handdator

Visa fullständig version : Uppdatera EVO



2.3t
2012-09-06, 21:47
Nu när den mörka perioden av året börjar närma sig så kliar det lite i skruvfingrarna. Planerat att plocka ner hojen under vintern och försöka mig på att förstå hur det fungerar (åkt plast förr...). Då börjar man ju gärna fundera lite på om man kanske skulle passa på att uppdatera lite, få lite mera knuff kanske. Då budgeten är begränsad till tre barn, hund, sommarstuga osv så tar jag tacksamt emot tips vart man ska börja. Hojen är en softail custom -94 original förutom såna blanka saker lite överallt.

Genomgång med packningsbyten etc, renovering av förgasaren är tänkt att göras. Skulle ett par kolvar och en kam kunna vara en bra början? Vill ha låg och mellanreg, där uppe har jag slutat åka sen jag klev av pvc-raketen så det känns inte nödigt. Tändning, dom där dyna-boxarna verkar kunna vara ngt, iaf så skrivs det att dom är bra.

Så tips till en nybörjade på HD tas gärna emot, tummarna sitter där dom ska så skruva är inga problem.

Krona
2012-09-07, 21:42
Ligger i samma tankar.. har en evo 92:a i mitt åk. Tror luft, buller, kam, tändning och bestyckning är melodin.. bara hitta rätt kombination. Onatop svarar nog snart ;)

2.3t
2013-02-20, 02:22
Om man gluttar i bikelines katalog, skulle en EV46, ett par 10.1-kolvar (borra överdim) och en DYNA2000i kunna vara en kombo som funkar? Hur gör man med lyftare, stänger, vippor, fjädrar å ventiler? Kammen påstås ju vara en bolt-in, klarar originalgrejerna det?

TCKalle
2013-02-20, 09:02
http://www.andrewsproducts.com/media/PDF/CamEV80.pdf

Står lite här. Kan vara bolt in men inte säkert.

Broder Dalton
2013-02-20, 16:28
EV 46. Under.500" lyft Bolt in. Kolla ventifjädrar om hojen gått långt. Squish 1 mm. Byt inre kamlager t Torrington!!!!! Pressa över orig kamdrev på nya kammen. Ok m 10:1. Bör ge 180 PSI om squish ok och 85 cc toppar. Cv 40. Dyna 2000i , bra pipor och R&R !!!

2.3t
2013-02-20, 22:20
Man tackar för snabba svar :) Nån som vågar sig på vart man hamnar med effektkurvan? Mellanreg och uppåt?

Broder Dalton
2013-02-20, 22:33
Ja mellan och uppåt. Finns bättre alt om du vill ha mer mellanreg. Är hojen Svensksåld och har vanliga 3.37 eller 3,15 utväxling? Vissa mod hade 62 tagg bakdrev= 2.92 utväxling o d blir helfel m kam som flyttar upp vridregistret Gått hur långt?

2.3t
2013-02-20, 22:39
USA-hoj, vet ej utväxling. Gått ca 3500 mil.

Broder Dalton
2013-02-20, 22:56
Ok. Om d E en 94 som verkligen gått 3500 är det ju bra. Börja med ett komptest och ad vad den trycker. Ta sen en ordentlig fundering på hur mycket pengar du vill lägga ner på det här. Om komptest är jämnt och bra , den är tät och inte skramlar och ryker kanske du ska stanna vid luft/ buller och ev en S&S 508 / EV 13 bolt- in kam. Om du ska köra kolvar/borr/ toppfix etc rakar det i väg snabbt,,,

2.3t
2013-02-20, 23:14
Ja det är ju inte det lättaste att bestämma sig för vad man ska göra, var inne på EV27, tändning och annan luft först. Men sen börjar man ju lätt att fundera vidare, vill ha lite till. Tycker det är ganska tyst från maskin och rökfritt i rören, har gått bra så vitt jag kan tycka. Litet läck bakre cyilnderfot men det vekrar ju mer original efter vad man läst och hört sig till. Hade lite tjall med förgaseriet men efter en rengöring med diverse avlagring så vart det bättre. Sitter okända rör på, 2-2 med insatser. Vill gärna behålla dom då dom är relativt tysta när man kommer hem på lågvarv och talar om att man kommer när man vrider på lite. Ska se om jag kan hitta ngn märkning på dom. Har inga problem att varva, men önskvärt vore mellanreg och kanske dreva om så man kan marscha lite högre utan att det varvar allt för mkt. Nu är lagom marsch ~110, skulle vilja lägga på ca 20 till på det. EV46'a, borr, kolvar och tändning borde väl landa inkl plock nånstans runt 12000:-. Skruva gör jag helst själv med stöttning där det behövs specielverktyg.

Broder Dalton
2013-02-21, 12:45
EVENSON Racing kör ett Torque Kit med EV 27 KB 1:1 kolvar CV 40 S-E luft och Propipe Dyna 2000i
Fixade toppar och ventiljobb

79 hp SAE 4800 rpm och maxvrid 127 NM SAE (!!!) vid 4200 Över 100 NM redan vid 2500!!

En 46a ger några hp till över 4500 men inte det bottenvrid som ovanst kombo

2.3t
2013-02-21, 23:58
mmm dom där siffrorna smakar ju väldigt bra i munnen :) låter ju som en riktigt bra kombo, över 4500 rpm är man väl inte så ofta att man skulle behöva några hp till, egentligen så är det väl mer vridet man åker på och är ute efter. Efter att ha åkt radfyra med hp utan vrid så är ju helt klart vridet betydligt mer intressant. Svänger nog tillbaka till EV27 (eller likvärdig) igen :)