handdator

Visa fullständig version : värderingen av en gammal shovel



j-hov
2012-09-07, 22:40
jamenar, lite undrande är man när man tittar på priserna för en 1970-80 tals harley på Blocket. Samma priser som för Evos från 1990-talet. Finns dystra exempel på mycket slaktade Electror som värderas lika mycket som en tidig TC som kanske gått 1000 mil. En halvslut strut skall väl inte kosta mer än 40". Rätta mig om jag är ute och cyklar, vilket jag inte tror.
Slaktad Electra med behov av "översyn" i Vadstena 65"
Strippad -78 i Svenljunga 75"
En 77 i Vallentuna, förvisso nästan original och komplett för 85"
En slaktad 79 i Ljungby för 79"
En Rosa strippad i Norrland för 85"
En juvel (ursäkta Thomas) i Sundsvall vill ha 65 för en Electra utan papper.

Hojjarna måste ju vara i princip osäljbara.

Själv söker jag en original 66-69 men de går ju fan inte att hitta. Men 70-84 finns det dussin av. Och de vill ju ha snitt 80" för dom. Är folk sluga eller bara korkade?

Broder Dalton
2012-09-07, 23:40
J-Hov: Ja, ibland undrar man tammefan!

Henrik Forslund
2012-09-08, 00:34
Handlar det kanske om besiktningsfrihet osv? Äsch harley e väl harley.

j-hov
2012-09-08, 04:09
Handlar det kanske om besiktningsfrihet osv? Äsch harley e väl harley.

ja om de vore besiktnigsfria ändå. Men det är klart om det inte finns några papper på dom så är de ju också besiktningsbefriade.

Benny
2012-09-08, 07:21
visstfan känns det ologiskt i bland, men så fick jag en flach-back från skoltiden :
en varas värde är vad den högst bjudande köparen är beredd att betala.. konstigare är det inte
för 20 år sedan sålde jag en totalslut gammal HD för 35000, i dag är den 20 år mer slut och sönderskruvad men jag hade troligen fått minst 60000 för den nu.
jo jag saknar den och kanske jag skulle vara så korkad att jag skulle kunna köpa en sån igen, för vi handlar med hjärtat, det gör de flesta av oss,annars det sett helt annorlunda ut.

JohnnyRocker
2012-09-08, 08:01
Hmm, om man tar KPI för 1975 vs KPI för 2011 så får jag ihop en index ökning om 400% enl. SCBs tabell. Alltså något som 1975 kostade 10000 kronor har (teoretiskt) ökat med 40000 dvs borde 2011 kosta 50000 (med reservation för att jag förstått formeln rätt).

Men som sagts tidigare, en varas pris bestäms av en köpares vilja att betala.

Jhov - var korkad eller slug du också - lägg ett bud som du kan leva med, ett nej tack kostar dig inget.:D


Konsumentprisindex (KPI) syftar till att mäta prisutvecklingen för hela den privata konsumtionen, måttet beräknas månadsvis av Statistiska centralbyrån och är en del av Sveriges officiella statistik.

j-hov
2012-09-09, 21:54
man kan ju undra om det är någon slags tävling i önsketänkande. Senaste Blocketutbudet gör gällande att en risig Electra från slutet av -70 talet värderas i trakterna kring 80 tusen. Jamenar vad är det med folk. Det är ju ingen idé att ringa och bjuda 40". Då åker man väl på den dagsedel. Jag sätter tusen spänn på att en primad o slaktad Electra från 75 "med visst renoveringsbehov", kommer att vara osåld till våren. Prutat och Klart -Jisses jisses. Och en riktig drömmare vill ha 105 tusen för en evo softail från 93. Jisses Jisses. Då känns det klokare att köpa en tvåkam från 2000 talet för samma pengar. Har folk inga referensramar? Eller är det jag som lever kvar i nån slags hallucination där alla Harleys kostar som en raggartrimmad PV?

Adrenaline
2012-09-10, 17:05
Blocket har styrt upp priserna markant också. Uppskattningsvis har alla hojarna ca:15% prutmån också.
En annan gissning är att alla sätter ut dom till överpris såhär på hösten. Går det så går det.

JohnnyRocker
2012-09-10, 22:46
Jag tror det finns lite av varje, har ringt på ett antal annonser senaste tiden, letar ganska vidt och brett, ingen brådska, hellre rätt peng. En del har, precis som Jhov säger, inte alla hemma, andra chansar och är beredda på pruta i luren och kanske mer på plats. Har fått ett par " behåller ditt nummer ifa." utan att jag erbjudit, de chansar helt enkelt. Ringer man på "nyare" så ligger dem flesta på finans, och har lite mer koll på vad dem måste få ut för att cleara skulden. Men ingen har bett mig fara fast ingen har ju heller sålt rakt av på mina bud, ännu.

jannejakobsson
2012-09-17, 17:11
jamenar, lite undrande är man när man tittar på priserna för en 1970-80 tals harley på Blocket. Samma priser som för Evos från 1990-talet. Finns dystra exempel på mycket slaktade Electror som värderas lika mycket som en tidig TC som kanske gått 1000 mil. En halvslut strut skall väl inte kosta mer än 40". Rätta mig om jag är ute och cyklar, vilket jag inte tror.
Slaktad Electra med behov av "översyn" i Vadstena 65"
Strippad -78 i Svenljunga 75"
En 77 i Vallentuna, förvisso nästan original och komplett för 85"
En slaktad 79 i Ljungby för 79"
En Rosa strippad i Norrland för 85"
En juvel (ursäkta Thomas) i Sundsvall vill ha 65 för en Electra utan papper.

Hojjarna måste ju vara i princip osäljbara.

Själv söker jag en original 66-69 men de går ju fan inte att hitta. Men 70-84 finns det dussin av. Och de vill ju ha snitt 80" för dom. Är folk sluga eller bara korkade?

Om man kollar i gamla MCM från 90-talet så ligger begärt pris ungefär på samma som idag. Med tanke på inflationen betyder det väl att de 70-talshojarna sjunkit i värde. Samtidigt så är det ju en gammal hoj som inte tillverkas längre så i takt med att de strippas/choppas/skrotas så kommer det att bli färre av dem. Därför borde de ligga kvar i pris, om folk nu fortsätter att gilla gamla grejer. Så att du får tillbaks det du betalat när du säljer (kanske).
Men det som är riktigt konstigt tycker jag, hur kan de ta 236 000 för en sprillans harley? (just detta exempel kommer från harley i stockholm för en heritage classic). Vem kan lägga såna pengar på en hoj?

JohnnyRocker
2012-09-18, 06:50
jannejakobsson: Men det som är riktigt konstigt tycker jag, hur kan de ta 236 000 för en sprillans harley? (just detta exempel kommer från harley i stockholm för en heritage classic). Vem kan lägga såna pengar på en hoj?

Jag tror man finner svaret i "Finansiering med låg ränta så blir din månadskostnad endast 1995 kr".

j-hov
2012-09-20, 06:21
93a Dyna i fint skick såldes på en dag för 49". En av ovan nämnda Electra 79a sänkt från 69 till 55" Fortfarande osåld. Hojen är ok och i fint skick. Problemet för säljarna är som jag ser det, att det finns väldigt många beg HD från 90 och 2000-talet. HD blev en betydligt bättre maskin iom EVO och framförallt TC. Vilket gjorde att en ny kundgrupp gavs tillträde. Folk som tröttnade ganska fort och med stor plånbok säljer av till det pris som erbjuds. Sen har vi ju självklart alla finansinstitut som gärna lånar ut till folk med mindre stor plånbok men som ändå önskade sig en kulturupplevelse. En -70tals cykel är i dag inte riktigt vintage, men nästan -därav det svaga intresset för dessa hojjar. Registerhojjarna behåller sin popularitet och kostar från 100 och uppåt, men man kan fortfarande hitta ihopplockade pannor från 80". Men de kostar nerver att hålla rullande och består oftast av halvtaskiga aftermarketdelar.

- - - Uppdaterad - - -

93a Dyna i fint skick såldes på en dag för 49". En av ovan nämnda Electra 79a sänkt från 69 till 55" Fortfarande osåld. Hojen är ok och i fint skick. Problemet för säljarna är som jag ser det, att det finns väldigt många beg HD från 90 och 2000-talet. HD blev en betydligt bättre maskin iom EVO och framförallt TC. Vilket gjorde att en ny kundgrupp gavs tillträde. Folk som tröttnade ganska fort och med stor plånbok säljer av till det pris som erbjuds. Sen har vi ju självklart alla finansinstitut som gärna lånar ut till folk med mindre stor plånbok men som ändå önskade sig en kulturupplevelse. En -70tals cykel är i dag inte riktigt vintage, men nästan -därav det svaga intresset för dessa hojjar. Registerhojjarna behåller sin popularitet och kostar från 100 och uppåt, men man kan fortfarande hitta ihopplockade pannor från 80". Men de kostar nerver att hålla rullande och består oftast av halvtaskiga aftermarketdelar.

FLH78
2012-11-20, 21:13
Tycker att priserna på hd generelt rasat ganska mycket senaste 5-6 åren. Finns väl en och annan som inte riktigt vill inse det, kanske betalt mycket när det var som mest hajpat med harley. Jag hoppas ju att shoveln ska bli jättedyr en vacker dag.:p

stroker49
2012-11-20, 21:35
Allt beror på tillgång och efterfrågan. Nu har ju priserna börjat närma sig det vettiga. Som jag sagt förut, varför skall en tio år gammal HD kosta så mycket mer än en tio år gammal VW Golf? Men vad gör det om man får femtio i stället för hundra för sin HD om man kan köpa en annan för 70-tusen isf 140 loppor.

Dessutom kan vi kanske få lite ungdomar som åker och bygger HD, det kan behövas.

En större butik i Västernorrland har en "helrenoverad" FLH 1978 som är ett illa hopplock, inte original, saknar vissa detaljer som krävs för besiktning och som står och dräller olja och jag tror de ville ha närmare 90 000 för den!

Min FLH 77a är matching numbers, så gott som perfekt och väl underehållen under 25 år och seriöst renoverad. Jag har varenda originalskruv och alla tillbehör sedan jag köpte den då den gått 1600 mil i slutet på 80-talet. Med rätt köpare kanske jag kan få över femtio i bästa fall, men det är väl då om någon vill ha något äldre och ändå användbart.

j-hov
2012-11-21, 10:33
...alla väskor, bågar, buddyn, ruta?

stroker49
2012-11-21, 18:21
Rubbet. Batwingkåpa men snutruta sitter på. Originalsadeln är en "gunghäst" men jag har en buddyseat också. Samt att en solosadel sitter på. Lysramp bak (något hemskt tillbehör som knappas är HD), den skiten sitter inte monterad. Hojjen ser inte strippad ut alls men jag har två flyttkartonger med grunkor till. Höger bakre krachbåge är dock defekt. Original 2-2 avgassystem har dock inte snygga ljuddämpare, men de är med och original. Det är bara den lilla tourpacken som finns till, King Tour Pak är ju snyggare.
Här är två bilder men utan snutrutan.
97309731

IDI
2012-11-21, 19:24
Rubbet. Batwingkåpa men snutruta sitter på. Originalsadeln är en "gunghäst" men jag har en buddyseat också. Samt att en solosadel sitter på. Lysramp bak (något hemskt tillbehör som knappas är HD), den skiten sitter inte monterad. Hojjen ser inte strippad ut alls men jag har två flyttkartonger med grunkor till. Höger bakre krachbåge är dock defekt. Original 2-2 avgassystem har dock inte snygga ljuddämpare, men de är med och original. Det är bara den lilla tourpacken som finns till, King Tour Pak är ju snyggare.
Här är två bilder men utan snutrutan.
97309731

Är din hoj till salu?

stroker49
2012-11-21, 22:28
Jag måste erkänna att inte växellådan är matching numbers. För många år sedan bytte jag huset mot ett sprillans STD-hus när jag renoverade lådan. Motorn renoverade jag för 6 år sedan mycket seriöst och med bara fina delar. Jag har sedan dess bara åkt lite kortare turer och en tur runt Vitryssland för att se att allt funkar.

Om den är till salu? Nja, jag vet faktiskt inte. Varannan dag tycker jag att jag borde sälja den och kanske skaffa något annat, varannan dag inser jag ju att en nyare hojj inte är ballare och att den börjar bli ovanlig. Dessutom funkar den ju som en ny (ok lite få man hålla koll på't)
Kanske ett byte? Din Road Glide? En fin storsida eller knuckla, eller en vanlig Big Chief?

j-hov
2012-11-21, 23:41
du är polare med Adas har jag för mig. Eller är du med där? Medelpadding i exil? Vitryssland är ju deras knepiga version av bra biketouring.
En gammal strut är inte att förakta, går ju lika bra som en panna. Nästan...

stroker49
2012-11-22, 07:03
Jag är bara hang around till Adas :-) Flyttade från Sundsvall till Linköping för 25 år sedan. Vitryssland var kanon. I sommras var vi bla i Kaliningrad, men då åkte jag stelben.

Stefan Balogh
2013-05-30, 15:26
tja, du söker en modell som gjordes i 3 år, förstår varför, jävligt snygg motor. Det är ju i princip omöjligt att hitta:-( I wish you luck.
Stefan