i basebollträet, och apskaftet får fungera som boll...!!!

Niko
2012-09-11, 09:58
Aj fan, är det en sån jävla pajas!

Aja, då är det väl bara att bjuda hem apskaftet på en "brännbollsturnering"....d.v.s du håller
i basebollträet, och apskaftet får fungera som boll...!!!

Ja, det hade varit väldigt trevligt. :)
Tyvärr är det inte så dom här gossarna beter sig.
Dom visar sig aldrig, och har inget som helst intresse av bilen.

Först skickar dom pengar för bilen.
Sedan får man en falsk, men väldigt proffsigt gjord, frakthandling med en faktura för frakten. (Naturligtvis är det bedragaren som äger kontot dit pengarna för "frakten" ska betalas.)
Sedan skickar bedragaren mera pengar som ska täcka fraktkostnaderna och ber dig betala "frakten" med dom pengarna.
När du betalat frakten så har bedragaren fått in X antal 10,000:- på sitt konto.
Då visar det sig att kreditkortet var falskt, eller så drar "köparen" helt enkelt tillbaka BÅDA sina Paypal-betalningar, d.v.s. både pengarna han betalat för bilen OCH dom pengar han betalat för frakten, -vilka du ju redan betalat till hans konto...

Resultatet blir att du sitter med minus på kontot med lika mycket som du betalat för "frakten".